Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärtyvän suolen oireyhtymä

Vierailija
27.06.2017 |

Huomasin että täällä oli jo ainakin pari keskustelua kyseisestä aiheesta, mutta muistaakseni molemmat olivat jo aika vanhoja. Koen haluavani jakaa oman "tarinani" kyseisestä sairaudesta, taudista, miksi sitä ikinä haluaakaan kutsua.
Itsellä ensimmäiset oireet alkoivat noin 7-vuotiaana. Kyseessä oli kuulemma satunnaisia vatsakipuja (itse en tuosta ajasta muista enää lähes mitään, mutta näin muistaisin äitini kertoneen). Alkuun tietysti ajateltiin että kivut menevät ohi, ei niille silloin taidettu mitään kummempia tehdä. Vuosien edetessä kivut kuitenkin pahentuivat, mukaan tuli myös ilmavaivoja ja ruuansulatuksen toiminnan huonontuminen. Ensimmäistä kertaa asiaa taidettiin tutkia kun olin 11-vuotias, jolloin kävin verikokeissa ja allergiatesteissä. Silloin testattiin ainakin laktoosi-intoleranssi, keliakia ja pari muuta vastaavaa. Mitään ei kuitenkaan löydetty, ja lääkäri sitten pisti mut soijattomalle, naudanlihattomalle ja laktoosittomalle ruokavaliolle, koska niistä löytyi ihan vähän allergiaherkkyyttä. No, suunnilleen kuukauden taisin kyseisellä ruokavaliolla olla, ja ainut asia joka muuttui oli se, että laihduin aika rutkasti (olin hieman pyöreämpi). Kävin myös juttelemassa ammattilaisten kanssa, koska ajateltiin että stressi olisi syynä. Ei sekään sitten auttanu.
Yläasteella oireet alkoivat sitten pahentua ihan kunnolla; vatsa oli todella usein ihan sekaisin, se möyri ja kouristeli paljon, ja myös ripulista tuli suuri ongelma. Vatsa tuntui aina turvonneelta ja kipeältä, ja ylipäätään olo oli ihan älyttömän epämukava lähes kaiken aikaa. Sosiaalinen elämäkin siinä sitten kärsi, en enää viettänyt kavereiden kanssa aikaa koulun ulkopuolella, ja koulua lukuunottamatta halusin viettää kaiken aikani kotona, ihan vaan varmuuden vuoksi. Fyysisen huonovointisuuden takia henkisiä ongelmiakin alkoi esiintymään, esimerkiksi ahdistusta, masennusta ja paniikkikohtauksia. Niiden takia kävin koulukuraattorilla ja lasten- ja nuorten talolla puhumassa, mut rehellisesti sanottuna ei ne mitään auttaneet. FODMAP-ruokavaliota oon kokeillut pariin kertaan (tällä hetkellä yritys numero 2 meneillään), ensimmäisellä kerralla ei ollut minkäänlaista vaikutusta oloon. Toivon todella hartaasti että tällä kertaa asia olisi toisin.
Tällä hetkellä olen 16-vuotias, syksyllä lukioon menossa, ja tämän vatsan kanssa ahdistaa todella paljon. Joudun jatkossa kulkemaan bussilla kouluun, ja toivon vaan ettei siellä tapahtuisi mitään epämukavia komplikaatioita tän vatsan kanssa.
Pahoittelen tekstin epäselvyyttä, mutta siinäpä ne tärkeimmät taisi tulla. Lähinnä tällä keskustelulla etsisin vertaistukea, muiden kokemuksia ja vinkkejä, miten vatsan saisi kuriin. Oon vasta 16-vuotias ja jo nyt musta tuntuu että mun loppuelämä on pilalla tämän taudin takia. On tosi väsyttävää kun tuntuu että kaikki vaan aliarvioi näitä oireita, vaikka nämä oikeasti rajoittaa elämää todella paljon.

Kommentit (27)

Vierailija
1/27 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa nyt kirjoittaa pidemmin, mutta kokeille vaikka viikon olla jollain todella tiukalla ruokavaliolla. Fodmapissa 90% ruoka-aineista aiheutta minulle oireita, joten ei sekään ole minua pelastanut. Sun täytyy itse kokeilla mikä toimii ja mikä ei.

