Tilanne mökillä on kärjistynyt - isoisä alkoi itkemään kun pojanpoika ei mene armeijaan
Poika sai vapautuksen lievästä masennuksesta. Isoisä kuuli tästä kun ohimennen keskustelu ajautui armeijaan ja poika ylpeili tällä vapautuksella. Isoisän oma isä oli kaatunut sodassa ja aihe on hänelle todella arka. On jotenkin todella kiusallista nähdä kun vanha mies itkeä pillittää ja sanoi pojalleni ettei ole enää hänestä ylpeä. Poika vain ärähti isoisälleen ettei asia kuulu hänelle.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma isäni katkaisi välit kun ilmoitin meneväni siviilipalvelukseen. Pari vuotta siinä meni ilman että olimme yhteydessä, mutta aika paransi haavat ja isäni hyväksyi valintani. Lykkäsin palvelustani kunnes valmistuin yliopistosta, sain omalta alalta sivaripaikan ja jalan oven väliin ja nyt oon ollut samassa työpaikassa vakituisena 3 vuotta, yksi ylennys takana ja hyvältä näyttää.
sivari
Mitä tuo auttaa Venäjän hyökkäyksen sattuessa?
Hyökkäyksillä on aina joku sodanjohdon suunnittelema strateginen tarkoitus.Eli ei niitä missään niin vain "satu". Viime sodan kynnykselläkin ensin neuvoteltiin alueluovutusvaatimuksista,lähetettiin valtuuskuntia Moskovaan jne. Vastakkain olivat Hitler ja Stalin . Suomi joutui pian valitsemaan puolensa ja siinä sitten oltiin ja sillä linjalla jatkettiin loppuun saakka ja siitä maailmansodan lopusta on kohtapuoliin (huom.) jo 70 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaista naista pahempi neiti on vain suomalainen mies
Suomalaisistakin naisista aika moni on sentään rouvia, joten he eivät ehkä kuulu tähän vertailuun.
Ne pahimmat niistä neiti-ihmisistä taas taitavat olla juuri niitä jotka hakeutuvat vapaaehtoisesti sinne puolustusvoimiin, että saisivat kuulla miehiltä elämässään edes siellä olevansa 'rouvia',esim. 'rouva vääpeleitä'...
Vierailija kirjoitti:
Suohon tollaiset velliperseet sotkettiin aikoinaan.
Trollialoitukset täältä saisikin sotkea (vaikka sitten)suohon..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma isäni katkaisi välit kun ilmoitin meneväni siviilipalvelukseen. Pari vuotta siinä meni ilman että olimme yhteydessä, mutta aika paransi haavat ja isäni hyväksyi valintani. Lykkäsin palvelustani kunnes valmistuin yliopistosta, sain omalta alalta sivaripaikan ja jalan oven väliin ja nyt oon ollut samassa työpaikassa vakituisena 3 vuotta, yksi ylennys takana ja hyvältä näyttää.
sivari
Työn tekeminen tuottaa vaurautta jolla mm. rahoitetaan maanpuolustus. Sivareilla on myös maanpuolustusvelvollisuus mutta ei sotilastehtävissä. Eli kyllähän se auttaa ihan pirusti, mahdollisesti jopa korvaamatonta jos on kova ja lahjakas työmies.
Mites jos kokeilisi ajatella itse? Eivät nämä asiat ole rakettitiedettä.
Poika YLPEILEE vapautuksella ja isoisä itkee ettei enää ole YLPEÄ pojasta.
Ihme ylpeyskultti teillä.
Henkilökohtainen mielipiteeni on että vapautus on täysin OK, mutta sillä ylpeileminen on todella typerää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
sivari
Ei yhtään mitään. Kuten ei yhtään mikään muukaan auta tai auttaisi. Jos noin suuri valtiovalta niin tahtoo, tämä maa pistetään paussille ja kävellään sisään
isoisäki on varmaan skapparilta ottanu parrua peppuun intissä, sentakia ei halua olla suvun ainut joka on tämän kokenut. Mäkään et oo ylpeä omasta isoisästä kun ei ole vieläkään oppinut käyttämään internettiä vaikka tietokone ollut jo 10 vuotta.
Kansalaisoikeudet pois asevelvollisuudesta laistaneilta.
Poikasi on TÄYSI velliperse ja luuseri!
Ja huvittaa, miten joku voi ylpeillä asialla... OLEN MASENTUNUT, niin vältin armeijan.
Oma ukkini taisteli sodassa, enkä voisi olla ylpeämpi siitä millaisen panoksen hän on suomelle antanut!! Myös mummoni, joka toimi sodassa Lottana!
Ilman heidän kaltaisiaan rautaisia ihmisiä meillä ei olisi asiat näin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sodan tullessa olen valmis puolustamaan perhettäni, enkä lähde tappamaan syyttömiä ihmisiä sotaan vaikka laitettaisiin narunjatkoksi.
Voi tätä nykyajan itsekkyyden määrää.
Henkilö on valmis menemään ennemmin itse narun jatkoksi kuin tappamaan syyttömiä, ja se on mielestäsi itsekkyyttä? Kyl mää hämmästyn kauhiast.
