Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko koukussa Oikotiehen? Toimittaja tekee juttua!

Vierailija
29.06.2017 |

Oletko koukussa Oikotiehen tai Etuoveen? Katsotko asuntoilmoituksia joka päivä, monta kertaa päivässä?

Olen toimittaja ja teen Helsingin Sanomiin juttua aiheesta. Kerro täällä kokemuksistasi nimettömänä!

Joillakin on koko ajan ns. haku päällä ja toiset haluavat pysyä kärryillä, miten asuntojen hinnat omalla asuinalueella kehittyvät. Moni ei ole muuttamassa yhtään mihinkään, mutta selaa ilmoituksia saadakseen ideoita sisustukseen ja remonttiin - tai ihan vaan uteliaisuudesta.

Mikä on sinun motiivisi?

Miten koukuttavaa asuntojen selaaminen on - ja onko kukaan koskaan sanonut, että olisi syytä lopettaa?

Kiitos!

Terveisin: Taru Taipale, taru.taipale@gmail.com

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ketään Oikotie-addikteja paikalla?

Vierailija
2/29 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn joka päivä Oikotiellä, mutta "tositarkoituksella" eli etsin oikeasti asuntoa, mutta eipä ole yli vuoden etsintä vielä tuottanut tulosta. Sopivat asunnot myydään nenän edestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä seurailen säännöllisesti, mutta epäilen että harvempi on koukuttunut. Ehkä asunnonvaihtotilanteessa tulis selailtua tiuhaan?

Some lienee koukuttavampi, siinä on kuitenkin se keskusteluaspekti: sanot jotain ja sit saat vahvistusta addiktioon kun joku vastaa.

Mutta jostainhan se klikkijournalismi on revittävä, eikö?

Vierailija
4/29 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraan asuinalueeni vuokrattavia ja myytäviä asuntoja. Olen myös korvamerkinnyt joitain taloja joiden uusista kohteista saan sähköposti-ilmoituksen. Näihin kuuluu on hupikohteita, vanhoja tuttuja taloja ja kiinnostavia uusia kohteita. Olen seurannut ilmoituksia vuosien ajan, mutta muuttanut tämän aikana kerran ja asunto ei löytynyt edes oikotien kautta.

Vierailija
5/29 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin kerran Oikotiellä, mutta se on niin huonosti toteutettu platformi, että tuli lähinnä myötähäpeä. Hakukriteereiden toimivuus ja käytettävyys pitäis laittaa osittain uusiksi että viitsis käyttää. Nyt on kimppakämpät ja vuokrakämpät ja kaikki vaan iloisesti sumpussa, kun ei ole tarpeeksi advanced search- hakukriteereitä. Ihmettelen että Suomen 'suurin' hakupalvelu on noin surkea : O 

Vierailija
6/29 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meillä nuoriso muutti pois kotoa ja etsittiin heidän kanssaan vuokra-asuntoja, jäin vähäksi aikaa siihen koukkuun, että selasin ilmoituksia vuokra-asunnoista alueellamme. Siihen liittyi sellaista haaveilua, että jospa itsekin saisin asua keskustassa ja olla omillani. :) Mutta sitten se jäi jonkun kiireisen työkauden tai reissun aikana pois. Katselin asuntoja, vertailin hintoja ja mietin sijainteja. 

Vierailija
7/29 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurailen esim. josko joku vanha asuntoni tulisi uudestaan myyntiin ja ihan vain mielenkiinnosta. Paikkakunnallani on myös historiallisesti arvokkaita kohteita, joiden myyntiä tulee seurattua.

Vierailija
8/29 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on kiva katella miten muut asuu.

Vierailija
9/29 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy päivittäin, mutta säännöllisesti melko usein kuitenkin. Seuraan tiettyä aluetta, jolta etsin asuntoa puolitosissani. Käytännössä asunnon vaihto ei ole ajankohtaista vielä, mutta seuraan pysyäkseni hintakehityksestä ja myyntiajoista sekä yleisesti tarjonnasta kärryillä. Olen jo bongannut trendejä, joten on tästä ollut hyötyäkin. Lisäksi on kiinnostavaa nähdä, mitä asuntoja on myytävänä vähän juorunäkökulmasta.

Vierailija
10/29 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson asuntoja muutaman kerran viikossa. Asunnon hankkiminen ei ole ajankohtaista vielä vuosiin, mutta kartoitan jo nyt hintatasoa, alueiden kehittymistä ja omia toiveitani. Jokainen katsottu asunto opettaa jotakin.

Asuntojen selaaminen on todella koukuttavaa. Etenkin jos on pitkään ollut selaamatta, niin tarjolla on paljon uutta. Tunteja saa menemään ihan hujauksessa. Ei ole kukaan vielä huomauttanut, mutta itse haluaisin ehkä enemmän elää "tässä hetkessä". Tuo asuntojen selailu liittyy siihen, että haaveilen vain koko ajan tulevaisuudesta.

Vierailija
11/29 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn päivittäin Oikotiellä. Olen laittanut vakihaun eli 3-4h Helsinki kerrostalo minimi 350.000, maksimi 600.000€.

Vierailija
12/29 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakosti koukussa, koska etsin edullisempaa vuokra-asuntoa Hgistä. Käytännössähän tämä on täysin mahdotonta.

Ketjussa jo mainittiin alustan toimimattomuus (mm. hakukriteerit). Ikävintä, joka tietysti voi olla seurausta näistä hakukriteerien olemattomuudesta, ovat ilmoitusten selkeä harhaanjohtavuus. Vuokralle tarjotaan -listaukseen saat edullisia asuntoja, joita ei ole olemassakaan. Tarjolla voi olla varasto, kimppakämppä, autotalli, ihan mikä tahansa... mutta ei sitä vuokrattavaa asuntoa.

