Kaveri soitti ja pyysi lastenhoitoapua..Maksaako palkan?
Eli pyysi vahtimaan lastaan 3h, koska ei saa lastenhoitoapua ja menee harjotteluun ja mies töissä..Odottaisitteko pientä korvausta?Vai hoitaisitteko ilmaiseksi? Menen aamulla jo aikaisin heille, kyseessä taapero. Maksaisitko sinä oman lapsen hoidosta?
Kommentit (46)
Näitä käyn lääkärissä pyytäjiä on niin paljon, en auta enää kuin rahalla.
Mutta se menee myös toisinpäin.
Poikani käy treeneissä 2 x vkossa ja naapurustossa asuu toinen harrastaja.
Hänen äitinsä vie aina ja nyt ottaa myös poikani mukaan.
Laskettiin kuluja, vaivanpalkkaa jne ja päädyttiin summaan 10 e kerta, menopaluu, treenejä 2 vkossa.
Maksan hänelle 100 e kk.
Olen elokuun lomalla ja aina meille on silloin tulossa vaikka ketä hoitoon jne.
Nyt ollaan reissussa koko aika, on helppo sanoa ei.
Olen jopa soittanut lastensuojeluun, kun kerran oli 2 lasta oven takana vaikka olin ilmoittanut summan. Äidin mielestä hänen lapset eivät paljoa vaadi, ilmaiseksi olisi pitänyt hoitaa. Sanoin ei kiitos
Menimme seuraavana päivänä Linnanmäelle, kaikki valmiina. Paitsi 2 lasta ovella. Äiti oli luvannut he pääsevät Linnanmäelle, ostan rannekkeet ja kuojetukset, me mentiin fillareilla. Ja ruuat.
Äiti ei tietenkään vastannut puhelimeen, naapurin mummo otti tuolin ja jäi lasten kanssa pihalle leikkinurkkaan ja sosiaaliviranomainen soitettiin hakemaan, äiti tosin kerkesi ennen.
Äiti oli ottanut lapset pois elokuunsi päivähoidosta, jotta säästi rahaa. Jaheitti lapsia kenelle vaan 2 vkoksi.
Todennäköisesti en itse suostuisi. Maksaisin kyllä jos pyytäisin jotain toista vahtimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En maksaisi, aivan kuin en odota maksua jos itse autan ystävääni. Mutta en kyllä pyytäisi mitään etäistä tuttua hoitamaan lastani joka odottaisi jotain korvausta tai sitten sovittaisiin korvauksesta jo etukäteen.
Et ap taida olla kovin hyvä ystävä kyseisen äidin kanssa.Ollaan hyviä ystäviä, mutta jutun ydin on nyt se, että ystävyys tuntuu keskittyvän enemmän tälle auttamispuolelle, eikö merkitys hieman silloin muutu? Jos sun ystävä pyytää sulta aina vain apua johonkin, ja jos jäät päitsi kaikesta muusta kivasta ystävyyteen liitttvästä, niin onko se enää silloin ystävyyttä, vai palveluksia ystävyyden nojalla? Olen auttavainen aina, mutta nyttemmin tarkempi siitä ketä autan. Oikeasti mielelläni autan aina, mutta avun merkitys tai se kuinka helposti auttaa, niin se ei tunnu samalta, jos kokee itse, että tämä on vain se rooli ystävyydessä.
Korvaan itse aina kaverille, jos palveluksen laatu on sellainen mistä on reilua korvata. Itse ilmoitan ja kerron sen myös heti alussa. Eroavaisuuksia tässä ihmisten kesken kyllä löytyy.
-ap
Sitä juuri tarkoitin, ette taida olla hyviä ystäviä kuitenkaan jos sinulla on tunne, että tarvitset korvauksen palveluksesta.
Hyvä ystäväni muutti toiselle puolelle suomea, hän pyysi autamaan tavaroiden kanssa, en odottanut mitään maksua, koska tottakai autan ystävääni. Myös pyytämättä ajoin osan tavaroista omassa autossani ystävän uuteen kotiin, enkä olettanut muuta saavani kuin yösijan koska matka oli pitkä.
Minulla on vielä näin vuosien päästäkin asiat niin hyvin etten ole ystävältäni apua tarvinnut takaisin, mutta jos hän tarvitsisi apuani uudestaan niin tottakai auttaisin enkä taaskaan odottaisi korvausta. Hän on hyvä ystäväni.
