Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko lukiosta olla pois, esim.lomamatkan vuoksi?

Vierailija
04.07.2017 |

Vai onko seur vuodet niin ettei matkusteta minnekään, kun teinit lukiossa..ei ainakaan talvella tai 2vkoksi kun talvilomatkin vain 1vkon eikä siinä ajassa ehdi kuin jonnekin Välimeren suuntaan missä ei edes ole silloin lämmintä..

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on kovat ajat tulossa, jakamista!

Vierailija
2/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mitä luulet? Yhden jakson kesto kuutisen viikkoa. Siitä kaksi viikkoa lomailemassa etelässä - miten mahtaa kurssisuoritusten käydä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiosta poissaolo voi johtaa kurssin keskeytymiseen. Silloin se on käytävä kokonaan uudelleen.

Vierailija
4/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lukiosta saa olla pois, mutta se taisi olla vain viikon verran. Eli 4h/aine, yleensä jaoteltu niin, että viikossa on 3h/aine, jos on neljännen tunnin pois ilman pätevää syytä, jää kurssi kesken. Ja pätevä syy on yleensä vain sairaus tms, ei lomamatka.

Toki jollain erikoisluvalla, ja opettajien kanssa neuvottelemalla se 2viikkoa voi käydä, mutta sitten pitää myös olla hyvä oppilas, ettei jää paljoa jälkeen. Korvaavia tehtäviä tulee paljon.

Vierailija
5/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukio on ihan vapaaehtoinen paikka. Ei siellä ole pakko olla. Opettajat eivät kuitenkaan järjestä minkäänlaista ylimääräistä materiaalia tai muistiinpanoja kuten vielä peruskoulussa, ja tietyn määrän kun on kurssista poissa, ei pääse läpi vaikka tentti menisi kuinka hyvin. Liiallisista poissaoloista potkitaan pois koko laitoksesta. Kysy opolta, kuinka paljon saa olla pois. Jos olette juuri koeviikolla, rästikokeita ei järjestetä välttämättä vaan kokeisiin pitää mennä sitten seuraavassa mahdollisessa jaksossa, jolloin täytyy ehtiä tenttiä myös ne seuraavan jakson varsinaiset kokeetkin. Eikä todellakaan siellä mietitä, tuleeko Pentille nyt samalle päivälle kaksi koetta.

Vierailija
6/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä saa lomaa kunhan sitten ottaa huomioon kurssien poissaolorajat ja sen että pitää tehdä korvaavia tehtäviä ja opiskella sitten loman aikana käydyt asiat itsenäisesti. Minä voin ryhmänohjaajana myöntää kolmen päivän poissaolon ja sitä pidemmät myöntää rehtori. Lupa pyydetään kirjallisena, wilma-viesti luetaan ainakin meillä kirjalliseksi pyynnöksi eli ei tarvi mitään vaikeita lomakkeita täytellä. Ja muistuta nuorta että jokaisen kurssin opettajaan pitää olla itse yhteydessä ENNEN matkaa ja sopia mitä tehtäviä täytyy tehdä. Katsokaa matkan ajankohta niin ettei satu koeviikolle, kokeita pidetään vaan koepäivänö ja uusintapäivänä eikä kaikka sen jakson kokeita voi tehdä samana uusintapäivänä. Jos on vaikka viisi kurssia jaksossa niin saisi tehtyä yhden kokeen uusinassa ja neljä jäisi roikkumaan hamaan tulevaisuuteen.

Vierailija
7/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, mutta mun muistaakseni rehtorilta pitää saada kirjallinen suostumus ja opettajilta kysytään tehtävät etukäteen. Lukiolaiselle ja hänen kursseilleen tekee tosi pahaa jos jatkuvasti lomailee (ja tämä kostautuu sitten ylppäreissä). Mutta oma valinta se on

Vierailija
8/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ainakaan voi missään nimessä olla yli viikkoa pois. Viikossa 3h per 1 kurssi ja jos olet 3 tuntia tai enemmän poissa kurssilta, kurssi hylätään. Yli 2 päivän poissaoloon tarvitaan rehtorin lupa.

Tietenkään kukaan ei voi pakottaa lastasi olemaan lukiossa niillä lomaviikoilla, mutta lukion suorittaminen tuskin onnistuu 3 vuodessa tällaisella taktiikalla.

Vierailija
9/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmeen hyökkäävä asenne täällä vallalla..

Kuka tässä on jatkuvasti lomailemassa, voi kun voiskin tehdä niin.

