Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olemmeko huonoja vanhempia jos emme laita arkipäivinä ruokaa?

Vierailija
24.06.2017 |

Meillä on kaksi kouluikäistä lasta jotka syövät tietysti kouluruuan joka päivä. Kotona saavat ottaa kaapista esim. leipää niin paljon kuin jaksavat syödä mutta ruokaa emme arkisin laita. Syömme itse tukevan lounaan töissä ja iltaisin emme väsyneinä jaksa enää laittaa mitään ruokaa. Lauantaina ja sunnuntaina laitamme tietysti itsellemme ja lapsille lounasta.

Lapset ovat kasvaneet hyvin näinkin (ovat pitkiä ikäisekseen) ja jaksaneet käydä koulua ja harrastaa. Nyt kuitenkin kuulin väitteen että emme huolehdi lapsistamme kunnolla koska emme laita heille jokaikinen päivä lämmintä ruokaa. Kysymys kuuluukin onko tämä mielestänne totta ja olemmeko muka ainoa perhe jossa toimitaan näin.

Kommentit (348)

Vierailija
281/348 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti ap.n tilanne on liiankin yleinen. Kyllähän siitä paljon puhutaan, että lapset syö maanantaisin koulussa selvästi nälkäänsä.

Vierailija
282/348 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kasvanut kuvatunlaisessa perheessä. Muistan jatkuvan iltanälän ja siirtä seuranneen epäterveellisten ruokien napsimisen sekä kateuden niitä lapsia kohtaan, joiden kotona tarjottiin oikeaa ruokaa. Vanhempieni itsekkyys harmittaa edelleen, sillä heille etusijalla olivat aina he itse ja lapset saivat selvitä, miten parhaaksi katsoivat. Olen pitkä ja keskiarvo oli lähellä kymppiä, mutta ei se lohduta edelleenkään.

Äitini oli kotirouva, eikä meillä silti tehty iltaruokaa. Leipää syötiin, paitsi isä, joka söi päivältä jääneen ruoan. Itse olin tosi huono syömään, joten olin vain tyytyväinen tuolloin tästä järjestelystä.

Nyt keski-ikäisenä olen huomannut, että leipä lihottaa, ja paino sekä nälkä pysyy paremmin kurissa, jos vaivautuu tekemään sen pienen iltaruoan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/348 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä on huonoa vanhemmutta, jos ette ole esim pitkäaikaissaraita, jotka taas saavat kunnalta apua lasten hoitoon ja kasvatukseen.

Eivät vaikuta pitkäaikaissairailta, koska ovat työstä väsyneitä ja harrastavat jopa viikonlopunkin niin, etteivät "ehdi" ruuantekoon. Tuollaisesta harrastamisesta jo tekisi mieli sanoa jotakin, mutta olkoon. Jokatapauksessa (kuten sanottu täällä tuhat kertaa), kasvavat lapset tarvitsevat ainakin kaksi kunnon ateriaa päivässä ja sen lisäksi aamu-, ilta- ja välipalan. Tuollainen ruokailu kostautuu myöhemmin ja siitä seuraa useimmiten ylipaino-ongelmia, diabetesta jne. Lapsesi saavat ihan liikaa hiilihydraatteja päivän mittaan, jos koko iltapäivä eletään leivällä. En kyllä usko tämän jutun olevan edes totta, sillä noin typeriä ja itsekeskeisiä vanhempia ei voi olla olemassakaan.

Mun mielestä tällä palstalla on usein ollut ketjuja joissa kerrotaan että laitetaan vain yksi "lämmin" ateria, ja muistaakseni se on ollut ihan ok useimmille. Jännä että nyt näin.

Niin koulussa saa ekan ja kotona laitetaan se toinen. Lukemisen ymmärtämistä kiitos!

No kyllä olen ymmärtänyt että lomia ja viikonloppuja koskee, ja muulloinkaan ehkä sitten ei laiteta, vaan se on sitten se jonka saa koulussa tai jossain.

