Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18346)
Vierailija kirjoitti:
Minkä takia ihminen on luonut tämän yhteiskunnan? Eikö ihminen muka olisi vain voinut pysyä luonnossa? Olisiko jo kuollut sukupuuttoon? Ovathan monet muutkin lajit selvinneet luonnossa kuolematta sukupuuttoon.
Lyhyt vastaus koska ihmiselle kehittyi jossain vaiheessa kyky keksiä, kertoa ja uskoa yhteisiin tarinoihin, joiden myötä sille kehittyi kyky tehdä yhteistyötä isompina joukkoina kuin mulle lajeille.
Pidemmän ja tarkemman vastauksen kuulet kun katsot Yuval Noah Harasin TED puheen aiheesta.
Vierailija kirjoitti:
Jos lainaan kirjastosta e-kirjan (en ole koskaan lainannut), voinko lukea sitä tabletilta vaikka Norjan reissulla?
Toki, e-kirjoja lainataan paljon just ulkomailla kun ei muuta suomenkielistä ole saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Mikähän sivusto mahtaisi olla englanninkielinen lähin "vastine" vauva.fille? Tai ruotsinkielinen?
Familjeliv.se
Vierailija kirjoitti:
Onko pääsyy siihen, että Suomi ei aikoinaan liittynyt NATO:n jäseneksi se, että se oli Neuvostoliiton naapuri? Olen myös kuullut väitteen, että samasta syystä Ruotsikaan ei ole liittynyt. No sehän ei ole naapuri, mutta lähellä kuitenkin. Sitten taas kuitenkin Norja liittyi, ja sehän on myös naapuri.
Suomen liittymättömyys -90 luvulla NATO:n NL:n hajottua, liittyy ehkä eniten siihen, että Suomessa oltiin vielä päättäjien toimesta ylivarovaisia kun oli vakuuteltu toisille ja itselle pitkään sitoutumattomuutta (kuten myös Ruotsi oli tehnyt aina toisesta maailmansodasta lähtien) Paasikiven-Kekkosen linjana ja päästy juuri irti YYA sopimuksesta. Se sekä EU:n liittyminen näytti riittävän päättäjille ja uskottiin myös että Venäjälle syntyisi vapaa demokratia, eikä pelkästään nykyisen kaltainen lelu-demokratia.
Ruotsi säilyi toisessa maailmansodassa joutumatta sotaan Saksaa vastaan, käytännössä lupaamalla toimittaa riittävästi rautaa Kiirunasta Saksan sotateollisuudelle teollisuudelle.
Norja, Tanska, Balttian maat sekä Puola, jotka valloitettiin liittyivät heti ensi tilassa NATOon, kun se niille oli mahdollista, koska ne eivät halunneet ottaa mitään riskejä Venäjän tilanteen muuttumisen suhteen tulevaisuudessa.
Lyhyesti siis voi todeta, että ne maat jotka joutuivat sotaan ja tulivat valloitetuksi, oivalsivat että omin voimin he eivät Venäjää vastaan tule pärjäämään jos tilanne eskaloituisi.
Ruotsi luotti siihen, että se pärjää (muodollisesti) sitoutumattomana ja liittoutumattomana, vaikka muutama vuosi sitten uutisoitiinkin, että heillä oli ja on ilmeisesti edelleenkin kassakaappisopimus puolustusyhteistyöstä jenkkien kanssa sodan kaltaisen tilanteen varalta.
Suomessa varovainen valtiojohto ei ole uskaltanut tehdä muuta kuin vakuutella Suomen olevan Ruotsin tavoin liittoutumaton. Varovaisuus johtui ja johtuu yhä vasemmiston aikanaan ja edelleen lietsomasta ideologisesta realismiin perustumattomasta NATO:lla pelottelusta valtiojohtoa ja kansaa kohtaan siitä, että Venäjä muka ei ole uhka Suomelle ja kaikki sellaisen esittäjät ovat sotahulluja.
