Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Minulla meni ensimmäisen synnytyksen jälkeen alapää ihan järkyttäväksi. Synnytksestä on nyt yli vuosi, odotan toista lasta.
Häpyhuulet ovat levinneet ja suurentuneet, emättimestä pursuaa joitain liuskoja vähänkuin kolmannet häpyhuulet, yksi on sellainen aika iso joka näkyy selvästi. Epäilen tämän johtuvan välilihan leikkauksesta, lääkärissä eivät vastaa kunnolla kun kysyn, mumisee vain että normaalia.
Peräaukonsuukin ihan levinnyt ja ruttuinen eikä sellainen tiukan näköinen niinkuin ennen. On kuitenkin tiukka mutta se nahka levinnyt ja näyttää oksettavalta. Myöskin pukamia tässä raskaudessa ja ulkoiset pukamat tursuaa.

Tämä ei voi olla normaalia! Miksi lääkärit eivät tutki vaikka olen useasti pyytänyt? Kuulemma on normaalia, mutta olen useasti lukenut netistä eikä kenelläkään ole vastaavaa kokemusta. Kaikki kirjoittaa että alapää on täysin normaali ja ei ole mitään kosmeettisia haittoja ja jopa ammattilaiset kirjoittaa että alapää palautuu kyllä normaaliksi. Miksi minulla ei v*ttu palaudu? Itken taas täällä kun en ymmärrä mistä tämä johtuu jos kerta ei pitäisi jäädä ruman näköiseksi.
Onko asia oikeasti näin vai eikö näistä rumiksi menneistä alapäistä puhuta?

Ps. Anteeksi jos sekava kirjoitus tai oudon kuuloinen, on niin ikävä olo taas että itkun takaa saattaa tulla sekavaa tekstiä.

• ylös 69
  • alas 8

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Ei mulla ollut tommosta alarin jälkeen ja kaikki on normaalia. Ekat pari viikkoo paikat oli hellänä.

• ylös 25
  • alas 1
Vierailija

Kyllä tuo minusta kuulostaa normaalilta. Joillain ei muutu alapään ulkonäkö synnytyksen jälkeen, mutta ei se tavatonta ole, että joillain muuttuu. On hyvin normaalia saada peräpukamia raskauksien yhteydessä ja kyllähän sinne alapäähän jonkinlainen arpi jää epparista. Ja sieltä reiästä saattaa vähän emättimen seinämää tursuta eli lievää laskeumaa tullut. Myös välilihan alue voi levitä ja jäädä jotenkin ryppyiseksi ja siten muuttaa myös peräaukon ulkonäköä. Sun alapäässä tapahtuneet muutokset kuulostavat hyvin samoilta kuin munkin alapään muutokset synnytyksen jälkeen. Mullekin tehty eppari. Normaaliksi gyne on sanonut munkin alapäätä. Ehkä se ajan kanssa vähän palautuisi lisää samaksi kuin se oli. En tiedä. Mäkin omen uudestaan raskaana, niin ties vaikka peli on vähän kuin "menetetty" tuon alapään osalta. Mutta jos se toimii hyvin, niin mä en ainakaan oikeastaan stressaa sitä ulkonäköä.

• ylös 49
  • alas 0
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Tämä minua pelottaa eniten synnytyksessä, että toosa menee ihan tuusannuuskaksi eikä sitä parsita kasaan kunnolla..

• ylös 47
  • alas 1
Vierailija

Tämä on selkeä tabu. Minulla alapää meni 10 vuodeksi kamalan näköiseksi ja vasta myöhemmin palautui siedettäväksi. Silti onhan se yhä ruma, mutta jo ihan inhimillinen. Sisäisten repeämienkin paraneminen kesti sen 10v. Ja ollaan tyttöjenilloissa keskusteltu tästä ja meillä n. 6/9 on mennyt toosa nuuskaksi. Tästä ei vain puhuta, ja se lääkärikeskus, joka aloittaa toosankorjausleikkaukset varmaan tekee naiskunnalle suuren palveluksen ja rikastuu. Itse hain jo yksityistä kautta leikkausta, mutten saanut. Eivät suostuneet, koska lääkäreillä on aiheesta niin vähän tietoa ja kokemusta.

