Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18490)

Vierailija
8921/18490 |
24.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aloittamassa työssä, jossa työaika on 8h päivässä, ja siihen kuuluu 2x15min palkallinen tauko (+30min palkaton ruokatauko). Miksen tajua mikä järki tässä on työantajan kannalta, kun sitä varsinaista tuottavaa työtä tehdään kuitenkin vain se 7.5h? Eli miksi siis eivät maksa vain siltä 7.5h palkkaa ja 30min palkaton ruokatauko? 

Vierailija
8922/18490 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasisti kirjoitti:

Jos vaaleaihoinen ja tummaihoinen ihminen saavat keskenään lapsen, niin voiko tämä olla ihonväriltään yhtä vaalea kuin vaaleaihoinen vanhempi tai yhtä tummaihoinen kuin tummaihoinen vanhempi vai onko hän aina jotain siltä väliltä? Entä jos lapsen isovanhemmista yksi on tummaihoinen ja kolme muuta valkoihoisia niin minkä värin3n lapsesta todennäköisesti tulee?

Ihmisen ihonväri on useiden geenien summa. Ja osa geeneistä on piilevinä ja saattaa tulla esille vasta usean sukupolven päästä.

Joka tapauksessa kaikki värivariaatiot on mahdollisia.

Tosin ihan vaalea ja ihan tumma on epätodennäköisempiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8923/18490 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tai mikä on Tampereen Tero?

Vierailija
8924/18490 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko minä ihan kamala ihminen, kun olen helpottunut saadessani tietää, että eräs tuntemani todella ilkeä ihminen muuttaa eikä minun tarvitse enää kestää hänen ilkeyttään? Se ei edes useimmiten kohdistu minuun vaan muihin ihmisiin mutta silti minä kärsin siitä paljon kun näen ja kuulen kuinka ilkeästi hän muita kohtelee.

Mikä minussa on vikana, kun muutenkin eri ihmisten vihaisuus, riidat ja erimielisyydet ahdistavat minua todella paljon vaikka esim. se riita ei mitenkään liity minuun? Ja jos vaikka huomaan että jotakin ihmistä kohdellaan huonosti niin ahdistun siitä? Monet muut ihmiset eivät selvästikään välitä siitä yhtään tai heitä voi jopa naurattaa kun vaikka kaksi ihmistä riitelevät keskenään.

Olet empaattinen ihminen, eikä se suinkaan ole vika, vaan hyvä ominaisuus.

Jotkut ovat niin empaattisia, että voivat aistia toisen ihmisen kivun ja tuskan jopa kipuna tai säpsähdyksinä omassa kehossaan.

Ne, jotka nauravat pilkallisesti, kun toiset riitelevät rajusti, ovat äärimmäisen kaukana empaattisesta. Jotkut jopa yllyttävät toisia riitelemään keskenään ja nauttivat tilanteesta. Tällainen piirre voi viitata narsismiin tai persoonallisuushäiriöön.

Vierailija
8925/18490 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaksi veljestä menee yhteen kahden siskoksen kanssa ja he saavat lapsia ovatko heidän lapsensa geneettisesti läheisempiä kuin serkukset yleensä. Entä jos molemmat ovat identtisiä kaksosia

"Geneettisesti läheisempiä" on aika epämääräinen käsite, tarkoitatko mitä näkyy DNA-testeissä vai sitä minkälaisia ihmiset ovat fenotyypiltään?

Mutta yleisesti sanoen vastaus on ei.

Jokainen munasolu ja jokainen siittiösolu sisältävät tietyn määrän geneettistä informaatiota, joka on uniikki valikoima vanhemman perimästä. Yhdynnässä sitten yksittäinen uniikki munasolu ja siittiö valikoituvat satunnaisesti ja kun hedelmöittyminen tapahtuu, valikoituu niistä kummastakin toista kertaa satunnainen valikoima perimää siihen alkioon. Tätä kutsutaan geneettiseksi rekombinaatioksi.

Vaikka siis vanhemmat olisivat identtisiä kaksosia, jotka lisääntyisivät identtisten kaksosten kanssa, toimii rekombinaatio heilläkin samoin.

Näin kerran ohjelman, jossa identtiset kaksossiskot olivat menneet naimisiin identtisten kaksosveljien kanssa. Katsoin ohjelmaa silmät ihmetyksestä pyöreinä, koska nää parit oli niin läheisiä, että pisti ahdistamaan. He jopa asuivat kaikki yhdessä, sisarukset pukeutuivat identtisesti ja kulkivat näyttävästi joka paikkaan keskenään, jolloin ihmiset hieraisivat silmiään ja tokaisivat että "näenkö kaiken kahtena?" Tämä tuntui olevan pareille kohteliaisuus.