Vierailija kirjoitti:
Kaverini on tehnyt minulle useita kertoja niin, että on ensin väittänyt jotain, mutta sanonutkin sitten, että se ei olekaan niin. Hän on myös sanonut, että ei tuo ole valehtelua vaan huijaamista, jos ensin sanoo jotain mikä ei pidä paikkaansa, mutta myöntää sitten, että se ei pidä. Mitä mieltä olette? Onko tuo teidän mielestänne valehtelemista vai huijaamista?
Minusta on valehtelua, jos kertoo tahallaan epätoden asian eli valheen, vaikka myöntäisi sen jälkikäteen.
Google on kova juttu, jos ei jotain tiedä !!!
tietoo on kirjoitti:
Google on kova juttu, jos ei jotain tiedä !!!
Jaa.
Tälle varmasti jotkut naureskelevat, kun suuri osa täällä varmasti on täysi-ikäisiä, mutta oon tässä jo pari vuotta miettinyt, että saako alaikäiset mennä Alkoon? Ite en siis vielä alaikäsenä voi mitään ostaa, enkä koskaan oo kenenkään seurassa sinne mennyt, joten en oo koskaan käynyt Alkossa. Eli en yhtään tiiä, että käskettäiskö poistumaan tms. jos menisin sinne pyörimään. Mitäs sanotte, mitä tapahtuis? 😅
Uutista, jossa kerrottiin, että kuningatar Elisabet ei ole koskaan vieraillut Kreikassa, oli joku kommentoitut, että kuka sinne takapajulaan haluaisi ja toinen oli vastannut tähän, että moni siellä on kuitenkin käynyt ja on paljon mukavampi maa matkustaa kuin typerien rajoitusten Suomi. Mitä nämä typerät rajoitukset ovat?
Vierailija kirjoitti:
Tälle varmasti jotkut naureskelevat, kun suuri osa täällä varmasti on täysi-ikäisiä, mutta oon tässä jo pari vuotta miettinyt, että saako alaikäiset mennä Alkoon? Ite en siis vielä alaikäsenä voi mitään ostaa, enkä koskaan oo kenenkään seurassa sinne mennyt, joten en oo koskaan käynyt Alkossa. Eli en yhtään tiiä, että käskettäiskö poistumaan tms. jos menisin sinne pyörimään. Mitäs sanotte, mitä tapahtuis? 😅
Käsittääkseni voisit kyllä mennä sinne esim. isäsi tai äitisi kanssa.
Paljonko aikuisilla ihmisillä on tileillään rahaa? Tietenkin tässä vaikuttaa niiiin moni asia, mutta otetaan nyt esimerkiksi keskituloinen kahden lapsen vanhempi, asuu omakotitalossa (koitan nyt siis vain kuvailla suunnilleen keskivertosuomalaista, en ketään tiettyä ihmistä :D). Onko rahaa suunnilleen 5-10 tuhatta euroa (vai jopa vähemmän?), 10-30 tuhatta vai enemmän? Voiko olla 100 tuhatta euroa?
Kuvittelenko vain, vai käytetäänkö sanoja "päivällinen" ja "illallinen" usein toistensa synonyymeinä? Jos näin on, miksi niiden eroa ei ymmärretä?
Ajattelevatko jotkut ihmiset, että mikä kuuluu jollekulle toiselle kuuluu myös minulle? Jos näin, miksi?
Vierailija kirjoitti:
Paljonko aikuisilla ihmisillä on tileillään rahaa? Tietenkin tässä vaikuttaa niiiin moni asia, mutta otetaan nyt esimerkiksi keskituloinen kahden lapsen vanhempi, asuu omakotitalossa (koitan nyt siis vain kuvailla suunnilleen keskivertosuomalaista, en ketään tiettyä ihmistä :D). Onko rahaa suunnilleen 5-10 tuhatta euroa (vai jopa vähemmän?), 10-30 tuhatta vai enemmän? Voiko olla 100 tuhatta euroa?
