Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on ollut oudoin syy, jonka takia tiedät jonkun keskeyttäneen opintonsa?

Vierailija
26.06.2017 |

Entä oliko hän mahdollisesti samassa oppilaitoksessa ja miten suhtauduit häneen keskeyttämisen jälkeen?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En keskeyttänyt, mutta olisi pitänyt, koska jokin tökki alusta lähtien. Vedin tervanjuontina homman läpi maisteriksi saakka ja tajusin sitten, että kaikki alallani ovat kommareita, mutta minä en. Nyt teen väitöskirjaa valmiiksi, mutta en tule koskaan työllistymään alallani, koska en ole vasemmistolaisuuteen kallellaan.

Herrajjjumala, sinähän olet täydellinen kokoomusministerin avustaja! Nyt äkkiä väkertämään hakemusta jollekin niiden ministereistä, niin tie on sulla auki taivaisiin asti. Tuon pikimustempaa sekoomuslaista ei kukaan löydä mistään!!

Vierailija
42/52 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesin jo tästä jantterista ettei tule olemaan lukiota loppuun. Yritti aina päästä mah. helpolla, joka tarkoitti useimmiten toisten työllä ratsastamista. Esimerkiksi kerran tälläytyi esitelmän esittelyyn, vaikka ei ollut ryhmässä. Ei saanut itse aikaseks.

Lopetti lukion ja murjotti elämänsä paskuutta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaahan huomioon, että silläkin opiskelijalla joka keskeyttää opintonsa koska "ala ei tunnu omalta" voi olla ihan oikeita,muita syitä taustalla. Samoin opiskelija joka vaikuttaa laiskalta, voi kärsiä tarkkaavaisuushäiriöstä,lukihäiriöstä,psyykkisistä ongelmista yms.joita häpeää eikä halua niistä kaikille kertoa. Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Kaikki ei todellakaan ole sitä miltä se ulospäin näyttää, eikä omista asioista tarvitse kertoa kenellekään. Nämä " ei oo mun juttu" ihmiset ovat kuitenkin yleensä niitä kaiken saaneita pikku prinsessoita ja prinssejä. Sellaisia, jotka tänään haluavat yhtä ja huomenna toista. Eivätkä siis ihmisiä, joilla on vaikeuksia elämässään.

Vierailija
44/52 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän yhden joka keskeytti opinnot ensimmäisen harjoittelun aikana. Oksensin ensin muutaman päivän putkeen ja jäi ensimmäisessä satamassa pois. Merenkulkuala, ei vaan kestänyt merenkäyntiä.

Vierailija
45/52 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä, tylsyyden takia. Suoraan netistä näytettiin sivuja ja selostettiin tietäväisenä niitä. Kirjauduttiin palveluihin, kirjauduin, odotin, joku ei päässyt kirjautumaan, odotin, perse puutui, lähdin.

Vierailija
46/52 |
27.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matemaattista osaamista vaativilla aloilla voi oikeasti tulla yllätyksenä, että kuinka paljon sitä osaamista vaaditaan verrattuna esim. lukio-opintoihin. Siitä voi johtua tuo "ei ollut oma juttu" joillakin.

Vaikka työnkuva olisi mielenkiintoinen, niin jos opinnoista ei kykene suoriutumaan, niin minkäs teet. Nykyään kun ei tukiopetustakaan saa, ja toisaalta oppilaitoksilla on paineita päästää opiskelijoita vain läpi kursseista, vaikka näiden osaaminen ei riittäisikään, eli seuraavalla kurssilla on entistäkin vaikeampaa, kun pohjatietokaan ei ole kunnossa.

Tuolloinhan opintojen keskeyttämisen syynä ei ole se että ei "ole oma juttu"(=eli ei tykkää), vaan se, että taidot ei riitä.

Joo ja ei, tuosta voi hyvinkin sanoa myös syyksi sen ettei ollutkaan oma juttu. Lukion fysiikkaa rakastanut tuttu lopetti teknillisen fyysikan opinnot kun korkean tason matikka ja fysiikka ei ollut oma juttu, siis älli olisi riittänyt kun riitti myöhemmin jopa vaikeampi opintoihin, mutta motivaatio ei, liian erilaista kuin lukiomatikka.

