Kela ja työkkäri nostattaa savun mun korvista ulos. Saman kokeneita?
Ajattelin kokeilla avautumista tänne. Jos vaikka täällä olisi joku saman tilanteen kokenut, joka osaisi antaa vinkkejä.
Tilanteeni on siis seuraavanlaineen:
-Mulla on erään luovan alan koulutus. Koska työllistymiseni on ollut hankalaa, olen työskennellyt eräässä kaupassa myyjänä. Koska samalla olen aktiivisesti hakenut oman alani töitä eikä pomolla ole tunteja tarpeeksi tarjota, on minulle myönnetty ns. soviteltu päiväraha. Tämäkään myyjän työ ei ole pitkäaikainen ratkaisu, sopimukseni loppuu syyskuun jälkeen.
-Ennen juhannusta luovan alan yritys, jonne olin lähettänyt hakemuksen otti minuun yhteyttä. He olisivat valmiita kokeilemaan osaamistani ja teettämään minulla ns. "koeprojektin". Yritys toivoi, että voisin laskuttaa tämän projektin Ukko-palvelun kautta.
Tässä vaiheessa kaikki muuttui hankalaksi.
Olen kuullut tuhat ja yksi kauhutarinaa siitä, miten Kela tulkitsee ihmisiä yrittäjiksi noin vain. Halusin siis selvittää vastauksen yhteen yksinkertaiseen kysymykseen: Jos teen tämän yhden (ja vain yhden) projektin ja laskutan sen itse, onko minun mahdollista menettää kaikki tuet mikäli olen taas työtön syyskuun jälkeen? Siihen minulla ei ole varaa. Ymmärrän, että toki tienaamani raha vaikuttaa soviteltuun päivärahaan. En vain uskalla leimautua yrittäjäksi Kelan silmissä ikuisuudeksi yhden kokeilun vuoksi, jos se ei tuotakaan mitään.
Mitäs sitten?
-Soitin Kelaan. Sieltä neuvottiin soittamaan Työkkäriin. Työkkäri kuulema tekisi päätöksen asiani suhteen ja infoisi siitä sitten Kelaa.
-Soitin Työkkäriin. Siellä oltiin mun tilanteesta vähän hämmentyneitä ja selitin moneen kertaan, etten tosiaankaan ole alkamassa yrittäjäksi. Haluan laskuttaa tämän yhden projektin, johon aikaa kuluu tod.näk. noin 3-4 tuntia. Työkkärin täti totesi lopulta, että olen soittanut väärään paikkaan. Hän antoi mulle uuden numeron työkkärin sisällä. (Muistaakseni työvoimaneuvontaan?)
-Soitin tähän numeroon. Tässä puhelussa mulle oltiin kyllä hyvin asiallisia, mutta ilmaistiin, että puhun taas väärän henkilön kanssa. Vuoden alusta tulleen lain mukaan alle parin viikon "yrittäjyyttä" ei edes tarvitse ilmoittaa työkkärille vaan Kela tekee siitä päätöksen täysin itsenäisesti. Mun pitäisi todistaa Kelalle erinäisin asiakirjoin, etten ole yrittäjä. Tarkemmin tästä kertoo kuulema Kela.
-Soitin taas Kelaan. Puhelu yhdistyi vaihteen häiriön vuoksi täysin väärälle tyypille, jonka kanssa höpötin hetken. Mut siirrettiin sitten eteenpäin.
-Kelassa vastataan ja heti asiani kerrottuani alkaa sama litania kuin kierroksen alussa. Mun pitäisi olla yhteydessä työkkäriin, josta Kela asian sitten myöhemmin tarkistaa. Kerroin puheluistani työkkärin kanssa. Virkailija on hyvin hämmentynyt ja etsii käsiinsä toisen mielipiteen mun odottaessa linjoilla.
Tämän saatuan virkailija palaa linjoille ja selittää taas, että kaikesta huolimatta asia tarkastetaan työkkäriltä. Ja jos olen asian jo työkkärin kanssa sopinut kaiken pitäisi olla ok.
Mutta kun ei ole. Selitän jo vähän hermostuneena, ettei työkkärin kanssa voi sopia mitään. Työkkäri ei ota multa edes tietoja ylös, koska uskoo että tämä asia kuuluu Kelalle kokonaan.
Kysyn pitääkö mun nyt olla tästä jotenkin uudestaan yhteydessä työkkäriin? Vastaus jää hyvin epämääräiseksi.
Lähinnä virkailija oli sitä mieltä, että mun pitäis vaan tehdä projekti, laskuttaa se ja katsotaan sitten. Eikä katsota. Mä en voi ottaa riskiä, että jäisin puille paljaille. Mies on myös työtön ja tällä hetkellä myös jalka paketissa. Mun pitää saada edes jokin vastaus siihen, miten tämän kaltaiset tilanteet yleensä hoidetaan. Muuten jätän tämän hienon tilaisuuden käyttämättä.
Kiitos, jos joku jakoi edes lukea. Hajottaa just nyt aika paljon.
Kommentit (24)
Otan osaa, itselläkin raivostuttavia kokemuksia kelan "ammattitaidosta". Tekivät päätöksen "jos olet tehnyt asiaa x vuoden ajan, emme katso sinua työkykyiseksi", valitin ja toisen virkailijan mielipide "kyllä asian x tekeminen katsotaan työkykyisenä olemiseksi". Sama toistui tarkalleen samalla kaavalla taas kahden vuoden päästä. Jo on helkutti.
Vierailija kirjoitti:
Et voi jäädä "puille paljaille". Vaikka sinulta otettaisiinkin päiväraha pois saisit toimeentulotukea. Jos vuokran ja muiden pakollisten kulujen (sähkö, lääkkeet yms.) jälkeen sinulle ei jää käteen yli 400e olet oikeutettu toimeentulotukeen, jos et ole opiskelija.
Oletko kokeillut saada toimeetulotukea yrittäjänä? Ja tämähän se tilanne AP:lla olisi jos hänet tulkitaan yrittäjäksi. Minä olen joutunut yrittäjänä siihen turvautumaan. En saanut toimeentulotukea, Sain vain sosiaalisen lainan, jolla pärjäsin "kuivan kauden yli". Eli yrittäjäksi jos tulkitaan niin saattaapi mennä tuo toimeentulotukikin.
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa, itselläkin raivostuttavia kokemuksia kelan "ammattitaidosta". Tekivät päätöksen "jos olet tehnyt asiaa x vuoden ajan, emme katso sinua työkykyiseksi", valitin ja toisen virkailijan mielipide "kyllä asian x tekeminen katsotaan työkykyisenä olemiseksi". Sama toistui tarkalleen samalla kaavalla taas kahden vuoden päästä. Jo on helkutti.
Valituksiin ei koskaan vastaa yksi ainoa virkailija, siellä on erikseen tiimi, joka tarkistaa päätökset.
Projektiin kuluu aikaa 3 - 4 tuntia?
Sinä aikana, jonka olet käyttänyt soittorumbaan, olisit siis jo tehnyt projektin. Mitäpä jos sanot ko. firmalle, että annat työnäytteesi ilmaiseksi, on helpompaa sillä lailla.
Aloitus kyllä kuvaa hyvin, millaista sosiaaliturvan tilkkutäkki on ja mitä ne todelliset pätkätyöllistymisen esteet. Muutamalle (miel. hallituspuolueen) kansanedustajalle tuo olisi mitä sopivinta kesälomalukemista.