Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten suhtautua teinin (18v) itsemurhapuheisiin?

Vierailija
27.06.2017 |

Hän sairastaa siis masennusta ja se on mennyt pahemmaksi nyt tämän vuoden aikana. Käy polilla juttelemassa ja lääkityskin on. Nyt keväällä on kuitenkin alkanut ensimmäistä kertaa puhumaan omasta kuolemastaan minulle. :( Enimmäkseen puhuu käytännön jutuista kuten mihin haluaa tulla haudatuksi, mitä lemmikeilleen tapahtuu yms. Ja on sanonut ettei syytä minua pahasta olostaan. Huolestuttaa tosi paljon enkä oikein tiedä miten noihin puheisiin tulisi suhtautua...? Polilta ovat ehdottaneet tytölle osastojaksoa, mutta hän ei halua mennä sinne eikä voi pakottaakaan, koska on täysi-ikäinen eikä ole psykoottisuutta.

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsemurhapuheet on peruste pakkohoidolle. Lääkäriin joko vapaaehtoisesti tai toimitettuna. Suhtautuisin vakavasti.

Täysi-ikäisen kohdalla se ei riitä perusteeksi. Mielenterveyslain mukaan täytyy olla mielisairas ja sen vuoksi vaaraksi itselleen tai muille. Mielisairaudella tarkoitetaan psykoottistasoista sairautta. Masennus ilman psykoottisia oireita ei siis riitä.

Alaikäisen kohdalla laki on muuten sama, mutta mielisairauden sijaan riittää mielenterveyden ongelma eli esim. juurikin masennus ilman psykoottisuutta.

Kärjistäen voidaan siis sanoa, että täysi-ikäinen saa Suomessa tappaa itsensä, jos ei ole psykoosissa.

Vierailija
22/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi huolissani. Typerää tuollainen itsemurhalla uhkailu. Yleensähän ne jotka sitten itsensä oikeasti surmaavat eivät juurikaan puhu siitä etukäteen...

Tutkimusten mukaan tämä ei pidä paikkaansa. Suurin osa itsemurhan tehneistä on puhunut aikeistaan aiemmin joko läheisilleen tai ammattilaisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: onko nuoren kohdalla harkittu ECT-hoitoa? Se on tehokas ja nykyisin myös potilasystävällinen ja turvallinen hoitomuoto vakaviin masennustiloihin.

Vierailija
24/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko lääkitys ja diagnoosi oikea ? Kuulostaa erittäin huolestuttavalta.Osastojakso voisi olla tarpeellinen :(

Lääkitys ei ole ainakaan vielä auttanut. Annosta on nostettu nyt koko ajan. Minäkin haluaisin hänet osastolle, mutta minkäs teet kun hän itse ei sinne halua... :'(

Suostuisiko hän päiväosastolle?

Vierailija
25/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko koskaan kysynyt ihan suoraan: "Aiotko tehdä itsemurhan?"

Vierailija
26/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa lääkäri huomiseksi tai vie suoraan päivystykseen. Väärä lääkitys voi pahentaa oireita. Osasto jakso paikallaan.

Vierailija
27/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat varmistua siitä IM:stä niin toki pakota osastolle ja pakota lääkitykseen. Että täällä voi olla tyhmiä ihmisiä. Ensinnäkään masennuslääkkeet eivät paranna yhtään mitää, ne vain huijaa aivoja tunnetasolla. Lähtökohtaisesti potilaan kanssa pitäisi käydä läpi mistä se johtuu, ja mitä sille voi tehdä. Tarjoa stressivapaa ympäristö vaikka alkuun vuodeksi, ei velvotteita, ei mitään. Anna nuoren tehdä mitä haluaa ja selvittää miten elämälle taas saadaan merkitys.

ps. olin vakavasti masentunut, parannuin omin avuin.

Vierailija
28/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kysyä suoraan että onko hänellä itsemurha - ajatuksia.

Yritä puhua niin, että tilanne VOI ja myös tulee parantumaan, kun hakee apua (ja menee osastolle). Että hänen ajatuksensa ovat seuraus sairaudesta josta tulee kyllä toipumaan.

Hirveetä sanoa, mutta tarkkaile lastasi ja pidä silmällä etenkin silloin kun vaikuttaa hyvempituuliselle ja toimeliaalle : silloin päätös on usein tehty.

Voimia suunnattoman paljon toivotan <3

Vierailija
29/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsemurhapuheet on peruste pakkohoidolle. Lääkäriin joko vapaaehtoisesti tai toimitettuna. Suhtautuisin vakavasti.