Vierailija
284/348 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä aika huvittavaa, että mammat ovat lasua tekemässä jos kotona ei tehdä illalla ruokaa vaan se kuitataan leivällä. Teettekö lasun myös mäkkärillä kävijöistä ja ylipainoisista lapsista? Onko teillä ihan oikeasti suhteellisuudentaju kokonaan kadoksissa?

Vierailija
285/348 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja 15 vuoden kouluruokailulla kirjoitti:

Kouluruoka on koko ajan heikompitasoista ravintoarvoiltaan. On "makaronikeittoa", puuroa, raastetta salaattien ja hedelmien sijaan jne. Älkää missään nimessä jättäkää lapsia koululounaan ja leipien varaan. Surullista jo nyt katsoa, kun lapset syövät maanantaisin kouluruokaa poikkeukselliset annokset, kun ruokahuolto on kodeissa viikonloppuisin niin heikkoa.

Mitä vikaa raasteissa? Itse olen kouluni käynyt aikana jolloin raasteet ja puurot tulivat kyllä tutuiksi. Muuten kyllä uskon että ruoka ei ehkä nykyään ole niin hyvää kuin silloin.

No se tietysti on että lapset eivät ehkä syö niitä raasteita kun pitäisi olla salaatinlehtiä ja kurkkua ja jotain makeita hedelmiä?

Ja jostain luin että maanantaille tarkoituksella laitetaan jotain herkkuruokia.

Ei herkkuruokia vaan erityisen ravintopitoisia ja täyttäviä ruokia, ja enemmän. Tiistaina sitten onkin kasvisruokapäivä, keskiviikkona puuro, torstaina keitto, perjantaina ehkäpä seitiä - eli ruokia joiden kanssa kasvava nuori ei pitkälle iltapäivään selviä (kasvisruoka siis ei ole mitään täyspainoista ja monipuolista vaan tyyliin kaksi kasvispihviä ja peruna ja kylmää kermaviilikastiketta

T.yläkoulun ope etelä-Suomesta

Vierailija
286/348 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei voi olla tietämättömyydestä, koska joka tuutista suolletaan helppoakin helpompia ruokaohjeita ja ravintotietoutta. Kyse ei voi olla kiireestä, koska kaupat ovat täynnä esivalmisteltuja aineksia, esim. kuorittuja ja pilkottuja kasviksia. Ja kuinka vaikeaa on paistaa uunissa kanafileitä, muutama peruna lohkottuna ja maustettuna, kenties muita juureksia, samalla pellillä. Puolen tunnin kuluttua ateria on valmis ihanan tuoksun kera. Kumpi on lapsille parempi, tuo peltiateria vai voipunut lausahdus sohvan uumenista; ota kaapista leipää?

Vierailija
287/348 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvava lapsi tarvitsee kolme kunnon ateriaa (aamiainen, lounas, päivällinen) ja 1-3 pienempää välipalaa päivässä. Se ruuan lämpötilalla ei ole hitonkaan väliä! Tarvitsevuus ja monipuolisuus ratkaisee. Jos tarjolla on vehnäleipää ja sokerijogurttia päivästä toiseen niin ei hyvä. Mutta jos on vaihtelevasti esim. täysjyväleipää tai -sämpylää, tuoreita vihanneksia, juureksia, hedelmiä, marjoja, maustamatonta jogurttia, viiliä, rahkaa, juustoja, tuorepuuroa, kananmunaa, smoothieta, pähkinäistä mysliä jne., niin miksi joku einesmakaronilaatikko tai kalapuikot ja ranut olisi parempi vaihtoehto?

Vierailija
288/348 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minun isäni kuoli, äitini lakkasi kokkaamasta. Iltaruoka saattoi sitten olla pikkuleipiä tai säkillinen tarjouslihapiirakoita.

