Apua, poika jäi kiinni huumeiden myymisestä!!
Ei poliisille vaan minulle. Ja mitä ihmettä mä nyt teen? Olen siis 16-vuotiaan pojan yh, poika on vuosikaudet ihaillut amerikkalaista gangstailumeininkiä ja matkii sitä. Tekee räppiä, housut roikkuu reisissä, on vastusteluistani huolimatta onnistunut hankkimaan tatuoinninkin itselleen. Mutta tätä en olisi uskonut. Pojan huoneessa haisi kannabis, menin tutkimaan (eikä mitään moraalisaarnaa nyt yksityisyydestä, haloo) niin repussaan oli litran minigribpussi, täynnä kannabista ja lisäksi valkoinen lääkepurkki josta oli etiketti irrotettu/pesty pois, siinä pillereitä parikymmentä, valkoisia pyöreitä.
Mitä ihmettä mä teen kun poika tulee kotiin? En olisi ikinä uskonut! Olen aina ollut sitä mieltä että kovan kuoren alla on kuitenkin kiltti ja järkevä poika, mutta...
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lastensuojelu tai sosiaalipäivystys ehdottomasti. Tuo on asia, johon pitää puuuttua rankasti. Tässä kysytään nyt tahtoa olla se vanhempi, joka määrää. Itse olen tuota taistoa käynyt muutaman vuoden ja voin sanoa, että se 18-vuoden ikä tulee hyvin äkkiä ja sen jälkeen ei sinulla ole valtaa vaikuttaa asiaan yhtään. Nyt sinun pitää toimia.
Ja kyllä, en nuoret jonnetkin myyvät amfetamiinia ihan hyvällä menestyksellä.
Et taida tietää mitä vasikoille tehdään.
Tämä ei siis ole mikään ilkeily kommentti vaan ihan oikeasti käy huonosti, vaikka "nimettömänä" ilmot tekisi.
Joo varmasti käy tosi huonosti kun kyseessä on 16-vuotiaat suomalaiset pilvenmyyjät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se lastensuojelu tai sosiaalipäivystys ehdottomasti. Tuo on asia, johon pitää puuuttua rankasti. Tässä kysytään nyt tahtoa olla se vanhempi, joka määrää. Itse olen tuota taistoa käynyt muutaman vuoden ja voin sanoa, että se 18-vuoden ikä tulee hyvin äkkiä ja sen jälkeen ei sinulla ole valtaa vaikuttaa asiaan yhtään. Nyt sinun pitää toimia.
Äitinä olen tehnyt jo tuon "vasikoinnin" ja puuttunut lapseni huumebisneksiin ja hengissä olen. Jos en olisi puuttunut, olisin kanssarikollinen, koska sallisin moisen. Samassa kaupungissa on valtava huumemyönteisten nuorten joukko. Eräs tuttu tyttö myös joutui laitokseen 15-vuotiaana kannabiksen ja lääkeiden myynnistä kiinni jäätyään. On siellä täysi-ikäisyyteen saakka eli vielä muutaman kukauden.
Provo taitaa olla, mutta eipä netissä kannata tällaisia kysellä. Sun IP-pystytään jäljittämään ellet käytä TOR-selainta tai muuta vastaavaa suojattua yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei siis ole mikään ilkeily kommentti vaan ihan oikeasti käy huonosti, vaikka "nimettömänä" ilmot tekisi.
Joo varmasti käy tosi huonosti kun kyseessä on 16-vuotiaat suomalaiset pilvenmyyjät.
Kyllä niillä monella on niitä yhteyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitinä olen tehnyt jo tuon "vasikoinnin" ja puuttunut lapseni huumebisneksiin ja hengissä olen. Jos en olisi puuttunut, olisin kanssarikollinen, koska sallisin moisen. Samassa kaupungissa on valtava huumemyönteisten nuorten joukko. Eräs tuttu tyttö myös joutui laitokseen 15-vuotiaana kannabiksen ja lääkeiden myynnistä kiinni jäätyään. On siellä täysi-ikäisyyteen saakka eli vielä muutaman kukauden.
Voihan siitä selvitä, mutta riski on suuri ja itse olisin mieluummin kanssarikollinen, kuin kaksi metriä mullan alla, mutta kukin tavallaan.
