Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18334)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutisissa sanottiin, että saimaan norpan pesintä on vaarassa lumen vähyyden vuoksi. Sen verran on tullut lunta, että vapaaehtoiset kolailevat kasoja jossa norppa voisi pesiä. Miksi ei käytetä lumitykkejä, niinkuin laskettelukeskuksissa?
Ensinnäkin aika vaikea tuoda sähköt, mitä lumitykki vaatii. Sähkönkulutus on myöskin tykeillä aika roimaa. Tykit eivät ole äänettömiä, joten niistä on eläimistön kannalta enemmän haittaa kuin hyötyä. Norpat ovat pesimäaikaan erittäin herkkiä, joten erittäin todennäköisesti lähtevät pois alueelta.
Itse asun siis lähellä Linnansaaren kansallispuistoa, missä norpat viihtyy. Ei täällä ole sellaista asutusta, mistä sähköjä voisi vetää. Ellei jatkoroikalla Järvisydämestä, missä lienee on sopivasti tehoa tykille =) mut joo, sanoisin että sähköt ja metel
Ottamatta kantaa siihen miksi lumitykkejä ei käytetä (koska en tiedä varsinaista syytä) kommentoisin vain sen verran, että mikäli niitä haluttaisiin käyttää voisi tarvittavan virrantuotannon hoitaa perävaunugeneraattoreilla. Melun määrään ja lumen laatuun se ei tietysti vaikuta, mutta sähköä on mahdollista tarvittaessa viedä maastoonkin. Mutta tämä ei välttämättä millään lailla liity alkuperäiseen kysymykseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutisissa sanottiin, että saimaan norpan pesintä on vaarassa lumen vähyyden vuoksi. Sen verran on tullut lunta, että vapaaehtoiset kolailevat kasoja jossa norppa voisi pesiä. Miksi ei käytetä lumitykkejä, niinkuin laskettelukeskuksissa?
Ensinnäkin aika vaikea tuoda sähköt, mitä lumitykki vaatii. Sähkönkulutus on myöskin tykeillä aika roimaa. Tykit eivät ole äänettömiä, joten niistä on eläimistön kannalta enemmän haittaa kuin hyötyä. Norpat ovat pesimäaikaan erittäin herkkiä, joten erittäin todennäköisesti lähtevät pois alueelta.
Itse asun siis lähellä Linnansaaren kansallispuistoa, missä norpat viihtyy. Ei täällä ole sellaista asutusta, mistä sähköjä voisi vetää. Ellei jatkoroikalla Järvisydämestä, missä lienee on sopivasti tehoa
Ottamatta kantaa siihen miksi lumitykkejä ei käytetä (koska en tiedä varsinaista syytä) kommentoisin vain sen verran, että mikäli niitä haluttaisiin käyttää voisi tarvittavan virrantuotannon hoitaa perävaunugeneraattoreilla. Melun määrään ja lumen laatuun se ei tietysti vaikuta, mutta sähköä on mahdollista tarvittaessa viedä maastoonkin. Mutta tämä ei välttämättä millään lailla liity alkuperäiseen kysymykseen.
Lumitykeillä tehty lumi ei ole samanlaista kuin oikea lumi. Kokeilkaa joskus mikäli siihen on mahdollisuus. Lumitykin lumi on jäisempää. Onko tällä sitten merkitystä norpille? Voi ollakin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tai ketkä vastaavat tänne esitettyihin kysymyksiin? Onko vastaaja joku alan ammattilainen esim. psykologi tai vastaava toimittaja ym.?
En tiedä muista, mutta itse olen vastannut tässä ketjussa ehkä noin sataan kysymykseen vuosien saatossa. Ketju tulee vilkaistua säännöllisen epäsäännöllisesti, ehkä keskimäärin kerran parissa kuukaudessa. Jos viime kerran jälkeen on tullut kysymyksiä joita olen itsekin pohdiskellut, tai joihin toivon muuten voivani antaa hyödyllisen vastauksen jota ketjusta ei vielä löydy, niin vastaan.
