Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marttaliiton vaiettu salaisuus, voi hyvää päivää!

Vierailija
15.10.2025 |

Taas yksi vapaaehtoisten selkänahasta revitty kusetus ja isot palkat liiton johdolle:

"Marttaliitto ei suostunut toimittamaan minulle tilinpäätöstään, mutta sain sen tietopyynnöllä Stealta. Liitolla on yli 24 milj € sijoitusvarallisuus, josta nostavat vuosittain miljoonatuottoja itselleen. Plus liitolla on myös Eduard Polonin säätiö, jonka sijoitussalkku noin 15 milj €. Kyllä marttojen kelpaa! Ei ihme, etteivät julkista tilinpäätöstään. Muutenhan voisi herätä kysymys, miksi martoille jaetaan joka vuosi vielä miljoonia veronmaksajien rahaa. Pikkukylien perustason vapaaehtoismartat puurtaa. Ilmaiseksi. Ylätaso vetää massit ja rypee rahassa. Vaikuttaa #pyramidihuijaus ja veronmaksajien kusettamiselta. #VeronmaksajanKukkarolla"

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä veronmaksajien lompakosta maksetut huijaukset pitäisi lopettaa!

Vierailija
2/47 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi tehdä poliisi- ilmoitus. 

Ja mitä lukee stadgassa/ säännöissä ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hauskaa, että ennen Martat edisti asioita kylätasolla, tuli uutta oppia ja yhteisöllisyyttä, kattojärjestö tuki toimintaa kouluttamalla konsultteja. Nyt Marttojen ensisijainen tehtävä kylätasolla on kerätä rahaa kattojärjestölle, jonka ainoa tuki maakuntiin ovat erilaiset ohjeet esimerkiksi pridekulkueisiin osallistumisesta ja liharuokien julistamisesta pannaan.

Vierailija
4/47 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marttaliitto ja Marttojen toiminta perustuu keskustaoikeistolaisiin ihmisiin. Marttojen jäsenet ovat yleensä Keskustan, kokoomuksen ja kristillisdemokraattien jäseniä tai kannattajia. Saattaahan siellä olla joku rkp:n kannattajakin mukana.

Vierailija
5/47 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin Marttojen kuin muidenkin järjestöjen pitää hoitaa taloutta ja omaisuutta pitkällä aikavälillä ja vastuullisesti. Sillä ei pitkälle pötkitä, että pistetään kaikki kerralla palamaan ja sitten laitetaan pillit pussiin kun ei ole varoja eikä tuottoja.

Sijoituksissa kiinni oleva omaisuus tuottaa joka vuosi, mutta jos se pääoma käytetään, ei tuloa saada enää mistään.

Olen itse toisen järjestön paikallinen vapaaehtoinen, ja en usko että mikään järjestö pyörisi ainoastaan vapaaehtoisten voimin. En esimerkiksi pystyisi työssäkäyvänä ihmisenä hoitamaan päivätyöni päälle vapaaehtoisena esimerkiksi raportointia, järjestön taloutta ja varainhankintaa. Se että järjestöillä on työntekijät edes jossain isommissa kaupungeissa tuo toimintaan jatkuvuutta ja laatua.

Toki Suomessa on jokainen vapaa perustamaan oman järjestön jos ei halua osallistua johonkin valmiiseen toimintaan.

Vierailija
6/47 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo Marttaliitto tekee ihan konkreettisesti?

Vierailija
7/47 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin Marttojen kuin muidenkin järjestöjen pitää hoitaa taloutta ja omaisuutta pitkällä aikavälillä ja vastuullisesti. Sillä ei pitkälle pötkitä, että pistetään kaikki kerralla palamaan ja sitten laitetaan pillit pussiin kun ei ole varoja eikä tuottoja.

Sijoituksissa kiinni oleva omaisuus tuottaa joka vuosi, mutta jos se pääoma käytetään, ei tuloa saada enää mistään.

Olen itse toisen järjestön paikallinen vapaaehtoinen, ja en usko että mikään järjestö pyörisi ainoastaan vapaaehtoisten voimin. En esimerkiksi pystyisi työssäkäyvänä ihmisenä hoitamaan päivätyöni päälle vapaaehtoisena esimerkiksi raportointia, järjestön taloutta ja varainhankintaa. Se että järjestöillä on työntekijät edes jossain isommissa kaupungeissa tuo toimintaan jatkuvuutta ja laatua.

