Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tietojenkäsittelytieteen opiskelu - työllistyminen?

Vierailija
26.06.2017 |

Onko täällä tietojenkäsittelytiedettä opiskelevia/opiskelleita?

Olen suorittanut kotoa opiskellen nyt perusopinnot, joitain matematiikan ja tilastotieteen kursseja sekä joitain muita opintoja. Yhteensä opintopisteitä on nyt noin 60. Alusta asti olen harkinnut vaihtamista tilastotieteeseen tai psykologiaan, mutta päätöksen tekeminen on ollut todella vaikeaa. Maisteriohjelmia selaillessani eniten on alkanut kiinnostamaan datatieteen ohjelma.

Ajattelin aina ettei tietojenkäsittelytiede ole minua varten. Kurssien suorittaminen on kuitenkin muuttanut mielipidettäni; olenkin yllättävän hyvä ohjelmoimaan ja muutenkin kiinnostus on alkanut heräämään kaikkia näitä kolmea ainetta kohtaan. Psykologia tuntuu unohtuneen kokonaan, vaikka mielenkiintoista onkin.

Molemmat vanhemmat veljeni opiskelivat tietojenkäsittelytiedettä ja ovat työllistyneet hyväpalkkaisiin töihin jo kauan ennen valmistumistaan. Heillä kuitenkin on harrastetaustaa, mikä itseltäni puuttuu täysin. Kuitenkin verratessamme opintojemme sujuvuutta, olen pärjännyt huomattavasti heitä paremmin, eli potentiaalia ainakin on.

Muualta kuitenkin olen lukenut usein, etteivät tietojenkäsittelytieteen opiskelijat oikein työllisty enää. Toiveissa olisi kuitenkin kandin jälkeen aloittaa työt ja suorittaa maisteria siinä sivussa. Maisterin jälkeen olen todennäköisesti suuntaamassa ulkomaille, jolloin työllistymismahdollisuuksien pitäisi olla paremmat. Mutta kuitenkin, mikä on todellinen työllistymistillanne PELKÄLLÄ tietojenkäsittelytieteen kandilla (pääaineena tietojenkäsittelytiede ja sivuaineena 60 op menetelmätieteet)?

Kuulisin mielelläni omia kokemuksianne ja huomioitanne lähipiiristä. Myös vinkit siitä, miten parantaa työllisyysmahdollisuuksia ovat erittäin tervetulleita, opintoni ovat vasta alkuvaiheessa joten tässä vaiheessa muutosten tekeminen onnistuu vielä vaivattomasti.

Kiitos paljon vastauksistanne.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistäs olet tuollaista kuullut, aivan helvetin helposti työllistyvät jos oikeasti koodata osaa.

Vierailija
2/13 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittelen hieman takkuavaa kieltä, olen ollut viimeiset 4kk poissa Suomesta enkä käytännössä ole juuri puhunut/kirjoittanut suomea koko tänä aikana! -ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistäs olet tuollaista kuullut, aivan helvetin helposti työllistyvät jos oikeasti koodata osaa.

En tiedä onko sitten vain niin, etten osaa enää. Koodauskurssit kyllä erinomaisilla arvosanoilla suoritettu, sen päälle työkokemusta ja lisää kursseja ja itseopiskelua, mutta näin yli viisikymppisenä en näköjään enää minnekään kelpaa. Pitäisi varmaan paitsi osata koodata, myös juuri oikeille ihmisille näyttää, että osaa sitä.

Koodaaminen kyllä muuten on parasta mitä tehdä voi, teen sitä sitten omaksi ilokseni kotona, kun ei siitä kukaan palkkaa halua maksaa.

Vierailija
4/13 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelupalstoilta, tutuilta. Kuitenkin omasta lähipiiristä tuntuvat kaikki löytäneen töitä helposti. Suurin osa tosin suhteilla. Lisään vielä, että kyselen myös sitä silmällä pitäen, että mieluiten nostaisin täydet opintolainat töissä käymisen sijaan jotta saisin keskittyä tutkinnon suorittamiseen, joten tuleva työllistyminen mietityttää myös tältä kannalta.

-ap

Vierailija
5/13 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helposti ja helposti. Työllistyy helposti, jos osaa jo valmiiksi kaikki vaadittavat kielet ja alustat ja tyytyy surkeaan palkkaan.

Vierailija
6/13 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta kohdaltani on sanottava, että tietojenkäsittelyopin (siihen aikaan nimi oli se) opinnot olivat nimenomaan se ainoa juttu, miksi melko nopeasti valmistumiseni jälkeen työllistyin. Okei, silloin elettiin 90-luvun jälkipuolta, kun työllistyi varmaan jokainen, joka osasi kirjoittaa edes vähän koodia jollakin kielellä (ei mitään väliä, mitä se oli, koska kaikki kelpasi silloisten sovelluskehitinten skiptikielistä C-johdannaisiin tai johonkin Cobolin tai APL:n tapaiseen jo silloin muinaiskieleen).