Siskokset suunnittelivat tulevansa raskaaksi samaan aikaan ja puhuivat levottomia siitä, kuinka heidän geeninsä ovat niin samanlaisia, että he olisivat toistensa lapsille enemmänkin kakkosäitejä kuin tätejä. En muista ohjelman nimeä, mutta amerikkalaisia olivat ja kyllä varsin erikoisia ihmisiä.

Vierailija
8926/18490 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko minä ihan kamala ihminen, kun olen helpottunut saadessani tietää, että eräs tuntemani todella ilkeä ihminen muuttaa eikä minun tarvitse enää kestää hänen ilkeyttään? Se ei edes useimmiten kohdistu minuun vaan muihin ihmisiin mutta silti minä kärsin siitä paljon kun näen ja kuulen kuinka ilkeästi hän muita kohtelee.

Mikä minussa on vikana, kun muutenkin eri ihmisten vihaisuus, riidat ja erimielisyydet ahdistavat minua todella paljon vaikka esim. se riita ei mitenkään liity minuun? Ja jos vaikka huomaan että jotakin ihmistä kohdellaan huonosti niin ahdistun siitä? Monet muut ihmiset eivät selvästikään välitä siitä yhtään tai heitä voi jopa naurattaa kun vaikka kaksi ihmistä riitelevät keskenään.

Mielestäni siinä ei ole mitään pahaa, että olet helpottunut toisen ihmisen muutosta. Minä luulin aluksi, kun luin tekstiäsi, että hän on kuollut. Se olisi eri juttu. Minua myös ahdistaa riitelevät ihmiset.

Miksi ei saisi olla helpottunut hänen poistumisestaan, tapahtui se millä tavalla tahansa? Onko se jotain taikauskoa?

No, aika moni ihminen kokee jokseenkin creepyna sen, että toivoisi mielessään jonkun ihmisen kuolevan - ja sitten se vähän ajan päästä se kuolee oikeasti. Taikauskoa kai, mutta aika inhottavaa myös. Ajatuksistaan voi kokea syyllisyyttä, vaikkei niillä tietenkään ole mitään tekoa itse tapahtuman kanssa.

Helpotusta voi toki kokea. Olen esim. päässyt vaikeasta työkaverista eroon ja elämäni ja työskentelyni työpaikalla on selkeästi helpottunut sen jälkeen.

Vierailija
8927/18490 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun on ihmisiä jotka väittävät ilmaston lämpenemisen olevan vain suuri huijaus, niin kuka siitä sitten hyötyisi?

Oletetaan, että ilmastonmuutos ei ole ihmisen aiheuttama, mutta ns. ilmastohuijaus väittää, että on, ja että kannattaa tehdä paljon kivuliaita muutoksia yksilötasolla, jotta ilmastonmuutos hidastuisi.

Mitä ihminen sitten voisi tehdä? Hän asuisi vaikkapa Pohjois-Suomessa ja ajaisi päivittäin dieselautolla 25 km päähän työpaikalleen ja illalla takaisin ja lämmittäisi omakotitaloaan kaukolämmöllä, sähköllä, öljyllä tms. Ei hyvä, koska hiilijalanjälki on liian iso. No, tämä ihminen päättää myydä kotinsa ja autonsa ja muuttaa pääkaupunkiseudulle pieneen kerrostaloyksiöön lähelle uutta työpaikkaansa, jonne hän voi ajaa pyörällä tai kävellä.

Jos yhä useampi ihminen alkaisi tehdä näin, maaseutu autioituisi vähitellen kokonaan, ihmiset tunkisivat kaikki asumaan isoihin kaupunkeihin joukkoliikenteen läheisyyteen, käytännössä Helsinkiin, sen ympäristöön sekä Tampereelle. Lapsia hankkisi yhä harvempi, koska kaikki asuisivat ahtaasti lähellä palveluja, joihin pääsee ilman omaa autoa. Samaan aikaan tänne muuttaisi runsaasti ulko-maalaisia, jotka kyllä huolehtisivat väestönkasvusta omalta osaltaan.

Kaikki suomalainen teollisuus siirrettäisiin Kiinaan, jolloin se loppuisi Suomesta kokonaan. Kukaan ei ajaisi enää polttomoottoriautoilla eikä lentäisi lentokoneella enää ikinä mihinkään. Käsittääkseni tämä on Vihreiden tavoite.

Vierailija
8928/18490 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aloittamassa työssä, jossa työaika on 8h päivässä, ja siihen kuuluu 2x15min palkallinen tauko (+30min palkaton ruokatauko). Miksen tajua mikä järki tässä on työantajan kannalta, kun sitä varsinaista tuottavaa työtä tehdään kuitenkin vain se 7.5h? Eli miksi siis eivät maksa vain siltä 7.5h palkkaa ja 30min palkaton ruokatauko? 

Koska ihminen ei ole robotti, siksi. Ihminen, toisin kuin kone, tarvitsee taukoja toimiakseen.

