Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerien ja nolojen kysymysten ketju---Kysy mitä vain, muut vastaavat ilman veetuilua.

Vierailija
28.06.2017 |

Minä voin aloittaa. Voiko hierojalle mennä ilman lihasjumeja ihan vaan nautiskelemaan? Mitä hierojat ajattelvat pehmeälihaksisista hierottavistaan? "V...u mitä tääkin tuli mun aikaani tuhlaamaan"? Ja juu, tätä oon miettinyt jo vuosia.

Kommentit (18410)

Vierailija
7521/18410 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin maapähkinävoita enkä löydä googlaamallakaan ruokareseptejä joissa sitä käytetään! Kertokaapa mihin vois käyttää paitsi leivän päällä.

Tumman suklaapalan päälle:)

Vierailija
7522/18410 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrttejä väsymykseen tai muita luonnon keinoja? Onko auttanut?

Vähähiilihydraattinen ruokavalio on auttanut monia. Itselläni suunnilleen elämä muuttui, kun jatkuva väsymys poistui, unentarve väheni ja mielialakin nousi merkittävästi. Mutta kannattaa perehtyä siihen kunnolla ennen kuin aloittaa, siitä on tosi paljon vääriä käsityksiä liikkeellä. Joku perusteellinen kirja, jossa on selitetty perusteita. Karppaus.info on ollut itselleni hyvä tiedonlähde. Ja ei, kyse ei ole mistään ihmedieetistä, itse olen noudattanut tätä jo 5 vuotta ja terveys on paljon parempi kuin koskaan ennen koko aikuisiällä. Eikä ole pelkkää laihdutusta. Sopii myös vaikkei laihdutustarvetta olisikaan. Olet kiinnostunut luonnollisuudesta; VHH on luonnollinen ruokavalio. Luonnotonta on syödä useita satoja grammoja hiilihydraatteja joka päivä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7523/18410 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai tyhmiä kysymyksiä, no tämä varmaan pääsee kilpailemaan ketjun ykkössijasta: Jos idättää papuja, kuuluuko lopputuotteesta syödä myös itse pavut vai pelkät idut?

Vierailija
7524/18410 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vai tyhmiä kysymyksiä, no tämä varmaan pääsee kilpailemaan ketjun ykkössijasta: Jos idättää papuja, kuuluuko lopputuotteesta syödä myös itse pavut vai pelkät idut?

Myös pavut on tarkoitus syödä.

Vierailija
7525/18410 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä29965 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leffoissa ja kirjoissa kun ihminen näkee huonokuntoisen ruumiin niin laatta lentää. Miksi mielen järkytys aiheuttaa oksentamisen? Itse olen nähnyt vain levollisennäköisiä ruumiita eikä niistä ole tullut huono olo.

Olen pohtinut tätä asiaa jo pidemmän aikaa mutten ole löytänyt vastausta.

Haju sen tekee...

Joo, noissa leffoissa yleensä se raato on maannut siellä jo jokin aikaa. Kyllä se kuoleman haju on siinä vaiheessa sellainen että sen tunnistaa ihan jokainen vaikka ekan kerran haistaa. Kyllä siinä helposti laattaa lentää keneltä vaan.

Haiseeko muuten kaikkien eläinten ruumiit samalta? Muistan vieläkin lapsuudestani mädäntyneen rastaan hajun. Haisisiko ihmisruumis samalta? T. Eri

Vierailija
7526/18410 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös pavut on tarkoitus syödä.

Kiitos 😊 Näin sitä sivistytään...

Vierailija
7527/18410 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys: miksi tässä ketjussa alapeukutetaan monia kysymyksiä, vaikka tämä ketju on nimenomaan tyhmille kysymyksille? Onko kysymyksen alapeukuttamiselle yleensä muuta syytä kuin että kysymys on tyhmä? Vai tahdotaanko sillä kenties sanoa, että kysymys ei kuulu tänne --> viisas kysymys? :)

Onhan tuolla selviä trolleja seassa ja niiden alapeukutuksen ymmärrän, mutta läheskään kaikki alapeukutetut eivät ole sellaisia.