Tänä päivänä tilanne alkaa olla miltei sama, koska pitäisi tuottaa yhä enemmän niille joukoille, joilla on sisällön ulkopuolista tuotantoteknistä osaamista yhä vähemmän. Tässä välissä oli ajanjakso, joilloin uskottiin, että pelkkä sisällöntuotanto riittää eikä koodinörttejä enää tarvita kuin aivan välttämättömimpään. Jos ekat sisällällöntuotantoon painottuvat mediat, blogit, syntyivätkin joskus vuosituhannen vaihteessa lähinnä niiden toimesta, jotka osasivat tuottaa ainakin jotain osia julkaisualustoihinsa itse, eivät tämän päivän sosiaalisen median tähdet osaa tietoteknisesti oikeastaan yhtään mitään. Ja silti he odottavat tekniikalta yhä enemmän.

Jos 90-luvulla iskettiin tietojenkäsittelyn osaamisen lapiot lähes neitseelliseen maaperään (okei, 80-luvun hyperkovia koodinörttejä oli alalla reilusti, mutta nämä olivat jo jossain vähintään ylemmän asiantuntijatason töissä ja 60-70-lukujen tienraivaajat johtoryhmätasolla ja tarvittiin vain lapiomiehiä niin maan perusteellisesti), niin nyt pitäisi osata myydä osaaminen niille, jotka edelleen uskovat sisällöntuotannon olevan kaikessa se ainoa juttu.

Eikä siinä vielä kaikki suomalaista tietojenkäsittelyn opiskelijaa ajatellen. Jotakin pitäisi saada tehtyä myös täällä Nokian pitkän ja Rovion lyhyen kukoistuskauden jälkeen. Ehkä tulevaisuus on, kuten niillä 50-70-lukujen tietojenkäsittelyn suomalaisilla kantaisillä, jossain käyttäjäkunnaltaan rajoitettujen isojen järjestelmien puolella eikä siellä, mistä media kohkaa.

Vierailija
7/13 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kiinnostaa minuakin. Onko linjoilla alan opiskelijoita, kuinka olette työllistyneet?

Vierailija
8/13 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti löytyisi paljon asiasta tietäviä, minuakin kiinnostaisi kovasti kun oma lapsi opiskelee alaa.

Vierailija
9/13 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On alueita, joissa työllistyminen liki varmaa:

Analytiikka

Business intelligence

Big data

Iot

Ai

Robotiikka

Ainakin, on varmasti myös alueita, jotka eivät ole näin kuumia.

Näin liki 50 veekin on vaihtanut vasta työpaikkaa bi-alueella.

Osaaville löytyy töitä ja verkostoja kannattaa ruveta virittelemään heti.

Vierailija
10/13 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koodareita etsitään kissojen ja koirien kera, ja jokainen sinnepäin-tason IT-firma kasvaa ja menestyy niin maan mainiosti. Ihme on, jos erinomaisesti opiskellut ja kiinnostunut tyyppi ei työllisty hetkessä tässä markkinassa!

Vierailija
11/13 |
26.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin tietojenkäsittelytieteen opinnot viime syksynä, eli ensimmäisen vuoden opinnot suoritettuna. Olen saanut sellaisen käsityksen, että töitä kyllä löytyy, mutta osa-aikaista kannattaisi etsiä jo ennen valmistumista. Monet löytävät töitä suhteilla, mutta en tarkoita niinkään sukulaisten tmv. kautta vaan muiden opiskelijoiden. Vaikkei ryyppäjäiset tmv. kiinnostaisikaan, kannattaa luennoille raahautua ja luoda sosiaalisia kontakteja muihin opiskelijoihin. Osalla on jos jonkinlaista projektia menossa jo ensimmäisen vuoden opintojen ohessa!

Kertomasi perusteella en olisi sinuna kovin huolissani työllistymisestä, vaikutat lahjakkaalta ja motivoituneelta opiskelijalta. Omasta porukasta harva on juurikaan miettinyt sivuaineitaan/tutkintorakennettaan noin paljon, lähinnä tuntuu että haahuillaan helpoimpien kurssien kautta eteenpäin, kunhan jotenkin saataisiin noppia keräiltyä. Miksi muuten olet suorittanut opinnot lähinnä kotoa käsin? Ihan mielenkiinnosta kysyn, itse en olisi selvinnyt ohjelmoinnin kursseista ilman laskareita.

Vierailija
12/13 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen valmistunut maisteriksi tietojenkäsittelytieteestä vuosi sitten. Minulla ainakin oli vakityöpaikka ennen valmistumistani, enkä tiedä ketä kurssilaista joka olisi ollut ilman työtä kandin jälkeen.. siis jos töitä halusi tehdä. Ala on laaja, joten opinnoista voit tehdä paljoti omanlaisesi. Mutta kannattaa muistaa kuitenkin se, että aina ei kannata mennä siitä mistä aita on matalin.

Nyt on kovassa huudossa seuraavat asiat joihin kannattaa panostaa.

- iot

- RPA + muu ohjelmistorobotiikka

- AI

- Big data

- ylipäätänsä koodaus(kuten aina)

Itse toimin yhden yllämainitun asian ja liiketpimintaprosessienkehityksessä. Palkat on kohilla ja työpaikan käytännössä sain valita.

Vierailija
13/13 |
29.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

auringonlaskun ala. Opiskele lähäriksi mieluummin.