• ylös 40
  • alas 4
Vierailija

Voiko mulla olla sitten joku syöpä tms sairaus? Onko nämä jotain kasvaimen alkuja? Olisi kai lääkärit sanoneet? Sitä ihmettelen etteivät ala tutkimaan. Viimeksi pyysin pariviikkoa sitten neuvolassa: "voisiko lääkärintarkastuksessa tutkia samalla alapään ja peräaukon kunnon kun minua on vaivannut jo pitkään..." Neuvola hymähti vaan että "onhan se vasta katsottu jälitarkastuksessa ja on ollut kunnossa"
No lääkärintarkastuksessa kysyin vielä lääkäriltä että mitä ne liuskat on niin sanoi että synnytyken jälkiä ja että jos häiritsee niin voi varata ajan gynelle. Mitä se auttaa jos lääkärit ja muut on sorkkinut mun alapäätä nyt uuden raskauden aikana jo useaan otteeseen eikä koskaan kukaan sano mitään ja ainakun kysyy, ei oteta asiaa vakavasti.

• ylös 12
  • alas 18
Vierailija

On tabu. Yksi syy siihen miksi vauvavuonna erotaan niin paljon, liittyy tähän. Raskauden jälkeen nainen on muutenkin epävarma omasta viehätysvoimastaan, eikä oloa ainakaan helpota mikäli alapäässä roikkuu jotain "retaleita". Voi myös olla että kaikkien miehet eivät kiihotu siitä, mitä siellä näkevät...

Mikäli syntyvyyttä halutaan lisätä, on tämänkin aiheen lakattava olemasta tabu. Paikat kannattaa hoidattaa kuntoon yhteiskunnan varoin. Tulee meinaan kuitenkin halvemmaksi kuin yksinhuoltajuuden kustannukset.

• ylös 55
  • alas 11
Vierailija

Kiitos vastauksista! Kirjoitin tuon edellisen kun ei vielä näkynyt nuo teidän vastaukset.
Tavallaan helpottavaa kuulla että muillakin näin, vaikka en tätä kenellekkään toivoisi!
Mullakin alapää kyllä toimii ja ei siinä mitään mutta kyllä vaan masentaa kun välillä vilkaisee peilistä miltä näyttää. Näyttää kuin olisi joku sairas tautinen. ;(
Ap

• ylös 16
  • alas 2
Vierailija

Ei kai se mikään tabu ole. Päinvastoin puhutaan pajonkin. 

Tasan ei käy onnen lahjat. Olen itse synnyttänyt kolme kertaa ja alapää on aivan entisellään. Muiden alapäistä en tietysti henkilökohtaisesti tiedä. Joku gynekologi olisi sopiva vastaamaan tähän jotain. 

En tiedä, onko sillä merkitystä, että sain lapset alle kolmikymppisenä? Että kudokset ovat joustavammat ja palautuvat paremmin? Vauvat olivat kaikki neljän kilon kieppeillä ja repesin ekassa synnytyksessä vähän. Se kuitenkin parantui nopeasti. 

• ylös 14
  • alas 23
Vierailija

Mulle kävi ihan samalla lailla, eli ikään kuin ilmestyi kolmannet häppärit. Eipä niistä vaivaa ole enkä ole osannut niistä kriiseillä. Välillä jos istun huonosti, niin nuo kuvaamasi "suikaleet" jäävät kipeästi puristuksiin, mutta ei muuten :D Lääkäri joskus katsoi ja sanoi, että jos tuosta aiheutuu kipua, niin pääsee leikkaukseen.

• ylös 20
  • alas 0
Vierailija

Onko tämä 'liuska' sellainen kirkkaan vaaleanpunainen lihauloke, joka lähtee suunnilleen siitä aukon kohdalta seinämästä? Minulla on sellainen, enkä usko, että se on tullut mistään muusta kuin huonosti ommellusta epparista/repeämästä, jonka ompelu olisi ollut lääkärin hommia, mutta lääkärillä ei ollut aikaa.

• ylös 19
  • alas 2
Vierailija

Sanoitkin liuskat eikä suikaleet, anyway. Mutta jos niistä ei tosiaan mitään fyysistä haittaa ole, niin en oikein ymmärrä ongelmaa. T. 9

Vierailija

Eikö se ole ihan se ja sama miltä joku peräaukon ympärys näyttää? Harvemmin sitä kukaan edes näkee.

• ylös 13
  • alas 22
Vierailija

Joo on sellainen vaaleanpunainen lihanpala :'D Ja lähtee silleen, siitä kohti juuri mistä leikattiin auki.
Olen todella kiitollinen teille vastaajille, helpottaa tieto että on luultavasti normaalia. Olinkin jo miettinyt että eikö lääkärit oikeasti tee mitään jos minulla joku isompi vaiva...
Voikohan ne ensi synnytyksessä leikata tuota lihakimpaletta :'D vähän pois ettei olisi noin selvänä näkyvissä? Osaako joku sanoa..
Ap

• ylös 14
  • alas 1
Vierailija

Olen ollut mukana kahdessa synnytyksessä ja nähnyt vaimoni alapään heti synnytyksen jälkeen.

