Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko ihmisen älykkyyden päätellä katseesta?

Vierailija
02.07.2017 |

Onko hyvin älykkäillä ihmisillä jotenkin erilainen katse kuin muilla?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä voi, tosin älykkäältä näyttämiseen vaadintaan tietynlaisia kasvonilmeitä myös. Tietenkin, jos joku on vaikkapa matemaattisesti tosi älykäs mutta sosiaalisesti ei, niin tuskin erityisen älykkäältä välttämättä näyttää noin naamastaan.

Toisaalta pidän itseäni aika tyhmänä ja kun  katson omaa valokuvaani niin näytän älykkäältä, mikä on aika outoa.

Vierailija
2/47 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tyhmemmältä näyttää, sitä älykkäämpi on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi päätellä pelkästään siitä, mutta osana muuta presenssiä voi.

Vierailija
4/47 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi! Älykkäällä ihmisellä on sellainen tutkiva ja joskus pistäväkin katse, kuin hän näkisi suoraan sieluusi. Silmistä sen näkee.

Vierailija
5/47 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko se katse vai mikä, mutta kyllä olen yleensä jostain aika lailla ensi tapaamisella tajunnut jos olen tekemisissä erityisen älykkään ihmisen kanssa. Heissä on jotain sellaista skarppiutta jo olemuksessa, tietynlaista läsnäolevuutta eikä esim tunnetta ajatusten harhailusta. Ehkä se on paljolti juuri katseessa, koska ulkoisesti älykäs voi olla melkein millainen vaan: lihava tai hoikka, tyylikäs tai pukeutumisesta piittaamaton nörtti, pitkä tai lyhyt, mies tai nainen, mutta jotenkin vaan kohdatessa tajuaa että tämä tyyppi muuten on skarppi.

Vierailija
6/47 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä tiedä katseesta, mutta suusta kyllä voi. Siis tarkoitan sitä, että tyhmillä pullottaa kieli suusta ja suu on aina vähän raollaan. Vähän niin kuin he olisivat aina monttu auki. Eikä kyse ole hymyilemisestä.

Vierailija
7/47 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älykäs ehkä näkyy huomioivan ympäristöään ja ajattelee ennen kuin sanoo jotakin. Ei ehkä pelkkä katse, mutta kehonkielen ja käyttäytymisen arviointi rekisteröityy aika nopeasti meissä.

Vierailija
8/47 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, miksi minä ajattelen tällä kohtaa Helen Kelleriä. - Hän oli sekä kuuro että sokea. En osaa sanoa millinen katse hänellä oli. Kuuro-sokeudestaan huolimatta hän valmistui yliopistosta jonka jälkeen Keller aloitti elämäntyönsä sokeiden ja kuurosokeiden auttajana. Hän mm.  otti yhteyttä lainsäätäjiin ja kiersi maailmaa luennoimassa sekä kirjoitti useita teoksia ja artikkeleita.

Vierailija
9/47 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko se katse vai mikä, mutta kyllä olen yleensä jostain aika lailla ensi tapaamisella tajunnut jos olen tekemisissä erityisen älykkään ihmisen kanssa. Heissä on jotain sellaista skarppiutta jo olemuksessa, tietynlaista läsnäolevuutta eikä esim tunnetta ajatusten harhailusta. Ehkä se on paljolti juuri katseessa, koska ulkoisesti älykäs voi olla melkein millainen vaan: lihava tai hoikka, tyylikäs tai pukeutumisesta piittaamaton nörtti, pitkä tai lyhyt, mies tai nainen, mutta jotenkin vaan kohdatessa tajuaa että tämä tyyppi muuten on skarppi.

Entä hajamielinen professori - tyyppinen älykäs ihminen?

Minua on useinkin luultu tyhmäksi, kun livun välillä omiin maailmoihini enkä tajua jotain aika yksinkertaista, kun en ole ollut "paikalla".

Vierailija
10/47 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisestä ei voi päätellä yhtään mitään pelkän katseen tai kasvonilmeiden perusteella. Tai tietysti voi päätellä, jos niin haluaa, mutta päättelyt osuvat oikeaan aivan yhtä usein kuin menevät pieleenkin.

Jotkut ihmiset ovat luettavissa. Jotkut ovat sisältä juuri sitä mitä näyttävät päältäpäin olevansa. Toiset taas ovat aivan vastakkaista, kuin miltä näyttävät. Kun tapaat ihmisen ensi kertaa, et voi mitenkään tietää, kummanlainen henkilö on kyseessä.

Ja minulla pistää vihaksi ne, jotka väittävät näkevänsä pelkästä katseesta tai kasvonilmeistä jotain merkityksellistä. Jotkut kurtistavat kulmiaan siksi, koska he ovat pahoja ihmisiä ja vihaavat kaikkea. Toiset kurtistavat kulmiaan siksi, koska heillä on kakkahätä. Laskeutukaas "ajatustenlukijat" takaisin maan tasalle.

