Eli siis kuka tai mikä se sormusten herra on TSH-trilogiassa?
Kertokaas ny. Selkeästi ja lyhyesti. Kiitos.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
sormuskeisari kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi selität tätä samaa uudelleen, jonka jo kerroin tiivistettynä aikaisemmilla sivuilla. Ketään ei kiinnosta eikä kukaan jaksanut lukea pätemisviestiäsi.
Kerroin sen jo lyhyesti ja ytimekkäästi ennen sinun tai kenenkään muun viestejä. Muuta aiheesta tuli lisäkysymyksiä ja vaadittiin perusteluita. Kaikki kun ei tiedä :'( , sinäkään.
Kerroit sitä omaa tarinaasi, joka poikkeaa Tolkienin tarusta aika tavalla. Ilmeisesti haluaisit fantasiakirjailijaksi, mutta seon tainnut jäädä... Noh, fantasiaksi.
Olen eri, mutta huomautan vaan, ettei tuo poikennut Tolkienin tarusta yhtään, selitti vaan asian kiteytetysti ja eri sanoin. Mutta kaikki tuossa oli suoraan Tolkienilta.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen lisäkorja kannattaisi vielä julkaista, johon on koottu Tolkienin tarkennukset.
Eikö noita ole aika pitkälti jo kaikki julkaistu mitä tolkien itse kirjoitti. Tuon jälkeläiset voi tietty koittaa itse mutuilla lisää muttei noissa sitten enää ole suoraan tolkienin tekstiä vaan arvailuja siitä mihin suuntaan tarut olisi menneet.
Ja tolkien itse ei tuntunut osaavan päättää joistain asioista miten ne nyt sitten oikeasti meni. Örkkienkin synnystä taisi olla useampi versio. Ja hobbit-kirjastahan tuo kirjoitti korjatun version kun oli muuttanut tiettyjä taustatarinoita kirjoittaessaan sormusten herraa ensimmäisen version julkaisun jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen lisäkorja kannattaisi vielä julkaista, johon on koottu Tolkienin tarkennukset.
Eikö noita ole aika pitkälti jo kaikki julkaistu mitä tolkien itse kirjoitti. Tuon jälkeläiset voi tietty koittaa itse mutuilla lisää muttei noissa sitten enää ole suoraan tolkienin tekstiä vaan arvailuja siitä mihin suuntaan tarut olisi menneet.
Ja tolkien itse ei tuntunut osaavan päättää joistain asioista miten ne nyt sitten oikeasti meni. Örkkienkin synnystä taisi olla useampi versio. Ja hobbit-kirjastahan tuo kirjoitti korjatun version kun oli muuttanut tiettyjä taustatarinoita kirjoittaessaan sormusten herraa ensimmäisen version julkaisun jälkeen.
On noita Tolkienin kirjoituksia, kirjeitä jne. tosiaan julkaistu.
Monesta asiasta ei ole mitään lopullista versiota, koska Tolkien tosiaan jatkoi niiden kehittelyä, ja monista tarinoista on vaikka kuinka monia versiota. Silmarillion on julkaistu Tolkienin kuoleman jälkeen hänen poikansa kokoamana.
Sauroninkin ensimmäinen vedos oli valtava kissa 😃. (Silmarillionin tarinoissa siis, ei sormusten herran).
Uskon että monella elokuvista pitävälläkään ei ole hajua, vanhempanikin pitivät elokuvista vaikkeivät kirjoista tiedä mitään saati varmasti leffan juonestakaan kaikkea tajunneet.
Jännää, miten kerrassaan upea elokuva on tehty Taru Sormusten herrasta -trilogiasta, mutta muista Tolkienin teoksista tehdyt leffat ovat pettymyksiä.
Niistä puuttuu aito tunne ja syvyys.
Tolkienin tarina on liian kiltti ja lälly. Kukaan muu kuollut paitsi pahikset, Boromir, Denethor ja Klonkku.
Tolkienin paras perintö on D&D ja Warhammer.