Vierailija
2/27 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla alkoi lukioiässä, pari kertaa bussissa olin hirveissä tuskissa ja pelkäsin tulevan housuun. Välillä jouduin poistumaan jopa 10x/oppitunti vessaan, kun vatsa oli tosi pahana. Edelleen oireilee pahasti mutta oireettomiakin/lieviä kausia on välillä. On se ihmeellistä miten ihminen voi olla iloinen kun vihdoin tulee normaali kakka...

T. N21v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/27 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäli mahdollista, eli jos vanhemmat tukevat rahallisesti niin varaa aika Funktionaaliselle lääkärille aika. Esim Helsingin Antioksidanttiklinikalle. Lupaan että saat avun sieltä.

Fodmap-ruokavalio toimii, mutta se vie aikaa ja kärsivällisyyttä kun jokainen ruoka-aine pitää yksitellen testata sopiiko vai ei. Fodmap on vain yleisnimitys, kaikki siinä luetellut ruoat eivät sovi kaikille.

Tutustu eliminaatio-ruokavalioon.

Zemppiä!!

Vierailija
4/27 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiljalleen vain pitää kokeilla, mitä sinun mahasi kestää ja mitä ei. Minä esim. pystyn syömään useampaakin ruoka-ainetta, jotka ovat FODMAP-ruokavaliossa ihan no no. Ja sitten taas jotkut sallitut ruoka-aineet ei käy. Ja kävi myös niin, että pystyin syömään hyvän aikaakin tiettyä ruoka-ainetta, mutta yhtäkkiä se laittoikin mahan huonoon kuntoon. Kokeilemalla vaan, nyt kesällä on hyvää aikaa kokeilla =) Muista sitten kokeilla jonkin aikaa, ei vain yhden päivän ajan. 

Vierailija
5/27 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on maitotuotteet (lakton & normit) aiheuttaneet eniten oireita, samoin vähänkin mausteinen ruoka ja maissi. Mutta imodiumia kului lukioiässä ja sain lääkäriltä reseptin Litalginiin joka auttaa vatsakipuihin jonkin verran. Parisuhde ymmärtäväisen ihmisen kanssa myös auttaa, viimeksi reissussa toi mulle naistenvessaan imodiumia ja litalginia kun luulin kuolevani vatsakipuihin.

T. N21v

Vierailija
6/27 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista :)

AP

Vierailija
7/27 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan kokeillut TÄYSIN vegaanista ruokavaliota? Jos kaura sopii , voisit sen jättää viljoista käyttöön.

Kannattaa kokeilla. Se alentaa tehokkaasti tulehdusta. Pavut jättäisin alkuun pois ja keskittyisin marjoihin, kasviksiin ja hedelmiin sellaisessa muodossa missä ne parhaiten sopivat. (kypsennetty/smoothiessa yms.)Kaikki maitotuotteet tietenkin pois , korvaa ne kauraversioilla.

Ei margariineja /teollisia rasvoja.

Vegaaniruokavalion voi rakentaa monella tapaa . Tutustu aiheeseen.

Vierailija
8/27 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaniruokavaliolla voi parantaa sairauksia , mutta se pitää rakentaa oikein ja pitää syödä riittävästi. Osan kasviksista voi myös mehustaa ,niin keho saa niiden ravinteet helposti käyttöön.

Vierailija
9/27 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaanit taas tyrkyttämässä ruokavaliotaan. Älkää nyt sentään suolistosairaalle ehdottako vegaaniutta.

Vierailija
10/27 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin lyödä vetoa, että sinulla on hiivasyndrooma. Ehkä lapsuuden antibioottikuurit tai stressi laukaissut.

Vierailija
11/27 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinuna menisin uudestaan lääkäriin testaamaan sekä keliakian että ruoka-allergiat. Voivat näkyä myöhemmin selvemmin. Mulla ruoka-allergiat aiheuttavat ripulia ja vatsaoireita.

Jos diagnoosiksi jää edelleen pelkkä ärtynyt suoli, kokeilisin sitä että olisin tietyn aikaa tiukalla FODMAP-dietillä JA välttäisin myös kaikkia maitotuotteita. Erittäin herkillä ärtynytsuolipotilailla nimittäin on havaittu myös yliherkkyys maitoproteiiniin -- vältä siis kaikkia maitotuotteita ja maitoproteiinia sisältäviä aineita.

