Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18402)

Vierailija
10721/18402 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

miten ihmiset oikeen pesee pyykkejään kun tuntuu että joka paikassa on ristiriitaista tietoa, mutta kellään ei tunnu olevan ongelmaa asian kanssa. siis: kaikissa normivaatteissa (t-paidat jne) nykyään lukee pesu 30c. ehkä 40c. ekologisuuden takia muutenkin hyvä pestä mahdollisimman kylmällä vedellä, selvä, hyvä. no sitten, pitäisi pestä mahdollisimman täysiä koneellisia samasta syystä (ekologista), MUTTA samanväriset vaatteet keskenään. kenellä on vihreitä vaatteita koneen täydeltä?? okei oletan että sininen ja vihreä ainakin voi mennä samaan. mitäs valko-punaraidallisen kanssa pitäisi tehdä? jos laitan valkoisten kaa ni se punainen voi levitä, mutat jos laitan punaisten ka ni ne valkoiset raidat ei sit enää ehkä oo valkoisia?

sitten, aina muistutetaan, oli kyse sit perheessä olevasta jalkasienestä, lakanoiden oikeaoppisesta pesusta tai koronasta että ihan vähintään 60 asteessa pitäis pestä. mielellään kai jopa 90, ainakin lakanoiden kohdalla. mutta lakanoissa on usein lapussa 60c, ja niissä on kuminauhoja kulmissa, pitäskö niiden muka kestää 90? eli kaikki pitäs pestä kuumassa koska hygienia, mtta kylmässä koska ympäristö ja kylmässä koska lappu sanoo niin. wtf? 

olen ihan oikeasti tosi onneton tän kanssa mutten kehtaa kysellä kavereilta. 

Värien leviäminen tekstiilistä toiseen ei ole ihan hirveän yleistä jos käytetään oikeita pesulämpötiloja, etenkään jo useammin pestyjen vaatteiden suhteen.

Keinokuitumateriaaleista lika lähtee ihan oikeasti hyvin jo noissa matalammissa lämpötiloissa. Pesuaineissa on mukana jo matalissa lämpötiloissa toimivia ainesosia. Lika on keinokuitutekstiileissä kuitujen "välissä", siinä missä esim. puuvilla ja pellava imevät lian kuitujen sisään saakka.

Tässä kannattaa ehkä pitää mielessä suhteellisuudentaju: pahinta mitä voi tapahtua on että pari kertaa elämäsi aikana jonkin vaatteen väri imeytyy vähän toiseen, ja että käytät hiukan enemmän sähköenergiaa kuin olisi minimissään ollut mahdollista.

Vierailija
10722/18402 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ostaa hedelmiä usealle päivälle ja huuhtelee ne kaikki heti, niin pilaantuvatko ne nopeammin? Kun niissähän on kai jotain säilöntäaineita pinnassa. Kannattaako siis huuhdella vasta sitä mukaan kuin käyttää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10723/18402 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies haluis naimisiin mutta en voi mennä kun mietin jos exä (lapseni isä) haluaisi joskus mut takasin. mitä teen?

Vierailija
10724/18402 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaatko sanoa, onko maanviljelys muilla tavoilla parantanut siihen siirtyneiden ryhmien elinoloja? Joku syyhän sille kaiketi on, että monin paikoin on aloitettu laaja maanviljelys eikä siitä yleensä ole enää luovuttu.

Tuon esiin maanviljelyn "loukun": Maanviljelyn aiheuttama ihmisten määrän lisääntyminen pakotti jatkamaan maanviljelyä, koska metsästäjä-keräilijöiden tyylillä ruokaa ei olisi enää riittänyt kaikille. Maanviljelystä ei siis tietyn pisteen jälkeen ole enää mahdollista luopua.

Vierailija
10725/18402 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten sanoin vitsillä, kun olin juuri täyttänyt 18, että minä ja eräs toinen olemme miehiä ja kolmas läsnä ollut osapuoli poika. Tämä, jolle sanoin tuon, vastasi tähän: Eihän se niin oo.

Eli tarkoittiko hän, että hän ei pitänyt minua miehenä? Sanoin tuon siis siksi, että olin juuri täyttänyt 18 ja se oli vain vitsi, koska eihän pelkkä täysi-iän saavuttaminen tee kenestäkään aikuista ja aika huono vitsi näin jälkikäteen ajateltuna. Mutta olin luonnollisesti mielissäni, että olin saavuttanut täysi-iän. Tämä, jota sanoin pojaksi, täytti 18 vuotta vajaata vuotta myöhemmin. En enää muista, mitä tuo ensin mainittu kaveri sanoi ennen vitsiäni, mutta jotain sellaista, että ymmärsin hänen pitävän miehenä tuota toista kaveria. Jos hän tarkoitti, että ei pidä minua miehenä, se on yllättävää, koska olin tullut hänen kanssaan hyvin toimeen eikä hän ollut osoittanut mitenkään, että ei arvosta minua.