Johtuuko sitten jopa ihan alustasta, mutta esittelyissä tulee sitten vastaan erittäin mielenkiintoisia tilanteita. Kohtuullisen vuokran ilmoitetaan olevankin 100 - 300 euroa enemmän kuin ilmoituksessa, jos "haluat tämän ihan oikeasti itsellesi". Ainakin joissakin tapauksissa asunto on ollut lähes asumiskelvoton eli ilmoitukset ovat olleet  silkkaa feikkiä.

Eli toisinaan siellä on pakko käydä, vaikka haku on kehno ja tarjonta vielä kehnompaa.

Vierailija
13/29 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen juuri tuollainen! Katson joka aamu Etuovesta oman postinumeroni asunnot. Innostun suunnattomasti, jos löydän haaveideni mukaisen asunnon. Mihinkään en ole muuttamassa koska muutin pari vuotta sitten uuteen asuntoon. Jos löydän tosi hyvän asunnon, sijoittelen mielessäni huonekaluni sinne ja kuvittelen miltä se näyttäisi.

Tarkastan joka viikko myös erään pikkupaikkakunnan asuntotarjonnan. Minulla on tunneside sinne.

Lapsena piirtelin ruutupaperille talojen pohjapiirustuksia ja suunnittelin arkkitehdin ammattia. Ehkä innostukseni asuntoilmoituksiin tulee sieltä?

Joskus aikaisemmin käytin Oikotietä, mutta se muuttui tosi huonoksi käyttää kännykällä, joten nyt pysyn Etuovella.

Vierailija
14/29 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etuovessa on paljon vähemmän pääkaupunkiseudun asuntoja myytävänä kuin Oikotiellä. Maakunnissa taas on toisinpäin.

Vierailija
15/29 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä seurailen säännöllisesti, mutta epäilen että harvempi on koukuttunut. Ehkä asunnonvaihtotilanteessa tulis selailtua tiuhaan?

Some lienee koukuttavampi, siinä on kuitenkin se keskusteluaspekti: sanot jotain ja sit saat vahvistusta addiktioon kun joku vastaa.

Mutta jostainhan se klikkijournalismi on revittävä, eikö?

Hei! Tilastot paljastavat, että on paljon ihmisiä, jotka käyvät Oikotiellä päivittäin, jopa useita kertoja päivässä. En ole tekemässä mitään klikkijournalismia.

Hyvää kesää!

Terveisin: Taru Taipale

Vierailija
16/29 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyn joka päivä Oikotiellä, mutta "tositarkoituksella" eli etsin oikeasti asuntoa, mutta eipä ole yli vuoden etsintä vielä tuottanut tulosta. Sopivat asunnot myydään nenän edestä.

Ymmärrän ja tunnistan tilanteen hyvin. Onko sinulla hakuvahdit käytössä?

Vierailija
17/29 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä seurailen etuovea koko ajan ja oikotietä silloin tällöin, myytäviä asuntoja. Mutta itsellä on tilanne, että olemme nyt vuokra-asunnossa vuoden loppuun asti ja sitten alamme tositarkoituksella etsiä. Seuraan hintatasoa ja sitä, että jos joku tosi hyvä kämppä sattuu kohdalle, niin sitten otetaan siitä kiinni ja maksetaan sakot määräaikaisen vuokrasopimuksen ennen aikaisesta irtisanomisesta. 

Vierailija
18/29 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kävin kerran Oikotiellä, mutta se on niin huonosti toteutettu platformi, että tuli lähinnä myötähäpeä. Hakukriteereiden toimivuus ja käytettävyys pitäis laittaa osittain uusiksi että viitsis käyttää. Nyt on kimppakämpät ja vuokrakämpät ja kaikki vaan iloisesti sumpussa, kun ei ole tarpeeksi advanced search- hakukriteereitä. Ihmettelen että Suomen 'suurin' hakupalvelu on noin surkea : O 

Joo, tiedän. Hakupalvelut voisivat olla parempiakin. Toisaalta Oikotie on aika kehittynyt verrattuna Toriin ja silti Torissakin on valtavasti asuntoilmoituksia.

Mutta on kyllä toivottavaa, että kaikkia palveluita kehitettäisiin käyttäjäystävällisemmäksi.

Vierailija
19/29 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ruvennut seuraamaan, koska etsin paikkakunnaltamme isompaa vuokra-asuntoa perheelle, ja lisäksi innostuin airbnb:stä, ja tarkkailen, tulisiko soivia kohteita vuokra-asunnoista tarjolle. Jos asunnon vuokra on 300e sillä voi hyvinkin tienata.

Vierailija
20/29 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun meillä nuoriso muutti pois kotoa ja etsittiin heidän kanssaan vuokra-asuntoja, jäin vähäksi aikaa siihen koukkuun, että selasin ilmoituksia vuokra-asunnoista alueellamme. Siihen liittyi sellaista haaveilua, että jospa itsekin saisin asua keskustassa ja olla omillani. :) Mutta sitten se jäi jonkun kiireisen työkauden tai reissun aikana pois. Katselin asuntoja, vertailin hintoja ja mietin sijainteja. 

Et ole ainoa haaveilija! :)

Toisaalta asuntojen hakupalvelut ovat siinä mielessä turvallista haaveilua, että sieltä ei voi hetken mielijohteesta mennä ostamaan itselleen liian kallista asuntoa pikavipillä - toisin kuin esimerkiksi matkoja verkosta.