Ruoka on ihan perusasia joka hyvän vanhemman PITÄÄ tarjota lapselle.

Vierailija
289/348 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap.

Työviikot on väsyttäviä, mutta onneksi on vaihtoehtoja! Iso makaroonilaatikko on pelastus. Saa töihinkin eväät. Myös keitot on helppoja ja terveellisiä. Lapset saa siitä hyvin kasviksia! Mutta myös pakasteessa on mm apetitin suht terveellisiä keittoja. Meillä tykätään myös palvarin hernekeitosta. Lihaisat salaatit on helppoja! Isot lapset voi auttaa! Ei siellä keittiössä tarvi kauaa olla, jos ei ole aikaa. Mutta ruoka heille pitää tarjota.

Vierailija
290/348 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvoin samanlaisessa perheessä. Joskus vanhemmat jaksoivat tuoda pikaruokalasta aterian tai pakastepizzan, muuten oli vain leipää, keskejä ym. pikkunaposteltavaa kaapeissa.

Tuloksena jokaisella perheen lapsella ahmimishäiriö yli kakskymppisinä ja täysin heitteillä oleva kehon ruokarytmi. Onneksi on hoitoa siihen mutta aika tuskallinen taival on se parantuminen.

Vierailija
291/348 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei voisko nyt joku nugetinpuolustaja kertoa että miksi nakit ja ranskikset on lapsesta huolehtimista ja ruisleipä kasviksilla ja kananmunalla maitolasillisen ja hedelmäsalaatin kera heitteillejättö? Tai ratkeaako ongelma jos leivän ja hedelmäsalaatin lykkää mikroon? Vai pitääkö täysjyväruisleipä vaihtaa valkoiseen vehnäpastaan että sitä voi kutsua päivälliseksi?

Vierailija
292/348 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koulussa esim. terveydenhoitaja kuulisi, niin tekisi varmaan lasun teistä. Ja sitten vaahdottaisi, miten täysin kunnollisille vanhemmille voidaan tehdä näin, kun ei ymmärretä, että jotain on oikeasti pielessä..

Ei muuten tee mitään lasuja. Oon itse yläasteella terveydenhoitajalle sanonut syöväni kotona leipää, kun tuli syömisistä puhe. Kyseli vain että mitä laitan leivän päälle ja asia oli ok.

Vierailija
293/348 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei voisko nyt joku nugetinpuolustaja kertoa että miksi nakit ja ranskikset on lapsesta huolehtimista ja ruisleipä kasviksilla ja kananmunalla maitolasillisen ja hedelmäsalaatin kera heitteillejättö? Tai ratkeaako ongelma jos leivän ja hedelmäsalaatin lykkää mikroon? Vai pitääkö täysjyväruisleipä vaihtaa valkoiseen vehnäpastaan että sitä voi kutsua päivälliseksi?

Hieno olkiukko, mutta mene nyt hetkeksi vielä pois kun aikuiset puhuu. Piirrä vaikka joku kiva kuva.

Vierailija
294/348 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos koulussa esim. terveydenhoitaja kuulisi, niin tekisi varmaan lasun teistä. Ja sitten vaahdottaisi, miten täysin kunnollisille vanhemmille voidaan tehdä näin, kun ei ymmärretä, että jotain on oikeasti pielessä..

Ei muuten tee mitään lasuja. Oon itse yläasteella terveydenhoitajalle sanonut syöväni kotona leipää, kun tuli syömisistä puhe. Kyseli vain että mitä laitan leivän päälle ja asia oli ok.

Olen myös neuvolassa maininnut, että meillä syödään vain 1 lämmin ateria päivässä, eikä kyllä mitään lasua tehnyt.. mainitsi kyllä muistaakseni, että tulee kyllä edullisemmaksi syödä 2 kunnon ateriaa kuin kuitata toinen välipaloilla.

