Vaimo ei enää haluakaan vauvaa
Vaimolla on ollut vauvakuume toista vuotta. Meillä on jo pari lasta, eikä minulla mitään uutta vauvaa vastaan ole ollut, mutta olen silti halunnut odottaa pienimmäisen kasvamista jotta vauva-arki olisi sitten helpompaa.
Tiedän, että vaimolle "oikean hetken" odottaminen on ollut hankalaa, vaikka hän ei sitä ole mitenkään osoittanutkaan. Arki on sujunut hyvin.
Nyt aika on minun mielestäni kypsä, ja olen aidosti valmis uuteen vauvaan. Sanoinkin tämän vaimolle, ja luonnollisesti oletin että hän olisi hyvillään. Nyt hän reagoikin laimeasti, enkä aluksi oikein saanut selville, oliko hän mielissään vai ei. Keskusteltuamme asiasta vaimo totesi, että ei enää halua uutta vauvaa. Kuulemma väsyi jokin aika sitten odottamaan mielipiteeni muuttumista.
Mitä tästä nyt pitäisi ajatella? Onko asia todellakin noin yksinkertainen?
Valottakaa nyt vähän tätä vaimon ajatusmaailmaa. Aidosti haluaisin ymmärtää, mutta tunteet eivät anna.
Kommentit (11)
Kai itsekin ymmärrät et se löysi uuden halukkaan miehen. Tekee vauvan sen kanssa. Kannattaa takoa silloin kun rauta on kuumaa.
Luultavasti vaimo on kyllästynyt ja suunnittelee jo eroa.
Bussi meni jo ja sinä jäit kyydistä. Vaimolla on jo uudet metkut mielessä.
ei kai sitä noin ison asian kanssa voi olla henkisesti välitilassa kamalan pitkään. minäkin olisin jo tehnyt rauhan asian suhteen, ja alkanut suunnitella muuta elämää. ikkuna sulkeutui siis.
Noin ison asian kanssa on raskasta elää tietämättömyydessä ja välitilassa. Minäkin uskon, että vaimosi on väsynyt siihen ja mielenrauhansa takia ottanut sen asenteen elämään, että kolmatta ei tule.
Tiedän, koska me yritetään kolmatta, mutta miehen lapsettomuusongelman takia se ei välttämättä onnistu, ja on tosi raskasta kun ei tiedä miten seuraavat vuodet tulevat menemään - olenko raskaana ja äitiyslomalla ja uuden pienen kanssa, vai alanko panostaa täysillä uraan ja harrastukseeni ja kaikkeen mitä isompien lasten kanssa voi tehdä (noin karkeasti sanottuna).
Mutta onko asia tosiaan niin yksinkertainen, että toinen vain ilmoittaa, ettei enää halua? Onko mitään keinoa yrittää saada taivuteltua hänet uuteen vauvaan?
Ap
Muistan oikein elävästi, miten olin ihan varma, että aion tehdä vielä toisen lapsen - kun ensimmäinen oli muutaman kuukauden ikäinen. Nyt kun se on 3-vuotias, olen iloinen, että lapsi on jo iso ja tiedän, että en olisi oikeasti jaksanut toista vauvaa heti perään, mutta kun hormonihöyryissäni oli niin kiva viikata vauvan vaatteita että kuvittelin, että voisin tehdä koko elämäni pelkästään sitä.
Minkä ikäisiä teidän lapset on? Onko mahdollista, että vaimosi on todennut, että teidän elämä alkaa nyt olla niin kivaa, ettei hän jaksa enää aloittaa alusta?
Mitä tulee siihen, että et tiedä, mitä vaimosi ajattelee ja kyselet, onko mitään keinoa saada taivuteltua häntä niin selvästi te ette puhu toisillenne tärkeistä asioista riittävästi. Ylipäänsä lapsihaaveiden - oli niitä tai vaimosi tapauksessa ei - ei pitäisi tulla puolisolle yllätyksenä.
Vierailija kirjoitti:
Mutta onko asia tosiaan niin yksinkertainen, että toinen vain ilmoittaa, ettei enää halua? Onko mitään keinoa yrittää saada taivuteltua hänet uuteen vauvaan?
Ap
No toki se on mahdollista, mutta puhu nyt hyvänen aika asiasta vaimosi kanssa kunnolla. Älä lähde siitä, että aiot "taivutella" hänet uuteen vauvaan, vaan kerro, että sinä haluaisit nyt kolmannen ja kysy, onko aivan ehdoton asian suhteen ja miksi ja voitko toivoa, että hän vielä muuttaisi mielensä joskus. Älä tyydy välttelevään lyhyeen vastaukseen vaan pyydä häntä kertomaan miten koki sen kun kieltäydyit ja miten kokee asian nyt. Ystävälliseen sävyyn, tietenkin.
Omasta kokemuksesta sanoisin, et mitä isommiksi lapset kasvaa, sitä vähemmän haluaa enää sitoutua vauvaan. Toisaalta, nyt kun lapseni ovat jo teinejä, alkaa taas kuume nostaa päätään. Järjetöntä.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin no, miten tuo nyt sitten eroaa siitä, kun toinen yhtäkkiä ilmoittaa, että nyt mulle sopii. Mutta kuten arvaat, asia selviää tarkemmin vain vaimon kanssa puhumalla. Voihan olla, että hän tarvitsee aikaa sopeutua ajatukseen vauvasta, jos hän on siitä jo mielessään luopunut.
Kuumeessa kyse on kuumeesta, ei järjestä. Hänellä on ollut aikaa punnita syitä puolesta ja vastaan, ja hän on hormonien laannuttua tullut siihen tulokseen, että hänellekin riittää.