Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies lupasi kaverilleen majapaikan meiltä, täysi "sota" päällä

Vierailija
03.07.2017 |

Jäin juuri kesälomalle ja tulin onnellisena kotiin. Mieheni oli takapihalla grillailemassa ja ilahduin, että hän laittoi ruokaa. Sitten hän vain ilmoitti kuin minkä tahansa normi asian: "Sopiihan, että Make tulee meille vähäksi aikaa, kun sai myytyä vanhan kämpän ja etsii uutta". Suu loksahti auki, koska ajattelin alkaa viettää mukavaa ja rauhallista perhelomaa niin mies ehdottaa pokalla, että kaverinsa tulee meidän nurkkiin majailemaan. Sanoin, että ei se nyt ole oikein hyvä idea, mutta mies meni vaikeaksi ja totesi, että lupasi jo... No suutuin asiasta ja riita loppui siihen, kun tämä Make (nimi muutettu) pyyhälsi pihaan tavaroiden kera. Tämän illan olen ollut seurana, kun en kehdannut olla epäkohtelias ja hävitä heti Make saavuttua muualle. Nyt mietin minne päin lähden tekemään lasten kanssa kesäloma matkaa...että suututtaa

Kommentit (169)

Vierailija
41/169 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tyhjä huone löytyy, miksi ei voi antaa Laken asua siinä esim pari viikkoa. Ystävällistä auttaa toista hädässä. Toki miehen olisi ollut hyvä kysyä etukäteen sulta. Meillä on usein toisin päin, minä annan majapaikkaa herkästi. Kun on tilaa, miksi ei. Mutta talo elää tavallaan. Sen pitää osallistua siivoamiseen ja ruoka kuluihin. Mutta erinomainen tilaisuus opettaa oikeasti lapsille yhteisöllisyyttä ja toisten auttamista.

Vierailija
42/169 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis Makella omat asuntorahat jo tilillä ja tulee teille loisimaan? 

Sinuna käskisin poistumaan. Menkööt vaikka hotelliin. Jos ei poistu, soita poliisille, että joku äijä on tunkeutunut kotiisi eikä lähde.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/169 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vastaavasti tehnyt miehelleni.. Veljeltäni meni taas kämppä alta. Äiti sijoitti edellisellä kerralla ja mä suostuin ottamaan tällä kertaa. En hoksannut keskustella mieheni kanssa etukäteen. Se vaan kyseli parin päivän päästä, että eikö tuo meinaa mennä kotiinsa ollenkaan. Majaili usein meillä viikonloppuja, että veli oli tuttu näky muutenkin. Ainiin! Eipä mies ollut kummissaan, oli vaan että jahah, no kai se vuokraa maksaa?

Makso etukäteen tonnin käteen (ja 500e/kk) ja teki kotitöitä kiltisti. Kolmisen kuukautta se majaili meidän vierashuoneessa.

Vierailija
44/169 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asunto on siis sinun yksin omistamasi?

Ei ole minun vaan yhteinen miehen kanssa. En ole yleisesti vieraita vastaan, mutta mielestäni tällaisista asioista keskustellaan ja minulla alkoi juuri lomakin..

Onko jokainen kotinne esine yhdessä hankittu ja toisen hyväksymä? Sinun ystäväsi saavat käydä kylässä, jos olet erikseen mieheltä kysynyt luvan? Entä lasten kaverit - pitääkö olla isän ja äidin suostumus, että kaveri saa tulla pihaan leikkimään? Miten on yhteinen elokuvissakäynti - viettekö lapset muualle hoitoon vai saako isovanhempi tulla teille, tietenkin koko perheen luvalla?

Make on aikuinen ihminen, joka yhtenä kolmesta käy ruokakaupassa, hoitaa lapsia, laittaa tiskejä koneeseen ja leikkaa nurmikkoa. Se on miehen kaveri, ei mikään turisti. Se saa luvan osallistua kotitöihin ja vasta kieltäytymisen jälkeen saa käskyn lähteä.