Olen myös vahtinut muiden ystävien lapsia ihan ilmaiseksi koska olemme ystäviä ja uskon, että jos tarvitsen hekin tekevät samoin (lisäksi nautin lasten seurasta), en vain tähänmennessä ole tarvinnut.
En odottaisi maksua, enkä varautuisi maksamaan ystävälle 3h hoidosta. Tosin en koskaan ole kysynyt hoitoapua muilta ei-sukulaisilta kuin parhaalta ystävältäni, joka tietää että voi aina kieltäytyä ja toisaalta myös pyytää minulta vastaavaa apua, sekä naapurilta, jonka kanssa vastavuoroisuusperiaate.
Jos lapseni menisi koko viikonlopuksi tai pitemmäksi aikaa jonnekin (muualle kuin isovanhemmille) niin maksaisin tietenkin ainakin ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En maksaisi, aivan kuin en odota maksua jos itse autan ystävääni. Mutta en kyllä pyytäisi mitään etäistä tuttua hoitamaan lastani joka odottaisi jotain korvausta tai sitten sovittaisiin korvauksesta jo etukäteen.
Et ap taida olla kovin hyvä ystävä kyseisen äidin kanssa.Ollaan hyviä ystäviä, mutta jutun ydin on nyt se, että ystävyys tuntuu keskittyvän enemmän tälle auttamispuolelle, eikö merkitys hieman silloin muutu? Jos sun ystävä pyytää sulta aina vain apua johonkin, ja jos jäät päitsi kaikesta muusta kivasta ystävyyteen liitttvästä, niin onko se enää silloin ystävyyttä, vai palveluksia ystävyyden nojalla? Olen auttavainen aina, mutta nyttemmin tarkempi siitä ketä autan. Oikeasti mielelläni autan aina, mutta avun merkitys tai se kuinka helposti auttaa, niin se ei tunnu samalta, jos kokee itse, että tämä on vain se rooli ystävyydessä.
Korvaan itse aina kaverille, jos palveluksen laatu on sellainen mistä on reilua korvata. Itse ilmoitan ja kerron sen myös heti alussa. Eroavaisuuksia tässä ihmisten kesken kyllä löytyy.
-ap
No tämä alkaa kyllä kuulostaa huonolta. Oletko joskus kieltäytynyt ja mikä oli reaktio siihen?
En ole kieltäytynyt, kun en ole kokenut tarvetta. Ei ole pohjana muuta tässä kuin se, et he pyytävät minua monesti auttamaan asioissa ja autan myös mielelläni oma-aloitteisesti paikan päällä: katson lasta, vien roskat jos lähden, täytän koneen. Monesti tapailuista jää hektinen olo ja se heidän arki, ei kuitenkaan ole minun arkeani. Eikä ole kyse nyt pelkästään tästä yhdestä pyynnöstä, vaan tämö ystäväni kumppani erään yhteisen reissun yhteydessä mielestäni palvelutti minua ja käski tekemään asioita. Myt sitten kokonaisuutena olen miettinyt näitä tapahtumia. Tapaan ystävääni, mutta hän ei ehdota yhteisiä tapaamisia muualle kuin kotiin, tai heillä käydessä asiat tapahtuu kiireellä. Ystävälläni on siis ystäviä, joita hän tapaa ja ei kuormita vastaavilla asioilla, mutta yhteydenotoissa minuun päin on yleensä joku pyyntö tai kiireellä kysytään mukaan johonkin.
Tuntuisi jo törkeältä pyytää rahaa lastenhoidosta, mutta pakko omia puolia jotenkin täytyy pitää. Hoidan nyt yhden kerran lasta, en odota mitään maksua muuta takaisin, katsotaan miten käy. Etäisyyttä otin jo viime tapaamisen jälkeen, mutta silti hän otti yhteyttä lasten hoidon merkeissä.
Onko jossain joku kieltolaki olemassa sitä varten, että en voi kysyä tällä palstalla asiaan muiden kokemuksia/vinkkejä? Ei kysyjä tieltä eksy, pikemminkin saan perspektiiviä täältä asiaan tai kokonaan uuden näkökulman.
Ainiin jos löytyy se kielto kysyä niin laita ihmeessä joku kopsu tähän ketjuun, haluan lukea sen.