"Ei oma juttu" on koulun keskeyttämisen se, mitä "kasvettiin erilleen" on eroille, voi useamminkin sisältää paljon syvällisemmänkin merkityksen.

Tuo teknillisen fysiikan opinnot lopettanut tuttusi oli vaan liian laiska opiskelemaan, koska taidot olisi kuitenkin riittänyt. Tuttusi olisi voinut selvittää keskeyttämiensä opintojensa vaatimuksia ennen opintoihin hakeutumista, niin ei olisi tullut yllätyksenä. Eli tässäkin tapauksessa "ei oo mun juttu" on naurettava syy lopettaa opinnot.

"Kasvettiin erilleen" on vähän sama kuin sanoisi, että se suhde ei ollut enää "mun juttu".

En tiedä päivystätkö täällä enää, mutta mitä hän olisi muka voinut selvittää, kun pohjavaatimukset alalla pärjäämiselle ja siitä pitämiselle on kiinnostus tekniikkaan ja vahva lukion matematiikan ja fysiikan osaaminen. Ei siihen yliopistomatikkaan osaa varautua, se pitää vaan kokea. Sama hyvin monella alalla, uskoisin. Itselle taas yliopistomatikka oli oli lukiomatikkaa miellyttävämpää

Vierailija
47/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverille tuli täydennä yllätyksenä että jos opiskelee ohjelmointia pitää olla perus matematiikka hallussa. Lukuvuoden toisena päivänä oli matematiikan koe, kaveri jäi kotiin eikä ikinä palannut. On nyt 27v ja pelkää lukiotodistus. Vanhemmat kustantaa elämisen.

Vierailija
48/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaus. Oli huonovointinen. En tiedä, jatkoiko myöhemmin, koska me muut jo valmistuttiin.

Vierailija
49/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ottakaahan huomioon, että silläkin opiskelijalla joka keskeyttää opintonsa koska "ala ei tunnu omalta" voi olla ihan oikeita,muita syitä taustalla. Samoin opiskelija joka vaikuttaa laiskalta, voi kärsiä tarkkaavaisuushäiriöstä,lukihäiriöstä,psyykkisistä ongelmista yms.joita häpeää eikä halua niistä kaikille kertoa. Kaikki ei ole sitä miltä näyttää.

Näinpä. Omalla pojallani on pitkäaikaissairaus, josta hän ei kuitenkaan halua kertoa jostain syystä luokkatovereilleen. Tuon sairauden lisäksi hänellä on helposti ärtyvä suoli, vaikka mitään diagnoosia ei olekaan. Sitäkin hän tuntuu häpeävän vielä enemmän. Se aiheuttaa totaalista uupumista ajoittain. Hän selviää hyvin työssä ja harjoittelussa ei turhia poissaoloja, mutta opiskelustressi tuntuu laukaisevan sairauden. Aika näyttää, kestääkö hän työelämän stressin. Tosin opiskellessa ongelmat tulevat sellaisista aineista, missä pitää esiintyä paljon. Enkä minä toisaalta ihmettele, kun täälläkin on tuomittu sairaat aika rankasti, että hän haluaa salata. Mutta poissaolot saavat vaikuttamaan lintsarilta, vaikka kyse on sairaudesta. 

Vierailija
50/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli amiksessa samalla luokalla tyttö, joka oli about 24 vee ja oli ehtinyt keskeyttää jo neljä amiskoulutusta ennen tota. No keskenhän se jäi sillä heti ekan vuoden joulukuussa. Mahtaakohan tytöllä olla vieläkään mitään koulutusta. Oli ihan peruslaiska ja alko maistui enemmän kuin opiskelu.

Vierailija
51/52 |
28.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Matemaattista osaamista vaativilla aloilla voi oikeasti tulla yllätyksenä, että kuinka paljon sitä osaamista vaaditaan verrattuna esim. lukio-opintoihin. Siitä voi johtua tuo "ei ollut oma juttu" joillakin.