Vierailija kirjoitti:
Jännää, miten kerrassaan upea elokuva on tehty Taru Sormusten herrasta -trilogiasta, mutta muista Tolkienin teoksista tehdyt leffat ovat pettymyksiä.
Ei niitä voi enää tehdään kun mennään nippelinlaskijoiden ja hollywood action-kuran ehdoilla. Eihän kukaan enää edes jaksa lukea kirjoja. Räpelletään vain älyappeja.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni D&D syntyi myös kaikista maailman myyttisistä olennoista ja kansoista, mutta ilman Tolkienia D&Dstä puuttuisi kaikki Tolkienin kehittämät olennot.
Vierailija kirjoitti:
Warhammer kyllä. D&D on sillisalaattia, johon on rykäisty liikaa joka paikasta.
Vierailija kirjoitti:
Eipä niistä ole tehty kuin Hobitti. Itse en ole niistä edes kokonaan nähnyt kuin ensimmäisen, vaikka olen Tolkienia innokkaasti lukenut ja TSH:t kuuluvat suosikkileffoihin. Ei tehnyt eka Hobitti siis ainakaan myönteistä vaikutusta. Mahtisormukset taas taitaa olla lähinnä käsikirjoittajien käsialaa, Tolkienin toimiessa pikemminkin jonkinlaisena vaikutteena taustalla.
Fingolfinin ja Melkorin kaksintaistelusta olisi kyllä hienoa nähdä jonkinlainen visuaalinen sovitus.
Vierailija kirjoitti:
Tolkienin tarina on liian kiltti ja lälly. Kukaan muu kuollut paitsi pahikset, Boromir, Denethor ja Klonkku.
Sekä muutama tuhat örkkiä, aika monta haltiaa ja kaikki menneet hävitetyt ihmispolvet, jotka edelsivät sormuksen lopullista tuhoamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekä muutama tuhat örkkiä, aika monta haltiaa ja kaikki menneet hävitetyt ihmispolvet, jotka edelsivät sormuksen lopullista tuhoamista.
Ja se hobitti, joka löysi sormuksen järven pohjasta ja jonka Smeagol kuristi.
Vierailija kirjoitti:
Ja Theoden.
Unohtamatta Briin portinvartijaa. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä niistä ole tehty kuin Hobitti. Itse en ole niistä edes kokonaan nähnyt kuin ensimmäisen, vaikka olen Tolkienia innokkaasti lukenut ja TSH:t kuuluvat suosikkileffoihin. Ei tehnyt eka Hobitti siis ainakaan myönteistä vaikutusta. Mahtisormukset taas taitaa olla lähinnä käsikirjoittajien käsialaa, Tolkienin toimiessa pikemminkin jonkinlaisena vaikutteena taustalla.
Fingolfinin ja Melkorin kaksintaistelusta olisi kyllä hienoa nähdä jonkinlainen visuaalinen sovitus.
Mahtisormukset on mielestäni todella hyvä ja vaikken aikajanan kutistamisesta pidä niin alkuperäisen aikajanan kunnioittaminen olisi ollut täysin mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja Theoden.
Unohtamatta Briin portinvartijaa. :(
Briin portinvartijan yli jyrääminen oli Peter Jacksonin idea.
Mahtisormus (engl. The One Ring) on se kuuluisa ja voimakas sormus, jota kutsutaan usein myös nimellä Sormusten Herra
Vierailija kirjoitti:
Mahtisormus (engl. The One Ring) on se kuuluisa ja voimakas sormus, jota kutsutaan usein myös nimellä Sormusten Herra
Mitä helvettiä nyt? Ei, ei mahtisormusta kutsuta sormusten herraksi. Sormusten herra on Sauron.
Tolkien otti vaikutteita ennen kaikkea muinaisista myyteistä, kuten Kalevalasta. Ilman Tolkienia taas ei olisi Harry Potteria, eikä mitään muutakaan modernia fantasiakirjallisuutta, joka on genrenä syntynyt vasta Tolkienin myötä.