Voiko lapsi masentua 4-vuotiaana?
Meillä 4v lapsi joka on muuttunut todella väsyneeksi, surulliseksi ja hermostuu herkästi. Saattaa maata sohvalla ilman leluja ja tv:tä.. Tai sängyssä tekemättä mitään..
Päiväkoti vaihtui ja siellä yli 8h päivät, koska molemmilla työmatkat.. Paljon melua yms, mutta kotona yritämme rauhoittua.. joskin nyt kuutena viikonloppuna putkeen ollut juhlia tai vieraita.. mutta myös pari viikonloppua mökillä maalla, sielläkin tosin mummo yms käymässä..
Ei kuumetta tms..
Kommentit (31)
No itse olen ollut alakuloinen/masentunut/eristäytyvä koko ikäni pienestä lähtien. Kasvatus oli mallia "lopeta toi, et sä nyt noin voi aatella, reipatus nyt". Joten jos et osaa käsitellä aiaa, anna adoptioon vaan, se on kaikille parasta.
Olettaen, ettei tämä aloitus ole höpöhöpöä, niin pieni lapsi voi todellakin masentua. Itse masennuin varmaan jo joskus 6 vuotiaana. Minulla syy oli kylläkin seksuaalinen väkivalta. Kysyttäessä mikään ei tietenkään koskaan vaivannut, muuten vain vetäydyin ahdistuneena yksinäisyyteen ja lakkasin syömästä. Mietin myös keinoja tappaa itseni, mutten tietenkään koskaan kertonut asiasta kenellekään. En tiedä sitten olinko erikoinen lapsi vai onko hyvinkin yleistä että mieltä painavista asioista ei aivan helpolla puhu, ainakaan minä en edes löytänyt sanoja kertoa tuossa iässä.
Miksei lapsella ole kesällä lomaa päiväkodista?
Voi masentua mutta noin pienen lapsen masennus harvemmin oireilee kuvaamallasi tavalla. Ennemmin kuulostaa puhtaasti väsymykseltä mutta onko sitten syynä pitkät päiväkotipäivät ja toiminnan täyteiset viikonloput vai jokin muu asia.. hmm.. käyttäisin kyllä varmuuden vuoksi lääkärissä ja pyytäisin ottamaan ainakin peruslabrat mahdollisten somaattisten sairauksien poissulkemiseksi. Ei kannata tietenkään säikähtää mutta esim. leukemia väsyttää todella kovasti.
Loma on elokuussa, syyskuussa vanha pk aukeaa. Eli ei loman jälkeen tarvi palata tähän nykyiseen.
Ei ole provo. Mutta masennus on itselle aika vieras.. etenkin lapsen..
Ap
Kaksi vanhempaa jotka ei pysty lapselleen järkkäämään lomaa edes kesällä. Kyllä masentaisi vähemmästäkin.
Rauhoittavaa kalenteri. Ei menoja koko ajan. Viikonloput perhe-elämää.
Voi sissus sentään, terapia ei ahdista lasta ja pliis pliis pliiiiis hae nyt kaikki mahdollinen apu heti!
Ei välttämättä ole masentuneisuutta tai masennusta, mutta tekisit urotyön kaikille, jos hankit apua ajoissa! Mitä pidempään masennus jatkuu sitä vaikeampaa siitä on parantua :(
Ja av:n keittiöpsykologit vauhdissa vastailemaan provolle
Etpä juuri vastannut kysymyksiin joten epäilyttää nyt että tää on vaan vitsi tämä koko aloitus.