Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Naisia ei steriloida Suomessa ilman miehen lupaa

Juustjust
05.07.2017 |

Aika mielenkiintoinen juttu. https://yle.fi/uutiset/3-9702427

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehelle kuuluu vastuusta 50% lisääntymisessä, mutta 0% oikeuksista.

Kuka sanoi lisääntymisen  olevan reilua? Naiselle kuuluu raskaudesta ja raskauden riskeistä 100%, ja käytännössä vielä nykyäänkin 90% lastenhoidosta.

Olisi se nyt helvetti outoa, jos ihminen - nainen TAI mies - ei saisi normaalitilanteessa itse päättää, haluaako vapaaehtoisesti lisätä m.m. kuoleman, vammautumisen tai autoimmuunisairauden puhkeamisen riskiä vai ei.

Vierailija
22/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ap onnistui tämänkin kääntämään naisia sorretaan -jutuksi? Pariskunnan molempia osapuolia tulee informoida sterilisaatiosta - tästä on kyse. Koskee niin naisen kuin miehenkin sterilisaatiota.

Yle itse otsikoi juttunsa päin h*lvettiä. Miksi me maksetaan seiska tasoiselle journalismille veroja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole tiennytkään että siihen tarvitsee puolison luvan. Sen ymmärrän että lääkäri varmistaa että puoliso saa tiedon asiasta, oli sitten kyse avo- tai aviopuolisosta ja vaimosta tai miehestä, mutta luvan pyytäminen on kyllä outoa. 

Itse olen aivan eri mieltä kyllä tuosta ikärajan laskemisesta. Missään nimessä 25 vuotta ei ole tarpeeksi vanha sterilisaatioon. Siinä voi oikeasti vielä mieli muuttua, ja se että joillakin ei mieli muutu ei tarkoita että ikärajaa kannattaisi laskea noin alas. Lapsimääräkin on ihan hyvä, kolmen lapsen jälkeen sterilisaatioon voi mennä nuorempanankin. Ehkäisyyn on kuitenkin nykyään olemassa myös hyviä luonnollisempia vaihtoehtoja, kuten ehkäisytietokoneet jne, että etenkään lapsettoman ei ole tarpeen tehdä vielä siinä iässä niin lopullista ehkäisypäätöstä. 

Ei välttämättä suoraan noin alas mutta harkinnanvaraisena siihen pitäisi olla oikeus.

Vierailija
24/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ap onnistui tämänkin kääntämään naisia sorretaan -jutuksi? Pariskunnan molempia osapuolia tulee informoida sterilisaatiosta - tästä on kyse. Koskee niin naisen kuin miehenkin sterilisaatiota.

No ei tarvitse, jokainen päättää omasta kehostaan. Tietty suhteessa on järkevää keskustella tällaisista asioista ja sterin ottajan pitää ymmärtää, että suhde ei välttämättä jatku jos toinen haluaakin lapsia, mutta silloinhan suhde olisikin joka tapauksessa tuhoon tuomittu.  

Vierailija
25/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lausunnon puuttuminen ei kuitenkaan saa viivyttää eikä vaikeuttaa hakijan steriloimista, kun edellytykset siihen muutoin ovat olemassa.

THL:n ohjeistuksen mukaan puolison poissaolo tai kielteinen mielipide ei myöskään estä hakijan steriloimista."

Otsikointi harhaan johtava ja tehtiin tikusta asiaa. Oliko tällä "uutisella" siis joku muu pointti kuin saada klikkejä?

Vierailija
26/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille jotka mäkättävät ettei 25-vuotias ole tarpeeksi vanha päättämään lastenhankinnasta, miten perustelette sen että jopa alaikäiset saavat sitten hankkia lapsia, ja siihen ei puututa mitenkään muuten kuin "suosittelemalla" aborttia?

Jos 25-vuotias ei ole valmis päättämään ettei halua lapsia, niin silloin alle 25-vuotiaan ei myöskään pitäisi olla valmis päättämään että haluaa lapsia. Tasapuolisuuden nimissä lapsia ei saa tehdä ennen kuin täyttää 25?

Vierailija
27/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niille jotka mäkättävät ettei 25-vuotias ole tarpeeksi vanha päättämään lastenhankinnasta, miten perustelette sen että jopa alaikäiset saavat sitten hankkia lapsia, ja siihen ei puututa mitenkään muuten kuin "suosittelemalla" aborttia?

Jos 25-vuotias ei ole valmis päättämään ettei halua lapsia, niin silloin alle 25-vuotiaan ei myöskään pitäisi olla valmis päättämään että haluaa lapsia. Tasapuolisuuden nimissä lapsia ei saa tehdä ennen kuin täyttää 25?

Lasta on vielä vaikeampi purkaa kuin sterilointia.

