Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.
Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.
Kommentit (18370)
Mitä eroa on lehdenjakajalla, mainostenjakajalla ja postinjakajalla?
Mitä tarkoittaa, että asuu kiven alla?
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoittaa, että asuu kiven alla?
Vähän sama kuin asuisi tynnyrissä.
Mistä sanonta kiven heiton päässä tulee?
Vierailija kirjoitti:
Onko heinänteko helppoa?
:D Näinhän sitä sanotaan. Mutta hikistä hommaa on.
Toinen laturi lataa puhelimen hetkessä, toinen hitaammin. Johtuuko tehokkuus varsinaisesta laturista vai johdosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mainitaan edesmennyt sukulainen keskustelussa tarkoittaen nimenomaan edesmenneen sukulaisuussuhdetta minuun kumpi on oikea tapa, hän oli isoäitini vai hän on isoäitini?
Sanoisin itse, että hän on edesmennyt isoäitini.
Ihan vaan mummovainaa.
Löytyykö Suomesta vielä ammattitaitoista kattofirmoja, jotka osaavat tehdä suunnitelmat ja työt esim tasakaton muuttamisesta harjakatoksi? Työntekijät mielellään suomalaisia ja hinta järkevä. Paljonko tällaiset työt maksavat, jos vaurioita on? Vastuullisia ja ei aivan pieniä yrityksiä. Löytyykö!
Oon asunut omillani noin kaksi vuotta ja nyt vasta olisi lampun vaihto edessä.
Lampun kannassa lukee näin:
11Watt 96mA
220-240V~ 50/60Hz 08W21
Tämän https://www.airam.fi/fi/inspiraatio/ideakirja/lampun-valinta/item/262-l…
sivun mukaan watteja ei lue pakkauksissa vaan lumenit. Ostanko 250 lumenin lampun?
Tuo 220-240V tarkottaa verkkovirtaa mutta mitä nuo hertsit meinaa? Ja mitä helkuttia nuo 96mA ja 08W21 tarkottaa? Lampun kanta näyttää olevan E27. Kun menen ostamaan uuden, jos lumenit ja kanta on sopivat, pitääkö huolehtia jostain muusta? Jos lamppu ei käy, voiko sen palauttaa?
Oispa facebookissa joku uusavuttomien ryhmä, ihmisille jotka ei voi/halua kysyä vanhemmiltaan tai kavereiltaan apua.
Vierailija kirjoitti:
Maksetaanko yhtiövastiketta niin pitkään kuin talossa asutaan vaikka se olisi oma? Kaiken järjen mukaan kyllä, mutta jos kerrostaloasunnon yhtiövastike on esimerkiksi 466,9e/kk niin oman huoneiston hankkiminen ei tunnu enää niin paljoa järkevämmältä kuin vuokralla asuminen. Ei ole vielä ajankohtaista, mutta lainan lyhennys + yhtiövastikkeen maksu ovat melko korkeat yksinasuvalle jos tulot eivät ole kummoiset.
Toinen kysymys - maksaako vuokranantaja yhtiövastikkeen vai mikä tavallisin käytäntö on?
Kiitos asiallisista vastauksista..
Yhtiövastiketta maksetaan aina. Sillä maksetaan esim. taloyhtiön vakuutukset, korjaukset jos rahat riittää (ellei tarvita erillistä lainaa), siivous, kiinteistöhuolto sekä muut taloyhtiön
kulut.
Vuoka-asunnossa omistaja maksaa yhtiövastikkeen. Vuokraisäntä saa vähentää yhtiövastikkeen verotuksessa.
Mainitsemasi 466 euroa on vähän niin ja näin. Parempi tieto olisi paljonko yhtiövastike on euroa/m2. Koska ei tiedetä mikä on asunnon koko. Onko kyseessä omalla tontilla vai vuokratontilla oleva asuintalo. Vaikuttaa tietty vastikkeeseen.
Paikkakunnan hintataso, taloyhtiön kunto ja muut seikat vaikuttavat vastikkeen määrään.
