Maksaisitko YLE-veroa jos ei olis pakko?
Musta on mukavaa, että on sellanen koko kansan radio josta kuulee juttuja ja tiedotuksia yms. Mut mitä YLE uutisiin tulee, niin niitä ei melkein koskaan tuu YLE:n verkkosivuilta katsottua, eikä TV:stäkään katso melkein ikinä mitään - joten noin 80% YLE rahoituksesta menee mulla "hukkaan".
Sitten tietty ne haittapuolet - radiosta saa kuulla harva se päivä miten persut on populisteja ja populisteilevat, muut puolueet eivät ikinä. Ja "Pakolaisiin satsattu raha palautuu nopeasti ja lähes kaksinkertaisena" https://yle.fi/uutiset/3-8890819 ja A2 illat 14vs2 asetelmineen ynnä muu ideologian pönkittäminen suoraan sanottuna valheilla. (Se että jollain on tutkija-titteli ei tee umpivaleesta yhtään sen todempaa, ja YLE:n toimittajat kyllä tietää sen - mutta kun sopi agendaan.)
Täytyy sanoa että plussien ja miinuksien jälkeen mieluummin pitäisin 140 euroani ja jättäytyisin kaupallisten medioiden "armoille". Tai sitten käytettäis se +550 miljoonaa vuodessa johonkin muuhun.
Kommentit (73)
En maksaisi. En käytä lainkaan Ylen tarjoamaa tuotantoa, en katso televisiota, en kuuntele radiota enkä lue Ylen uutisia netistä.
Muut verot maksan mielelläni, mutta miksi yksittäinen mediatuotantopulju pitää rahoittaa verorahoin? Yle on vielä poliittinen media, joten ei missään nimessä saisi olla verorahoin kustannettava, malli vaikuttaa muuten liikaa muutaman diktatuurimaan kuvioita.
Tietysti maksaisin, maksan aina käyttämistäni palveluista ja Ylellä on laaja ja hyvä tarjonta. Uutisetkin katson ehdottomasti Yleltä.
Vaihtoehto eli mainosrahoitus ei ole minusta moraalisesti toimiva ratkaisu. Haluan mieluummin tietää, mihin rahani menevät ja mitä niillä tehdään.
Maksaisin. Ja olen itse Ylellä töissä, joten...
Vierailija kirjoitti:
Ap se jaksaa jankuttaa ja poistattaa kaikki vastaukset, jotka ei miellytä.
Ikävästi menee nykyään poistatukset lävitse. Itse yleensä lainaan heti kirjoittamani viestin uuteen ikkunaan niin, että voin lähettää poistautuksen jälkeen siihen "olen samaa mieltä" vastauksen niin ettei poistatuksesta ole hyötyä.
Käyttäjä5975 kirjoitti:
Viestien poistattaminen suosituilta foorumeilta on tätä nykyä varsin systemaattista ja vakiomenetteIy mielipiteiden muokkaamisessa. Sen huomaa heIposti katsomaIIa mitkä mielipiteet joutuvat poistatuksen kohteeksi esimerkiksi täällä av - palstalla.
Kun viestejä kirjoittamalla joutuisi valehtelemaan ja jäisi siitä kiinni niin silloin poistatetaan viestejä. Poistatuksessa ei joudu valehteIemaan joten ei aiheudu samanlaisia uskottavuusongelmia kuin mitä palstalla vaIehdeltaessa.
Jos siis oma mielipiteesi on totuuden vastainen niin käytä viestien poistatusta asiasi ajamiseen. Tyhjä sivu johtaa harhaan tehokkaammin kuin valehtelu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä ihan mahdoton keskustella kun kommentteja poistuu puolesta ja vastaan.
Loistava foorumi tämä AV. Oikein rakennettu poterojen syventämiseen ihmisten välillä.
Ap
Ilmeisesti käytössä tekoäly - moderointi. Samanlaista poistojen juhlaa on keskustelu nykyään Suomi24:n puolella tekoälymoderoinnin vuoksi.
Joo ei, kyllä tässä ketjussa on poistettu nimenomaan kommentit, jotka on liikaa ap:lle. Eli se tehtailee ilmoituksia kommenteista, joissa ei olla samaa mieltä hänen kanssaan.
En. En kuuntele radiota enkä katso telkkaa.
Maksan mieluummin netistä, spotifystä, netflixistä ja viaplaysta, koska niitä käytän päivittäin.
Kun miten mitä viimeksi olen katsonut telkasta, niin varmaan Linnan juhlia. Nyt on juhannus.
En, ja onneksi minun ei tarvitsekaan.
Minä kyllä kuuliaisesti maksoin aikanaan tv-lupaa olemattomista tuistani. ja ottipa pattiin kun silloin selvisi että moni kansanedustajakaan ei tainnut maksaa.
Ylen kanavia en ole koskaan katsonut, mutta kun epärehellisyys ei oikein ole mun juttu, onneksi nyt systeemi on oikeudenmukaisempi.
Vierailija kirjoitti:
En. Pakkoverolla kustannettu valtiollinen aivopesu ei kuulu vapaaseen länsimaiseen demokratiaan.
Täysi komppaus tälle. Olen menettänyt kaiken uskoni Ylen puolueettomuuteen enkä pidä sitä enää luotettavana tiedonlähteenä, joten ärsyttää joutua rahoittamaan sen toimintaa pakkoverolla ja vielä kalleimmassa kategoriassa.
No en maksaisi mistään mitään, jos ei olisi pakko.
Ei kukaan maksaisi mitään veroja jos ei olisi pakko.
En maksaisi.
Sille puljulle pitäisi tehdä täysuudistus, leikata henkilöstöä, kustannuksia ja asettaa mittareita joilla seurataan tavoitteisiin pääsyä. Tuloksellisuusvaatimukset kohdalle ja hukat ja löysät pois. Rumemmin sanottuna: se toisten rahoilla perseily pitää lopettaa.
Sitten maksaisin.
Sinähän tuo on kiikunkaakun, toisaalta suurin mätäpaise lähti, mutta rakenne on sama, sipi määrää mitä saa sanoa.
Syy on siinä, että hallitus luulee, maksavansa itse toiminnan. Sehän ei ole totta, kansa sen maksaa.
Totuushan on se, että hallituksen pitäisi olla kansan asialla. Jos kansa epäilee, että hallitus ei toimi oikein, niin sen pitäisi ymmärtää erota. Median pitäisi osata ja ymmärtää kertoa asiat kansalle, ihan kansan kielellä, eikä poliittisesti korrektististi = valehtelemalla, koska media jää silloin syylliseksi.
Sinisilmäinen ja sivistymätön täytyy ihmisen olla, jos väittää Yleä objektiiviseksi mediaksi. Olen luullut, että jokainen aikuinen ymmärtää Ylen kannattavan punavihreitä arvoja ja vastustava arvokonservatiiveja, mutta ei se näköjään olekaan kaikille niin selvää.