Vierailija
10726/18402 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi harmaa on lähes aina meleerattua? 🤔 Vaatteissa siis ja muissakin tekstiileissä.

Vierailija
10727/18402 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pikaruokapaikkojen työntekijät jaksavat seistä tuntikausia yhteen menoon? Eivätkö heidän jalkansa tule kipeiksi?

Tämä tilannehan on monissakin työtehtävissä, mm. monissa kaupan alan tehtävissä. Minulle tuli heti plantaarifaskiitti kun erehdyin yrittämään paria myymäläpäivää muodikkaissa barefoot-jalkineissa.

Tietyllä tavalla itse seisomiseen kyllä tottuu, mutta faktaa on että se heikentää ratkaisevasti esim. treeneissä jaksamista. Kun on seissyt sen 7,5 tuntia niin iltalenkillä kyllä hapottaa jalat ihan pirusti, mikä on huono merkki. Eivät nuo ajat tehneet suorituskyvylleni mitään hyvää, ja laatikoiden nostelu ja kantaminen hankalissa paikoissa rikkoi selän moneen kertaan. Ja tästä saa sitten paljon keskimääräistä huonompaa palkkaa.

Olisi kiva tietää miten alkuperäiskansojen vuorokausi jakautuu loikoilun, istuskelun (kyykky tahi muu), seisomisen ja kävelyn ja hölkän välille. Että mikä olisi "lajinomaista" tässä mielessä.

Alkuperäiskansojen liikkuminen vaihtelee sen mukaan mistä elinkeinosta on kyse. Jos rankasti yleistää, niin kyllähän se näyttää siltä, että metsästys, kalastus ja keräily -kulttuureissa liikkuminen on terveintä. Työ on liikkuvaa, usein hetkellisesti rankkaa, mutta monipuolista.

Sen sijaan maanviljelyskulttureissa on hankalia asentoja sekä päivittäin toistuvia samoja kehonosia rasittavia liikkeitä. Arkeologisissa hautalöydöissä saattaa näkyä mm. kulumaa melko nuortenkin naisten käsivarsissa jos esim. maissia on jauhettu käsin jauhinkivillä.

Metsästäjä-keräilijät myös keskimäärin onnistuivat saamaan elantonsa tekemällä päivässä vain muutamia tunteja työtä, loppuaikana sitten makoiltiin, heitettiin läppää, seurusteltiin, tehtiin puhdetöitä, jne... Pohjoisella pallonpuoliskolla myös talvisin elettiin rennommin ja muina vuodenaikoina oli enemmän aktiviteettiä.

Maanviljeys usein pakottaa pidempiin työpäiviin, usein ympäri vuoden vähän riippuen toki viljelyn laajuudesta sekä ilmastosta yms. Viime vuonna ilmestyneesa tutkimuksessa verrattiin Filippiineillä metsästäjä-keräilijöiden viikoittaista työaikaa verratuna saman porukan maanviljelykseen siirtyneiden urakkaa ja viljelijät tekivät 10 tuntia enemmän töitä viikossa. Kyse oli riisinviljelystä. Kiinnostavaa oli että nimenomaan naisten työaika lisääntyi viljelyn myötä, kun aikaisemmin miehillä ja naisilla oli ollut yhtä paljon vapaa-aikaa.

Mielenkiintoista.

Osaatko sanoa, onko maanviljelys muilla tavoilla parantanut siihen siirtyneiden ryhmien elinoloja? Joku syyhän sille kaiketi on, että monin paikoin on aloitettu laaja maanviljelys eikä siitä yleensä ole enää luovuttu. Muistaakseni ainakin 1990-luvulla historian oppikirjoissa mainittiin maanviljelyksen eduiksi muun muassa sen, että ruokaa kyettiin tuottamaan samalla alueella, mikä mahdollisti pysyvän asutuksen (ilmeisesti vertailukohtana on tässä enemmänkin paimentolaisuus kuin varsinainen metsästys ja keräily), sekä se, että pienempi osa väestöstä tarvittiin koko heimon ruokkimiseen, mikä puolestaan mahdollisti osalle erikoistumisen muihin ammatteihin. Jälkimmäinen väite tuntuisi äkkiseltään olevan ristiriidassa sen kanssa, että ruuan tuotanto (alkeellisessa) maanviljelyksessä onkin työläämpää kuin metsästyksellä ja keräilyllä.