Omalla paikkakunnalla keskustan uusien omalla tontilla olevien kerrostalojen hoitovastikkeet ovat noin 3,5-4 euroa/m2
Ostin muutama viikko sitten pari iskukuumennettua kestomaitoa. Tölkki sisältää kevytmaitoa litran, pakkauksen kyljessä lukee "kotimaista" ja siinä on Suomen kartan kuva. Tölkin päällä on pyöreä valkoinen korkki avaamista varten. No, kiersin korkin auki. Seuraavaksi näin maitotölkin sisään: hopeanvärinen tölkin korkin alla ollut foliopala (suojus?) osoitti suoraan alaspäin maitotölkin sisälle. Kysymykseni on, jotta ovatko nämä tölkit sellaisia, että korkin alla oleva folio irtautuu samalla, kun korkin vääntää auki. Vai olenko poiminut kaupasta sellaisia tölkkejä, jotka joku vitsiniekka on valmiiksi avannut. Maistoin maitoa, se maistui vain makealta. Kyselen vaan sen takia, jotta uskaltaako näitä maitoja käyttää?
Pullakas kirjoitti:
Oon asunut omillani noin kaksi vuotta ja nyt vasta olisi lampun vaihto edessä.
Lampun kannassa lukee näin:
11Watt 96mA
220-240V~ 50/60Hz 08W21
Tämän https://www.airam.fi/fi/inspiraatio/ideakirja/lampun-valinta/item/262-l…
sivun mukaan watteja ei lue pakkauksissa vaan lumenit. Ostanko 250 lumenin lampun?
Tuo 220-240V tarkottaa verkkovirtaa mutta mitä nuo hertsit meinaa? Ja mitä helkuttia nuo 96mA ja 08W21 tarkottaa? Lampun kanta näyttää olevan E27. Kun menen ostamaan uuden, jos lumenit ja kanta on sopivat, pitääkö huolehtia jostain muusta? Jos lamppu ei käy, voiko sen palauttaa?
Oispa facebookissa joku uusavuttomien ryhmä, ihmisille jotka ei voi/halua kysyä vanhemmiltaan tai kavereiltaan apua.
Ostat lampun, jossa mahdollisimman samanlaiset tiedot. Mitä korkeampi luumen, sitä kirkkaampi lamppu. Kyllä monissa pakkauksissa lukee wattimäärä myös.
kun en näistä maitotölkeistä tiedä... kirjoitti:
Ostin muutama viikko sitten pari iskukuumennettua kestomaitoa. Tölkki sisältää kevytmaitoa litran, pakkauksen kyljessä lukee "kotimaista" ja siinä on Suomen kartan kuva. Tölkin päällä on pyöreä valkoinen korkki avaamista varten. No, kiersin korkin auki. Seuraavaksi näin maitotölkin sisään: hopeanvärinen tölkin korkin alla ollut foliopala (suojus?) osoitti suoraan alaspäin maitotölkin sisälle. Kysymykseni on, jotta ovatko nämä tölkit sellaisia, että korkin alla oleva folio irtautuu samalla, kun korkin vääntää auki. Vai olenko poiminut kaupasta sellaisia tölkkejä, jotka joku vitsiniekka on valmiiksi avannut. Maistoin maitoa, se maistui vain makealta. Kyselen vaan sen takia, jotta uskaltaako näitä maitoja käyttää?
Kyllä ne ovat sellaisia, että korkin suojus irtautuu samalla.
Vierailija kirjoitti:
kun en näistä maitotölkeistä tiedä... kirjoitti:
Kyllä ne ovat sellaisia, että korkin suojus irtautuu samalla.
Iso kiitos Sinulle tiedosta, tästä on paljon apua; nyt voin hyvällä mielellä tarjota tekemääni pannukakkua perheelle.
Pulma klikkasin jonkin aikaa sitten enoni facebook profiilissa jotain kohtaa etten enään näe hänen postauksiaan etusivulla, mistähän sen valinnan löytää jos haluan että hänen postauksensa näkyvät taas? löysin jonkun seuraa kohdan ja kun katsoin toisen kaverin profiilista samassa kohdassa oli älä seuraa.