Olet ilmeisesti työelämän kurjistamisen kannalla, eli kuulut tässä suhteessa vähemmistöön. (Todellisuudessa olet kyllä provo.)

Vierailija
8929/18490 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On puhuttu että veteraanit pitkään jatkuneista isoista keräyksistä huolimatta eivät ole juurikaan mitään saaneet. Olisiko joillain tietoa enemmän tästä? Vedettiinkö heille kuuluneita kerättyjä rahoja välistä?

Vierailija
8930/18490 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanko Raamatussa, että esiaviollinen seksi ja itsetyydytys ovat haureutta ja niin ei pitäisi tehdä?

Vierailija
8931/18490 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotaanko Raamatussa, että esiaviollinen seksi ja itsetyydytys ovat haureutta ja niin ei pitäisi tehdä?

Ei sanota noilla sanoilla. Itsetyydytystä ei muutenkaan kielletä missään yleiseksi ohjeeksi tarkoitetussa kohdassa. Siellä on se yksi tarina miehestä, jonka Jumala käski ottaa kuolleen veljensä leski puolisokseen, mutta hän ei suostunut vaan "laski siemenensä maahan", ja tästä Jumala suuttui. Tarina ei mielestäni tuomitse itsetyydyytystä, vaan tottelemattomuuden Jumalan käskyä vastaan.

Vierailija
8932/18490 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sanota noilla sanoilla. Itsetyydytystä ei muutenkaan kielletä missään yleiseksi ohjeeksi tarkoitetussa kohdassa. Siellä on se yksi tarina miehestä, jonka Jumala käski ottaa kuolleen veljensä leski puolisokseen, mutta hän ei suostunut vaan "laski siemenensä maahan", ja tästä Jumala suuttui. Tarina ei mielestäni tuomitse itsetyydyytystä, vaan tottelemattomuuden Jumalan käskyä vastaan.

Mikä tarina? Haluaisin lukea enemmän tuosta.

Vierailija
8933/18490 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko tuo koronavirus oikeasti kulkeutua lentopostipakettien mukana?

Vierailija
8934/18490 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä tarina? Haluaisin lukea enemmän tuosta.

Genesis 38.

Vierailija
8935/18490 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jossain perheissä on joka vuosi tai jopa useammin vatsatauti ja jossain perheissä ei koskaan? Minulla 4 lasta (ikähaarukka nyt 9-17) ja kukaan ei ole oksentanut ikinä. Eihän voi olla, että onnella olemme vain välttäneet jokainen aina luokassa riehuvan noroviruksen. Parhaana vuonna tyttären luokassa oli paikalla 4/21 oppilaasta. Ei tuolloinkaan tullut meille.

Vierailija
8936/18490 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi jossain perheissä on joka vuosi tai jopa useammin vatsatauti ja jossain perheissä ei koskaan? Minulla 4 lasta (ikähaarukka nyt 9-17) ja kukaan ei ole oksentanut ikinä. Eihän voi olla, että onnella olemme vain välttäneet jokainen aina luokassa riehuvan noroviruksen. Parhaana vuonna tyttären luokassa oli paikalla 4/21 oppilaasta. Ei tuolloinkaan tullut meille.

Olet parempi ihminen kuin muut, ja saat papukaijamerkin.

Miksi tähän asialliseen ketjuun täytyy väkisin tulla trollaamaan? Täällä on etusivulla joka hetki ainakin kymmenen trolliketjua, joihin voisit mennä paskapostaamaan.

Vierailija
8937/18490 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HUS:sissa työskentelevät! Kuuluuko kaikille työhöntulotarkastukseen myös huumetestit, vai tuleeko ne vain tapauskohtaisesti? Epäselvää infoa löytyi netistä.

Vierailija
8938/18490 |
25.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epätoivoista, mutta kokeillaan eli hakusessa biisi, jossa mies puhuu musiikin päälle. Kyseessä muistaakseni kappale 70-luvulta ja ainoa kohta minkä muistan on "elä elämäsi kuin..." . Saattaa olla joku runo alun perin. Ja siis suomalainen. Nimi oli muistaakseni yksi sana.

No eipä ollutkaan kotimainen alun perin, eikä siinä ollut tuota muistamaani kohtaakaan, mutta hakemani oli Desiderata.

Vierailija
8939/18490 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaksi veljestä menee yhteen kahden siskoksen kanssa ja he saavat lapsia ovatko heidän lapsensa geneettisesti läheisempiä kuin serkukset yleensä. Entä jos molemmat ovat identtisiä kaksosia

"Geneettisesti läheisempiä" on aika epämääräinen käsite, tarkoitatko mitä näkyy DNA-testeissä vai sitä minkälaisia ihmiset ovat fenotyypiltään?

