Yle: Miehiä steriloidaan jo enemmän kuin naisia
https://yle.fi/uutiset/3-9690584
Aina kuvitellut, että miesten määrä Suomessa vähäisempää.
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvästä syystä, miehet tietävät että nainen voi heittää pillerit pyttyyn ja järjestää mukavan pikku "yllätyksen" josta maksat seuraavat 18-vuotta.
Kannattiko ottaa jännänainen? Ota vastuuta kumppanivalinnoistasi. Kukaan ei kiellä kondominkäyttöä ja selibaattia.
Minä otin kiltin mutta umpikieron naisen. Hänelle oli alusta asti selvää että lapset eivät kuulu suunnitelmiini.
30-vuotispäiväni lähestyessä myös "nipsaisu" alkoi uhata hänen lisääntymissuunnitelmiaan ja niinpä hän teki naisen peliliikkeen. Seurauksia maksan vielä 8 vuotta.
Piuhat on kuitenkin poikki ja hän käyttää kierukkaa. Aivan turhaan nämä varotoimenpiteet kun seksiä on niin harvoin, kortsukin riittäisi.
Eli hän vääryyden kautta pakotti sinut isäksi ja olet luuskan kanssa edelleen? Viitsit vielä pannakin? Miksi et pane muita? Eihän hänkään kuunnellut sinun halujasi.
Vierailija kirjoitti:
Meitsivain kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitsivain kirjoitti:
Pitäisi kyllä alentaa sitä ikärajaa sterille. Itse joudun odottamaan 8 vuotta. Mies ei lääkityksen takia voi olla nukutettuna.
Miesten sterilisaatio tehdään paikallispuudutuksessa. Ei siinä ketään nukuteta, että ihan turhaan odotatte.
Mun mies kammoaa verta. Eli pyörtyy heti jos näkee. Olis aika huono kesken leikkauksen...
Mies sanoo, että ei voi olla nukutettuna ja pyörtyy, jos näkee verta ja selittelee noilla, miksei mene vasektomiaan? Hän ei joko uskalla tai halua, nuo ovat tekosyitä.
1) tiedän hänen lääkityksensä ja niiden kaikki mahd. Haitat. 2) ei oo tekosyy tuokaan, sain melko ison haavan kun kaaduin fillarilla ja raahauduin kotiin, sain seuraavaksi sitten saada miehen tokenemaan kun oli pyörtynyt kun näki mun housut polven kohdalta veressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitsivain kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitsivain kirjoitti:
Pitäisi kyllä alentaa sitä ikärajaa sterille. Itse joudun odottamaan 8 vuotta. Mies ei lääkityksen takia voi olla nukutettuna.
Miesten sterilisaatio tehdään paikallispuudutuksessa. Ei siinä ketään nukuteta, että ihan turhaan odotatte.
Mun mies kammoaa verta. Eli pyörtyy heti jos näkee. Olis aika huono kesken leikkauksen...
Mies sanoo, että ei voi olla nukutettuna ja pyörtyy, jos näkee verta ja selittelee noilla, miksei mene vasektomiaan? Hän ei joko uskalla tai halua, nuo ovat tekosyitä.
1) tiedän hänen lääkityksensä ja niiden kaikki mahd. Haitat. 2) ei oo tekosyy tuokaan, sain melko ison haavan kun kaaduin fillarilla ja raahauduin kotiin, sain seuraavaksi sitten saada miehen tokenemaan kun oli pyörtynyt kun näki mun housut polven kohdalta veressä.
Vasektomiaan ei nukuteta. Estävätkö miehen lääkkeet myös puudutusten käytön? Ei se mies operaation aikana jalkoväliään tuijottele. Minulle on tehty muutamia leikkauksia enkä niissäkään ole verta itse nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvästä syystä, miehet tietävät että nainen voi heittää pillerit pyttyyn ja järjestää mukavan pikku "yllätyksen" josta maksat seuraavat 18-vuotta.
Kannattiko ottaa jännänainen? Ota vastuuta kumppanivalinnoistasi. Kukaan ei kiellä kondominkäyttöä ja selibaattia.
Joka toinen nainen esimerkiksi pettää. Onko se miehen vika jos vaimo pettää?
Muista kun miehesi hakkaa sinut sairaalaan että olet täysin itse vastuussa siitä kun hänet valitsit.
Ei vitsi kun nämä sovinistit vaan ei millään osaa laittaa linkkejä.
Tuo taisi olla sarkasmia siihen että aina naisia syytetään juuri tuosta jos mies hakkaa että miksi sen itse valitsit.
Vierailija kirjoitti:
N28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa suuri osa olla miehiä joilla on jo lapsi/ lapsia.
Meilläkin mies on sanonut menevänsä, kunhan meidän lapsiluku on täynnä.
Hyvä niin.
Miehen ei tule mennä, kun teidän lapsilukunne on täynnä, vaan kun hänen lapsilukunsa on täynnä.
Menee kun meidän lapsiluku on täynnä. Meillä on sama lapsiluku ja se on ihan kohta täynnä.