Tulipa vain mieleen, kun makahaaveet polttelee ja seur5-6v menee niin että lapset on lukiossa, esikoinen aloittaa sen nyt elokuussa ja kuopus 2v kuluttua, ilmeisesti. Yläkoulun puolella asia ei ollut ongelma, että yhdistettiin esimerkiksi talvilomaan toinenkin lomaviikko kun ei viikoksi mihinkään ehdi, ottivat tehtäviä mukaansa jne. Koulunkäynti ei siitä kärsinyt, kiitettäviä ovat.

ap

Vierailija
10/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin kerran viikon pois lomamatkan takia, etukäteen piti luokanvalvojan kanssa se sopia. Ja kysyä muistaakseni kurssien opettajilta, että mitä tekevät poissaolon aikana ja hoitaa ne tehtävät sitten kotona. Eihän ne opettajat si joo varsinaisesti tykännyt, mutta eipä se viikko mun opintoihin ja osaamiseen kyllä mitenkään vaikuttanut :D

Vierailija
11/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää joululomalla

Vierailija
12/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka niin hyökkäävä asenne, ap? Itsehän kysyit ja sait realistisia vastauksia.

Vierailija
13/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai sieltä voi olla pois mutta ei minusta kannata. Joululoma, syysloma, hiihtoloma ja 2,5 kk kesäloma. Eikö ne riitä?

Vierailija
14/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, ei ole tarkoitus olla hyökkäävä. Mutta asia nyt vaan on niin että lukiosta ei voi samalla tavalla olla poissa lomien takia kuin peruskoulusta. Lukiossa ei järjestetä mitään erityiskohtelua opiskelijalle lomien vuoksi, ja monilla jää kursseja kesken ja lukion suorittaminen viivästyy, jos on vaikka yhdenkin kerran pitkällä lomalla.

Meillä on lukiolaisten kanssa lomailtu ulkomailla vain joululoman aikaan, se on yleensä ollut pidempi loma, 10-14 päivää (riippuu toki lukiosta tuokin).

Vierailija
15/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei hiihtolomaviikko kelpaa matkusteluun? Kyllä viikossa tekee vaikka maailmanympärimatkan, jos haluaa. 

Vierailija
16/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sen lukion tehdä vaikka neljään vuoteen jos lomailu on tärkeämpää kuin opiskelu, tai voi olla vaikka käymättä koko lukiota niin on sitten ainakin riittävästi lomaa tarjolla.

Vierailija
17/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sua ap. Minä ainakin olin joka kevät perheen kanssa Lapissa viikon pääsiäisenä lukioaikaan, eikä se minun suorituksiini vaikuttanut sitä eikä tätä, kirjoitin silti kuusi ällää. Mutta se ei ollut kurssimuotoinen lukio, joten jos viikolla oli joku koe, sain sen tehdä jälkeenpäin reksin kansliassa.

Ihmettelijöille, tottakai loma-aikoina on paljon kalliimpaa, kyllä minä yh:na mieluummin menen ei-sesongilla puoleen hintaan.

Ja Thaimaaseen ei mennä kesällä, elokuu on järjettömän kuuma Välimerellä tai etelämpänä, ja sadekautta ja myrskyjä jo kauempana.

Kauemmas on niin pitkät lennot että viikon reissusta kohtuuton aika ja vaiva menee matkustamiseen. Ja kyllä minäkin haluan päästä kerran lapsen kanssa jonnekin kauas ennen kuin lentää pesästä eikä enää lähde kanssani.

-ohis

Vierailija
18/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsi on nyt yläkoulussa. Tässä on yläkoulu ka lukio samassa. Ei edes yläkoulussa voi olla paria päivää pitempää poissa ilman että tippuu kärryiltä. Kielissäkin voi kahdessa viikossa olla vaikka miten monta tuntia ja vauhti on kova.

Vierailija
19/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sua ap. Minä ainakin olin joka kevät perheen kanssa Lapissa viikon pääsiäisenä lukioaikaan, eikä se minun suorituksiini vaikuttanut sitä eikä tätä, kirjoitin silti kuusi ällää. Mutta se ei ollut kurssimuotoinen lukio, joten jos viikolla oli joku koe, sain sen tehdä jälkeenpäin reksin kansliassa.

Ihmettelijöille, tottakai loma-aikoina on paljon kalliimpaa, kyllä minä yh:na mieluummin menen ei-sesongilla puoleen hintaan.

Ja Thaimaaseen ei mennä kesällä, elokuu on järjettömän kuuma Välimerellä tai etelämpänä, ja sadekautta ja myrskyjä jo kauempana.

Kauemmas on niin pitkät lennot että viikon reissusta kohtuuton aika ja vaiva menee matkustamiseen. Ja kyllä minäkin haluan päästä kerran lapsen kanssa jonnekin kauas ennen kuin lentää pesästä eikä enää lähde kanssani.

-ohis

Kuusi ällää, muka, ja kirjoittaa "Thaimaaseen"... Juu juu

Vierailija
20/35 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan parhaillaan Ranskassa ja mitä mainioin ajankojta. Eikä häiritse koulunkäyntiä, päinvastoin.