Mutta yleisesti sanoen vastaus on ei.

Jokainen munasolu ja jokainen siittiösolu sisältävät tietyn määrän geneettistä informaatiota, joka on uniikki valikoima vanhemman perimästä. Yhdynnässä sitten yksittäinen uniikki munasolu ja siittiö valikoituvat satunnaisesti ja kun hedelmöittyminen tapahtuu, valikoituu niistä kummastakin toista kertaa satunnainen valikoima perimää siihen alkioon. Tätä kutsutaan geneettiseksi rekombinaatioksi.

Vaikka siis vanhemmat olisivat identtisiä kaksosia, jotka lisääntyisivät identtisten kaksosten kanssa, toimii rekombinaatio heilläkin samoin.

"Jokainen munasolu ja jokainen siittiösolu sisältävät tietyn määrän geneettistä informaatiota, joka on uniikki valikoima vanhemman perimästä."

Tarkoittaako tämä sitä, että saman miehen jokainen siittiö olisi erilainen, uniikki?

Olen aina luullut, että kaikki saman miehen siittiöt kantavat samanlaista perimäsettiä? Ehkä sillä varauksella, että jossain siittiössä voi olla satunnainen mutaatio. Sama juttu munasolujen suhteen.

Se, että minkälainen kombinaatio äidin ja isän dna:sta syntyy tekee joka lapsesta uniinin, identtisiä kaksosia lukuunottamatta.

Vierailija
8940/18490 |
26.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On puhuttu että veteraanit pitkään jatkuneista isoista keräyksistä huolimatta eivät ole juurikaan mitään saaneet. Olisiko joillain tietoa enemmän tästä? Vedettiinkö heille kuuluneita kerättyjä rahoja välistä?

Keräykseen tarvitaan poliisin lupa, joten poliisi edellyttää että varat käytetään siihen tarkoitukseen mihin ne on kerättykin. Joten kyllä joka vuosi kerätyt varat johonkin tarkoitukseen jaetaan. Varathan jakautuvat eri veteraanijärjestöjen kesken, joten joka järjestö (sen paikallisosasto kunnassa) päättää siitä mihin tarkoitukseen minäkin vuonna varat käytetään.

Varoja on käytetty terveys-, kuntoutus-, koti- ja virkistyspalveluihin sekä lääke- ja hoitokulujen omavastuuosuuksiin ja apuvälineisiin. Yleensä järjestöt soveltavat tukirajaa, eli avustukset on suunnattu vähävaraisille veteraaneille. Kaikki tukiin oikeutetut eivät edes hake tukea.

(Keräysvarat eivät ole ainoa tuki veteraaneille. Veteraanit voivat saada myös valtion tukea sekä oman kunnan palveluja tai erilaisia etuisuuksia. Esim. Helsingissä sotainvalidit ja rintamaveteraanit sekä miinanraivaukseen osallistuneet saavat ilmaisen HSL:n matkakortin. )

En siis todellakaan usko että rahoja on yleisesti "vedetty välistä". Jos tiedät sellaisesta tapauksesta ja sinulla on todisteet, sitten sinun kuuluu ilmoittaa poliisille asiasta, koska kyseessä on rahankeräysrikos.

Tässä on osittain väärinymmärrys kyseessä, kun ihmiset jotka valittavat nimettöminä netissä että "rahoja ei ole jaettu" -- tällä he eivät viittaa ym. keräysvaroihin vaan veteraanijärjestöjen jäsenmaksuina ja testamenttilahjoituksina yms. keräämään omaisuuteen. Monet jankuttavat netissä, että kyseessä olisi miljoonaomaisuudet, joten järjestöt pitäisi lopettaa ja varat jakaa olemassaoleville veteraaneille.

Jos suurimman ja varakkaimman järjestön varat jaettaisiin, jokainen jäsen saisi kertamaksuna vain 150 e (muissa järjestöissä vähemmän tai jopa miinuksen puolella). Ja kun järjestöjä ei enää olisi, kuka järjestäsisi vuosittaisen rahankeräyksen ja koordinoisi keräysvarojen käytön veteraanien hyväksi?

Lähde: https://veteraanit.fi/ukk/

Sotaveteraaneja on tänään elossa n. 8 000, joista sotainvalideja on 1 100. Veteraanien puolisoita ja leskiä sekä sotaleskiä on noin 17 000. Ulkomailla asuu n. 180 veteraania.

Veteraanien määrä on vähenemässä koko ajan (luonnollisista syistä), siksi monissa kunnissa ei kerätä varoja veteraaneille enää. Varsinkin sotainvalidien tarvitsemat kuntoutus- ja muut palvelut ovat kuitenkin jatkuvat kallistuneet ja iän myötä palvelujen tarvekin kasvaa, joten edelleen on tarve suorittaa keräyksiä että näitä palveluja voidaan järjestää.