Ammatteja on itselläni useita, harrastuksia sitäkin enemmän, mutta suurin osa kysymyksistä on silti sellaisia ettei niihin ole itsellä mitään oleellista annettavaa. Teen tätä omaksi iloksi ja toivottavasti ainakin yksittäisten kysyjien hyödyksi :)
Itse asun siis lähellä Linnansaaren kansallispuistoa, missä norpat viihtyy. Ei täällä ole sellaista asutusta, mistä sähköjä voisi vetää. Ellei jatkoroikalla Järvisydämestä, missä lienee on sopivasti tehoa
Lumitykin käyttäminen on kallista. Kuka sen maksaisi? Eikö niitä pesälumia kolaa talkootyönä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä pitää huomioida, jos haluaa myydä verkkokursseja ryhtymättä yrittäjäksi?
- mitä veroja minun pitää maksaa ja miten ne maksetaan?
- vaikuttaako pienet lisätulot esim. työttömyystukeen, jos en valmistumisen jälkeen saa heti palkkatöitä?
t. Opiskelija
Jos sinulla ei ole työnantajaa joka haluaa teettää sinulla tällaisen verkkokurssin ja maksaa siitä sinulle palkkaa, niin yrittäjyys/elinkeinonharjoittajuus (vähintään ns. kevytyrittäjyys) on käytännössä välttämätöntä.
Verot maksetaan kaikesta sellaisesta myynnistä joka ylittää ne kustannukset joita sinulla verkkokurssibisneksen pyörittämisestä syntyy.
Tukiasiat muuttuvat tiheästi, mutta tämänhetkisen mallin on tarkoitus huomioida toteutunut tulo, joten pienikin lisätulo näkyy jollain lailla tuissa.
Yrittäjyys on monimutkainen asia työttömyysturvan kannalta. Kannattaa selvittää monista eri lähteistä, miten se vaikuttaa mahdolliseen työttömyysturvaan. Surullisia tapauksia on uutisoitu, että pienikin kevytyrittäjyys on estänyt tuen saannin. Kannattaa selvittää asiaa ainakin Kelan ja työvoimaviranomaisten sivuilta, mielellään lukea kokonaiskuvan saamiseksi uutisia aiheesta, ettei vahingossa astu miinaan. Toivottavasti löydät itsellesi sopivan ratkaisun.
Kun YouTube -ohjelmassa tulee tylsä kohta ja siirtyy eteenpäin sitä punaista pistettä liikuttamalla, niin miksi ensin tulee (siitä uudesta kohdasta) puoli sekuntia sitä video-ohjelmaa ja sitten lätkäistään mainos päälle, eikö se voisi siirtyä suoraan siihen mainokseen? Ainakin minusta tämä on ärsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Jos kyseessä on ala-asteikäinen autismikirjon lapsi, joka on ikäänsä taitavampi lukemaan, mutta puheen ja ohjeiden ymmärtäminen on 5-vuotiaan tasolla, niin onko tarkoituksenmukaista kieltää häntä kokonaan liikkumasta ulkona ilman aikuista? Muut hänen ikätoverit liikkuu jo paljon keskenään ulkona.
Olin itse vähän tällainen lapsi, ja teki mieli todeta, että olisi kyllä tuntunut aivan sanoinkuvaamattoman epäoikeudenmukaiselta jos olisi kielletty.
Mutta riippuu tietysti vähän ympäristöstä, onko kyseessä kaupungin keskusta vai joku rauhallinen omakotitaloalue (kuten omassa tapauksessa) vai täysi maaseutu jne. Ja tietysti siinä 1980-luvun lapsuudessani moni muukin asia oli eri tavalla kuin nykyään. Jos ei ollut koulua niin sai koheltaa ulkona olinpaikka salassa vanhemmilta vaikka auringonnoususta auringonlaskuun. Mutta jos teki tyhmää niin tuli tukkapölly tai koivunoksaa pyllylle.
Voi olla, että tätä on jo kysyttykin, mutta kysyn nyt kuitenkin. Jos henkilöllä ei ole älypuhelinta, vaan vanhanmallinen Nokia 3310, minkä verran sitä pystyy seuraamaan tai jäljittämään?
Liittyykö lavantautiin jotenkin kasvojen muuttuminen sinisiksi?
