Sairaanhoitajille ja muillekkin kiinostuneille, kannattaa lukea!
Olen itse sh, akuutilla puolella ollut töissä kohta kymmenen vuotta ja potilaiden kanssa saanut kestää myös yhtä sun toista. Viime syksynä agressiivinen potilas potkaisi mua ja sain kaksi murtumaa ja reilun kuukauden sairaslomaa. Luottamusmies kehotti minua viemään asian käräjille ja vaatimaan korvauksia (Itselleni asia ei tullut mieleenkään, me tyhmät hoitajat, kyllähän meitä saa potkia ym ilman mitään sanktioita!!!)
Sairaalan lakimies otti asian hoitaaksen ja käräjillä käytiin. Lopputuloksena potilas maksoi mulle reilut 4000e.
Nyt ollaan siinä tilanteessa, että meidän sairaalassa puututaan henkiseen väkivaltaankin, eli yleisesti tuo huorittelu ym. lähteekin hoitajan aloitteesta raastupaan.
Eli muisttetaan me hoitajat, että potilaalla on oikeudet, mutta niin on meilläkin. Älkää enään jättäkö niitä väkivaltaisuuslomakkeita täyttämättä vaan viekää asiat eteenpäin! Kannattaa :)
Kommentit (22)
Vaikka tärkeä asia onkin, ap. meillä se on vaan arkipäivää, että huoritellaan, uhkaillaan jne. Siihen jotenkin tottuu.
Haukkumanimien kirjo on kaiken kattava ja aika monesti sitä ollaan ihan fyysisen uhkankin alla.
Vaan mitäpä noiden lappujen täyttely hyödyttäis, potilaat on psyykkisesti sairaita ja näin ollen myös oikeuden silmissä oikeustoimikelvottamia.
jos potilas on täysissä sielun ja ruumiin voimissaan lyönyt/haukkunut, onkin syytä nostaa asia pöydälle.
Itse työskentelen ison sairaalan ensiavussa ja huumeidenkäyttäjiä tulee meillekkin päivittäin. Myös muut potilaat kuin huumeiden käyttäjät ovat agressiivisia ja oikeasti, jos saat todella fyysisiä vammoja kannattaa ilmoitus tehdä. Sun työnkuva kyllä kieltämättä poikkeaa siinä, että sulla on riski päällä koko ajan. Sinuna minä täyttäisin kaavakkeita edes joskus, se voi jopa nostaa palkkatasoa työnkuvaan ja siihen liittyviin ongelmiin nähden.
En mäkään lappuja täyttele jokaisesta huorittelusta, mutta kun mitta on tarpeeksi täynnä, niitä lähtee nipullinen eteenpäin. Tämä on yksi asia jolla voimme lisätä työturvallisuutta, esim. enemmän vartijoita ja nostaa palkkatasoa.
Ja kyllä mulle ainakin noi kipurahat ihan aiheesta tuli...
t.ap
Itse en menisi edes näille päivystyspoleille ym. vastaanottoihin, koska inhoan näitä agressiivisia huuhailijoita.
Musta meidän hoitajien tulisi tässä asiassa vetää yhtä köyttä, koska kaikkihan me siitä hyödymme jos vaan sitkeästi jaksamme tehdä väkivalta ilmoituksia.
Vierailija:
Itse en menisi edes näille päivystyspoleille ym. vastaanottoihin, koska inhoan näitä agressiivisia huuhailijoita.
Ehkei niitä psykiatrian sairaanhoitajan hommiakaan ihan kuka tahansa pysty tekemään. Siellä ei yksinkertaisesti kestä, jollei ole omat henkiset eväät aika mallillaan.
tosiaan saattaa nousta kun on riittävästi mustaa valkoisella, tai vartijoiden määrä lisääntyä tai saadaan lisää henkilökuntaa??? Omaa etuamme me oikeasti ajamme tuolla asialla. Tämäkään asia ei koskaan muutu jos noin moni on jo heittänyt pyyhkeen kehään.
Potilastyö on yleensä aikuisten välistä. KOulumailmassa on se ongelma, että toinen osapuoli on lapsi ja toinen aikuinen. MItä siis tehdä opettajana, kun oppilas lyö, potkii ja raapii. Huorittelu yms. jutut on ihan päivittäsiä. Meidän alalla, ainakaan meidän kunnassa, ei ole mitään lomakkeita tällaisia tilanteita varten.
Hyvä juttu, että tämä asia on ruettu sairaala maailmassa huomioimaan, ehkä me opetkin opitaan pitämään puoliamme.
työturvallisuudesta?? Mies on pelastuslaitoksella töissä ja on pari kertaa saanut kunnon vammoja potilaan kanssa painiessa. Työnantaja vienyt asioita eteenpäin ja korvauksia tullut tännekkin.
Ampparissa ei koskaan tiedä mitä sulla on vastassa kun menet paikalle. Tapaus viime viikolta.: Hätäkeskus tekee ilmoituksen elottomasta ihmisestä tietyssä osoitteessa. Kohteessa vastassa joukko huumehörhöjä, halutaan lääkkeitä, uhkaillaan, metelliputket käsissä. Ei kun täyttä juoksua ampparille ja poliisit paikalle, että saadaan se eloton kaveri kaivettua esiin sieltä. Että semmosta. Liksa ei ole kummonen mun miehellä. Ja täyttä paskaa koko työ, melkein aina, onneksi on " oikeitakin" hälyjä. Itse pysyttelen turvassa leikkurissa, eipä ole kukaan uhkaillut...
kokisin agressiivisuutta lähtisi paperit heti eteen päin.
T. sellainen joka ollut ennen päivystyksessä
Joskus joku vauva protestoi äänekkäästi, mutta siitähän ei luonnollisesti piitata :) Oikeesti, mulla on ihana työpaikka, pieniä vauvoja, tunteita laidasta laitaan, onnistumisen iloa ja välillä isoja suruja, mutta rakastan työtäni:)
alettu käyttämään. Niin henkisestä- kuin fyysisestä väkivallastakin. Johtuiskohan osittain siitä, että tähän asti on jankutettu jatkuvasti potilaan oikeuksista. Potilas ei useinkaan hoksaa, että yksi sana voi viedä käräjille sen verran valveutunutta alkaa meidän talossa henkilökunta olla. Alkaa tympimään jatkuva huorittelu ja uhkailu. Olen töissä keskussairaalassa ja nämä uhkailut tulevat yleensä potilailta joilla ei oikeasti (ei siis saada lääketieteellistä diagnoosia) ole vikaa korvien välissä, kunhan muuten vaan ovat vittumaisia. Onneksi on paljon ihania ja kivoja potilaita, muuten ei viitsisi edes tehdä tätä työtä.
Muistakaa että kaikilla on oikeasti jo velvollisuus tehdä potilaasta ilmoitus.