En osaa sanoa mitään yleistä, mutta olen N28 ja asun omassa rivariasunnossa yksin, tilillä aina 2000-4000 euroa, rahastoissa nyt 5500€, säästötilillä 11000€. Ystävien ja tuttujen puheita kun on rivien välistä lukenut, niin minulla on poikkeuksellisen paljon ainakin tileillä heti käytettävissä olevaa rahaa. (Esim olin ainoa joka pystyi heti maksamaan 16hlö:n mökkimajoituksen ja muut maksoivat sitten osuutensa minulle).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni voisit kyllä mennä sinne esim. isäsi tai äitisi kanssa.
Alkosta ei myydä alkoholia alaikäiselle, mutta on siellä kyllä ollut myytävänä muutakin kuin alkoholia. En esimerkiksi keksi hyvää syytä, miksi ei myytäisi jotain Vacuvin tyhjöpumppua ja niitä pakkauksessa olevia paria kumista vajaan viinipullon sulkemiseen tarkoitettua korkkia, Screwpull korkkiruuvia ja sinetin leikkuria.
Enkä kyllä keksi syytä, miksi eivät voisi myydä inkivääriolutta, esim. Fentilmans, jonka alkoholipitoisuus on 0.5% (til), kun meillä voimassa olevan alkoholilain mukaan alkoholipitoiseksi tuotteeksi katsotaan 2.8% (tilavuusprosenttia) ja sen vahvuista tai yli ei saa myydä alle 18v täyttäneelle.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941143
Jos olisin alle 18v niin kävisin ehdottomasti kokeilemassa ja alkoholilaki printattuna taskussa, että voisin näyttää sitä tarvittaessa :)
Mutta joo, ainakin täysi-ikäisen seurassa voi mennä, mutta eivät myy välttämättä sille täysi-ikäisellekään alkoholia jos on epäilys, että sitä voi päätyä alaikäiselle. Joten hyvä selitys on parempi olla valmiina, "lahjaksi ostetaan tämä viinipullo (täysi-ikäisen) tädille ..." tai jotain vastaavaa. Alaikäisen on syytä olla vain sivusta katsojana, eikä hipelöidä pulloja, muuten oli syntyä väärä käsitys mihin juoma päätyy.
Muutaman kerran olen joskus Joulun alla nähnyt, että äiti tyttärensä kanssa on viiniä valitsemassa, mutta tyttären iästä ei ulkopuolisena voi varmasti sanoa onko18v vai alle.
Onko huutokaupoissa joskus pakko maksaa tasarahalla?
Vierailija kirjoitti:
Tässä on todella suuria eroja. Toisilla ei palkka ei riitä seuraavaan palkkaan vaan tili on aina vähän väliä tyhjä tai joutuu käyttämään luottoa, toisilla taas voi olla satoja tuhansia tilillään. Joku on saanut perintöä ja asunut ilmaiseksi kotonaan aikuiseksi, joku toinen taas on joutunut elämään omillaan pienestä pitäen, ja ottamaan opintolainaa heti kun on saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu napanuoralle joka jää kiinni naiseen. Leikataanko se synnytyksen yhteydessä kokonaan pois vai tippuuko se pätkä ajan myötä pois.
Napanuora on kiinnittyneenä istukkaan, josta vauva saa ravinteensa. Istukka pitää synnyttää erikseen vauvan jälkeen.
Sitäkin on sattunut, että istukka on pitänyt erikseen leikata muuten onnistuneen synnytyksen jälkeen. Harvinaista se on, tavallisesti syntyy siinä missä vauvakin.
Eri maissa taitaa olla hieman eri käsityksiä siitä, mutta muistelen lukeneeni tai kuulleeni jostain jo aika kauan sitten, ennen internet aikaa, että mm. Ensyclopedia Britannica ja Websterien toimituskunnat pitivät rajana historialliseksi henkilöksi kutsumisessa sitä, että henkilö oli niin merkittävä, että hänet joko jo muistettiin tai varmasti tullaan muistamaan vielä kahden sukupolven jälkeen ts. noin 2 x 25v päästä hänen kuolemastaan.
Suomessa koskien vastaavaa määritelmää tai sopimusta en tiedä onko olemassa.