Vaikka työnkuva olisi mielenkiintoinen, niin jos opinnoista ei kykene suoriutumaan, niin minkäs teet. Nykyään kun ei tukiopetustakaan saa, ja toisaalta oppilaitoksilla on paineita päästää opiskelijoita vain läpi kursseista, vaikka näiden osaaminen ei riittäisikään, eli seuraavalla kurssilla on entistäkin vaikeampaa, kun pohjatietokaan ei ole kunnossa.

Tuolloinhan opintojen keskeyttämisen syynä ei ole se että ei "ole oma juttu"(=eli ei tykkää), vaan se, että taidot ei riitä.

Joo ja ei, tuosta voi hyvinkin sanoa myös syyksi sen ettei ollutkaan oma juttu. Lukion fysiikkaa rakastanut tuttu lopetti teknillisen fyysikan opinnot kun korkean tason matikka ja fysiikka ei ollut oma juttu, siis älli olisi riittänyt kun riitti myöhemmin jopa vaikeampi opintoihin, mutta motivaatio ei, liian erilaista kuin lukiomatikka.

"Ei oma juttu" on koulun keskeyttämisen se, mitä "kasvettiin erilleen" on eroille, voi useamminkin sisältää paljon syvällisemmänkin merkityksen.

Tuo teknillisen fysiikan opinnot lopettanut tuttusi oli vaan liian laiska opiskelemaan, koska taidot olisi kuitenkin riittänyt. Tuttusi olisi voinut selvittää keskeyttämiensä opintojensa vaatimuksia ennen opintoihin hakeutumista, niin ei olisi tullut yllätyksenä. Eli tässäkin tapauksessa "ei oo mun juttu" on naurettava syy lopettaa opinnot.

"Kasvettiin erilleen" on vähän sama kuin sanoisi, että se suhde ei ollut enää "mun juttu".

En tiedä päivystätkö täällä enää, mutta mitä hän olisi muka voinut selvittää, kun pohjavaatimukset alalla pärjäämiselle ja siitä pitämiselle on kiinnostus tekniikkaan ja vahva lukion matematiikan ja fysiikan osaaminen. Ei siihen yliopistomatikkaan osaa varautua, se pitää vaan kokea. Sama hyvin monella alalla, uskoisin. Itselle taas yliopistomatikka oli oli lukiomatikkaa miellyttävämpää

Kyllähän ihmiset osaa lukion aloittaessaankin pohtia onko lyhyt vai pitkä matikka itselle sopivampi vaihtoehto eli pystyvät ottamaan selvää erilaisista vaatimustasoista tai tietävät siitä muuten. Samalla tavalla korkeakouluopintoihin hakeutuessa vaatimustasoja pystyy selvittämään lukemalla opinto-oppaasta mistä kursseista tutkinnot koostuvat ja  mikä on kunkin kurssin sisältö.

Vierailija
52/52 |
29.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse jouduin lopettamaan amk-opinnot kesken kun en saanut työharjoittelupaikkaa. Kukaan ei myöskään suostunut tässä auttamaan, vaikka yritin etsiä apua koululta ja puhuin asiasta monen ihmisen kanssa. Kaikki muut tutkintoon kuuluvat opinnot sain suoritettua ja opinnäytetyöstäkin sain parhaan arvosanan 5. En oikein ole koskaan päässyt tästä yli. Opintojen kesken jättämisen jälkeen olen ollut yli 5 vuotta työttömänä siis käytännössä tuosta opintojen lopettamisesta lähtien.

Oletko ajatellut yliopisto-opintoja jostain aineesta mistä voi valmistua ilman harjoitteluja ja gradua/lopputyötä yritykselle? Opintojen rahoitus on tietysti hankalaa. Opiskelijan statuksella voi kuitenkin olla helpompi saada jotain työtä. Itse muuten lopetin amk-opinnot samasta syystä plus en saanut opinnäytetyöpaikkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kolme