Tämä "Make" on mieheni kaveri nuoruudesta, jolloin rellestävät ja tekivät tyhmyyksiä. Mieheni kasvoi aikuiseksi ja hänestä on tullut hyvä perheenisä jne.. Make on jäänyt rentuksi ja hänestä ei ole osallistumaan lastenhoitoon tai kotitöihin. Päinvastoin nyt myös lomaileva mieheni juo varmaan Maken kanssa kaljaa, saunoo ja grillaa. Tottakai olisin kunnollisen kaverin meille vaikka toivottanutkin tervetulleeksi, mutta Make on miehen kavereista se viimeinen kenet toivoisi nurkkiin asumaan.

Eiköhän miehesi vastuuhenkilönä saa Makenkin osallistumaan. Kahdestaan he saavat kaiken hoidettua, joten sinä voit viettää vaikka koko loman puutarhakeinussa kaljaa juoden. Huutelet välillä, että joko ruoka alkaisi olla valmis ja lapset pitää viedä uimaan.

Vierailija
45/169 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen majoittanut asunnotonta kaveria kimppakämpässämme, mutta minä olenkin lapseton sinkku ja myös kämppiksille oli ok että meillä oli nurkissa ylimääräinen tyyppi. Kaveri sitten löysikin onneksi nopeasti uuden asunnon. Täällä Helsingissä on hyvin vaikea löytää asuntoa, joten ymmärsin täysin. Itsekin olen ollut pari kuukautta asunnoton ja silloin jouduin milloin missäkin loisimaan. Mutta kenenkään perheellisen luo en kyllä olisi kehdannut mennä. Ja toki tein kotitöitä ja yritin olla mahdollisimman paljon pois tieltä, huomaamaton.

Vierailija
46/169 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kamala tilanne. Itse ehkä kestäisin tuon homman, jos sitä kysyttäisiin minulta etukäteen ja kyseessä olisi työaika, ei loma. Ei siinä kuitenkaan niin käy, että Make olisi omissa oloissaan vierashuoneessa yksinään. Seuraahan hän kaipaa ja on sitten iltaisin siinä teidän kanssanne. Makelle kannattaisi varmaan nyt sanoa, että kolme yötä on ihan jees, mutta maksimi, sitten pitää mennä seuraavalle kaverille, teillä vietetään kesälomaa perheen kesken.

Vierailija
47/169 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Entä lasten kaverit - pitääkö olla isän ja äidin suostumus, että kaveri saa tulla pihaan leikkimään?"

Nyt periaatteessa mihinkään liittymätön kysymys, mutta siis voiko joku vieras lapsi(/teini) oikeasti tulla toisen pihaan leikkimään ja hengaamaan ilman aikuisen lupaa tai onko teidän tuttavapiirissä tavanomaista? Ainakin suomalaisessa kultttuurissa kuulostaa minun korvaan todella kaukaa haetulta.

Vierailija
48/169 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä tarvitse etukäteen kysyä, voiko joku tulla meidän pihalle. Yleensähän lasten kaverit ovat niitä vanhoja tuttuja, mutta kyllä aina välillä käy luokkakavereita tai harrastuskavereita, joita en ole ennen nähnytkään. 

Vierailija
49/169 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen majoittanut asunnotonta kaveria kimppakämpässämme, mutta minä olenkin lapseton sinkku ja myös kämppiksille oli ok että meillä oli nurkissa ylimääräinen tyyppi. Kaveri sitten löysikin onneksi nopeasti uuden asunnon. Täällä Helsingissä on hyvin vaikea löytää asuntoa, joten ymmärsin täysin. Itsekin olen ollut pari kuukautta asunnoton ja silloin jouduin milloin missäkin loisimaan. Mutta kenenkään perheellisen luo en kyllä olisi kehdannut mennä. Ja toki tein kotitöitä ja yritin olla mahdollisimman paljon pois tieltä, huomaamaton.