Täysi-ikäisen kohdalla se ei riitä perusteeksi. Mielenterveyslain mukaan täytyy olla mielisairas ja sen vuoksi vaaraksi itselleen tai muille. Mielisairaudella tarkoitetaan psykoottistasoista sairautta. Masennus ilman psykoottisia oireita ei siis riitä.

Alaikäisen kohdalla laki on muuten sama, mutta mielisairauden sijaan riittää mielenterveyden ongelma eli esim. juurikin masennus ilman psykoottisuutta.

Kärjistäen voidaan siis sanoa, että täysi-ikäinen saa Suomessa tappaa itsensä, jos ei ole psykoosissa.

Toinen vaihoehto on käyttää runsaasti päihteitä. 15-vuotias tuttu alkoi sekakäyttää 2012 ja lopetti 2016 ja hän ei saanut mitään hoitoa, vaikka ei nukkunut tai syönyt ruokaa, joten luut pullotti oli kovissa harhoissa.

Vierailija
30/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut pysäytti siskoni joka sanoi minulle ihan suoraan että "älä tapa itseäsi, en kestäisi sitä".

Se oli ensimmäinen kerta kun oikeasti tunsin että en olekaan ihan niin yksin miltä minusta tuntuu. Tuota ennen kukaan, edes äitini jonka kanssa asuin, ei ollut sanonut mitään muuta kuin "sun täytyy koittaa piristyä ".

Puhu lapsellesi, kerro että välität ja rakastat, ihan suoraan. Pyydä saada auttaa vaikeamman yli.

Vierailija
31/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen, että yrittäisitte saada hänet kunnolliseen psykoterapiaan yksityispuolelle. Siihen saa kelalta tukea. En tiedä, ovatko kaikki ammattilaiset psyk.polilla psykoterapeutteja, nimittäin monissa mielenterveystoimistoissa keskusteluapua antaa psyk. sairaahoitaja. Vain psykoterapeutti voi antaa psykoterapiaa. Yksityisen puolen hoito on usein laadukkaampaa kuin julkisen, näin se vain menee. Tietenkin jos kohdallanne on sattunut julkiselta puolelta oikea psykoterapeutti joka osaa hommansa, niin ok. Kaikki "terapia" ei kuitenkaan ole psykoterapiaa. Tässä pitää olla tarkkana.

Terapiallekin on kyllä aikansa mutta nyt on kyllä osastohoidon paikka. Nuo itsetuhoiset ajatukset on juuri sen tyylisiä että saattaa oikeasti toteuttaa aikeensa.

Vierailija
32/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kamala, olen niin pahoillani. Toivottavasti tilanne pian kääntyy parempaan. Onko sulla aina sellainen lempeä tyyli puhua tytöllesi? Mietin että voisiko hänelle tehdä hyvää hieman herätellä puhumalla isommalla äänellä, lyhyesti ja ytimekkäästi. En hyväksy noita puheitasi, nyt otetaan kaikki apu vastaan ja elämässä eteenpäin. Usein tuntuu, että masentuneille annetaan mahdollisuus velloa niissä tuhoisissa ajatuksissaan. Minäkin olen masentunut, mutta minun ei ole mahdollista romahtaa ja maata sängyssä, koska lapsista on pidettävä huoli.

Vierailija
33/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kamala, olen niin pahoillani. Toivottavasti tilanne pian kääntyy parempaan. Onko sulla aina sellainen lempeä tyyli puhua tytöllesi? Mietin että voisiko hänelle tehdä hyvää hieman herätellä puhumalla isommalla äänellä, lyhyesti ja ytimekkäästi. En hyväksy noita puheitasi, nyt otetaan kaikki apu vastaan ja elämässä eteenpäin. Usein tuntuu, että masentuneille annetaan mahdollisuus velloa niissä tuhoisissa ajatuksissaan. Minäkin olen masentunut, mutta minun ei ole mahdollista romahtaa ja maata sängyssä, koska lapsista on pidettävä huoli.

Tää nyt kyllä on vähän arveluttava neuvo minusta. Masennusta on näes eri tasoisia. ..

Vierailija
34/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri voi kirjoittaa papereihin minkä tahansa diagnoosin... jopa psykoottisen masennuksen. Sillä saa ihmisen lukkojen taakse.

Luulen, että auttaa, jos viet itse lapsesi päivystyksen kautta osastolle... Kyllä ne keksii jonkun diagnoosin, jolla lukkojen taa saadaan....  Tämä on tosi...

Vierailija
35/35 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osastolle. (Seuraavaa ei kannata lukea, jos olet herkkä.... eli valitettavasti osastohoitokaan ei aina auta. Tuttavapiiriini kuuluu nuori ihminen, joka teki itsemurhan osastohoidossa ollessaan. .... Toivon, että ap:lle ja läheiselleen käy paremmin ja kaikki kääntyy hyväksi.)