Muistelen, että Lindgrenin Vaahteramäen Eemelissä lapset pelkäsivät jotain sen kaltaista.
Onko oikeutta Kelan joustavaan hoitorahaan, jos työttömänä ottaa vastaan osa-aikatyön 30h/vko taikka ottaa vastaan kokoaikaisen työn, jonka tuntimäärä tiputetaan 100%:sta 80%:n omasta toiveesta lapsen hoidon vuoksi?
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että tätä on jo kysyttykin, mutta kysyn nyt kuitenkin. Jos henkilöllä ei ole älypuhelinta, vaan vanhanmallinen Nokia 3310, minkä verran sitä pystyy seuraamaan tai jäljittämään?
Kyllä niihinkin televalvontaa voidaan tehdä ja tutkia esimerkiksi minkä maston verkossa signaali on milloinkin ollut.
Miksi naiset ovat ennemmin kiinnostuneita varatuista kun sinkuista?
Miksi niin moni nojaa etukenoon, kun istuu pöntöllä vain pissahädällä? Onko virtsarakon tyhjentäminen hankalampaa 90 asteen kulmassa istuen?
Vierailija kirjoitti:
Onko oikeutta Kelan joustavaan hoitorahaan, jos työttömänä ottaa vastaan osa-aikatyön 30h/vko taikka ottaa vastaan kokoaikaisen työn, jonka tuntimäärä tiputetaan 100%:sta 80%:n omasta toiveesta lapsen hoidon vuoksi?
Ei ole. Saat tehdä max 60% työaikaa saadaksesi joustavaa hoitorahaa.
Terv. Itse juuri samaa asiaa selvittänyt
Mietin, että jos minulla olisi kaasuilmapallo eli sellainen "vappupallo" ja päästäisin sen ilmaan niin minne se mahtaisi täältä Suomesta kulkeutua. Olen lukenut, että ainakin ulkomailta on tänne Suomeen asti leijaillut niitä palloja, mutta entä toisin päin. Voisiko täältäkin lentää ulkomaille pallo. Millaisethan olot ja ilmavirrat olisivat hyvä "sää" päästää pallon liikkeelle ja onko materiaalilla väliä. Ehkä sellainen "foliopallo" on kestävämpi kuin tavallinen pallo.
Jos lähdet matkalle, jätätkö kodin verhot tai sälekaihtimet matkan ajaksi auki vai kiinni? Jos siis yleensä muutat verhojen asentoa vuorokauden aikana.
Me saatiin miehen kanssa tästä oikein mojova riita, kun minä halusin jättää verhot auki ja mies laittoi ne kiinni. Oltiin vain yksi yö poissa kotoa. Olen kuullut joskus ohjeen, että olisi hyvä jättää omakotitalossa verhot auki, jos tulisikin joku hiippari, niin naapurit näkisivät, että joku liikkuu sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Joustavaa hoitorahaa saa joko 179e/kk jos tunnit ovat yli 60% mutta Max 80%. Alle 60% työtuntien perusteella saa 269e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Joustavaa hoitorahaa saa joko 179e/kk jos tunnit ovat yli 60% mutta Max 80%. Alle 60% työtuntien perusteella saa 269e/kk.
Kuinka paljon voit saada joustavaa hoitorahaa?
Työaika 122,5 tuntia viikossa tai enintään 60 % normaalista kokopäivätyön työajasta:
joustava hoitoraha 269,24 e/kk
Työaika yli 22,5 mutta enintään 30 tuntia viikossa tai työaika yli 60 % mutta enintään 80 % normaalin kokopäivätyön työajasta:
joustava hoitoraha 179,49 e/kk
Riippuu ensisijaisesti puhevian laadusta sekä hänen omasta luonteestaan. Sopiva työ on sellainen joka motivoi ja palkitsee, ja niin kauan kuin puhevika ei laadultaan estä henkilöä tekemästä työtään, eikä se aiheuta mahdollisia vaaratilanteita (esim. lennonjohto saattaisi olla haaste, riippuen puhevian laajuudesta) itselleen tai muille, niin melkein mikä vain.
Suuresta osasta puhevikoja voin myös päästä eroon, ja jotkut ovat kokeneet sen avanneen vielä lisää mahdollisuuksia.