Miehen oma päätös ja omat sanat. Ei minun.
Teillä on sama lapsiluku nyt, mutta tilanteet joskus muuttuvat. Siksi miehen pitää tehdä päätös operaatiostaan vain oman lapsilukunsa perusteella, ei sinun. Tutkimusten mukaan vasektomiaa katuvat eniten sellaiset miehet, jotka ovat antaneet puolisonsa vaikuttaa päätökseen. Tutkijan sanat. Ei minun.
Miksi joillain on käsitys että parisuhde on jotain sukupuolten välistä taistelua? Olen pahoillani puolestasi. Normaalissa parisuhteessa osataan keskustella ja sopia asioista yhdessä.
N28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä niin.
Miehen ei tule mennä, kun teidän lapsilukunne on täynnä, vaan kun hänen lapsilukunsa on täynnä.
Samasta syystä minä naisena menin sterilisaatioon. Koin vahvasti, että lapsilukumme on täynnä. Ikää minulla 40, joten muutenkin hedelämälliset vuodet takana. Miehillä hedelmällisiä vuosia samanikäisenä voi olla vielä useita edessä ja jos minulle jotain tapahtuisi, en haluais viedä puolisoltani mahdollisuutta uuden perheen perustamiseen.
Minusta hyvä että mies menee. Pienempi toimenpide hälle. Ja tottakai kannustan. Äitinä ajattelen ensisijassa omia lapsiani, en mahdollisen tulevan naisen lapsia. Lapset toisen naisen kanssa olisi väistämättä pois meidän lapsilta. Mihin tarvitsee uutta perhettä kun on vanhakin? En usko edes että mies ottaisi uutta palloa jalkaan. Mieluummin sitten lapseton suhde jos meidän perhe joskus hajoaa. En itsekkään haluaisi lapsia enää toisen miehen kanssa.
Tämän takia vaimot taitavat salaa kannustaa miehiään vasektomiaan. Haluavat viedä mieheltä pois mahdollisuuden perustaa perhe jonkun toisen naisen kanssa.
Mitä sitten? Miehen päätös se silti on vaikka miten kannustaisin.
Eläimiä me kaikki loppupeleissä ollaan ja omat jälkeläiset menee aina etusijalle. Jos sinä haluat leikkiä jaloa ja jakaa miehestäs muillekkin niin oma on asias.
Niin se on, vaikka puhuttaisiin kerrostalon katolta hyppäämisestä. Itse se päätös on aina tehtävä. Kuitenkin tiedetään jo varmuudella, että jos nainen "kannustaa" miestä vasektomiaan, mies katuu sitä todennäköisemmin kuin tilanteessa, jossa hakeutuu operaatioon vaon omasta halustaan. Oletko rehellinen myös miehellesi etkä vain minulle? Eli kerroitko hänelle koko totuuden siitä, että haluat vasektomian avulla sitouttaa hänet itseesi?
Tämä nyt vaan kertoo mitä velliperseitä miehistä on täällä tehty.
PerttiII kirjoitti:
Tämä nyt vaan kertoo mitä velliperseitä miehistä on täällä tehty.
Siitä joka ottaa vastuun tulee velliperse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä niin.
Menee kun meidän lapsiluku on täynnä. Meillä on sama lapsiluku ja se on ihan kohta täynnä.
Miehen oma päätös ja omat sanat. Ei minun.
Teillä on sama lapsiluku nyt, mutta tilanteet joskus muuttuvat. Siksi miehen pitää tehdä päätös operaatiostaan vain oman lapsilukunsa perusteella, ei sinun. Tutkimusten mukaan vasektomiaa katuvat eniten sellaiset miehet, jotka ovat antaneet puolisonsa vaikuttaa päätökseen. Tutkijan sanat. Ei minun.
Miksi joillain on käsitys että parisuhde on jotain sukupuolten välistä taistelua? Olen pahoillani puolestasi. Normaalissa parisuhteessa osataan keskustella ja sopia asioista yhdessä.
Ei ole mitään taistelua, vaan rationaalista ja loogista suhtautumista aiheeseen. Vasektomia rajoittaa vain ja ainoastaan miehen lisääntymiskykyä, joten on lähdettävä siitä, että vain miehen halu lisääntymisen suhteen ratkaisee. Siksi vasektomian pitää olla vaihtoehto vain niissä tilanteissa, joissa mies on jo päättänyt, että ei enää koskaan halua lisää lapsia.
Vierailija kirjoitti:
N28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä niin.
Samasta syystä minä naisena menin sterilisaatioon. Koin vahvasti, että lapsilukumme on täynnä. Ikää minulla 40, joten muutenkin hedelämälliset vuodet takana. Miehillä hedelmällisiä vuosia samanikäisenä voi olla vielä useita edessä ja jos minulle jotain tapahtuisi, en haluais viedä puolisoltani mahdollisuutta uuden perheen perustamiseen.
