Nyt tarvitsisin ihan kädestä pitäen -neuvoja Instagramin kanssa, koneelta käytettynä eli
kuinka saan laitettua netistä ladattavia kuvia omalle tililleni? Saanko muuten laittaa esim. maisemakuvia joiltain matkailusivustoilta tms., jotka eivät ole yksityishenkilön?
Kommentit (10)
Kuvilla on aina tekijänoikeus. Eli et todellakaan saa jaella ja julkaista toisten kuvia ilman lupaa.
Tottakai! Mä heruttelen aina Kardashianin ahterikuvilla omassa instassa! Saa tosi paljon enemmän huomioo kundeilta kuin omalla lattaperseellä!
Mieti nyt vähän, saatana.
Ok. En, vaikka laittaisin tekstin, mistä kuvä on peräisin, kävisi selvästi ilmi, etteivät ole omiani?
Mietin, kun aika monilla tileillä on kuvia julkkiksista, eläimistä, sisustusjutuista ym.
Eikö se nyt mene jakeluun, että ei käy ellei ole eksplisiittistä suostumusta kuvan oikeuksien haltijalta.
Mutku ja mutku, mutku ei se nyt vaan käy.
Jos haluat vain jakaa muiden juttuja niin mene vaikka tumblriin tai pinterestiin. Instagram on omille kuville.
Eikö se siis edelleen ole mobiilisovellus, johon ei voi ladata kuvia kuin mobiililaitteista?
Kiitos asiallisesti vastanneille. En tosiaan tiennyt tätä Instagramista, kun useimmilla tileillä on muitakin, kuin henkilön itsensä ottamia kuvia, tarkoitan esim. https://www.instagram.com/p/BPAvtZ4AY_V/?taken-by=ocbellarose (vastaavia on varmasti satoja tuhansia, mutta tässäkään tuskin kukaan ajattelee, että on itse otettu kuva), mutta selkisi siis.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos asiallisesti vastanneille. En tosiaan tiennyt tätä Instagramista, kun useimmilla tileillä on muitakin, kuin henkilön itsensä ottamia kuvia, tarkoitan esim. https://www.instagram.com/p/BPAvtZ4AY_V/?taken-by=ocbellarose (vastaavia on varmasti satoja tuhansia, mutta tässäkään tuskin kukaan ajattelee, että on itse otettu kuva), mutta selkisi siis.
Ei sitä tiiä! ;) No tuo on tietysti selvää, ettei kukaan ole ottanut kuvaa kännykällä Elviksestä. Mutta muuten kysymykseesi, Instaan tosiaan voi ladata kuvia vain mobiililaitteella. Jos sinulla on omia kuvia koneellasi, jotka olet ottanut itse, voit tietysti siirtää ne mobiililaitteeseesi, puhelimeen tai tablettiin ja sitä kautta ladata Instagram-tilillesi. Instan alkuperäinen idea, "kuvat tästä hetkestä" (kuten nimikin vähän antaa ymmärtää) on hämärtynyt ja kuvat ovat paljon käsitellympiä ja jopa ammattimaisia monilla. Ei se silti poista sitä, ettei kuvaa, jonka tekijänoikeudet joku muu omistaa, saa ottaa omin luvin käyttöönsä. Instagramiin on myös tullut voimakkaasti nyt mainonta, kuvavirrasta varmaan kolmannes on jo mainoksia, niitä on ensin vaikea huomata sieltä virrasta, että ai jaa, nää onkin ihan vaan mainoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä tiiä! ;) No tuo on tietysti selvää, ettei kukaan ole ottanut kuvaa kännykällä Elviksestä. Mutta muuten kysymykseesi, Instaan tosiaan voi ladata kuvia vain mobiililaitteella. Jos sinulla on omia kuvia koneellasi, jotka olet ottanut itse, voit tietysti siirtää ne mobiililaitteeseesi, puhelimeen tai tablettiin ja sitä kautta ladata Instagram-tilillesi. Instan alkuperäinen idea, "kuvat tästä hetkestä" (kuten nimikin vähän antaa ymmärtää) on hämärtynyt ja kuvat ovat paljon käsitellympiä ja jopa ammattimaisia monilla. Ei se silti poista sitä, ettei kuvaa, jonka tekijänoikeudet joku muu omistaa, saa ottaa omin luvin käyttöönsä. Instagramiin on myös tullut voimakkaasti nyt mainonta, kuvavirrasta varmaan kolmannes on jo mainoksia, niitä on ensin vaikea huomata sieltä virrasta, että ai jaa, nää onkin ihan vaan mainoksia.
Ok, kiitti. Mulle ihan uusi tuttavuus koko instagram, katsellut siis vaan muiden ja joillakin tileillä kaikki kuvat (esim. juuri artisteihin, matkailuun, puutarhoihin ym. liittyvät tilit) ovat ei-itse-ottetuja kuvia. Eivät tietenkään anna olettaakaan, että olisivat heidän omia kuviaan. Mutta joo, kiitti.
Et voi etkä saa.