Toki Suomessa on jokainen vapaa perustamaan oman järjestön jos ei halua osallistua johonkin valmiise

Olen Martoissa vapaaehtoisena toimijana ja tämän pikkuyhdistyksen osalta hoidan työni ohessa niin raportointia, taloutta kuin varainhankintaakin. Sitten joku palkallinen painaa nappia ja yhdistää yhdistysten tiedot yhdeksi raportiksi ja painaa toista nappia, jolloin syntyy kivoja kuvioita. Sen varsinaisen työn teemme me yhdistysten jäsenet palkatta.

Vierailija
8/47 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki Suomessa on jokainen vapaa perustamaan oman j

Miksi suostutte tekemään sen palkatta?

Vierailija
9/47 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitusvarallisuuden ja vapaaehtoisten tuotot jaetaan johtokunnan palkkoihin ja kokousmatkojen kylpylähotellien syömisten maksamaiseen.

Kuka viitsisi kaivaa esille johdon palkkiot ja kokouskulut (= hotellirälläysmatkat)...ei ihme ettei martat halua avata kirjanpitoaan.

Vierailija
10/47 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitsemaasi sivua ei löydy, kun yritin hakea kirjanpitoa / tilinpäätöstä. 

Vierailija
11/47 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä linkkiä klikkasit?

Vierailija
12/47 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuo sääntöjen mukaan mene niin ettei yhdistys saa tuottaa voittoa.

Vierailija
13/47 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä linkkiä klikkasit?

Sivua ei löydy | Martat

Vierailija
14/47 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoitusvarallisuuden ja vapaaehtoisten tuotot jaetaan johtokunnan palkkoihin ja kokousmatkojen kylpylähotellien syömisten maksamaiseen.

Kuka viitsisi kaivaa esille johdon palkkiot ja kokouskulut (= hotellirälläysmatkat)...ei ihme ettei martat halua avata kirjanpitoaan.

Tosi törkeästi kirjoitettu. Monella yhdistyksellä kokousten majoitus maksetaan kokousosallistujille. Niin vapaaehtoisille kuin työntekijöille. Ne eivät todellakaan ole mitään rälläysmatkoja, vaan kokoukset ovat lakisääteisiä yhdistyksille ja usealla yhdistyksellä on periaate ettei osallistujille saisi tulla kuluja. Menisitkö itse omalla kustannuksella kokoukseen vaikka toiselle puolelle Suomea? Onko oikein, että yhdistysten toiminta jää vain varakkaiden harrastukseksi?

Vierailija
15/47 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tosi törkeästi kirjoitettu. Monella yhdistyksellä kokousten majoitus maksetaan kokousosallistujille. Niin vapaaehtoisille kuin työntekijöille. Ne eivät todellakaan ole mitään rälläysmatkoja, vaan kokoukset ovat lakisääteisiä yhdistyksille ja usealla yhdistyksellä on periaate ettei osallistujille saisi tulla kuluja. Menisitkö itse omalla kustannuksella kokoukseen vaikka toiselle puolelle Suomea? Onko oikein, että yhdistysten toiminta jää vain varakkaiden harrastukseksi?

-----Miksi Marttojen tilinpäätöstä ei saa esille.Täytyykö kysyä verotalosta ? 404 virhe

Vierailija
16/47 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki Suomessa on jokainen vapaa perustamaan oman j

Mikset sitten itse tee raporttia vain nappia painamalla, kun se kerran on niin helppoa?

Olen itse myös toisen järjestön vapaaehtoinen, ja jos minulle olisi epäselvää, tekevätkö valtakunnalliset ym työntekijät mitään, olisin sinne yhteydessä ja kysyisin asiasta. Olen monesti yhteydessä järjestön työntekijöihin muutenkin jos tarvitsen ohjeita. 

Jos taas koet, ettei Martat tuo mitään hyötyä, mikset perusta itse omaa paikallista yhdistystä jollain muulla nimellä? Vai mikä sinne Marttoihin vetää?

Vierailija
17/47 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko "stadga" venäjää? Venäläistrollia ärsyttää Suomen Marttaliitto niin että pitää hyökkäillä? Luuletko että se on sama kuin Lotta Svärd :DDD

Vierailija
18/47 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän mahtaa olla "poliisi-ilmoitus", Igor?

Vierailija
19/47 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin helvettiin ne tarvitsee veronmaksajien rahaa jos sitä on omastakin takaa??

Vierailija
20/47 |
15.10.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, nyt on Venäjän trollitehtaalla otettu Martat tähtäimeen. Sota-aikana Martoilla oli merkittävä rooli kansan tukena, ja nytkin he järjestää mm. varautumiskoulutusta ja ovat mukana niitä ohjeita laatimassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yhdeksän