Tästä eivät Suomessa lääkäritkään tunnu vielä tietävän.

Fodmapissa tärkeää ei ole vain välttää tiettyjä aineita, vaan myös hallita annoskokoa ja ruoan laatua. Tämä tarkoittaa että vaikka banaani on matala-FODMAP-listalla, ei banaaniakaan saa syödä suurta määrää, eli suositeltu annos kerralla on pieni banaani ja jos banaani on hyvin kypsä vain 1/2 banaani.

Lisäksi jos syöt jotain lääkkeitä, vitamiineja tai muita lisäravinteita, tarkista niiden aineisosaluettelo. Sielläkin voi olla maitojauhetta, laktoosia, inuliinia, maltitolia, yms.

Jos kokeilet tiukkaa FODMAPIA, pidä vihkoa siitä mitä syöt ja mitä oireita tulee, antaa vihjettä tulevan ruokavalion ja/tai diagnoosin harkintaan.

Jos sulta ei löydetä keliakiaa, ei selkeää näyttöä ruoka-allergioista eikä tiukasta FODMAPISTAkaan ole apua, sitten kyseessä saattaa olla autoimmuunisairaus, joka oireilee ruokayliherkkyyksinä. Silloin tarvitset ravitsemusterapeutin apua että voit kokeilla allergeenien välttämisdieettiä.

Vierailija
12/27 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tietääkseni syönyt antibiootteja, eikä stressiäkään ollut juurikaan ennen kipujen alkamista, joten en tähän välttämättä uskoisi.

Mutta kiitos jälleen kaikille vastauksista! :)

AP

Vierailija
13/27 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä samanlaisia oireita. Nyt pari viikkoa kokeillut tiukkaa paleoruokavaliota, ja ainakin ainainen kakkoshätä (jopa kuusi kertaa päivässä) on normalisoitunut pariin kertaan. Google kertoo enemmän, mutta käytännössä jätetään pois kaikki vilja, maito ja paputuotteet, ja kaikki keinotekoinen. Käytännössä syön siis kasviksia, muutaman hedelmän päivässä, lihaa/kalaa/munia, rasvaa ja pähkinöitä. Kun/jos tilanne on ollut hyvä useamman viikon, voin sitten kokeilla lisätä ruoka-aine kerrallaan tuotteita takaisin. Jos syöt liian montaa eri asiaa kerralla, et mitenkään saa selville mikä oireita aiheuttaa. Esim itsellä kaura merkitsee varmaa turvotusta ja tuskia, niin paljon kuin kaurapuurosta tykkäisinkin. Vehnä, makaroni ja riisi tulee suoraan läpi...

Vierailija
14/27 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vaikeat ibs-oireet loppuivat melkein kuin seinään, kun jätin kaikki viljat kokonaan pois. Eli vehnä, ohra, ruis, kaura. (Riisiä, tattaria ja hirssiä voin syödä.) Pelkkä Fodmap-ruokavalion noudattaminen ei siis mulla riittänyt.

Hyvää kuitua saan chiansiemenistä, joita lisäilen välipaloihin (ensin vedessä turvotettuna) ja niiden ohessa juon usein piimää, jossa on maitohappobakteereja.

Vierailija
15/27 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan tietääkseni syönyt antibiootteja, eikä stressiäkään ollut juurikaan ennen kipujen alkamista, joten en tähän välttämättä uskoisi.

Mutta kiitos jälleen kaikille vastauksista! :)

AP

Googlaa nyt vielä kuitenkin sen oireista. Nuo ongelmasi täsmäävät erittäin hyvin.

Vierailija
16/27 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ärtyvään suoleeni on ollut iso apu siitä, että jätin pois kaikki hiilihapolliset juomat, omenan vehnän sekä sianlihan. Olo parani dramaattisesti. Myös karkin syönti on pahasta, valitettavasti en siitä ole päässyt kokonaan eroon. Minäkin kerkesin kärsiä oireista parikymmentä vuotta, ennen kuin kokeilemalla löysin ne pahimmat oireiden aiheuttajat.

Vierailija
17/27 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yksi tärkeimmistä apukeinoista on ollut maitohappobakteerit. Syön niitä kuureina huonompina aikoina.