Maanviljelyä on monenlaista ja usein ihmiset ovat yhdistäneet erilaisia elinkeinoja, usein vuodenajan mukaan. Kulttuureissa on usein ollut sukupuoleen perustuva työnjako, joka on vaihdellut niin että toisissa yhteisössä miehet ovat olleet viljelijöitä, toisissa naiset. Suuri merkitys varmasti on ollut sillä, mitä on viljelty ja millä tavoin, toiset kasvit ja viljelytavat ovat työläämpiä kuin toiset. Aluksi maanviljelys on ollut sopivien lajikkeiden jalostamista eli alussa vain autettiin hedelmäpuita tai -pensaita tuottamaan paremmin satoa. Se oli varmaan kohtuukevyttä hommaa jota tehtiin vain kasvukauden aikaan. Ei se sitonut suurta työvoimaa eikä ihmisiä paikalleen koko vuodeksi. Sitten tuli kaskiviljely, joka sekään ei ollut ihmistä paikallaan pitävää, päinvastoin, kaskeahan vaihdettiin muutaman vuoden välein. Vasta sitten kun alettiin viljellä pelloilla viljaa, joka muodosti väestön perusruoan, sitten oltiin sellaisella maanviljyksessä jossa yhteisö asui samassa paikassa jatkuvasti. Tässä oli siis tärkeä ruokavalion muutoskin eli viljasta tuli pääruoka. Metsästäjä-keräilijöillä pääelintarvike vaihtui aina vuodenajan mukaan: kun vaikkapa lohi nousi jokiin, silloin kalastettiin, kun peurat tai vastaavat eläimet kulkivat tietyillä alueilla vuosittaisessa muutossaan, silloin metsästettiin suurriistaa, silloin kun marjat kypsyivät, silloin kerättiin marjoja, jne... Siitä kehittyi myös paimentolaisuus, jossa edelleen kuljettiin mutta osa ruokaa kulki mukana.

Paikallemuutto viljelyn myötä ei kuitenkaan ole tapahtunut aina ja ei etenkään heti. Tiedetään esim. että ensimmäiset viljakasvit saattoivat olla hyvin nopeasti satoa antavia, joten nomadisetkin kansat viljelivät niitä kun oleskelivat sopivaan vuoden aikaan hieman kauemmin tietyllä alueella. Muistaakseni nomadiset mongolitkin Tsingis-kaanin aikaan viljelivät jotain nopeasti kasvavaa viljaa, taisi olla jokin hirssilajike.

Sitten monimutkaiseen kysymykseen: paransiko maanviljelys ihmisten oloja?

Jotkut tutkijat kuten Yuval Noah Harari ovat sitä mieltä että ei. Koska maanviljelys vähensi ihmisten vapaa-aikaa ja lisäsi työaikaa, sekä vähitelleen kehitti yhteisön, jossa maata tai karjaa omistavat olivat huipulla, ja maata viljelevät taas alemmassa luokassa. Ruokavaratkin jakautuivat siten eriarvoisesti. Ja maanviljelyshän kasvatti samassa paikassa asuvan väestön määrää.

Riippuu varmaan maantieteellisestä alueesta ja kulttuurista onko maanviljelys ja paikoilleen asettuminen edustanut kehitystä vai ei. Itse muistan lukeneeni myös, että joissakin kulttuureissa maanviljelys köyhdytti ruokavaliota ja alkoi pidemmän päälle näkyä ihmisten huonona terveytenä, vaikutti pituuskasvuun ja lyhyensi elinajanodotuksena.

Metsästäjä-keräilijät tottuivat siihen että aina välillä nähtiin nälkää. Tosin kyllä monissa kulttuureissa kehitettiin myös ruoanvalmistusta ja varastoja, niin että oli jotain ruokaa "kaapissa". Esim. kalaa ja lihaa kuivattiin tai säilöttiin marjojen kanssa. Arktisilla alueilla lihaa, kalaa yms. voitiin "pakastaa" tai mädättää. Hapattaminenkin on yksi vanha ruoansäilämistapa.

Maanviljely ehkä yleensä tarjosi varmemman ruoanlähteen, mutta olihan niitä katovuosiakin ja ongelmana oli viljan varastointi, tuli rottia tai roistot veivät koko sadon. Lisäksi varmaan köyhien ruokavalion ravinteikkuus heikkeni, koska ei saatu monipuolisesti eri ruokia, vaan piti tyytyä "päivittäiseen leipään".

Veikkaan että parhaiten ovat aikoinaan pärjänneet ekologisesti monipuolisilla alueilla asuvat kansat, jotka ovat kyenneet käyttämään hyväkseen useita erilaisia ruoanhankkimisstrategioita.

Vierailija
10728/18402 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko ovikellon särinälle tehdä jotain, että ääni olisi puhtaampi?

Siis semmoinen patterilla toimiva langaton kello.

Ärsyttää kun on ihan kiva melodia (Big Ben) mutta sointi ei ole puhdas.

Vierailija
10729/18402 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi harmaa on lähes aina meleerattua? 🤔 Vaatteissa siis ja muissakin tekstiileissä.

Tätä olen ihmetellyt itsekin. Tarkkaa vastausta en ole löytänyt. Joko niin, että harmaa näyttää meleerattuna paremmalta ja/tai siksi että ehkä 100% puuvillan pitää olla erityisen hyvälaatuista että harmaa väri pysyy siinä eikä haalistu. Voi olla että harmaan värin saamiseksi pitää käyttää hieman mustaa, ja olisiko sitten helpompaa/halvempaa korvata tuo musta lanka synteettisellä?

Vierailija
10730/18402 |
09.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noloa on mutta kysytään kumminkin...

Jos ajelette alapään karvoja, miten toimitte ettei iho kutise/tule täyteen punaisia näppylöitä?

Sitä ongelmaa ei tule kainaloissa eikä säärissä, mutta alapäässä on.

Vierailija
10731/18402 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pringles purkki kierrätetään?

Joo tiedän typerä kysymys, mutta koska tykkään pringlesseistä ja se purkin pohja tuntuu joltain metalli-muovi seokselta, en ole varma siitä, että minne se pohja kuuluu laittaa muovi/metalli/sekajäte?

Vierailija
10732/18402 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako parin kympin Tori-huijauksen takia tehdä rikosilmoitusta? Käytän huuto.netiä aina kun voin, syynä tunnistautumis- ja palautejärjestelmät, mutta tällä kertaa en sieltä löytänyt etsimääni, joten otin pienen riskin ja siirsin tuntemattoman Tori-myyjän tilille 20 € myyntikohteesta sekä 3,75 € postimerkkirahaa neljä viikkoa sitten. Postia ei myyjältä ole tullut eikä hän ole vastannut viesteihini mitään, ei edes lukenut niitä.

En tosissani kuvittele saavani rahoja takaisin; lähinnä mietin olisiko poliisille ilmoittamisesta mitään (pientä) hyötyä huijareiden vastaisen taistelun kannalta. Tutkitaanko noin pieniä juttuja edes, ja aika lailla "sana sanaa vastaan" -tilanteita tällaiset kai ovat? Myyjähän voi aina väittää, että hän lähetti kyllä, mutta posti on hukannut?

Vierailija
10733/18402 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaako parin kympin Tori-huijauksen takia tehdä rikosilmoitusta? Käytän huuto.netiä aina kun voin, syynä tunnistautumis- ja palautejärjestelmät, mutta tällä kertaa en sieltä löytänyt etsimääni, joten otin pienen riskin ja siirsin tuntemattoman Tori-myyjän tilille 20 € myyntikohteesta sekä 3,75 € postimerkkirahaa neljä viikkoa sitten. Postia ei myyjältä ole tullut eikä hän ole vastannut viesteihini mitään, ei edes lukenut niitä.

En tosissani kuvittele saavani rahoja takaisin; lähinnä mietin olisiko poliisille ilmoittamisesta mitään (pientä) hyötyä huijareiden vastaisen taistelun kannalta. Tutkitaanko noin pieniä juttuja edes, ja aika lailla "sana sanaa vastaan" -tilanteita tällaiset kai ovat? Myyjähän voi aina väittää, että hän lähetti kyllä, mutta posti on hukannut?

No totta helvetissä ilmoita! Jos et tee rikosilmoitusta, koska menetit vain vähän, olet silti rikoksen uhri ja ken tietää, vaikka tämä kysyinen rikollinen olisi rikastunut tällä "varastan vain vähän" metodilla jo muutamia satoja. Ehkä jopa tuhat euroa

Vierailija
10734/18402 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosia sitten sanoin vitsillä, kun olin juuri täyttänyt 18, että minä ja eräs toinen olemme miehiä ja kolmas läsnä ollut osapuoli poika. Tämä, jolle sanoin tuon, vastasi tähän: Eihän se niin oo.

Eli tarkoittiko hän, että hän ei pitänyt minua miehenä? Sanoin tuon siis siksi, että olin juuri täyttänyt 18 ja se oli vain vitsi, koska eihän pelkkä täysi-iän saavuttaminen tee kenestäkään aikuista ja aika huono vitsi näin jälkikäteen ajateltuna. Mutta olin luonnollisesti mielissäni, että olin saavuttanut täysi-iän. Tämä, jota sanoin pojaksi, täytti 18 vuotta vajaata vuotta myöhemmin. En enää muista, mitä tuo ensin mainittu kaveri sanoi ennen vitsiäni, mutta jotain sellaista, että ymmärsin hänen pitävän miehenä tuota toista kaveria. Jos hän tarkoitti, että ei pidä minua miehenä, se on yllättävää, koska olin tullut hänen kanssaan hyvin toimeen eikä hän ollut osoittanut mitenkään, että ei arvosta minua.

Mielestäni on aivan selvää, että hän ei pitänyt sinua miehenä. Ehkä hän olikin arvostanut sinua aiemmin, mutta jostakin syystä ei sitten enää arvostanut.

Vierailija
10735/18402 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten pikaruokapaikkojen työntekijät jaksavat seistä tuntikausia yhteen menoon? Eivätkö heidän jalkansa tule kipeiksi?

Kyllä nuori ihminen tottuu nopeasti. Itselläni oli vain ekan päivän jälkeen jalat kipeät kun menin sellaiseen työhön missä suunnilleen koko päivä oli kävelyä.

Vierailija
10736/18402 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noloa on mutta kysytään kumminkin...

Jos ajelette alapään karvoja, miten toimitte ettei iho kutise/tule täyteen punaisia näppylöitä?

Sitä ongelmaa ei tule kainaloissa eikä säärissä, mutta alapäässä on.

voit kokeilla suihkusaippuaa tai niitä vaahtoja jotka on ajeluun tarkoitettu, anna sen olla iholla hetki ja ajele vasta sit. mahd terävä vehje esidtsää asiaa eli vaihda tarpeeks usein se pää. 

itselläni jeesas se et kävin epilaatiossa siis laserilla tapttiin sitä karvankasvua, tehos nopeasti hyvin mut vuosien mittaan etenki alapäähän ja kainaloihin on karvoitusta palannut - en kuitenkaan koe et raha olis menny hukkaan koska se karva joka on kasvanut takaisin on tosi hentoa ja sellasta pehmeää ttä voin ajella sen ilman mitään, siis ihan vaan suihkussa ilman vaahtoja tms. ja kasvaa sen verta vähemmän ettei tarvi olla joka kolmas päivä ajelemassa ja ihossa ei näy mitään ärtymystä. toki jos olisin ollu onnekkaampi ni ei kasvais enää mitään. 

Vierailija
10737/18402 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos syön iltapalaa juuri ennen nukkumaanmenoa, minulla on nälkä heti aamulla herätessäni. Jos taas en syö pariin tuntiin ennen nukkumaanmenoa, nälkä ei tule koko aamupäivänä. Mistä tämmöinen ilmiö johtuu?

Syöminen kiihdyttää aineenvaihduntaa. Kun syöt juuri ennen nukkumaanmenoa, vatsahapot pääsee jälleen vauhtiin.  Kun heräät, vatsahapot kaipaa lisää sulatettavaa, koska aineenvaihdunta jatkaa siitä, mihin se jäi kun sammuit syvään uneen.

Rauhoita siis vatsasi hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa.

Vierailija
10738/18402 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko väärin syödä tuoreen ananaksen kaikki hedelmäliha kerralla? En pysty säästämään myöhemmäksi, kun on niin hyvää!

Vierailija
10739/18402 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi venäläisiin liitetään melankolisuus? Useimmat venäläiset, joita olen tavannut, eivät todellakaan ole olleet melankolisia ja osasta heistä ilo suorastaan huokui.

Vierailija
10740/18402 |
10.10.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos harrastetaan anaaliseksiä, niin voiko mies laueta sinne pyllyn sisälle? Vai onko siitä jotain haittaa?

Ois kiva lopettaa se noin, mut tähän asti on aina vetänyt ulos ja tullut johonkin.. muualle