Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suun limakalvolla monta kipeää aftaa, mikä paras ja nopein keino saada ne poistumaan?

Vierailija
01.07.2017 |

Onko kenellekään kokemusta suussa lymyilevistä aftarakkuloista, jotka tulevat ja menevät, mutta ikuinen riesa niistä on ollut koko pitkän ikäni.
Olen kaikki mahdolliset keinot kokeillut niiden hoitamiseksi vuosien varrella, joten en kaipaa mitään tavanomaisia neuvoja ja keinoja niiden hoitamiseksi, ja etenkin estämiseksi niiden tulemiseksi, mutta kaipaan saman kokeneilta aftojen suhteen, että mikä on ollut tepsivin keino, millä ne saadaan pysymään poissa suusta?
Onko kenellekään tehty allergiatestejä tai onko löydetty syitä aftojen ilmaantumisen syyksi??

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se hammastahna ole syypää noihin.

Vierailija
2/31 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laita aftab jota saa apteekista. Aivan mahtava tuote

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda hammastahna Elmexiin. Se ei sisällä natriumlauryylisulfaattia (se vaahdotusaine). Todella moni on herkistynyt natriumlauryylisulfaatille ja se aiheuttaa silloin aftoja suuhun.

Tämän olisi ihan hammaslääkärisikin sinulle osannut kertoa.

Vierailija
4/31 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tainnu käydä kikkeli suussa.

Vierailija
5/31 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aftab akuutteihin aftoihin ja ennaltaehkäisynä käytä vain valkoista läpinäkymätöntä normaalia esim.

Pepsodentin fluorihamastahnaa (alle euron tuubi). Myös Yotuelilla on ärsyttämättömiä tahnoja, jos vaikka kaipaat valkaisua tai muita lisäominaisuuksia. Läpinäkyvät geelimäiset tahnat tuottavat aftoja. Kieli kannattaa pitää puhtaana harjalla ja kaapimella.

Vierailija
6/31 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskollani tomaatti aiheuttaa aftoja. Itselleni niitä tulee harvoin mutta ovat kyllä ärsyttäviä!

Vierailija
7/31 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös taipumus aftoihin. Voivat olla todella kipeitä. On kokemusta, kun puhuminen ja veden juominenkin tekee huisan kipeää.

Suolistonkunto vaikuttaa myös suun terveyteen.

Syön reilusti joko luomu tai kotimaisia tomaatteja ja paprikoita. En tiedä lisäävätkö ne minun aftataipumusta, mutta en halua luopua niistä.

Oikeasti minulle on ollut apua kookosöljyn purskuttelusta aamuisin. Puskuttelen yleensä 20 min. ennenkuin syön mitään.

Ihanaa, että aftat ovat pysyneet poissa :)

Vierailija
8/31 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

x-tra hammastahna, jos on taipumusta aftoihin. 

Vierailija
9/31 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se hammastahna ole syypää noihin.

Kun ei nyt vaan ole hammastahna syynä, sillä olen jo vuosikymmeniä käyttänyt hammaslääkärinkin suosittelemia hammastahnoja, jotka eivät sisällä erästä tiettyä ainetta, jonka on todettu vaikuttavan aftojen syntyyn!

AP.

Vierailija
10/31 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on myös taipumus aftoihin. Voivat olla todella kipeitä. On kokemusta, kun puhuminen ja veden juominenkin tekee huisan kipeää.

Suolistonkunto vaikuttaa myös suun terveyteen.

Syön reilusti joko luomu tai kotimaisia tomaatteja ja paprikoita. En tiedä lisäävätkö ne minun aftataipumusta, mutta en halua luopua niistä.

Oikeasti minulle on ollut apua kookosöljyn purskuttelusta aamuisin. Puskuttelen yleensä 20 min. ennenkuin syön mitään.

Ihanaa, että aftat ovat pysyneet poissa :)

AP. kiittää tuosta kookosöljyn purskuttelu-vinkistäsi: Kiitän ja aion kokeilla tuota keinoa!

Vierailija
11/31 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oralmedic. Todellinen tehoaine.

Vierailija
12/31 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihda hammastahna Elmexiin. Se ei sisällä natriumlauryylisulfaattia (se vaahdotusaine). Todella moni on herkistynyt natriumlauryylisulfaatille ja se aiheuttaa silloin aftoja suuhun.

Tämän olisi ihan hammaslääkärisikin sinulle osannut kertoa.

Jestas sentäs, ihan kuin en tuota jo olisi tiennyt jo vuosikymmeniä sitten taaksepäin eläessäni noitten pirullisen kipeiden aftojeni kera aina silloin tällöin.  Välillä ovat olleet todellakin hankalassa paikassa, etten ole itse saanut edes laitettua mitään aftoille tarkoitettuja lääkitysvoiteita tai tököttejä niiden päälle, vaan olen joutunut käymään hammaslääkärillä, joka on pistänyt sellaista puudutetta niiden päälle, jotta kipu on kadonnut kuin tuhka tuuleen kertarysäyksellä.

Vierailija
13/31 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laita aftab jota saa apteekista. Aivan mahtava tuote

AP. kuittaa tähänkin vinkkiin sen verran, että tiedän nuo aftatabletit, ja olen kokeillut, mutta niitäkään ei saa ihan joku kohtaan laitettua ja etenkään niitä ei tahdo saada pysymään paikoillaan tietyissä kohden suun limakalvoa. 

Etenkin nytkin kun niitä on monta ja todellakin hankalissa kohdin esim. kielen alla ja alahampaiden ja ikenen saumakohdissa, niin todellakin tabletin liimaus on todellakin vaikeahkoa.

Vierailija
14/31 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli sama juttu ihan törkeen kipee koko suu kun parikin pamahtaa samaan aikaan..suoliston syy mulla luulen..mä suihkutin sitä alftaa silloin tekee se kalvon.oon vähentänyt viljan syöntiä ja syön joka päivä mustikoita ja puolukoita ja rkl. pellavansiemenrouhetta(kuitua paljon)huomasin ettei oo tullu alftan alftaa kun suolisto paremmassa kunnossa ja tomaattia ja suklaakaan ei laukaise niitä enää.

on)o

Vierailija
15/31 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa pyytää lääkäriä tutkimaan keliakia tai itse ostaa apteekista keliakia testin. Runsaasti esiintyvien aftojen taustalla voi olla keliakia.

Vierailija
16/31 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oralmedic. Todellinen tehoaine.

Kaikenmaailman apteekin liuokset olen kyllä läpi kokeillut vuosien aikana, mutta nyt en jaksa muistaa, että olenko tuota kokeillut koskaan.   Corsedyl-liuos on ollut käytössä, mutta ihan tavis ruokasuola&lämmin vesi sekoitettuna lasiin, ja purskuttelu sillä seoksella on joskus auttanut nopeuttamana niiden paranemista.

Suolavesi yhdistelmä kyllä kirpaisee ensi alkuun purskutellessa, mutta sen jälkeen aftat ikään kuin eivät tunnu kipeiltä syödessä vähään aikaan, mutta eihän tuokaan ole lopullista ratkaisua tuonut ko. ongelmaan.

Vierailija
17/31 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan koskaan kokeillut purskutella piimää suussaan, jossa aftoja?

Auttaisikohan se?

Vierailija
18/31 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan koskaan kokeillut purskutella piimää suussaan, jossa aftoja?

Auttaisikohan se?

Vierailija
19/31 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Närästys ei tarkoita aina sitä että suuhun nousee mitään mutta se myös alftojen laukaisija..

Vierailija
20/31 |
01.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

B-vitamiinikuuri. Suosittelen!