Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen syntynyt 70-luvun alussa. Miten yleistä silloin oli tuhkarokkorokotuksen saaminen? Kuulemma olen saanut rokotuksen.

Vierailija
04.07.2017 |

Onko muita silloin syntyneitä, jotka ovat saaneet tuhkarokkorokotuksen?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi kiinnostavaa.

Vierailija
2/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -71. En saanut juuri mitään rokotuksia. Sairastin tuhkarokon, sikotaudin muistankin. Vesirokon sairastin vasta parikymppisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt -69 ja sairastanut tuhkarokon, kuten 4 sisarustanikin. Kaikki sen melkein siihen aikaan (70-luvulla) sairastivat. Kuten myös vesirokon ja sikotaudin. 

Vierailija
4/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi kiinnostavaa.

Kiva, että olet kiinnostunut.

Vierailija
5/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin vain, että onko edes mahdollista, että olen saanut rokotuksen, vai muistaako vanhempani väärin..

ap

Vierailija
6/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1975-1982 neuvolassa rokotettiin kaikki 1-vuotiaat tuhkarokkoa vastaan

Vierailija
7/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö silloin muka rokotettu?? Kamalaa, minkälaisia vaurioita saitte ja moniko tuohon kuoli? Mä oon luullu, että näitä todella vaarallisia tauteja vastaan on rokotettu jo iät ja ajat. 

Vierailija
8/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tarkistit asian? Vuonna -66 ainoastaan vihurirokko nykyisen MPR:n sisällöstä.

Vierailija
9/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tarkistit asian? Vuonna -66 ainoastaan vihurirokko nykyisen MPR:n sisällöstä.

https://www.thl.fi/fi/web/rokottaminen/kansallinen-rokotusohjelma/rokot…

Vierailija
10/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin vain, että onko edes mahdollista, että olen saanut rokotuksen, vai muistaako vanhempani väärin..

ap

Kannattaa tarkistaa rokotukset omasta neuvolakortista. Oman korttini kopio löytyi lapsuuden paikkakunnan terveyskeskuksen arkistosta. Olin saanut vihurirokkorokotteen.

Vierailija
11/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinkäs asti niitä tehosteita pitää ottaa? Oon syntynyt -81 lopussa ja en ole muuten tainnut saada yläasteen (-97) jälkeen mitään rokotteita... Tuhkarokon kyllä kai äitin mukaan sairastin joskus 1-vuotiaana.

Mulla on eräs autoimmuunilihassairaus. Voiko olla, että rokotukset pahentaa sitä?

Vierailija
12/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

-71 syntynyt. En ole saanut rokotusta. Sairastin kyseisen taudin n.10 vuotiaana. Muistan, että olin tosi kipeä, kova kuume ja oksentelin. Tuolloin sairastin myös elämäni ensimmäisen kunnon korvatulehduksen, samoin isoveljeni. Sikotauti oli myös kurja tauti, siinä oli leuat aivan järkyttävän kipeät. Kaverini sairasti tuon jälkitautina aivokalvontulehduksen.

Vierailija
13/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

1975 eteenpäin syntyneet on rokotettu. Tuossa on väliinputoajia, joita ei välttämättä ole rokotettu. Siis nykyisiä 45-50-vuotiaita. Jos esim, ei ole sellaisessa työssä että olisi  siihen kiinnitetty huomiota tms

Vierailija
14/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tosiaan jos on syntynyt ennen vuotta 1975 eikä ole noita tauteja sairastanut, ei välttämättä omaa suojaa ko. tauteihin ( ei ole automaattisesti rokotettu). Jos ei ole lääkäreissä ravaavaa sorttia, ni ei noihin asioihin välttämättä kukaan ole puuttunut. Kannattaa tarkastuttaa ko. asia. 

Vierailija
15/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mut on lapsena rokotettu ja sitten vielä opiskelijana kerran, eikö mulla silloin ole ne vaadittavat 2 krt jotka suojaa tuhkarokolta?

https://www.thl.fi/fi/web/rokottaminen/eri-ryhmien-rokotukset/aikuisten…

Tuhkarokko-, sikotauti- ja vihurirokkorokote, MPR

"Suojan varmistamiseksi jokaisella aikuisella tulee olla joko sairastettujen tautien tai kahden MPR-rokoteannoksen antama suoja tuhkarokkoa, vihurirokkoa ja sikotautia vastaan. Jos aikuisen MPR-rokotussuoja on puutteellinen, se täydennetään."

Vierailija
16/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiahan on sillä selvä että otat rokotteet, 2 kpl ilmaiseksi terveyskeskuksesta saatavia MPR-rokotteita. Nyt yksi ja kahden vuoden päästä tehoste. Sittenhän tiedät että suoja on kunnossa. Samalla jöykkäkouristustehoste joka on ainoa jota Suomessa asuvan ja elävän täytyy tehostaa, tehoste tulee joka 10.vuosi.

Vierailija
17/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt v. 1970, en ole sairastanut tuhkarokkoa enkä saanut rokotetta lapsena. Nyt aikuisena olen rokotuttanut itseni tuhkarokkoa vastaan (MPR-rokote).

Vierailija
18/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aikuisten tulee itse huolehtia siitä, että ovat saaneet perussarjana vähintään kolme jäykkäkouristus-, kurkkumätä- ja poliorokotusta.

Kurkkumätä-jäykkäkouristusrokote, dT

Perussarjan saaneille annetaan tehosterokotus 10 vuoden välein"

https://www.thl.fi/fi/web/rokottaminen/eri-ryhmien-rokotukset/aikuisten…

Lasketaanko tuohon vähintään kolmeen ne lapsuuden ja nuoruuden rokotukset? Annetaanko tehosterokotuksia elämän loppuun asti? Kauhean epäselvästi kirjoitettu.

Vierailija
19/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään jakseaan voihottaa kaikesta. Olen syntynyt -68 ja sairastanut tuhkarokon. Kuten varmaan useimmat ikäiseni. Ikinä en ole kuullutkaan yhdestäkään ongelmasta. Jos jollekin harvalle jotain tuli niin sehäm on vaan luonnollista.

Vierailija
20/28 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään jakseaan voihottaa kaikesta. Olen syntynyt -68 ja sairastanut tuhkarokon. Kuten varmaan useimmat ikäiseni. Ikinä en ole kuullutkaan yhdestäkään ongelmasta. Jos jollekin harvalle jotain tuli niin sehäm on vaan luonnollista.

Entä oletko saanut kurkkumätä-jäykkäkouristustehosteen?

Kurkkumätä-jäykkäkouristusrokote, dT

Perussarjan saaneille annetaan tehosterokotus 10 vuoden välein

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme