Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko lukiosta olla pois, esim.lomamatkan vuoksi?

Vierailija
04.07.2017 |

Vai onko seur vuodet niin ettei matkusteta minnekään, kun teinit lukiossa..ei ainakaan talvella tai 2vkoksi kun talvilomatkin vain 1vkon eikä siinä ajassa ehdi kuin jonnekin Välimeren suuntaan missä ei edes ole silloin lämmintä..

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aika hyökkäävä asenne tosiaan. Minä koen että lapsen kanssa matkustelu on yleissivistävää, ja yhtä lailla antaa valmiuksia elämään, kuin se koulu tai muu arkitaitojen opettaminen. Ainakin minun teinini tähtää insinöörin töihin, mikä nykyaikana tarkoittaa usein työn takia komennuksia ja matkustelua kauas ja eksoottisiin maihin, tarvetta arkikielitaitoon, tarvetta tulla toimeen erikulttuuristen ihmisten kanssa, ja kohdata kommelluksia hätkähtämättä. Mielestäni vain tarjoan lapselle vastaanottavassa iässä valmiuksia, joita kuulu ei tarjoa.

-sama ohis

Vierailija
22/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On aika hyökkäävä asenne tosiaan. Minä koen että lapsen kanssa matkustelu on yleissivistävää, ja yhtä lailla antaa valmiuksia elämään, kuin se koulu tai muu arkitaitojen opettaminen. Ainakin minun teinini tähtää insinöörin töihin, mikä nykyaikana tarkoittaa usein työn takia komennuksia ja matkustelua kauas ja eksoottisiin maihin, tarvetta arkikielitaitoon, tarvetta tulla toimeen erikulttuuristen ihmisten kanssa, ja kohdata kommelluksia hätkähtämättä. Mielestäni vain tarjoan lapselle vastaanottavassa iässä valmiuksia, joita kuulu ei tarjoa.

-sama ohis

Meillä nuoriso on päässyt matkustelemaan lukion puolesta, omien matkojen ohessa. Olemme joskus anoneet koulusta vapaata matkojen takia muutamaksi päiväksi, mutta kaksi viikkoa ei tulisi kuuloonkaan. Ja surullista, jos lasten opettaminen matkailuun alkaa vasta lukioikäisenä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sua ap. Minä ainakin olin joka kevät perheen kanssa Lapissa viikon pääsiäisenä lukioaikaan, eikä se minun suorituksiini vaikuttanut sitä eikä tätä, kirjoitin silti kuusi ällää. Mutta se ei ollut kurssimuotoinen lukio, joten jos viikolla oli joku koe, sain sen tehdä jälkeenpäin reksin kansliassa.

Ihmettelijöille, tottakai loma-aikoina on paljon kalliimpaa, kyllä minä yh:na mieluummin menen ei-sesongilla puoleen hintaan.

Ja Thaimaaseen ei mennä kesällä, elokuu on järjettömän kuuma Välimerellä tai etelämpänä, ja sadekautta ja myrskyjä jo kauempana.

Kauemmas on niin pitkät lennot että viikon reissusta kohtuuton aika ja vaiva menee matkustamiseen. Ja kyllä minäkin haluan päästä kerran lapsen kanssa jonnekin kauas ennen kuin lentää pesästä eikä enää lähde kanssani.

-ohis

Kuusi ällää, muka, ja kirjoittaa "Thaimaaseen"... Juu juu

Ole mitä mieltä tykkäät. Ei ole minulta pois. Lähemmäs kympin keskiarvo ja hyvä opiskelupaikka, vaikka minulle pyydettiin joka vuosi lomaa, hui sentään.

-tuo ohis

Vierailija
24/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi on nyt yläkoulussa. Tässä on yläkoulu ka lukio samassa. Ei edes yläkoulussa voi olla paria päivää pitempää poissa ilman että tippuu kärryiltä. Kielissäkin voi kahdessa viikossa olla vaikka miten monta tuntia ja vauhti on kova.

Ajatteleppa, miten pahasti amikseen menijät "tippuu kärryiltä" yleissivistävissä aineissa jos lukiossa paria päivää ei voi olla poissa. Amiksessa kun ne kurssit noista aineista on käytännössä peruskoulun kertaamista, eli ovat 3 VUOTTA "poissa". Ei taida lukion pari päivää haitata mitään.

Pääsee vielä AMK:n ja voi jatkaa lomailua kaikessa rauhassa.

Vierailija
25/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsi on nyt yläkoulussa. Tässä on yläkoulu ka lukio samassa. Ei edes yläkoulussa voi olla paria päivää pitempää poissa ilman että tippuu kärryiltä. Kielissäkin voi kahdessa viikossa olla vaikka miten monta tuntia ja vauhti on kova.

Ajatteleppa, miten pahasti amikseen menijät "tippuu kärryiltä" yleissivistävissä aineissa jos lukiossa paria päivää ei voi olla poissa. Amiksessa kun ne kurssit noista aineista on käytännössä peruskoulun kertaamista, eli ovat 3 VUOTTA "poissa". Ei taida lukion pari päivää haitata mitään.