Täällä Helsingissä on erityisen helppoa saada asunto. Kävelee vain lähimpään hotelliin ja tilaa huoneen. Siellä voi valkata seuraaviksi viikoiksi Forenomin tms vastaavan vuorokausivuokra-asunnon, kunnes saa vuokrattua oikean kämpän, joita on koko ajan tarjolla, kunhan rahaa löytyy. Ja Makellahan löytyy, kun on juuri myynyt oman suntonsa. Hänellä on siis tilillä kymmeniä tai satoja tuhansia euroja. Voi myös ottaa joka vuorokaudeksi Tallinnan-risteilyn, mikä olisi halvinta, majoitus n 10 euroa per vrk. Make ei ole 'hädässä', kuten jotkut luulevat.

Vierailija
50/169 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennemmin vierashuone tyhjänä, kuin että miehen ystävä saisi apua?

Ja lapsetkin on jo noin isoja, ei mitään taaperoita. Aloittaja voisi hiukan höllätä nutturaansa.

Onko sulla perhettä ollenkaan?

En tosiaan haluaisi että meille muuttais joku miehen kaveri asumaan esim puoleksi vuodeksi! Viikko on eri asia vaikken siitäkään riemastuisi.

Teille saa siis tulla kaverit asumaan pitkäksikin aikaa? Ok. Asunnon löytymiseen voi mennä kuule vuosikin.

Itse tekisin varmaan niin etyä heiluisin kotona alusvaatteissa niin kuin ennenkin ja tulisin miesten väliin yläosattomissa katsomaan telkkaa.

Veikkaisin että oma mies tulisi sen verran mustasukkaiseksi että kaveri saisi etsiä toisen majapaikan.

No, oikeasti en varmaan noin kehtaisi tehdä kylläkään 😀 Ellei vituttaisi aivan älyttömästi.

Mutta olisi kyllä hirveää jos nurkissa pyörisi joku "make" eikä kotonaan saisi olla niin kuin haluaa.

51/169 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vahinko on jo kerran tapahtunut ja Make nyt majailee nurkissa niin itse ainakin aikuisten kesken juttelisin rehellisesti kauanko hän tätä majailua meinaa jatkaa. Kyllä aikuisen ihmisen täytyy osata käydä tuollainen keskustelu rehellisesti. Miehesi on varmasti ollut vähän vaikeassa tilanteessa ja halunnut auttaa kaveria mutta ymmärrän täysin ap:n räjähdyksen, itseäni ainakin harmittaisi varsinkin kun ei ole mitään tietoa kauanko tämä Make nurkissa majailee.

Mikäli keskustelussa tulee ilmi että vierailu saattaa kestää viikkokausia niin kyllä minä ainakin pyytäisin osallistumaan kotitöihin sekä maksamaan pientä vuokraa. Voisihan asian sopia niin että sillä vuokrarahalla Make saa käydä vapaasti jääkaapilla jolloin tilanne ei mene hankalaksi sen suhteen kenen ruuat kaapissa on kyseessä.

Tosin itse sanoisin että kuukausi on maksimi, Make voi majailla nurkissa mutta rajansa kaikella varsinkaan mikäli loppua ei tule näkymään.

Vierailija
52/169 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä "Make" on mieheni kaveri nuoruudesta, jolloin rellestävät ja tekivät tyhmyyksiä. Mieheni kasvoi aikuiseksi ja hänestä on tullut hyvä perheenisä jne.. Make on jäänyt rentuksi ja hänestä ei ole osallistumaan lastenhoitoon tai kotitöihin. Päinvastoin nyt myös lomaileva mieheni juo varmaan Maken kanssa kaljaa, saunoo ja grillaa. Tottakai olisin kunnollisen kaverin meille vaikka toivottanutkin tervetulleeksi, mutta Make on miehen kavereista se viimeinen kenet toivoisi nurkkiin asumaan.

Tämä on siis se perimmäinen syy ap:n närkästymiseen. Ongelma ei ole se, että tulee vieraita, vaan se, että se vieras on Make. Tuttu kuvio. Meidän ihmisten auttamisenhalu ja empatiakyky on usein niin valikoivaa.

Miehelläsi pitäisi nyt olla selkärankaa hoitaa tilanne nyt fiksusti. AP ei nyt ainakaan tee tilannetta yhtään helpommaksi.

