Onko täällä muita, joilla on migreeni ja pikkulapsi?
Kuinka usein saatte migreenikohtauksia? Miten lastenhoito, jos migreeni etenee pahaksi? Onko teillä estolääkitystä? Mistä migreeni puhkeaa?
Mulla on migreeniä viikottain ja vuoden ikäinen lapsi, jota hoidan vielä kotona. On todella raskasta kun migreeniä puskee niin usein, ja sitten joutuu olla lääkepöhnässä joka väsyttää ja puuduttaa kroppaa. Lapsikin on niin vilkas. Mulla migreeniä aiheuttaa eniten stressi ja jos saan kunnon yöunet. Oon pulassa, jos paha kohtaus iskee ja mies ja muu tukiverkosto on töissä. Estolääkitys on aloitettu, muttei ainakaan vielä mitään apua..
Tämä vaikuttaa jopa siihen etten tiedä haluanko toista lasta. Olisi vielä rankempaa ja epäsäännöllisenpää elämää.
Muita? :(
Kommentit (34)
Missä kunnossa niskahartialihaksesi on? Muista käydä hierotuttaan säännöllisesti, venytykset myös ja oikea treeni ja koko kroppa. Entä onhan pääsi kuvattu? Kannattaa testata sitruunaa ja suolaa välillä, toivottavasti nautit muutenkin nesteitä kunnolla...Ja ruokavalio kunnossa?
Öö siis saat kohtauksen nukuttuasi hyvin? Selvä... Minulla on migreeni mutta ei kakaraa. Kannattaa panostaa elämäntapoihin: raitis ilma kotona, ei hajuja, vältä aurinkoa, juo säännöllisesti vettä pitkin päivää, pidä kroppajumit mahd. hyvin poissa, älä jännitä leukoja (äläkä muutakaan kroppaa), syö hyvin. Kofeiiniaddikti voi kokeilla ensihätään kupposen kahvia, kun tulee se tietty tunne, että migreeni lähestyy.
Vinkit ovat toki ihan peruskauraa mutta kunhan nyt kirjoitin.
Kyllä, täällä yksi. Kolme lasta olen hoitanut kotona kolme vuotiaaksi ja migreeniä on ollut enemmän ja vähemmän aina. Juurikin tuo pahoinvointi on minulla todella voimakasta ja oksentelen vartin välein pahimmillaan aluksi.
Onneksi lähipiiristä löytyi hoitoapua ja mieskin on ymmärtänyt.
Olen kokeillut estolääkitystä, mutta ei siitä ollut juurikaan apua. Tällä hetkellä käytän kohtauslääkettä ja pahoinvointilääkettä, jotka nekään ei aina auta. Kun olin vielä nuorimman kanssa kotona, niin mies joutui joskus tulemaan kotiin töistä hoitamaan lasta, kun olin aivan pois pelistä. Palkattomasti tietenkin. Joskus äitini pääsi apuun. Joskus on sitten vaan joitain tunteja kärvistelty ja lapsi on katsonut leffaa tms.
Minulla kohtauksia tulee noin kerran kuussa, eli ei niin usein kuin sinulla. Tuo kuulostaa tosi pahalta ja suosittelenkin, että käyt asiantuntevan neurologin vastaanotolla ja kokeilet sinulle sopivaa lääkitystä. Monilla auttaa estolääkitys.
Sen olen huomannut, että lääkitys on tosi yksilöllistä ja sopivaa koktailia joutuu joskus etsimään kauankin. Onneksi vaihtoehtoja on pilvin pimein, kun vaan jaksaa kokeilua. Ihan ensiksi pitäisi miehesi ymmärsää sairautesi! Ota hänet neurologin vastaanotolle mukaan.
Tsemppiä!
Negis kirjoitti:
Öö siis saat kohtauksen nukuttuasi hyvin? Selvä... Minulla on migreeni mutta ei kakaraa. Kannattaa panostaa elämäntapoihin: raitis ilma kotona, ei hajuja, vältä aurinkoa, juo säännöllisesti vettä pitkin päivää, pidä kroppajumit mahd. hyvin poissa, älä jännitä leukoja (äläkä muutakaan kroppaa), syö hyvin. Kofeiiniaddikti voi kokeilla ensihätään kupposen kahvia, kun tulee se tietty tunne, että migreeni lähestyy.
Minulla tulee migreeni nimenomaan silloin, jos nukun liian pitkään tai liian sikeästi. Kerran oli yhden kuukauden aikana todella usein migreeniä, ja ratkaisuksi kävi se, että laitoin kellon herättelemään minut kaksi kertaa yöllä. Jatkoin tätä vajaan pari viikkoa ja migreeniputki katkesi siihen.