Vierailija
28/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei tarvitse, jokainen päättää omasta kehostaan. Tietty suhteessa on järkevää keskustella tällaisista asioista ja sterin ottajan pitää ymmärtää, että suhde ei välttämättä jatku jos toinen haluaakin lapsia, mutta silloinhan suhde olisikin joka tapauksessa tuhoon tuomittu.  

No kyllä tarvitsee, kuten artikkelin lukemalla olisit selville saanut.

"THL:n mukaan laki vaatii, että pariskunnan molempia osapuolia on informoitava sterilisaatiosta."

Vierailija
29/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yle itse otsikoi juttunsa päin h*lvettiä. Miksi me maksetaan seiska tasoiselle journalismille veroja?

Ylen otsikko oli sentään lähempänä totuutta kuin ap:n, päivystävän palstafeministin.

Vierailija
30/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitse lupaa mutta silikonitisseihin tarvitsee yleensä miehen rahaa.

Voin kuvitella tilanteen, kun tuollaisissa parisuhteissa riidellään. Mies sanoo viimeisenä vetonaan "kun minä maksoin noi sun tissitkin".

Vierailija
31/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"THL:n mukaan laki vaatii, että pariskunnan molempia osapuolia on informoitava sterilisaatiosta."

Ja juttua lukiessa tulee myös tuo selville ettei kyse ole mistään luvan kysymisestä tai mahdollisuudesta kieltää toista.

Vierailija
32/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole tiennytkään että siihen tarvitsee puolison luvan. Sen ymmärrän että lääkäri varmistaa että puoliso saa tiedon asiasta, oli sitten kyse avo- tai aviopuolisosta ja vaimosta tai miehestä, mutta luvan pyytäminen on kyllä outoa. 

Itse olen aivan eri mieltä kyllä tuosta ikärajan laskemisesta. Missään nimessä 25 vuotta ei ole tarpeeksi vanha sterilisaatioon. Siinä voi oikeasti vielä mieli muuttua, ja se että joillakin ei mieli muutu ei tarkoita että ikärajaa kannattaisi laskea noin alas. Lapsimääräkin on ihan hyvä, kolmen lapsen jälkeen sterilisaatioon voi mennä nuorempanankin. Ehkäisyyn on kuitenkin nykyään olemassa myös hyviä luonnollisempia vaihtoehtoja, kuten ehkäisytietokoneet jne, että etenkään lapsettoman ei ole tarpeen tehdä vielä siinä iässä niin lopullista ehkäisypäätöstä. 

Kai ymmärrät, että jos sinusta alle 30-vuotias ei voi tehdä pysyää päätöstä lasten hankkimisesta, se tarkoittaa, että kannatat pakkoabortteja kaikille alle 30-vuotiaille. Mielihän voi nimittäin muuttua.

(Sterilisaatiota ja lasten hankkmsta kadutaan suurin piirtein yhtä usein.)

Vierailija
33/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kyllä mieheltä kysytty mitään minun mielipiteestäni kun sille vasektomia tehtiin.

Vierailija
34/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein että tarvisee miehen luvan. Ei nainen tuollaista saa itse päättää.

Vierailija
35/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai ymmärrät, että jos sinusta alle 30-vuotias ei voi tehdä pysyää päätöstä lasten hankkimisesta, se tarkoittaa, että kannatat pakkoabortteja kaikille alle 30-vuotiaille. Mielihän voi nimittäin muuttua.

(Sterilisaatiota ja lasten hankkmsta kadutaan suurin piirtein yhtä usein.)

Ja tuo lapsi määrä. Joku ulkopuolinen saa sanella mikä on tarpeeksi.

Eikö ehkäisytietokone ole yhtä kuin varmat päivät?

Vierailija
36/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja juttua lukiessa tulee myös tuo selville ettei kyse ole mistään luvan kysymisestä tai mahdollisuudesta kieltää toista.

Enhän mä mitään tuollaista ole väittänytkään. Mitä ihmettä sä jankkaat?

Vierailija
37/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä haittaa siitä luvan kysymisestä on rehellisessä parisuhteessa?! Luulis et tuo on päivänselvää et molempien päätös. Oli kumpi vaan menossa piuhoja poikki pistämään. Vain epärehelliset haluaa salailla asiaa

Vierailija
38/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosimies kirjoitti:

Olisi kannattanut lukea juttu niin ei trollaaminen menisi näin pahasti pieleen.

Vierailija
39/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän juuri väitit! Voi jessus mitä ihmisiä.

Vierailija
40/54 |
05.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosimies kirjoitti:

Ei tarvitse lupaa, feministimamma. Mutta miehelle tarvitsee kertoa, kun hommaa sterilisaation. Vai olisiko sulle tärkeää saada pimittää tuo tieto puolisoltasi?