Tuli perintoa. Tosi paska tilanne. Miehen isa kuoli ja nyt mies joutuu maksamaan hirvittavia summia perintoveroa. Kaikki omaisuus on kiinni talossa ja tontissa. Eli anoppi jaa
tietenkin siihen asumaan. Miehen pitää maksaa se perintövero noin puolesta kiinteistön arvosta. Siis tosi kivaa. Hirvittävä summa pitää laittaa sellaiseen, mistä nyt ei itselle ole mitään hyötyä. Rahaa olisi tarvittu omankin talon laajentamiseen.
Toinen jännä juttu on se, kun kävi ilmeiseksi että miehen isä kuolee lähiaikoina, niin neuvoin heitä siirtämään omaisuutta anopin nimeen. No eivät uskoneet minua, vaan menivät kysymään Osuuspankin lakimieheltä. Lakimies ilmeisesti oli ammattitaidoton, koska sanoi, ettei sillä ole mitään merkitystä. Maksoivat noin 100 euroa tästä tiedosta. No nyt miehen pitää maksaa n. 1000 euroa enemmän perintövero, koska eivät uskoneet minua. Jippii. Tosi kivaa.
Kommentit (65)
Vierailija:
edelleenkään silloinkaan anopin kuollessa ei tartte ottaa perintöä vastaan.
mutta yritäpä heittääasialaajempaan yhteyteensä: tehän saatte sitä perintöä eli omaisuutenne karttuu. Perintöveroja taas maksetaan siksi, että eriarvoisuus tasottuisi. Peritty omaisuushan ei periaatteessa ole sun itsesi omilla ansioillasi tienaamaa, vaan sä saat sen ilmaisena lahjana.
Perintöähän ei tosiaankaan ole pakko ottaa vastaan jos kovasti vituttaa.
Pahoittelen puolestasi, ap! Kuoleminen ei ole vain hautaamista ja suremista, vaan myös monien käytännön asioiden hoitamista. Totta kai harmittaa jos valtiolle menee rahaa, jota ei olisi tarvinnut mennä. Tuskin sellainen olisi ollut vainajankaan toive. Hölmöä ehdottaa perinnöstä luopumista, onhan perinnöllä aina myös tunnearvoa. Ikävää vaan on, että joutuu maksamaan veroja perinnöstä, jota ei edes saa kenties moneen vuoteen. Älä välitä näistä moukista, ap. Heillä ei selvästikään ole ollut tällaisia käytännön asioita selvitettävänä.
Ensin tienaat rahaa ja maksat pienistä tuloistasi enemmän veroa kuin missään, näillä nettotuloilla ostat asunnon, sitten kun kuolla kupsahdat, verottaja iskee taas ahneet näppinsä näillä nettotuloilla ansaitsemaasi asuntoon, parhaassa tapauksessa oma lapsuuden koti joudutaan myymään, koska ei ole rahaa maksaa veroja. Sama rahastus tapahtuu myös joka kerta, kun vaihdat asuntoa.
Missään todellisessa sivistysvaltiossa ei ole enää perintöveroa. Ruotsistakin se poistettiin.
Tämä systeemi vain kusettaa teitä.
Vierailija:
mutta yritäpä heittääasialaajempaan yhteyteensä: tehän saatte sitä perintöä eli omaisuutenne karttuu. Perintöveroja taas maksetaan siksi, että eriarvoisuus tasottuisi. Peritty omaisuushan ei periaatteessa ole sun itsesi omilla ansioillasi tienaamaa, vaan sä saat sen ilmaisena lahjana.Perintöähän ei tosiaankaan ole pakko ottaa vastaan jos kovasti vituttaa.
Kauan eläköön omistusasunto, jee.
no jos ongelmana on kerran just ne verot. Jos niitä ei halua niin samahan se on antaa ne talonrötisköt valtiolle.
No mitäköhän? Eiköhän useimmat osta asunnon asuttavaksi eikä siksi että sen saa antaa kuoleman jälkeen perintönä.
Onhan omistuasunto pitkällä tähtäimellä se edullisin asumismuoto.
Ja jäähän perintöveron jälkeen yleensä perintöäkin vielä...
Vierailija:
No mitäköhän? Eiköhän useimmat osta asunnon asuttavaksi eikä siksi että sen saa antaa kuoleman jälkeen perintönä.Onhan omistuasunto pitkällä tähtäimellä se edullisin asumismuoto.
Ja jäähän perintöveron jälkeen yleensä perintöäkin vielä...