Vierailija kirjoitti:
Oma isäni oli sodassa ja menetti veljensä myös sillä reissulla. En usko, että kukaan täyspäinen saman kokenut haluaisi jälkeläisilleen mitään armeijaan liittyviä kokemuksia.
Isäni on sotaveteraani ja sotainvalidi. Äitini menetti rakkaan veljensä sodassa. Heidän neljästä miespuolisesta lapsenlapsestaan vain yksi on käynyt intin, kolme siviilipalveluksen, ja nämä valinnat ovat vanhemmilleni täysin ok. Nuorinta lastenlastaan isä suorastaan kehotti menemään siviilipalvelukseen, koska tämä on hoitoalan ammattilainen. Isän mielestä pojan kohdalla hänen panoksensa vanhusten (mukaan lukien sotaveteraanit ja -invalidit) hoitajana on nykypäivän maailmassa tärkeämpi kuin armeijaan meno.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sodan tullessa olen valmis puolustamaan perhettäni, enkä lähde tappamaan syyttömiä ihmisiä sotaan vaikka laitettaisiin narunjatkoksi.
Voi tätä nykyajan itsekkyyden määrää.
Henkilö on valmis menemään ennemmin itse narun jatkoksi kuin tappamaan syyttömiä, ja se on mielestäsi itsekkyyttä? Kyl mää hämmästyn kauhiast.
Sulla on kyllä näkökulma totaalisesti kadoksissa. Valitettavasti sodassa joutuu tappamaan ihmisiä, se on sen luonne. Minusta armeijaan ja puolustusvoimiin mennään ensisijaisesti siksi että opitaan taitoja puolustaa yhteiskunnan heikoimpia ja itseämme, ei tappamaan ihmisiä vaikkakin niitä taitoja siellä kyllä opetetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta tai ei niin nautin tosta vanhan ukon reaktiosta 😂
Niiden pitää tajuta että maailma on muuttunut.Ei se mihinkään ole muuttunut tollo.
Ei todellakaan ole muuttunut. Jos tänne joku vihulainen tulee, jokainen tietää, että se tulee idästä. Ruotsi on edelleen ulkoistanut itärajansa puolustuksen meille. Siitä kuuluisi lähettää muutaman miljardin lasku joka vuosi.
Ainakin nuorten miesten asenteet on muuttunut. Miksi heidän pitäisi puolustaa tätä maata ja mahdollisesti jopa kuolla kun sattuivat syntymään suomalaiseksi mieheksi?
Ei nyt ihan noinkaan.
Yli 76 % määrätään armeijaan ja noin 14 % keskeyttää sen. Sivariin hakee vajaat 2 % . Ukrainan kriisin myötä maanpuolustuksen suosio on kaiken kaikkiaan kasvanut.
Ukrainan ja Venäjän välisen konfliktin syyt ja juuret ovat Ukrainan aseteollisuudessa ja sen tuottamissa mm. komponenteissa, joilla on merkitys Venäjän ohjuspuolustukselle.
Näin asiasta kertoo kommentaattorina ja kolumnistina sanomalehdissämme kirjoittava Jukka Tarkka, valtiotieteen tohtori, poliittisen historian erikoisasiantuntija. Luepa mitä hän kirjoittaa aiheesta 'Ukrainan kriisi'.
Siitä kyllä selviää (hyvin rauhoittavalla tavalla) se,ettei sillä kriisillä ole yhtään mitään tekemistä Suomen kanssa ,eikä myöskään Venäjän EU:hun suuntautuneen ulkopolitiikan kannalta.
Kyllä Tarkka nuo asiat tuntee takuulla paremmin ja luotettavammin ,kuin Suomen puolustusvoimissa kukaan.
Sillä on perustavanlaatuinen merkitys kun tuntee historian ja Neukkulan/Venäjän käyttäytymisen. Se vahtii omia etujaan ja tekee mitä haluaa: Baltia, Itä-Saksa 1953, Unkari 1956, Tsekit 1968, Afganistan 1979-89, Ukraina... Putinin päähän voi hyvin pälkähtää, että Pietari on aivan liian suojaton, esimerkiksi.
Aika pillipiipari äijä, jos tuollaisesta itkee. Hyvä, ettei se sota ollut hänen nuoruusaikanaan, ei olisi kestänyt rintamalla.
Isoisäni oli sodassa. Olin nuorempana jyrkkä asevelvollisuuden kannattaja. Nyt vanhempana en ole niin varma. Perinteiset rintamasodat ovat nykyään todella harvinaisia ja erilaiset hybridisodat yleistyvät. Jälkimmäisissä (erityisesti) on tärkeää, että yhteiskunnan tukirakenteiden toimivuus pystytään takaamaan poikkeusolosuhteissa, joten niitä rohkeita ja kylmäpäisiä siviilipuolen osaajia tarvitaan aiempaa enemmän. Lähes kuka tahansa oppii ampumaan siedettävästi aseella nopean koulutuksen jälkeen. Lisäksi ammattisotilaat muodostavat joka tapauksessa eri maiden armeijan selkärangan nopeaa reagointia vaativissa tilanteissa.
Nykyään olen sitä mieltä että, armeija tai sivari, pääasia kunhan velvollisuus on hoidettu.
Suomalaista naista pahempi neiti on vain suomalainen mies