Ai ongelma on se, että jäi kiinni :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei poliisille vaan minulle. Ja mitä ihmettä mä nyt teen? Olen siis 16-vuotiaan pojan yh, poika on vuosikaudet ihaillut amerikkalaista gangstailumeininkiä ja matkii sitä. Tekee räppiä, housut roikkuu reisissä, on vastusteluistani huolimatta onnistunut hankkimaan tatuoinninkin itselleen. Mutta tätä en olisi uskonut. Pojan huoneessa haisi kannabis, menin tutkimaan (eikä mitään moraalisaarnaa nyt yksityisyydestä, haloo) niin repussaan oli litran minigribpussi, täynnä kannabista ja lisäksi valkoinen lääkepurkki josta oli etiketti irrotettu/pesty pois, siinä pillereitä parikymmentä, valkoisia pyöreitä.
Mitä ihmettä mä teen kun poika tulee kotiin? En olisi ikinä uskonut! Olen aina ollut sitä mieltä että kovan kuoren alla on kuitenkin kiltti ja järkevä poika, mutta...
Sanot pojalle, että loppuu tämä tällainen tai tulee poliisi juttu.
Sitten ostat riisikeittimen ja teet kannabiksesta Rick Simpsonin ohjeiden mukaan öljyä ja pakastat sen ja käytät kun tulee syöpä. 1/3 ihmisistä saa sen, joten aika isolla todennäköisyydellä tulee.
Valkoiset pilsut viette apteekkiin tuhottavaksi muitten lääkkeiden seassa.
Pojalle olisi tärkeä löytää roolimalli joistakin esim. tiedemiehistä, jotta intoutuisi käymään kouluja menestymään sitten näiden kautta.
Tämä oli järkevin ehdotus mutta hoitele toi keittopuuha jossain muualla kuin kerrostaloasunnossa. Lainaa sukulaisen mökkiä vaikka?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan siitä selvitä, mutta riski on suuri ja itse olisin mieluummin kanssarikollinen, kuin kaksi metriä mullan alla, mutta kukin tavallaan.
Näin mustavalkoisesti ajattelee ihminen, joka ei ole oikeasti joutunut kokemaan oman lapsen huumeongelmaa!
Jokainen tietää mitä isättömänä kasvaminen aiheuttaa lapsille ja nuorille. Vaikuttaa yhtälailla tyttöjen lisäksi myös poikiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi ulkopuolisia sotkea tähän mutta jotenkin sisimmässäni kyllä pelkään että en yksinkään pärjää tai en saa poikaan sellaista otetta että uskoisi. Lastensuojelu kuulostaa niin rankalta ja poliisi vielä pahemmalta?
ap
Älä VAAN tee sitä virhettä että ilm lastensuojeluun tai poliisille..ellet halua että poikasi joutuu vielä pahempiin ongelmiin.
Ensin otat selvää onko hän velkaa niistä ja jos on mietitte miten asia hoidetaan. Jos ilmoitat asiasta poika saa H meekinnän eikä esim voi opiskella tai työskennellä tulevaisuudessa tietyillä aloilla. Eli ovia sulkeutuu jo 16veenä. Jos poika ei oo jääny velkaa kenellekään hävität doupit jos niin tuntuu. Ja yrität ennenkaikkea säilyttää suhteenne sellaisena et nyt tiedät. Et hyväksy. Ja niin kauan kuin alaikäinen asuu ja elää talossasi sinun säännöillä. Helpommin sanottu kuin tehty mutmut yritä ainakin. Sitten kerrot yrität saada tajuamaan et seuraavasta kerrasta peli ON poikki. Eli poliisille poika..ja samalla selität että kun näitä aineita kuvioissa ei tule koskaan saamaan lääkäriltä buranaa vahvempaa vaik mikä olisi. Onnettomuus..etc..tämä on fakta. Voimia. Jos miespuolisia kavereita sukulaisia joiden kans pystyt sopimaan et asia ei etene mihinkään, yritä saada puhuttamaan poikaasi. Siis mies miehelle tyyliin..eli seur kerrasta ei hyvä heilu..
Tämä on melkein ainoa järkevä neuvo tässä ketjussa. Tekemällä viranomaisilmoituksen teet rajusti haittaa lapsellesi. Toisaalta jos et tee mitään teet pitkällä tähtäimellä vielä enemmän haittaa. Tuollaine määrä rojua kyllä maksaa jonkin verran ja poikasi joutuu helposti pahoihin vaikeuksiin jollei ole sitä maksanut.
Sulla on tiukka paikka, koeta selvitä. Itse pidin aikanaan veljenpojalle viestissä mainitun kaltaisen puhuttelun ja hyvin kävi. Poika on nyt päälle kolmekymppinen, akateeminen ja hyvätuloinen ilman mitään ongelmia.