Ja osaa sitten kirjoittaa "ajatteleppa". Jess.

Vierailija
26/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-sama ohis

Meillä nuoriso on päässyt matkustelemaan lukion puolesta, omien matkojen ohessa. Olemme joskus anoneet koulusta vapaata matkojen takia muutamaksi päiväksi, mutta kaksi viikkoa ei tulisi kuuloonkaan. Ja surullista, jos lasten opettaminen matkailuun alkaa vasta lukioikäisenä.

Lasten opettaminen jatkuu lukioikäisenä, ei ala. Kyllä lasten kanssa voi matkailla ihan pienestä saakka, se on viitsimis- eikä rahakysymys. Risteilyn hinnalla ottaa pitkän viikonlopun kaupunkilomana Euroopassa. Vaatii tietysti omatoimisuutta, uskallusta ja kielitaitoa, niitä joita on alettu kartuttaa jo nuoresta. Ja halua kokea ulkomaita, siihenkin kasvetaan pienestä.

Vierailija
27/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja osaa sitten kirjoittaa "ajatteleppa". Jess.

Ketkä äidinkielenopettajat täällä nillittää? Menkää tekin lomamatkalle, niin ette ole niin kireitä.

Vierailija
28/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sua ap. Minä ainakin olin joka kevät perheen kanssa Lapissa viikon pääsiäisenä lukioaikaan, eikä se minun suorituksiini vaikuttanut sitä eikä tätä, kirjoitin silti kuusi ällää. Mutta se ei ollut kurssimuotoinen lukio, joten jos viikolla oli joku koe, sain sen tehdä jälkeenpäin reksin kansliassa.

Ihmettelijöille, tottakai loma-aikoina on paljon kalliimpaa, kyllä minä yh:na mieluummin menen ei-sesongilla puoleen hintaan.

Ja Thaimaaseen ei mennä kesällä, elokuu on järjettömän kuuma Välimerellä tai etelämpänä, ja sadekautta ja myrskyjä jo kauempana.

Kauemmas on niin pitkät lennot että viikon reissusta kohtuuton aika ja vaiva menee matkustamiseen. Ja kyllä minäkin haluan päästä kerran lapsen kanssa jonnekin kauas ennen kuin lentää pesästä eikä enää lähde kanssani.

-ohis

Kuusi ällää voi kirjoittaa myös matemaattisista aineista, luonnontieteistä ja kielistä, ne kaikki ei tule äidinkielestä.

Vierailija
29/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-sama ohis

Olen samaa mieltä siinä, että matkustelu avartaa, mutta miksi sen pitäisi avartaa juuri lukuvuoden aikana, kun lomiakin on viikkotolkulla?

Vierailija
30/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-sama ohis

Olen samaa mieltä siinä, että matkustelu avartaa, mutta miksi sen pitäisi avartaa juuri lukuvuoden aikana, kun lomiakin on viikkotolkulla?

Siksi, ettei perheen aikuiset välttämättä saa lomaa töistään juuri hiihtolomalla (koska alakoululaisten vanhemmat saa lomansa tuolloin). Siksi, että viikon tai kahden reissu aurinkoon juuri pimeimpään vuodenaikaan on hyväksi sekä fyysisesti että psyykkisesti myös lukiolaiselle. Siis investointi hyvinvointiin. Siksi, että maailma on muuttunut ja joustavuuden tulisi myös lukiossa lisääntyä. Eihän siitä mitään tule,että koko Suomen nuoriso matkustaa ainoastaan viikolla 8!

Vierailija
31/35 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos on kerran karibian merelle menossa niin viikon matka on naurettavan lyhyt

Vierailija
32/35 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kauheasti kannata olla pois, koska opetus etenee niin nopeasti.

Vierailija
33/35 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-sama ohis

Siksi, ettei perheen aikuiset välttämättä saa lomaa töistään juuri hiihtolomalla (koska alakoululaisten vanhemmat saa lomansa tuolloin). Siksi, että viikon tai kahden reissu aurinkoon juuri pimeimpään vuodenaikaan on hyväksi sekä fyysisesti että psyykkisesti myös lukiolaiselle. Siis investointi hyvinvointiin. Siksi, että maailma on muuttunut ja joustavuuden tulisi myös lukiossa lisääntyä. Eihän siitä mitään tule,että koko Suomen nuoriso matkustaa ainoastaan viikolla 8!

Myös lukiolaisella on lomaa jouluna pari viikkoa. Matkustakaa silloin. Pimeää silloinkin on.

Vierailija
34/35 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säälittävää. Minkälaista asennetta elämään ap opettaa lapsilleen!

35/35 |
01.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ohis

Tänne voi kirjoittaa arkikielellä, ei ole reaalikoe

Käykö kateeksi 6 ällää ?