Vierailija
53/169 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea koko ketjua, näköjään ap:n komppaajia on paljon.  Meillä miehen kavereista on tullut mun kavereita ja toisinpäin. Vaikea kuvitella, että asunnotonta kaveria jättäisin oven taakse.  Lapsetkaan ei ole mitään alle kouluikäisiä ap perheessä? Mutta jos noin paljon ahdistaa, lähde tosiaan reissuun ja ilmoita "kaveruksille" milloin pitää Maken olla poistunut. Saat tosin vain veemäisen akan maineen kaveripiireissä. Jättäisitkö oman ystäväsi oven taakse?

Vierailija
54/169 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas pirttihirmut kokoontuneet täällä "keskustelemaan" :D. 

Huom. olen itsekin nainen, en kuitenkaan mieheni, tai ystäviensä, väheksyjä.

Vierailija
55/169 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäkää Make talonvahdiksi pitkän tehtävälistan kanssa ja lähtekää koko perhe lomareissuun.

Vierailija
56/169 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies kerran ilmoitti että onhan se ok, jos make tulee meille vähäksi aikaa, koska menetti kämpän (ja työnkin samassa). Tämä tapahtui toukokuussa. Sanoin totta kai. Sit se oli meillä kolme kuukautta (pieni 40 neliä kaksio). Musta oli kiva, että meillä oli kämppis mutta piti vähän alkaa vihjailemaan 'että onkohan iitä asuntoja jo löytynyt' :)

että löysää pipoa, se voi olla vaan kiva juttu kun on muitakin - vähän yhteisöllilyyttä tuohon minä keskeiseen kontrolliin.

Vierailija
57/169 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitsivain kirjoitti:

Saako mies sitten vastaavassa tapauksessa vetää sulle raivarit jos joku sun kaveri tulisi? Kiesus,mun mies on välillä sanonut että."henkka" tulee sitten käymään tänään, en ole suuttunut, on tosin minunkin kaveri nykyisin. Eikä vastaavasti suutu jos mä kutsun joitain kavereitani...

En ole ap. mutta OPET-TEL-E LU-KE-MAAN, ja koita ymmärtää mitä tarinassa sanottiin.

Kyse EI ole kylässä käymisestä, vaan tarinan vieras hahmo "make" möi kämppänsä, ja tulee majailemaan, kun etsii uutta, ja sitten "make" pyyhälsi talon pihaan, toisin sanoen MUUTTI tavaroineen ap.n kotiin.

Vierailija
58/169 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kutsu sukulaisiasi yökylään vaikka viikoksi. Samoin lasten kavereita. Tee suursiivouksia tai kehittele remppaprojekteja. Järkkää ompeluseurat tai tupperikutsut... Ehkä Make kyllästyy teidän arkeen ja lähtee vähin äänin menemään.

Vierailija
59/169 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku puhuu asunnottoman ystävän auttamisesta. En kyllä laskisi ihmistä, joka on myynyt asuntonsta ja etsii uutta varsinaisesti asunnottomaksi. Vähän pöhköksi kyllä tai sitten on sattunut joku hänestä riippumaton kämmi, että jo tiedossa oleva asunto on mennyt sivu suun ja on hetkellisesti ilman kortteeria. 

Vierailija
60/169 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri otti myös miehensä tutun heille majailemaan kunnes löytää kämpän. Neljä kuukautta majaili, ensimmäisen kuukauden jälkeen ei vuokraan osallistunut. Edellisellä kerralla sama heppu oli majaillut 10 kuukautta toisen nurkissa ja jälleen maksamatta. 

Ap:n Make ei kuulosta siltä että olisi oikeasti avun tarpeessa (koska ne talorahat) vaan siltä, että loisinpa nyt kavereilla ettei tartte asumisesta maksaa. Ja ilmeisesti ei ole työrasitettakaan (lomalla?) kun kerran voi isännän kanssa päivät pitkät grillailla ja naukkailla bisukkaa. En yhtään ihmettele jos ap haluaa näyttää herralle ovea. Ota reissu lasten kanssa ja jätä ukoille piiiiiitkä tehtävälista siksi aikaa (vaikka epäilen ettei kovin montaa ruksia siihen tule).