Vierailija
11/47 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi! Tiedän useita ihmisiä joita olen pitänyt tosi älykkäinä ihan ulkonäön ja olemuksen perusteella, mutta joista onkin paljastunut suht vajaitakin yksilöitä paremmin tutustuttaessa.

Vierailija
12/47 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi! Älykkäällä ihmisellä on sellainen tutkiva ja joskus pistäväkin katse, kuin hän näkisi suoraan sieluusi. Silmistä sen näkee.

Samoilla linjoilla. Jotenkin siinä katseessa on enemmän sellaista tarttumapintaa. Muutamalla miehellä tällaiset silmät tavannut, ja se mitä herrojen suusta on tullut, on vahvistanut katseesta syntyneen ensivaikutelman. Aika myyty olen ollut.

Vierailija
13/47 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läsnäolo, tutkivuus, terävä välke, keskittyminen, nopea oivaltaminen. Kyllä nämä päänsisäiset prosessit näkyy katseesta, silmät todella on sielun peili.

Vierailija
14/47 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä toimittajalla (Oskari Onninen) on esimerksiki sellainen älykkään ihmisen katse.

https://www.google.fi/search?q=oskari+onninen&client=firefox-b&source=l…:

Vierailija
15/47 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä hajamielinen professori - tyyppinen älykäs ihminen?

Minua on useinkin luultu tyhmäksi, kun livun välillä omiin maailmoihini enkä tajua jotain aika yksinkertaista, kun en ole ollut "paikalla".

Nämäkin yleensä tulevat niistä omista maailmoistaan läsnä oleviksi, silloin kun täytyy toisen kanssa hoitaa joku asia. Tunnen itse asiassa moniakin sellaisia, jotka esim. tuolla kadulla kulkiessaan näyttävät olevan niin ajatuksissaan etteivä edes huomaa tuttuja joita tulee vastaan. Ja muutenkin saattavat olla omissa oloissa ollessaan esim. töissä ihan poissaolevia. Mutta heistäkin herää se skarppi läsnäolevuuden tunne ja katse, kun heidän kanssaan täytyy hoitaa joku asia ja puhutaan keskenämme.

Vierailija
16/47 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne "tyhmät", jotka eivät näytä skarpeilta ja tutkivilta, voivat oikeasti olla suorittamassa neljättä tohtorintutkintoaan. He eivät vain jaksa pysyä henkisesti läsnä teidän tyhmyyksiänne kuunnellessaan...

Vierailija
17/47 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voi.

Älykkään silmät ovat eloisat ja vahvat, hän on läsnä koko olemuksensa voimalla. Hänen katseensa tekee olon alastomaksi, aivan kuin hän näkisi sielusi syvyyksiin. Älykkään silmät ovat kauniit, puhuttelevat ja täynnä elämää. Aivankuin koko universumi näkyisi...

Vierailija
18/47 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi.

Älykkään silmät ovat eloisat ja vahvat, hän on läsnä koko olemuksensa voimalla. Hänen katseensa tekee olon alastomaksi, aivan kuin hän näkisi sielusi syvyyksiin. Älykkään silmät ovat kauniit, puhuttelevat ja täynnä elämää. Aivankuin koko universumi näkyisi...

Kunnes sama kaveri tekee sitten älykkyystestin ja saa tulokseksi 68.

Vierailija
19/47 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen voi olla charmantti, mutta se ei välttämättä kerro älykkyydestä mitään.

Vierailija
20/47 |
02.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisestä ei voi päätellä yhtään mitään pelkän katseen tai kasvonilmeiden perusteella. Tai tietysti voi päätellä, jos niin haluaa, mutta päättelyt osuvat oikeaan aivan yhtä usein kuin menevät pieleenkin.

Jotkut ihmiset ovat luettavissa. Jotkut ovat sisältä juuri sitä mitä näyttävät päältäpäin olevansa. Toiset taas ovat aivan vastakkaista, kuin miltä näyttävät. Kun tapaat ihmisen ensi kertaa, et voi mitenkään tietää, kummanlainen henkilö on kyseessä.

Ja minulla pistää vihaksi ne, jotka väittävät näkevänsä pelkästä katseesta tai kasvonilmeistä jotain merkityksellistä. Jotkut kurtistavat kulmiaan siksi, koska he ovat pahoja ihmisiä ja vihaavat kaikkea. Toiset kurtistavat kulmiaan siksi, koska heillä on kakkahätä. Laskeutukaas "ajatustenlukijat" takaisin maan tasalle.

Turha toivo! Ei tarvitse kuin lukea tämänkin ketjun kommentteja...