Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanotaan puolet enemmän kun tarkoitetaan kaksi kertaa enemmän

Vierailija
03.07.2017 |

Puolet jostakin on 50% alkuperäisestä määrästä. Otetaan vertailukohdaksi litran limapullo. Se on 100%. Jos saat siitä puolet, saat puoli litraa (50%) . Sen sijaan puolet enemmän tarkoittaisi että alkuperäiseen litraan lisätään se puolikas, eli sinulla olisi 1,5, litraa juomaa (150%). Jos haluat sanoa, että sinulla on kaksi kertaa enemmän sitä limsaa (200%), niin oikea ilmaisu on kaksi kertaa enemmän eli kaksi litraa. Tai voit myös sanoa, että 100% enemmän.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Summa summarum kirjoitti:

Puolet enemmän: 150%

Kaksinkertaisesti: 200%

Kaksi kertaa enemmän: 300%

"Yleisen kielenhuoltokannan mukaan ”kaksi kertaa enemmän” merkitsee samaa kuin ”kaksi kertaa niin paljon”. Jos juon tänä aamuna kaksi kertaa enemmän kahvia kuin eilisaamuna, jolloin join kupillisen, juon nyt kaksi kupillista." [kotimaisten kielten keskus].

Vierailija
22/29 |
03.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Summa summarum kirjoitti:

Puolet enemmän: 150%

Kaksinkertaisesti: 200%

Kaksi kertaa enemmän: 300%

"Yleisen kielenhuoltokannan mukaan ”kaksi kertaa enemmän” merkitsee samaa kuin ”kaksi kertaa niin paljon”. Jos juon tänä aamuna kaksi kertaa enemmän kahvia kuin eilisaamuna, jolloin join kupillisen, juon nyt kaksi kupillista." [kotimaisten kielten keskus].

Vaan eipä tarkoita samaa matemaattisessa mielessä. Surkeaa, että kielenhuoltokanta sallii epäeksaktin ilmaisun. Vastuu ymmärtämisestä jää lukijalle, joka joutuu arvaamaan oikean merkityksen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Mutta eikö kaksi kertaa tarkoita samaa kuin kaksinkertaisesti? :)

Kyllä. Missä väitetään ettei tarkoita?

Monissa vastauksissa väitetään, että kaksi kertaa yksi on kaksi, mutta kaksinkertaisesti yksi on kolme.

Minä olen niin tyhmä, että minulle 2 x (kaksinkertaisesti) 1 = 2 ja 3 x (kolminkertaisesti) 1 = 3.  :)

11

Vierailija
24/29 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen esimerkki: Leenan palkka on 4000 euroa kuussa. Taunon palkka on 2000 euroa kuussa. Taunon palkka on puolet Leenan palkasta ja Leena tienaa kaksinkertaisesti Taunon palkan. Leena EI tienaa puolet enemmän kuin Tauno. AP

Mutta Leenalla on palkassaan puolet enemmän kuin Taunolla. Leenan palkasta puolet on 2000, joka on sama määrä kuin hänen palkkansa on suurempi.

Vrt Leenan palkassa on puolet liikaa.

Vierailija
25/29 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä2079 kirjoitti:

Mutta eikö kaksi kertaa tarkoita samaa kuin kaksinkertaisesti? :)

Kyllä. Missä väitetään ettei tarkoita?

Monissa vastauksissa väitetään, että kaksi kertaa yksi on kaksi, mutta kaksinkertaisesti yksi on kolme.

Minä olen niin tyhmä, että minulle 2 x (kaksinkertaisesti) 1 = 2 ja 3 x (kolminkertaisesti) 1 = 3.  :)

11

Ne tarkoittavat samaa, mutta kun siihen kaksi kertaa sanontaan lisätään sana enemmän. Se on kertolaskun lisäksi vielä yhteenlasku. Se kaksinkertainen vielä lisätään siihen alkuperäiseen.

Eli

2x1=2 (kaksinkertaisesti tai kaksi kertaa)

1 + 2x1 = 3 (kaksi kertaa enemmän)

Vierailija
26/29 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korvaan särähtää aina kun kuulee puhuttavan 200, 300 jne. prosentista, kun oikeasti maksimi on aina 100%.

Vierailija
27/29 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Negis kirjoitti:

Korvaan särähtää aina kun kuulee puhuttavan 200, 300 jne. prosentista, kun oikeasti maksimi on aina 100%.

Jos väkeä oli eilen paikalla 100 ihmistä ja tänään 250, niin tänään väkeä on paikalla 150 % enemmän kuin eilen.

Vierailija
28/29 |
04.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:kin sekoilee

Vierailija
29/29 |
10.08.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pohtikaa asiaa "yhden kerran enemmän". Tämän jälkeen kaksi kertaa enemmän on todellakin kolminkertaisesti.

0,1 kertaa enemmän = 110%

0,2 kertaa enemmän = 120%

0,5 kertaa enemmän = 150%

0,9 kertaa enemmän = 190%

yhden kerran enemmän = 200%

1,1 kertaa enemmän = 210%

1,5 kertaa enemmän = 250%

2 kertaa enemmän = 300%

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän