LOP-tentti! (Apua!)
Menen lähipäivinä tenttimään LOP-tentin. Ammatiltani olen sosionomi (otan lääkkeen dosetista, enempää en lääkkeiden kanssa ole tekemisissä. Mielestäni on hyvä, että meiltäkin LOP-tentti vaaditaan, mutta toki myönnän, että tentti stressaa, sillä en ole koskaan ollut erityisen hyvä matematiikassa. Oikeastaan olen siinä melko huono)
Millainen tämä LOP-tentti tarkalleen ottaen on? Olen ymmärtänyt, että siinä on teoria sekä lasku -kysymyksiä. Kuinka monta teoriakysymystä on? Entä kuinka monta laskua? Netissä olen laskutehtäviä harjoitellut, joita yhdessä harjoituksessa on 20kpl. Kaikki laskutehtävät täytyy olla oikein. Onko tentissä yhtä monta laskutehtävää? O.o
Toivon, että laskinta saa käyttää!
Kiitos jokaisesta pienestäkin neuvosta ja vinkistä! :)
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
"sinulla on burana 400mg pillereitä. Asiakkaalle pitää antaa buranaa 600mg. Miten saat tarvittavan annoksen?"
Ei taida onnistua, veikkaan, että tulee 30% liikaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"sinulla on burana 400mg pillereitä. Asiakkaalle pitää antaa buranaa 600mg. Miten saat tarvittavan annoksen?"
Ei taida onnistua, veikkaan, että tulee 30% liikaa
Mieti ihan konkreettisesti, 1 tbl sisältää 400mg vaikuttavaa ainetta, potilaan pitää saada 600mg vaikuttavaa ainetta. Miten noista 400mg;n tableteista saadaan 600mg vaikuttavaa ainetta? 1 kokonainen ja 1 puolikas, 400+ 200= 600.
LOP on tosi helppo. Tyyliin: potilaalle on määrätty 1800mg buranaa/vrk jaettuna kolmeen annokseen. Sinulla on käytössäsi 400mg vahvuisia tabletteja. Montako tablettia on kerta-annos? Tällä tasolla mennään, joten jokainen täysjärkinen kyllä siitä selviää.
LOP ei varmaan tuota ongelmia kenellekään joka nyt edes peruskoulun on läpäissyt jollain tavalla. Lovekin on osittain helppo, mutta eri työpaikat vaativat eri osioita, ja jotkut kyllä vaativat lukemista jos ei omassa työssään niitä asioita ole käsitellyt. Itselle verensiirrot oli hankalin osoio mitä on vaadittu kun en sellaisten asioiden kanssa ole koskaan ollut tekemisissä.
hoitsu kirjoitti:
love ei tosiaan ole mitään ydin fysiikkaa vaan laskut on sitä tasoa mitä työssä tarvii. meillä työpaikka tarjoaa love-kurssit ja saa suorittaa lisäkursseja jos on kiinnostusta ja halua sehän parantaa vaan hoidon turvallisuutta kun osaaminen kasvaa.
Ydinfysiikka on yhdyssana! Ja lähihoitajien olessa kyseessä, ei vaatimustaso k.o laskuissa ole korkea.
Hyvin on mennyt muutamalla joille on tullut arvottuna tosi simppelit laskutehtävät (siis ne laskutehtävät tulee jokaiselle koneen arpomaan,ei kaikille aina samat.)Itselleni tullut prosenttilaskuja, insuliiniannoskysymyksiä. Ja neuvoksi, kannattaa myös opetella mittayksiköt hyvin. Usein kyssärissä on lääkeainepitoisuus ilmoitettu milligrammoina, mutta kysytäänkin kuinka monta mikrogrammaa, tai toisinpäin, eli muunnokset pitää osata. Kysymyksissä on myös vähän oveluutta, eli esim annetaan ylimääräistä tietoa, lukuja tai mittoja, joilla ei mitään tekemistä laskutehtävän kanssa, mutta sekoittavat taatusti pään jos ei mieti tarkkaan.