Antibiootti Tarivid ja psyykkiset sivuoireet
https://yle.fi/uutiset/3-7839200
Itsellänikin on kokemusta Tarvidin psyykkisistä sivuoireista.
Yli kymmenen vuotta sitten olin opiskelija. Minulle määrättiin muutaman päivän kestävä Tarivid-antibioottikuuri virtsatietulehdukseen.
Ensimmäisen kuuripäivän iltana silloin alaikäinen pikkusiskoni tuli toisesta kaupungista luokseni kylään muutamaksi päiväksi. Ohjelmassa oli ostosreissu keskustaan, elokuvan katselua, illan viettämistä keskustellen.
Täysin yllättäen, ollessani keittiössä leikkaamassa jäätelöä, aloin kokea voimakasta, selittämätöntä ahdistusta. Olin myös desorientoitunut, eli en tajunnut/muistanut, mitä olin tekemässä, vaan yhtäkkiä ikään kuin havahduin siihen, että minulla on veitsi kädessä ja tarkoituksena on kai leikata jäätelöä.
Olin poissaoleva koko illan. Minusta tuntui koko ajan kuin olisin näytellyt olevani siskoni sisko, mietin miten minun kuuluu sanoa, millä tavalla naurahtaa ja missä kohtaa jne. etten kärähdä siitä, etten ole ollenkaan kartalla edes siitä, kuka olen.
Tuntien kuluessa romahdin lopulta henkisesti, tämä tapahtui onneksi vessassa, jossa itkin ja makasin sikiöasennossa lattialla. Itkeminen helpotti oloa vähän. Sen jälkeen kestin loppuillan paremmin.
Siitä on niin kauan aikaa, etten muista, osasinko yhdistää oireiluni Tarividiin, luinko pakkausselosteen, oliko sivuvaikutuslistassa jo silloin psyykkiset oireet mainittu (nykyään kuulemma on) ja että jatkoinko Tarividin syömistä kuurin loppuun asti. Joka tapauksessa seuraavana päivänä oireilu ei ollut enää yhtä pahana ja pystyin olemaan normaalisti.
Näin jälkeenpäin paheksun voimakkaasti, että lääkäri määräsi minulle juuri Tarividia (eikä jotain toista antibioottia), sillä ilmeisesti Tarividin vaikutuksesta psyykeen tiedettiin jo tuolloin. Entä jos olisin joutunut psykoosiin? Alaikäinen siskoni olisi joutunut katselemaan sellaista! Entä jos olisin saanut rajumman ahdistuskohtauksen? Entä jos en olisi pystynyt pitämään itseäni koossa? Uutislinkin nuori mies joutui psykiatriselle osastolle hoitoon muutamaksi viikoksi Tarividin takia.
Kommentit (4)
Itsellä oli keuhkojen puolella tulehdus, johtuen siitä että minulla on refluksi-taipumus. elikkä vatsahappoja nousee itsestään ylös ja menee ns. "väärään henkeen". Nuori mieslääkäri määräsi antibioottia jota otettiin vain (muistaakseni) 5 päivää. Kapselit olivat todella isoja ja ideana oli tehokas pikakuuri rasittaa vähemmän muuta kroppaa. No, ko. antibiootista tuli sitten sellainen psykoottiinen paniikkikohtaus, olin yht'äkkiä todella sekava ja ahdistunut. Kohtaus meni kyllä ohi, mutta se ei todellakaan ollut miellyttävä. Mitään tälläistä oiretta ei ollut ennen kuuria. Vuosikausia ajattelin, että olen suunnilleen sekoamasssa, siis että syy on minussa.
Vasta myöhemmin kävi ilmi Helsingin Sanomien artikkelista, että ko. antibiootti oli mm. Yhdysvalloissa kielletty. Oli ollut useita tapauksia, joissa terveet ihmiset olivat kirjaimellisesti joutuneet mielenterveyden puolelle sairaalahoitoon, lääkekuurin seurauksena.
Pystyyköhän psyykkisen haittavaikutuksen ennaltaehkäisemään, jos osaa varautua siihen? Silloin pelkkä tietoisuuden levittäminen riittäisi.
Nostan, koska haluan mahdollisimman monen saavan tietää.
ap
Tarivid kuuluu ciprofloxacin-antibioottiryhmään.