Mutta kun tämä valtion kiristyspolitiikka johtaa siihen, että jos et pysty maksamaan veroja, menetät tämän omilla rahoilla ansaitsemasi kodin ja joudut myymään sen. Ihan puhdasta kiristystä. Missään muualla ei ole perintöveroa, ihan sairas systeemi. Kenenkään rahat ei ole toisilta pois. Minä olen köyhä ja asun itse vuokralla, en silti kadehdi kenenkään toisen omaisuutta, jos se on omilla rahoilla tienattu.
-onhan teillä lakimies? (ellei ole, hanki tänään)
-jos haluatte säästää kustannuksissa esimerkiksi niin ettette hanki lakimiestä, harkitkaa uudelleen ja HANKKIKAA JURISTI (hän selvittää teille vaihtoehdot)
-jos harkitsette talon myymistä maksaaksenne perintöverot niin alkakaa puhua suoraan anopille asiasta
-kun riitelette asioista, muista, perinnön saaja päättää asioista muut huomioiden, ei muut omaiset
Minä olen haudannut vanhempani ja maksanut perintöveroni ja tiedän siltä osin mistä puhun. Tottakai niiden verojen maksaminen harmittaa silloin kun ne eteen rämähtävät, mutta näin jälkeenpäin sitten osaa arvostaa sitä perintöäkin ja pystyy katselemaan tilannetta kokonaisuutena.
Perintö on periaatteessa kaikkein epäoikeudenmukaisin omaisuudenkartuttamismuoto, koska se perintö ei ole yhtään riippuvainen hekilökohtaisista ansioistani, minun laiskuudestani tai ahkeruudestani. Se ei ole minusta kiinni saanko perintöä vai en.
Entisistä sääty-yhteiskunnista se perintövero helposti poistetaan ihan vaan siksi, että jotenkin ajatellaan, että kuninkaat ovat kivoja ja aateliset hienoja ja se ajattelutapa sitten vähitellen valuu ajatukseen nk. " vanhaasta rahasta" . Että on jotenkin hienompaa periä kuin itse ansaita omaisuutensa.
Ajattelutapa on sukua sille Pia-Nora Kaupin järkeilylle perinnönjaosta, että rikkaalle veljelle kuuluukin suurempi osuus perinnöstä, koska se osaa siihen suhtautua kun taas köyhä voi selvitä 15%:lla, koska se menee siitä muuten sekaisin ja laiskistuu. Ihan samoinhan sitä ajatellaan, että vanha raha osaa suhtautua omaisuuteensa, mutta uusrikkaat menevät vaan sekaisin.
Kommunismin peikkoja ovat ennekin tässä maassa kylväneet ne, joilla on ahne sydän.
niin kauhean väärin ole, että siinä vaiheessa, kun asunnon hankkijasta aika jättää, niin valtio kerää taas yhteiseen pussiin niitä tukia takaisin.
Joudutaanhan usein kaikkia muitakin sosiaalitukia tilittämään vähän takaisin.
on oikeus asua siinä niin kauan kuin haluaa/pystyy. Tunnearvoakin talolla ja tontilla on paljon. Ei tässä kukaan mitään riitele. Mies on ainut lapsi ja en minä miehen kanssa hänen perinnöstään riitele. Inhottaa vaan kun pitää laittaa rahaa veroihin, juuri tässä vaiheessa kun oman perheen tarpeet ovat suuret.
T:ap
Vierailija:
-onhan teillä lakimies? (ellei ole, hanki tänään)
-jos haluatte säästää kustannuksissa esimerkiksi niin ettette hanki lakimiestä, harkitkaa uudelleen ja HANKKIKAA JURISTI (hän selvittää teille vaihtoehdot)
-jos harkitsette talon myymistä maksaaksenne perintöverot niin alkakaa puhua suoraan anopille asiasta
-kun riitelette asioista, muista, perinnön saaja päättää asioista muut huomioiden, ei muut omaiset
mätkähtää tällainen ylimääräinen maksu, josta " hyöty" meille maksajille tulee joskus hamassa tulevaisuudessa. Eli juuri nyt kun me tarvitsisimme niitä tukia ja muita, niin meille tuleekin tällainen ylimääräinen maksu.
T: ap
Vierailija:
niin kauhean väärin ole, että siinä vaiheessa, kun asunnon hankkijasta aika jättää, niin valtio kerää taas yhteiseen pussiin niitä tukia takaisin.Joudutaanhan usein kaikkia muitakin sosiaalitukia tilittämään vähän takaisin.