Vierailija
7528/18410 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys: miksi tässä ketjussa alapeukutetaan monia kysymyksiä, vaikka tämä ketju on nimenomaan tyhmille kysymyksille? Onko kysymyksen alapeukuttamiselle yleensä muuta syytä kuin että kysymys on tyhmä? Vai tahdotaanko sillä kenties sanoa, että kysymys ei kuulu tänne --> viisas kysymys? :)

Onhan tuolla selviä trolleja seassa ja niiden alapeukutuksen ymmärrän, mutta läheskään kaikki alapeukutetut eivät ole sellaisia.

Suurin osa alapeukutuksista on juuri trolleille, eli sellaisille "kysymyksille", joissa kysyjä ei oikeasti halua tietoa, vaan haluaa vain tuputtaa jotain mielipidettään tai ihan vain ärsyttää ihmisiä. Jotkut kysymykset saavat myös alapeukkuja siksi, että niissä kysyjä ilmaisee olevansa jotenkin vastenmielinen tyyppi.

Sitten jotkut tietysti saavat alapeukkuja ihan randomilla, niin kuin mikä tahansa viesti isolla foorumilla.

Vierailija
7529/18410 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kuntoilussa väliä laskeeko kuinka monta kertaa tekee liikkeen?

Ei sinänsä, mutta se on itsellesi helpoin keino varmistaa, että teet tarpeeksi. Voithan tietysti mitata myös aikaa, että teet esim. tiettyä liikettä 2 min.

Jos et mittaa millään tavalla, on vaarana, että luulet tekeväsi enemmän kuin olet todellisuudessa tehnyt. Jos kuntoilu ei ole kovin mukavaa, voi tuntua, että "nyt olen huhkinut ainakin puoli tuntia ja kuluttanut varmasti satoja kaloreita", vaikka todellisuudessa aikaa on mennyt 10 min ja kaloreita kulunut 50.

Juu ja tiedän, että kaikille ei ole tärkeintä suoritus ja kulutus. Jos liikkuu silkasta liikunnan ilosta, saahan sitä tehdä miten parhaalta tuntuu.

Laskeminen auttaa myös siinä, että kummallakin kädellä/jalalla tehdään yhtä paljon. Yleensä ihmisillä on toinen puoli vahvemmassa käytössä ja sillä tekeminen voi tuntua helpommalta. Kuitenkin tässä tilanteessa juuri se toinen puoli tarvitsisi enemmän huomiota.

Vierailija
7530/18410 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten päiviä lasketaan? Jos tästä päivästä 11.8 laskee kuinka monta päivää on 21.8  Onko se viikko ja kaksi päivää vai viikko ja kolme päivää eli lasketaanko se 21.8 mukaan vai ei?

Jos lasket ekan päivän mukaan, älä laske viimeistä - ja päinvastoin.

Itse ajattelen niin, että huomiseen on 1 vuorokausi, ylihuomiseen 2 jne.

Esimerkissäsi siis kun siirrytään 11. päivästä 12. päivään, ollaan vasta ykkösessä. Emme voi aloittaa ykkösestä jo 11. päivässä, jolloin ei ole kulunut vielä mitään.

Vierailija
7531/18410 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä Muumipeikko tiesi Pyrstötähti-elokuvassa, että juuri Niiskuneiti huusi apua? Eihän hän ollut ennen tavannut häntä.

Vierailija
7532/18410 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten Candy Crush Saga -pelissä hankitaan rahaa, jotta voi ostaa boostereita jne.?

Kyllä siihen on ihan selkeät ohjeet.

Vierailija
7533/18410 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten Candy Crush Saga -pelissä hankitaan rahaa, jotta voi ostaa boostereita jne.?

Voitko kertoa?

Vierailija
7534/18410 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voitko kertoa?

Ne lukee siellä pelissä.

Vierailija
7535/18410 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi jos katsoo suomalaisen elokuvan, television ääntä on laitettava paljon kovemmalle, että kuulee hyvin, mitä puhutaan, mutta ulkomaisessa elokuvassa tuntuu riittävän pienempikin äänenvoimakkuus?

Vierailija
7536/18410 |
27.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi Suomen kielessä on eri nimitys äidin veljelle ja isän veljelle, mutta esimerkiksi Englannin kielessä heistä käytetään samaa nimitystä? Entä miksi Suomen kielessä sekä miehestä että naisesta käytetään sanaa hän, kun taas joissakin kielissä naisesta ja miehestä puhuttaessa käytetään eri sanaa kun sanotaan sana "hän"?