On aika ihme jos siitä ei arpia tms jää. Itse en uskaltaisi edes ajatella synnytystä, on se sen verran hurjaa.

On se sitten arpisempi, ryppysempi, isommilla häpyhuulilla. Tykkää kuitenkin siitä ja vaimostani.

M44

• ylös 58
  • alas 3
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei kai se mikään tabu ole. Päinvastoin puhutaan pajonkin. 

Tasan ei käy onnen lahjat. Olen itse synnyttänyt kolme kertaa ja alapää on aivan entisellään. Muiden alapäistä en tietysti henkilökohtaisesti tiedä. Joku gynekologi olisi sopiva vastaamaan tähän jotain. 

En tiedä, onko sillä merkitystä, että sain lapset alle kolmikymppisenä? Että kudokset ovat joustavammat ja palautuvat paremmin? Vauvat olivat kaikki neljän kilon kieppeillä ja repesin ekassa synnytyksessä vähän. Se kuitenkin parantui nopeasti. 

Mä olen tuo toka vastaaja, jolle tuli muutoksia synnytyksessä ja mä olen kyllä alle 30-vuotias ja vauvani painoi "vain" 3,4kg ja silti näin kävi. Mutta mulla oli ongelmia synnytyksessä. Mun raskaus oli yliaikainen ja synnytys kyllä käynnistyi spontaanisti, mutta eteni verkkaisesti. Ponnistusvaihe pitkittyi ja supistukset laantuivat lähes totaalisesti. Eppari tehtiin, koska imukuppia haluttiin käyttää vauvan ulos saamiseksi, mutta vauva syntyikin nopeasti itse epparin jälkeen, eikä imukuppia tarvittu. Mulle saattoi tulla vähän laskeumaa juuri tuon pitkällisen ähräämisen seurauksena.

• ylös 11
  • alas 0
Vierailija

On se pipari vähän tabu ennen synnytystäkin. Harvemmin tulee naapurin kanssa juteltua toosasta.

Vierailija

Eipä se alapää muutenkaan mitenkään erityisen kaunis oo eikä sitä muut nää kuin oma mies joten mitä väliä? Jos se suhde on alapään ulkonäöstä kiinni niin mies on pinnallinen keskenkasvuinen kakara jonka ei edes olisi kuulunut lapsentekoon ryhtyä.

• ylös 10
  • alas 12
Vierailija

No ensinnäkin, ap sinä olet synnyttänyt vasta vuosi sitten ja tulit uudestaan raskaaksi? Kai sinä tiesit että alapää muuttuu juuri sen raskauden takiakin? Kaikki systeemit siellä alapäässä valmistautuu synnytykseen ja lapsen paino ja sellainen vaikuttaa... lisääntynyt verenkierto...

Ja voin kuvitella että jos et ole ensimmäisestä raskaudesta vielä kunnolla toipunut ja tulet uudestaan raskaaksi, että ei ne paikat palaudu normaalisti, miksi piti heti perään tehdä toinen?

Anna sen alapääsi kyyläämisen nyt olla, et sinä raskaana ollessa sitä paremman näköiseksi saa, jos se ei kerran elämää mitenkään haittaa, ole kipeä ym.

Sinulla on pian kaksi pientä vauvaa, mutta kuitenkin eri kehitysvaiheissa, joten sulla tulee olemaan rankkaa, ja siinä on sitten ihan sama miltä sun jalkoväli näyttää, jos paskalla pystyt käydä ja seksiinkin kykenet, niin eihän sulla mitään hätää ole. Miehesi tietää miksi haarovälisi näyttää siltä kuin näyttää, ja kukaan muu ei sitä näe, miksi ihmeessä itsekään sinne tuijottelisit? Minä en synnytyksen jälkeen uskaltanut katsoa ainakaan vuoteen sinne, ja sitten kun joskus katsoin niin ei näkynyt mitään erikoista, peräpukamatkin oli hävinneet.

• ylös 22
  • alas 3
Vierailija

Ei naisen synnyttimet ole mikään liukuhihna, jos tekee kakaroita vuoden välein, niin eihän se alapää ehdi palautua millään.

• ylös 13
  • alas 0

Sivut

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat