PORKKANA EI KUULU lohisoppaan!!!!
Voi tsiisus mistä tällainen tapa on tullut, porkkana kuuluu KESÄKEITTOON!!
Lohisoppaan kuuluu lohi, peruna, sipuli ja tilli. Hoh hoijaa.
Kommentit (38)
En ota kantaa fisusoppaan. Sen sijaan ilmoitan, että kesäkeittoon kuuluu maito ja nakit. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Ap:llä on kyllä vissi pointti. Porkkanassa on paljon luontaista sokeria, joka makeuttaa keiton sen kypsyessä. Se ei oikein sovellu kalakeittoon. Kuka tahansa vanha saaristolainen voi tän vahvistaa.
JUURI NÄIN!!
JA KUN SOVITAAN, ETTÄ TÄÄ ON LOHISOPPA NIIN RESEPTIN MUKAAN SE ON JUST SE EIKÄ LÄHETÄ TEKEE SIITÄ JOTAA HEMMETIN BIUJABÖÖTÄ TAI PORKKANAKEITTOO!!!
Aloittajan kanssa samaa mieltä, ei porkkanaa. Lohikeittoon kuuluu kerma ei maito ja tästä en tingi ellen sitten tee kirkkaaseen liemeen jolloin siinä ei ole maitotuotetteita.
Suomalainen lohikeitto
peruna, sipuli, lohi, tilli, kalaliemi, kerma, kokonainen mauste- ja mustapippuri, suola
Perinteistä pidän kiinni
keittiömestari
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tsiisus mistä tällainen tapa on tullut, porkkana kuuluu KESÄKEITTOON!!
Lohisoppaan kuuluu lohi, peruna, sipuli ja tilli. Hoh hoijaa.
Laskepa huviksesi noiden aineiden ravintoarvo esim. kasvaville lapsille, jotka tarvitsevat monipuolista ravintoa.
Ja jos vielä lohi on tehotuotannolla kasvatettua lohta.
Anna ne porkkanat mukuloille raakoina välipaloina. Lohen tietysti kalastat itse lähilohena oman pihan luomulähdelammikosta.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajan kanssa samaa mieltä, ei porkkanaa. Lohikeittoon kuuluu kerma ei maito ja tästä en tingi ellen sitten tee kirkkaaseen liemeen jolloin siinä ei ole maitotuotetteita.
Suomalainen lohikeitto
peruna, sipuli, lohi, tilli, kalaliemi, kerma, kokonainen mauste- ja mustapippuri, suola
Perinteistä pidän kiinni
keittiömestari
Upeaa! Tässä puhuu ammattitaito ja perinteen kunnioitus, kuten tuolla saaristolaisuuteenkin viittavalla. Hienoa saada ammattilaisen vankka kanta asiaan!
Älä Ritva jaksa. Aina sä valitat tosta porkkanasta! Mihin se susta kuuluu?
Soppa on makeaa jälkiruokaa tai välipalaa eikä siihen sovi kalaa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi olkoo Ap, Av historian tyhmin avaus.
No, luepas mitä alan ammattilaiset on asiasta mieltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan soppaani ihan mitä haluan, ihan kiusallanikin.
Laita mutta älä kutsu sitä ainakaan lohisopaksi
Voiko kutsua lohikeitoksi, jos kala on kasvatettu tehotuotannossa, eikä ole oikeata lohta nähnytkään, kunhan keitossa on vain perunoita ja sipulia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko kutsua lohikeitoksi, jos kala on kasvatettu tehotuotannossa, eikä ole oikeata lohta nähnytkään, kunhan keitossa on vain perunoita ja sipulia.
Ai meinaatkos että kaikki kaupassa myytävä on kotimaista luomua, kuten vaikka broilerit, lihaleikkeet, vihannekset, viljatuotteet? Kutsu sitten esim järvilohikeitoksi, erottuakseen lohisopasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen lohikeitto
Perinteistä pidän kiinni
keittiömestari
Upeaa! Tässä puhuu ammattitaito ja perinteen kunnioitus, kuten tuolla saaristolaisuuteenkin viittavalla. Hienoa saada ammattilaisen vankka kanta asiaan!
Perinteet muuttuvat aikojen saatossa ja jokainen sukupolvi tuo niihin omat vivahteensa.
Ja jos kuvittelet, että on vain yksi ja ainut tapa valmistaa lohikeittoa tai on jokin alkuperäinen resepti, olet väärässä.
Luulen, että 1700-luvulla valmistettiin täysin erilaista lohikeittoa, kuin mitä aloituksessa annetaan ymmärtää.
Jokainen sukupolvihan kuvittelee tietävänsä perinteistä ja kulttuurista kaiken tai enemmän, kuin edellinen tai seuraava. Sellainen nyt on vain ihmismieli.
Minulla on 1900-alussa painettu keittokirja ja siinä kalakeitto neuvottiin tekemään rautapadassa,,mutta harvalla on siihen nykyään mahdollista ja senkö vuoksi pitäisi kieltää kalakeitto nimitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai meinaatkos että kaikki kaupassa myytävä on kotimaista luomua, kuten vaikka broilerit, lihaleikkeet, vihannekset, viljatuotteet? Kutsu sitten esim järvilohikeitoksi, erottuakseen lohisopasta
Kaupoissa on todella harvoin saatavilla vapaana ja villinä kasvaa lohta, onhan sen pyynti monessa paikoissa rauhoitettua. Kyllä se on tehotuotannossa kasvatettua ja ruokana käytetään esim
teurasjätteitä yms. jotka eivät kelpaa ihmisravinnoksi.
Kiinassa näin mielenkiintoisen lohikasvattoman, joka oli rakennettu kanalan alle ja lohet söivät sitä itseään ravinnoksi.
Jos tutustuisit tarkemmin lohen kasvatukseen, voisit yllättyä, vaikka se olisi norjalaista lohta. Jos ruuan pääraaka-aineessa on valtavia eroja, niin tuskin voidaan enää kiistellä, kuuluuko lohikeittoon porkkana vai ei.
Itse en ole lohen ystävä, juuri eettisyyden vuoksi ja suosin muita kaloja, mutta ymmärrän viljelyn lohen käytön, koska se on halpaa.
Valitettavasti ei ole erikseen kalakeittojuurespussia.
Pussillinen pakastekeittojuureksia kuuluu. Siinä on porkkana mukana.
Miksi viestini paskanmakuisesta tillistä on poistettu? Tilli on pahaa eikä kuulu mihinkään ruokaan, varsinkaan pilaamaan hyvää lohta. Porkkana ei ole koskaan pilannut lohikeittoa.
Miksi kukaan tekisi keittoa, josta puuttuu kaikki maukkaat vihannekset? No anoppi, mutta hän on melkein 70 ja kotoisin aika ankeista oloista, joten ei oikein kasvisten päälle ymmärrä. Mutta nuoremmista?
Minä olen sitten tehnyt lohisopan vuosikausia väärin laittamalla porkkanaa. Mistähän voisi anoa anteeksiantoa? Onko todellakin olemassa vain yksi lohisopan resepti? Lohisoppaan kuuluu porkkana, jos sitä siihen laittaa, aivan kuten ananas kuuluu ananaspizzaan.
Ap:llä on kyllä vissi pointti. Porkkanassa on paljon luontaista sokeria, joka makeuttaa keiton sen kypsyessä. Se ei oikein sovellu kalakeittoon. Kuka tahansa vanha saaristolainen voi tän vahvistaa.