Mielenkiintoinen kysymys tämä miksi suomessa on eno ja setä, toisissa kielissä vain setä ja setä.

Vastaus on varmasti se, että joissain kulttuureissa sillä on ollut suuri merkitys, onko kyseessä äidin veli tai isän veli, siksi näillä sukulaisille on ollut eri nimityskin.

Ensinnäkin kun lapsi syntyy, eri kulttuureissa koetaan että lapsi kuuluu jokoa kummankin vanhemman sukuun, tai enemmän toisen vanhemmän sukuun. Joissakin kulttuureissa, joissa lapsen katsotaan kuuluvan enemmän äitinsä puolen sukuun äidin veljellä on ollut enemmän sellainen rooli kuin nykyään suomessa on isällä. Esim. eno on ollut vastuussa lapsen kasvatuksesta, elatuksesta ja/tai lapsi on jopa perinyt enonsa. Näin usein kulttuureissa jotka ovat myös matrilokaalisia eli joissa aviopari asettuu asumaan naisen suvun luo. Näissä on usein sekin että klaani tai vastaava identiteetti periytyy juuri äidin suvun kautta. Myös veljen ja sisaren suhde on voinut olla silloin vahvempi, koska veljestähän tulee sisarensa lapsen elämän merkittävin aikuinen mies. Tällöin veljillä on voinut olla myös oikeus päättää sisarensa avioliitosta.

Emme tiedä ketooko sana eno, että muinaissuomalainen kulttuuri olisi ollut matrilineaalinen ja -lokaalinen, jossa eno olisi tärkeä. Mutta jos tarkastalee Kalevalaa tästä näkökulmasta, sieltä löytyy mielenkiintoisia seikkoja. Useassa perheessä nainen on lapselleen tärkein henkilö. Lemminkäisen isästä emme tiedä mitään, äiti on kaikki kaikessa. Louhi on oman sukunsa johtaja, jolla on valta päättää tyttärensä avioliitosta, Louhilla on aviomies, mutta hänellä ei näytä olevan osaa eikä arpaa asiassa. Joukahaisella näyttää olevan oikeus naittaa sisarensa Aino.

Ja lisäksi voimme miettiä sitä, että eno maistuu sanana kovin läheiseltä, mutta setä on kaukaisempi, koska se on nimitys jota voidaan käyttää ihan kenestä vieraastakin miehestä kadulla.

Toisaalta, englannissakin voidaan toki merkitä enon ja sedän identiteetti käyttämällä termiä 'my maternal uncle' tai 'my paternal uncle'.

Sitten kysymys sanasta 'hän'. Suomen kieli on suomalais-ugrilainen kieli ja meillä ei ole sanoille artikkelia eikä sukua. Siten varmaan on ollut selvää että persoonapronominejakin (yks. ja mon 3.) on vain kaksi eli hän - se (ihminen - esine, eläin, eloton) jne..

Mutta moniin indo-eurooppalaisiin kieliin ja joihinkin muihinkin on kuulunut kuuluu ajatusmalli, jossa kaikki sanat jakautuvat kolmeen sukuun: femiiniini, maskuliini ja neutri (sukupuoleton). Nykykielissä nämä suvut ovat siiten muuntuneet niin että romaanisissa kielissä on vain feminiini ja maskuliini, muissa indoeurooppalaisissa kielissä voi olla tallella alkuperäiset kolme muotoa tai joku muu ratkaisu. Mutta jos kielessä on siis jo joka sanan tasolla tunne siitä että se on sukupuolittunut, on ollut luonnollista että myös pronominit jotka viittaavat henkilöihin ovat sukupuolittuneet. Siksi ranskan kielessä ei vain eroteta onko sana pöytä feminiini tai maskuliini, vaan myös sana hän naisesta on eri kuin hän miehestä.

Vierailija
7537/18410 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun pari saa lapsen tuleeko tästä parista sukua keskenään ?

Vierailija
7538/18410 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tulee lyhenne av tämän palstan kohdalla? En ymmärrä.

Vierailija
7539/18410 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Av mahtaa tarkoittaa aihe vapaa, korjatkaa jos olen väärässä

Vierailija
7540/18410 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Av mahtaa tarkoittaa aihe vapaa, korjatkaa jos olen väärässä

Tässähän olisi järkeä! Kiitos! :D