Muuten on vaan pitänyt erikseen selvittää ongelmaruuat. Itseni ei ole tarvinnut siirtyä kokonaan maidottomalle tai gluteenittomalle ruokavaliolle, vaan osittainen välttely riittää. Joissain ruuissa riitti annoskoon tarkkailu.

Kasvissyönnistä kiinnostuneiden kannattaa tutustua Facebookissa Vegaaninen fodmap -ryhmään. Itse en edes yritä kun on niin hankalaa, mutta monella tuntuu toimivan.

Vierailija
18/27 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli ärtyvän suolen oireyhtymä tosi pahana lukioaikana. Jäin puolen vuoden sairaslomalle ja suoritin lukiota itsenäisesti verkkokursseilla. Useimmissa lukioissa sekin on nykyään mahdollista. Silloin sinulla olisi aikaa perehtyä ruokavalioon ja siihen, pahentaako stressi oireita :)

Vierailija
19/27 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla vaikeat ibs-oireet loppuivat melkein kuin seinään, kun jätin kaikki viljat kokonaan pois. Eli vehnä, ohra, ruis, kaura. (Riisiä, tattaria ja hirssiä voin syödä.) Pelkkä Fodmap-ruokavalion noudattaminen ei siis mulla riittänyt.

Hyvää kuitua saan chiansiemenistä, joita lisäilen välipaloihin (ensin vedessä turvotettuna) ja niiden ohessa juon usein piimää, jossa on maitohappobakteereja.

Fodmap-ruokavaliossa ei saa käyttää vehnää, ruista, ohraa ja nykytiedon mukaan kauraakin vain pieniä määriä. Eli ihan Fodmapin mukaan kuitenkin syöt. Usein ihmiset vannovat omien ruokavalioidensa toimivan, mutta oikeasti syy on kuitenkin siinä että ruokavalio on ainakin osittain fodmapin mukainen. Tuossakin joku hehkutti paleota, jossa vehnä ja pavut jätetty pois. Vehnä ja pavut on molemmat kielletty fodmapeilla. Moni vannoo myös gluteenittoman ruokavalion nimeen vaikkei ole keliakiaa ja siinäkin todennäköisin toimiva syy on se, että vehnä jää pois. Kyse ei siis ole gluteenista vaan vehnästä.

Tutkitusti ainoastaan fodmap rajoitukset auttavat ärtyneeseen suoleen. Muiden ruokavalioiden hyöty tulee siitä, että niissäkin vältellään samoja ruoka-aineita.

Vierailija
20/27 |
27.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse saanut erityisen vaikeat oireet (sekä suolisto, allergistyyppiset että tulehdukset kehossa) kuriin paleo autoimmuuniruokavaliolla (paleo AIP). Pelkästä FODMAPista ei siis apua vaan suurempi ongelma kuin pelkkä suoli kyseessä.

Paleo AIP vaatii varmaan ravitsemusterapeutilla käymistä tai perehtymistä syvällisesti siihen että saa kaikki vitamiinit yms. Ja että pystyy noudattamaan myös FODMAPia samalla.

Siinä poistetaan kaikki allergeenit ruokavaliosta, jos mahdollista. Kaikki viljat, maitotuotteet, koisokasvit ja palkokasvit pois, myös kananmuna! Viljoihin luetaan maissi, riisi, tattari, yms.

Itse syön vain kalaa, vihanneksia ja hedelmiä sekä oliiviöljyä ja kookosmaitoa. Olen huomannut että eräät lisäaineet aiheuttavat suolisto-oireita, kuten guarkumi, ksantaanikumi jne.. Lisäksi kun poistaa kananmunan, viljat, maidon ja soijan yms., pitää huolehtia ettei saa näiden aineiden osiakaan ruoasta lisäaineina. Se tarkoittaa että välttämislistalla ovat ainakin nämä lisäaineet viljojen kohdalla: maltodekstriini, dekstroosi, rypälesokeri, kaikki siirapit ja tärkkelykset, sorbitoli, jne.. Kaikki joissa maidon- ja kananmunan sekä palkokasvien osia, näitäkin on pitkä lista.

Jos joku sanoo ettei noista tule oireita, testaa itse. Mulle nimittäin tulee oireita aivan minimaalisesta määrästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi