Miehet, lapsettomuus ja lääkitys
Onko kenenkään mies joutunut syömään hormoneja tai vastaavia lapsettomuushoidoissa? Mikä oli syy? Toimivatko ne?
Kiitos vastauksista!
Kommentit (5)
ei löydy suoraa vastausta. Mutta muistini perukoilta löytyy kuva siitä että luin jostain käyttämäni hormonivalmisteen tuoteselosteesta että sitä voidaan määrätä myös miehille lapsettomuushoitoihin. Oisko peräti ollut clomit - en mene vannomaan eikä mulla enää ole purkkia mistä tarkistaa. Väittäisin siis, että joissain tilanteissa myös miehen lääkityksellä voidaan saada jotain tuloksia - millaisia en tiedä mutta yritä vaikka surffailla netissä jos tietoa löytyisi!!
En tiedä onko omasta kertomuksesta mitään apua, mutta kirjoitanpa siltä.. Me olemme yrittäneet lasta nyt kolme vuotta. Ensimmäisen vuoden jälkeen mieheni kävi urologilla erinäisten vaikeuksien vuoksi, ja selvisikin, että mieheni hormonitaso oli 7, eli hyvin alhainen kolmekymppiselle miehelle, kun joillakin herroilla se voi olla 35 =). Tosin, mieheni oli sairastellut muutamia vuosia ja todennäköisesti siihen saatu lääkitys tai itse sairaus oli laskenut hormonitasoa. Hän sai hormonilääkkeet ja söikin niitä muistaakseni 3kk ja sen jälkeen oli taukoa niistä, jotta verikoe näyttäisi todellisen tilanteen. Ja kun otettiin uudet kokeet, arvoksi saatiin 14, ja se on jo normaalin puolella, joten lääkitystä ei tarvinut enää jatkaa. Edelleen mieheni syö silloin tällöin sinkkikuurin, kun se kanssa auttaa miesten hormonitasoihin.
Meillä kyllä miehen hormonihoito auttoi monessakin mielessä, vaikka lasta ei vielä olekaan, mutta sitä edelleen toivotaan. =)
Meillä lapsettomuuteen syynä miehen puuttuvat siitiöt, eikä siihen ole mitään hoitoa. Joissakin tapauksissa olen kuullu että joillakin olis auttanut clomit miehelle. Mutta en tiedä siitäkään sen enempää. Luultavasti niitä määrätään erittäin harvoissa tapauksista.
Olin jo aivan varma,. että olen ainakin Suomen, jos en koko Euroopan ainoa tämän asian kanssa painiskeleva nainen. Verikoe siis luultavasti antaa vastauksen noista hormonitasoista ym:sta. Tuntuu, että se on niin paljon yleisempää, että vika on joko naisessa tai molemmissa yhtä paljon. Tällainen vain miehessä oleva isompi vika tuntuu olevan huonommin hoidettavissa. Minä söisin minkälaisen hevoskuurin vain, jos se auttaisi asiaa.
En löytänyt kyseisestä aiheesta hakusanoillakaan mitään tietoa ja näyttää siltä, että viestini vajoaa nopeasti kovin alas. Yritän sinnikkäästi uudestaan.