Mulla on kolme alle kouluikäistä ja nyt neljättä odottaessa on alkanut täysin yllättäen todella paha migreeni, vienyt osastolle asti pariin kertaan. Aivan kamalaa, mutta on ollut pakko vaan jotenkin selvitä miehen työpäivien ajan kolmen lapsen kanssa. Silmät puoliummessa olen hoippunut tekemässä ruokaa, vaihtamassa vaippaa, pukemassa ja ulkoilemassa.. Kyllä se onnistuu kun tekee vaan vaikka hirveää onkin. Illalla sitten pimeään huoneeseen.
Kun esikoinen oli vajaan vuoden, sain yksi päivä aivan järkyttävän, tunteja kestävän, migreenikohtauksen. En pystynyt istumaan, en seisomaan. Jokainen liike koski, mutta en pystynyt silti olemaan paikallani kivun takia. Olin ennen kohtauksen pahinta vaihetta käynyt jo oksentamassa ja ottanut ämpärin sängyn viereen. Esikoisen olin älynnyt pistää pinnikseen. Makasin sängyllä kyljelläni ja mahallani, oksennus ja vaahto valui suusta ja vedet silmistä. Menetin tajuntanikin jossain vaiheessa. Lapsi huusi välillä pinnasängyssä (en tiedä miten pitkään, koska kaikki oli sumeaa), mutta en voinut liikkua tai soittaa miehelle (elettiin vielä enimmäkseen lankapuhelinaikaa, minulla ei vielä kännykkää ollut). Se oli aivan hirveää. Mies oli aika hätääntynyt, kun tuli kotiin.
^ Tarkennan tuota vielä niin, että ainahan migreeni tunteja kestää, mutta tuossa nimenomaan se pahin vaihe, jossa tajunta hämärtyi, kesti tunteja. Päänsärky jatkui ankarana vielä seuraavan päivän iltapäivään asti.
Kyllä, silloin kun pääsen ajoissa nukkumaan ja nukun yön hyvin ilman herätyksiä (tai 1 syöttö), mulla on migreeni päällä aamulla kun herään. Ei toki aina, mutta turhan usein aina silloin kun saan nukuttua hyvät unet. Ärsyttävää! Ja kiitos 24, laitan tuon neurologin korvan taakse :) Kävin vasta lääkärissä ja mulle määrättiin uusia lääkkeitä, ja kokeilen nyt ensin niitä :)
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla kans pieni lapsi ja nyt uusi raskaus samanaikaisesti. Raskauden takia haluaisin rajoittaa lääkitsemistä, mutta pakko mun oli ottaa jonkin verran parasetamolia, kun päätä särki julmetusti 3 päivää putkeen. Onneksi raskaana migreenikohtaukset ovat jokseenkin lievempiä eli kipu ei ole ihan niin hirveää kuin muutoin olisi, mutta kyllä pänni tuo pitkäkestoisuus. Ja sama juttu, mies ei tunnu oikein ymmärtävän, miten tukalalta musta tuntuu ja edes lepäämiseen ei ole mahdollisuutta. Ei ne tyypit ymmärrä, jotka ei itse kärsi migreenistä.
Mun raskaana oleva ystävä kertoi juuri äskettäin, että kerran hänellä oli niin paha migreenikohtaus, että oli pakko maata koko iltapäivä vessan lattialla ja oksennella vessanpönttöön. Kauhealta kuulostaa! 🙁
Estot vaihtoon tai annostusta suuremmaksi, jotta tehoavat ja täsmät vaihtoon myös, jos nykyisistä ei tehoa.
Vierailija kirjoitti:
Negis kirjoitti:
Minulla tulee migreeni nimenomaan silloin, jos nukun liian pitkään tai liian sikeästi. Kerran oli yhden kuukauden aikana todella usein migreeniä, ja ratkaisuksi kävi se, että laitoin kellon herättelemään minut kaksi kertaa yöllä. Jatkoin tätä vajaan pari viikkoa ja migreeniputki katkesi siihen.
Sama juttu. Ei voi nukkua todellakaan mihinkään 10 vknloppuaamuna vaikka joskus olisi mahdollisuus. Säännöllinen rytmi joka pv..
Hei, onko tutkittu narskutteletko hampaita yöllä?
Tämä kannattaisi ehdottomasti selvittää!
Voisi selittää niskajumit myös,
...jos narskuttelua niin kunnon kiskot hammaslääkäriltä.
Yksilöllisesti teetetty kiskot laukaisee jännitystä.
Minulla paljon migreeniä mutta sietämättömistä kivut helpottivat narskuttelukiskojen myötä.
Kiitos vastauksista! Olen kokeillut myös akupunktioita muutamia vuosia sitten, ja se auttoi 2 vuodeksi. Sitten tuli työstressi ja migreeni puhkesi uudestaan. Menisin kyllä uudestaan, mutta olin onnettomuudessa jossa venäytin niskani, ja se aiheuttaa minulle jännityspäänsärkyä joka etenee migreeniksi. Ei auta särkylääkkeet, sirdaludit, ei mikään. Kuvattu on 2 kertaa eikä näkynyt mitään. Ennen tätä onnettomuutta ei ollut niskakipuja. Vaikea elämä..
Ap