Minusta hyvä että mies menee. Pienempi toimenpide hälle. Ja tottakai kannustan. Äitinä ajattelen ensisijassa omia lapsiani, en mahdollisen tulevan naisen lapsia. Lapset toisen naisen kanssa olisi väistämättä pois meidän lapsilta. Mihin tarvitsee uutta perhettä kun on vanhakin? En usko edes että mies ottaisi uutta palloa jalkaan. Mieluummin sitten lapseton suhde jos meidän perhe joskus hajoaa. En itsekkään haluaisi lapsia enää toisen miehen kanssa.
Tämän takia vaimot taitavat salaa kannustaa miehiään vasektomiaan. Haluavat viedä mieheltä pois mahdollisuuden perustaa perhe jonkun toisen naisen kanssa.
Eläimiä me kaikki loppupeleissä ollaan ja omat jälkeläiset menee aina etusijalle. Jos sinä haluat leikkiä jaloa ja jakaa miehestäs muillekkin niin oma on asias.
Niin se on, vaikka puhuttaisiin kerrostalon katolta hyppäämisestä. Itse se päätös on aina tehtävä. Kuitenkin tiedetään jo varmuudella, että jos nainen "kannustaa" miestä vasektomiaan, mies katuu sitä todennäköisemmin kuin tilanteessa, jossa hakeutuu operaatioon vaon omasta halustaan. Oletko rehellinen myös miehellesi etkä vain minulle? Eli kerroitko hänelle koko totuuden siitä, että haluat vasektomian avulla sitouttaa hänet itseesi?
Toivottavasti löydät joskus puolison jota vilpittömästi rakastat ja hän sinua jotta pääset eroon tuosta jatkuvasta taistelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä niin.
Toivottavasti löydät joskus puolison jota vilpittömästi rakastat ja hän sinua jotta pääset eroon tuosta jatkuvasta taistelusta.
Jos et enää osaa itse keskusteluun mitään sanoa, niin älä viitsi nolata itseäsi noilla ad hominem -kommenteilla, jooko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
N28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä niin.
Jos et enää osaa itse keskusteluun mitään sanoa, niin älä viitsi nolata itseäsi noilla ad hominem -kommenteilla, jooko?
Sinä itse kommentoit ihmiselle syyttäen vaikka et heidän suhteestaan mitään tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulema sterilointia heru. Ikää on 34vuotta ja yksi lapsi tehty. Olen kuulema liian nuori!😂 Että näin Rovaniemellä.
Haet päätöksen toiselta lääkäriltä ja tällä kertaa ilmaiset selkeästi päättäneesi asian ja olevasi tietoinen siitä, että sinulla on lain mukaan steriin oikeus. Sekä teet valituksen ensimmäisestä lääkäristä.
Vierailija kirjoitti:
N28 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä niin.
Et sitten ole kuullut lapsettomuushoidoista? Miehellä kehittyy edelleen sukusoluja, vaikka hänelle olisi tehty vasektomia.
Miehet kantavat oman vastuunsa ehkäisystä kuten kuuluukin. Pillerirumban läheltä läpi katselleena ja mukana kärsineenä ymmärrän hyvin miksi näin.
Miehellä sterilointi on paikallinen operaatio jossa ei anestesiaan liittyvää riskiä. Itse olen mukana tuossa tilastossa vuoden parin sisään.
Ei todellakaan tehtäisi meikälle mitään tuollaisia eunukki-operaatioita. Panen ja siitän vapaasti elämäni loppuun asti.
t. M49
Miksi naiset haluaisivat enää olla miesten kanssa, jos he eivät voi saada enää lapsiakaan? Eiköhän lapsi ole se juttu, minkä vuoksi naiset hakeutuvat miesten seuraan. Mitään muuta rationaalista tai tunnesyytä sille ei taida nyky-yhteiskunnassa olla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset haluaisivat enää olla miesten kanssa, jos he eivät voi saada enää lapsiakaan? Eiköhän lapsi ole se juttu, minkä vuoksi naiset hakeutuvat miesten seuraan. Mitään muuta rationaalista tai tunnesyytä sille ei taida nyky-yhteiskunnassa olla.
Kumppanuus, hellyys, seksi, turva, taloudelliset asiat... onhan noita paljonkin syitä. Nyky-yhteiskunnassa on paljon kovia, itsenäisiä naisia. Mutta myös meitä jotka edelleen kaivataan miehen läsnäoloa ja vahvuutta.
Vierailija kirjoitti:
Usealla miehellä on jo ennestään lapsia ennen toimenpidettä. Eivät vaan halua enää lisää lapsia.
Vastuullinen päätös. Parempi tehdä nämä päätökset järki päässä ja jalat maassa. Eikä sitten eron jälkeen jonkun kakkos-Pirkon kanssa, kun mies erehtyy laittamaan alulle uuden sinappikoneen. Harvoin noista uusperheräpellyksistä ja puolikkaista mitään erityisen hyvää seuraa. Ainakaan edellisen liiton lapsille.