Vierailija:
Jos perin rahaa, niin eikö tällä perintörahalla voi maksaa perintöveroa? Vai pitääkö minun ensin ottaa esim. lainaa jotta saan tuon perinnön ja sitten perintörahasta maksaa laina takaisin?
vertailun vuoksi, moneenkohan vuokra-asuntoon maksetaan asumistukea?
Vierailija:
Minä olen haudannut vanhempani ja maksanut perintöveroni ja tiedän siltä osin mistä puhun. Tottakai niiden verojen maksaminen harmittaa silloin kun ne eteen rämähtävät, mutta näin jälkeenpäin sitten osaa arvostaa sitä perintöäkin ja pystyy katselemaan tilannetta kokonaisuutena.Perintö on periaatteessa kaikkein epäoikeudenmukaisin omaisuudenkartuttamismuoto, koska se perintö ei ole yhtään riippuvainen hekilökohtaisista ansioistani, minun laiskuudestani tai ahkeruudestani. Se ei ole minusta kiinni saanko perintöä vai en.
Entisistä sääty-yhteiskunnista se perintövero helposti poistetaan ihan vaan siksi, että jotenkin ajatellaan, että kuninkaat ovat kivoja ja aateliset hienoja ja se ajattelutapa sitten vähitellen valuu ajatukseen nk. " vanhaasta rahasta" . Että on jotenkin hienompaa periä kuin itse ansaita omaisuutensa.
Ajattelutapa on sukua sille Pia-Nora Kaupin järkeilylle perinnönjaosta, että rikkaalle veljelle kuuluukin suurempi osuus perinnöstä, koska se osaa siihen suhtautua kun taas köyhä voi selvitä 15%:lla, koska se menee siitä muuten sekaisin ja laiskistuu. Ihan samoinhan sitä ajatellaan, että vanha raha osaa suhtautua omaisuuteensa, mutta uusrikkaat menevät vaan sekaisin.
Kommunismin peikkoja ovat ennekin tässä maassa kylväneet ne, joilla on ahne sydän.
Kommunistit itse ovat kateuden ja ahneuden mädättämiä. Kaikki mikä on toisilla on heiltä itseltä pois. He osaavat vain varastaa toisilta, koska itse eivät osaa omia rahojaan tienata. Varkaita ovat aina olleet.
Minä en ole kateellinen kenenkään omaisuudesta, enkä omista minkäänlaista asuntoa, mutta nämä kommunistit tuntuvat olevan. Minua ei haittaa yhtään, jos joku perii asunnon ja lasten/lapsen tietä elämässä näin tasoitetaan. Minulta se ei ole pois. Suomi on eriarvoinen yhteiskunta muutenkin. Rikkaimpia täällä ovat toisten rahoja omiin taskuihinsa varastaneet sosialistit. Suurin osa asunnonomistajista ei ole rikkaita, vaan asuntonsa omilla nettotuloillaan ja ahkeruudellaan tienanneita ihmisiä. Asunto on ollut heidän kotinsa ja omaisuutensa ja on oikeus kohtuus, että sen saa perinnöksi lapset eikä valtio.
Perintövero on epäoikeudenmukaisin veromuoto mitä on ja missään sivistysvaltiossa sitä ei enää ole. Kommunistivaltioissa vain. He haluavat riistää ihmisen elämänsä aikana joka tavalla ja haluavat että ihminen on vain osa systeemiä ja kaikki hänen elämäntyönsä koituu valtion hyväksi.
Taidat olla se sama kommunisti, joka tässäkin ketjussa on useaan otteeseen käskenyt lahjoittaa perinnön valtiolle. Sitähän te kommunistit haluatte ja olette aina halunneet. Varastaa toisen omaisuuden. Alistaa ihmisen, käyttää häntä hyväkseen ja pumpata tyhjiin. Sitä te olette aina olleet ja tehneet.
Suomi on ikävä valtio. Hyvin ikävä ja yhä ikävämmäksi näiden punikkisosialistien Halosen ja Heinäluoman käsissä menee.
Sinä voit aina muuuttaa muualle. Vittuako sä täällä haukut muita ryssiksi ? Ei ole pakko asua Suomessa.
Vierailija:
Sinä voit aina muuuttaa muualle. Vittuako sä täällä haukut muita ryssiksi ? Ei ole pakko asua Suomessa.
Olen isänmaallinen ihminen ja rakastan isänmaatani. Teitä kommunisteja vihaan.
Oletko itse koskaan menettänyt ketään läheistä? Tuletko muille neuvomaan miten surraan?
T: ap