Olen syntynyt 70-luvun alussa. Miten yleistä silloin oli tuhkarokkorokotuksen saaminen? Kuulemma olen saanut rokotuksen.
Onko muita silloin syntyneitä, jotka ovat saaneet tuhkarokkorokotuksen?
Kommentit (28)
Vierailija kirjoitti:
Onko muita silloin syntyneitä, jotka ovat saaneet tuhkarokkorokotuksen?
Rokotustietosi on merkitty neuvolakorttiin ja rokotuskorttiin jonka jokainen sai peruskouluaikana.
Mä muistelen sairastaneeni tuhkarokon.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään jakseaan voihottaa kaikesta. Olen syntynyt -68 ja sairastanut tuhkarokon. Kuten varmaan useimmat ikäiseni. Ikinä en ole kuullutkaan yhdestäkään ongelmasta. Jos jollekin harvalle jotain tuli niin sehäm on vaan luonnollista.
Minä sairastin tuhkarokon 1969, kun olin nelivuotias. En kauheasti muista lapsuusvuosistani, mutta tuhkarokon muistan vieläkin. Se kutina oli jotan ihan järkyttävää. Minulle ja veljelle ei onneksi tullut jälkitauteja, mutta kyllä niitä oli. Tuhkarokko on vieläkin tappava tauti ja aikuiselle vaarallisempi mitä lapselle. Hyvä, kun sitä vastaan rokotetaan.
Vierailija kirjoitti:
"Aikuisten tulee itse huolehtia siitä, että ovat saaneet perussarjana vähintään kolme jäykkäkouristus-, kurkkumätä- ja poliorokotusta.
Kurkkumätä-jäykkäkouristusrokote, dT
Perussarjan saaneille annetaan tehosterokotus 10 vuoden välein"
https://www.thl.fi/fi/web/rokottaminen/eri-ryhmien-rokotukset/aikuisten…
Lasketaanko tuohon vähintään kolmeen ne lapsuuden ja nuoruuden rokotukset? Annetaanko tehosterokotuksia elämän loppuun asti? Kauhean epäselvästi kirjoitettu.
Kolme rokotetta on lapsena saatu perussarja, jolla suoja luodaan, sen jälkeen se pidetään yllä tehosterokotteilla 10 vuoden välein elämän loppuun asti.
Olen -77, ja saanut koko MPR-sarjan. Mielestäni 60-luvulla syntyneet sisarukseni saivat jotain näistä yksittäisinä.
Minä olen töissä terveydenhuoltoalalla. En saa pyynnöistäni huolimatta työterveydestä poliotehostetta, viimeksi saanut sokeripalan -84 tai -85. Aina silloin tällöin törmään työssäni maahanmuuttajiin, ja poliotahan on nykypäivänä vielä monissa niissä maissa, joista esim. turvapaikanhakijoita meille saapuu.
Missä iässä Mpr-rokotteet on annettu, jos on syntynyt 1981? Onko peruskouluaikana tullut sarja täyteen?
Vierailija kirjoitti:
Nykyään jakseaan voihottaa kaikesta. Olen syntynyt -68 ja sairastanut tuhkarokon. Kuten varmaan useimmat ikäiseni. Ikinä en ole kuullutkaan yhdestäkään ongelmasta. Jos jollekin harvalle jotain tuli niin sehäm on vaan luonnollista.
Olen syntynyt vuonna -66, ainoa rokko jonka sairastin oli vesirokko. Hain muutama vuosi sitten 2xMPR rokotteen, kun sitä en ollut lapsena saanut enkä tuhkarokkoa sairastanut.
Olen syntynyt 1969 ja äitini pyysi/osti tuhkarokkorokotuksen erikseen ja kouluterveydenhoitaja rokotti.
Automaattisesti ei saanut.
Vesirokon sairastin 21v.