Vierailija kirjoitti:
Miten pääsen eroon pakonomaisesta rukoilemissa ja tunteesta, että Jumala rankaisee minua jos en rukoile joka päivä sammoja rukouksia "oikein"?
Voisiko kyseessä olla pakko-oireet? Niitä ovat erilaiset pakkoajatukset ja pakkotoiminnot. Tavallisimpia pakkotoimintoja ovat mm. toistuva peseminen tai siivoaminen, tarkistaminen, laskeminen, järjestely ja pakonomainen rukoilu.
Lievinä pakko-oireita esiintyy kaikilla ihmisillä. Varsinaisesta pakko-oireisesta häiriöstä kärsii n. 2-3 % aikuisista. Ainakin Terveyskirjaston ja Mielenterveystalon sivuilla on tarkemmin kerrottu, mistä häiriössä on kyse ja esitelty lukuisia itsehoitokeinoja oireiden lievittämiseksi. Esimerkiksi Terveyskirjaston sivuilla sanotaan seuraavasti:
"Stressi lisää pakkoajatuksia ja -toimintoja. Oireita voi itsehoidollisesti lievittää säännöllisen liikunnan ja rentoutusmenetelmien avulla. Pakkoajatuksista kärsivän kannattaa opetella erilaisia keinoja ohjata ajatukset muualle. Television tai elokuvien katsominen, video- ja tietokonepelit, kiinnostava lukeminen, erilainen luova toiminta, piirtäminen, soittaminen, puutarhan hoito, kodin korjaustyöt, ristisanatehtävien tekeminen, jne. voivat olla tehokkaita keinoja hallita pakkoajatuksia ja välttää hankalia pakkotoimintoja. Myönteiset autohypnoottiset suggestiot (”Nuo ovat vain ajatuksia – ne menevät itsestään ohi”, tms.) saattavat korvata kiusallisen ritualistiset pakkotoiminnot.
Saatavilla on myös itsehoitokirjoja, joiden sisältämien harjoitteiden avulla pakko-oireista kärsivä voi usein itse lievittää oireitaan."
mummovainaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mainitaan edesmennyt sukulainen keskustelussa tarkoittaen nimenomaan edesmenneen sukulaisuussuhdetta minuun kumpi on oikea tapa, hän oli isoäitini vai hän on isoäitini?
Sanoisin itse, että hän on edesmennyt isoäitini.
Ihan vaan mummovainaa.
Itse sanoisin, että "hän oli", jos puhutaan kuolleesta. Ei kuolema tietenkään muuta sukulaisuussuhdetta, mutta tuo kertoo, että kyseessä on kuollut henkilö. Mutta voit myös sanoa kuten noissa parissa muussa viestissä lukee.
Miten kuorettomien nakkien kuoret otetaan pois tehtaalla? Tuli mieleen kun tänään söin niitä. Nakkien päissä samanlaiset rutut kuin on kuorellisissa. Onko siis makkaratehtaalla joukko kuorijoita, vai miten homma hoituu?
Mulla on uus Motorola. Mistä johtuu tämä kummallinen vika. Mulle onnistuu soittamaan vasta kun on yrittänyt toisen kerran heti perään. Ensimmäinen epäonnistuu vaikka mulle soittaja kuulee että kaiken pitäsi olla ok. Mun puhelin ei hälytä kun vasta toisella.
Yhtiövastikkeella katetaan mm. kiinteistön ylläpidosta, lämmityksestä, siivouksesta ja veroista syntyviä kustannuksia. Osakkeen omistaja vastaa omasta osastaan taloyhtiön kustannuksia. Olis muuten kylmää talvella. Vaikka omistaisit omakotitalon, joudut itse maksamaan kaikki senkin kulut - kyse on samasta asiasta.
Omistaja maksaa vastikkeen ja se siis sisältyy vuokraan.