Missä kohti hän jäi kiinni myymisestä? Eikö tuo ole hallussapitoa. Ja mitä varten? Omaa käyttöä vai? Jos huumeisiin ei ole nollatoleranssi, niin tilanne vain pahenee. Jos kotona on muita alaikäisiä, niin ensisijaisesti tulee suojella heitä eli poika pois taloudesta, toiselle vanhemmalle asumaan tai vapaaehtoinen huostaanotto ja sijoitus muualle asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ai ongelma on se, että jäi kiinni :D
Siitä ne ongelmat kannabiksen kohdalla tulee. Käytöstä on vähemmän ongelmia kuin huonosta laista.
Pääasia on että kuitenkin tulet takasin vauva-palstalle kertomaan, miten kävi!
Hyvää budii, kun tuoksuu minigrip pussin + repun läpi..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi ulkopuolisia sotkea tähän mutta jotenkin sisimmässäni kyllä pelkään että en yksinkään pärjää tai en saa poikaan sellaista otetta että uskoisi. Lastensuojelu kuulostaa niin rankalta ja poliisi vielä pahemmalta?
ap
Älä VAAN tee sitä virhettä että ilm lastensuojeluun tai poliisille..ellet halua että poikasi joutuu vielä pahempiin ongelmiin.
Ensin otat selvää onko hän velkaa niistä ja jos on mietitte miten asia hoidetaan. Jos ilmoitat asiasta poika saa H meekinnän eikä esim voi opiskella tai työskennellä tulevaisuudessa tietyillä aloilla. Eli ovia sulkeutuu jo 16veenä. Jos poika ei oo jääny velkaa kenellekään hävität doupit jos niin tuntuu. Ja yrität ennenkaikkea säilyttää suhteenne sellaisena et nyt tiedät. Et hyväksy. Ja niin kauan kuin alaikäinen asuu ja elää talossasi sinun säännöillä. Helpommin sanottu kuin tehty mutmut yritä ainakin. Sitten kerrot yrität saada tajuamaan et seuraavasta kerrasta peli ON poikki. Eli poliisille poika..ja samalla selität että kun näitä aineita kuvioissa ei tule koskaan saamaan lääkäriltä buranaa vahvempaa vaik mikä olisi. Onnettomuus..etc..tämä on fakta. Voimia. Jos miespuolisia kavereita sukulaisia joiden kans pystyt sopimaan et asia ei etene mihinkään, yritä saada puhuttamaan poikaasi. Siis mies miehelle tyyliin..eli seur kerrasta ei hyvä heilu..Tämä on melkein ainoa järkevä neuvo tässä ketjussa. Tekemällä viranomaisilmoituksen teet rajusti haittaa lapsellesi. Toisaalta jos et tee mitään teet pitkällä tähtäimellä vielä enemmän haittaa. Tuollaine määrä rojua kyllä maksaa jonkin verran ja poikasi joutuu helposti pahoihin vaikeuksiin jollei ole sitä maksanut.
Sulla on tiukka paikka, koeta selvitä. Itse pidin aikanaan veljenpojalle viestissä mainitun kaltaisen puhuttelun ja hyvin kävi. Poika on nyt päälle kolmekymppinen, akateeminen ja hyvätuloinen ilman mitään ongelmia.
Samaa mieltä.
Poika on kaverin luona yötä mutta tänään illalla tuo on pakko ottaa puheeksi. Kiitos teille ihanille tuesta ja ajatuksista! Mä en vieläkään tiedä mitä sanoisin mutta lastensuojelu/poliisi pelottaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisille ihmisille ei tehdä mitään. Olen ollut oikeudessa todistamassa sivullisena ja vaikka minua kyllä mulkoilriin vihaisena ollaan tuomion jälkeen tervehditty toisimme ja mitään pahaa ei ole minulle tehty.
Vierailija kirjoitti:
Poika on kaverin luona yötä mutta tänään illalla tuo on pakko ottaa puheeksi. Kiitos teille ihanille tuesta ja ajatuksista! Mä en vieläkään tiedä mitä sanoisin mutta lastensuojelu/poliisi pelottaa.
ap
Ajattele hieman pidemmälle.
Olemalla yhteydessä viranomaisiin pilaat lapsesi tulevaisuuden lopullisesti. Hän saa merkinnän papereihinsa, joka seuraa häntä koko elämänsä vaikka nyt jättäisi ne ruohot ja pillerit pois.
Hoida asia siten kuin vanhemman tulee asia hoitaa: räyhää, riehu, rankaise ja rakasta. Joissakin kovapäisissä tapauksissa litsari avokämmenellä kasvoille on paljon parempi vaihtoehto kuin se, että antaa noinkin lähellä aikuisikää olevan lapsen pilata elämänsä.