Vierailija
295/348 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään pelkkiä eineksiä illalla.. pinaattiohukaisia, valmislaatikoita, ranskalaisia ja kalapuikkoja jne. Olemme myös sen verran myöhään kotona miehen kanssa, että ruoka olisi pöydässä muuten vasta nukkumaanmenoaikaan.

Vierailija
296/348 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja 15 vuoden kouluruokailulla kirjoitti:

Kouluruoka on koko ajan heikompitasoista ravintoarvoiltaan. On "makaronikeittoa", puuroa, raastetta salaattien ja hedelmien sijaan jne. Älkää missään nimessä jättäkää lapsia koululounaan ja leipien varaan. Surullista jo nyt katsoa, kun lapset syövät maanantaisin kouluruokaa poikkeukselliset annokset, kun ruokahuolto on kodeissa viikonloppuisin niin heikkoa.

Mitä vikaa raasteissa? Itse olen kouluni käynyt aikana jolloin raasteet ja puurot tulivat kyllä tutuiksi. Muuten kyllä uskon että ruoka ei ehkä nykyään ole niin hyvää kuin silloin.

No se tietysti on että lapset eivät ehkä syö niitä raasteita kun pitäisi olla salaatinlehtiä ja kurkkua ja jotain makeita hedelmiä?

Ja jostain luin että maanantaille tarkoituksella laitetaan jotain herkkuruokia.

Ei herkkuruokia vaan erityisen ravintopitoisia ja täyttäviä ruokia, ja enemmän. Tiistaina sitten onkin kasvisruokapäivä, keskiviikkona puuro, torstaina keitto, perjantaina ehkäpä seitiä - eli ruokia joiden kanssa kasvava nuori ei pitkälle iltapäivään selviä (kasvisruoka siis ei ole mitään täyspainoista ja monipuolista vaan tyyliin kaksi kasvispihviä ja peruna ja kylmää kermaviilikastiketta

T.yläkoulun ope etelä-Suomesta

No minä vähän tätäkin juttua olen ihmetellyt. Onko se niin kummallista jos maanantaina menekki vaan kasvaa ja kasvaa?

"Helsingissäkään ei tilastoja ole laadittu kouluruokailusta, mutta käsitys maanantainälästä on vakaa. Helsingin ruokapalveluiden päällikkö Aulikki Johanssonin mukaan ruokaa kuluu maanantaisin enemmän. Suuntaus on hänen mukaansa jatkunut jo pitkään.

– Siksi me suunnittelemme kouluruokalistamme niin, että maanantaisin on tarjolla mahdollisimman monelle lapselle maittavaa ruokaa. Tähän tarkoitukseen esimerkiksi makaronilaatikko ja lihapullat sopivat hyvin, kertoo Johansson."

https://yle.fi/uutiset/3-8490969

Ja niiden raasteiden vikaa yhä ihmettelen, miksi pitäisi syödä kurkkua ja salaatinlehtiä, korkeintaan jollain tomaatilla höystettynä, tai niitä hedelmiä.

Vierailija
297/348 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua kiinnostais tietää että missä iässä nuo sydänongelmat, sydän- ja verisuonitaudit, diabetes yms. yleensä puhkeaa jos lapsena on syönyt huonosti? Itse söin myöskin lapsena koulun jälkeen vain valkoista paahtoleipää, mehua, keksejä, pelkkää vehnäspagettia tai pelkkiä ranskalaisia ketsupilla yms. Ei kasvista tai protskua koskaan. En ole koskaan kuitenkaan ollut ylipainoinen enkä syömishäriöinen. Ikää on nyt 36. Koska voin varautua sydänongelmiin ja diabetekseen yms? Olen kyllä aikuisiällä syönyt joka päivä paljon kasviksia. Kompensoiko se?

Vierailija
298/348 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua kiinnostais tietää että missä iässä nuo sydänongelmat, sydän- ja verisuonitaudit, diabetes yms. yleensä puhkeaa jos lapsena on syönyt huonosti? Itse söin myöskin lapsena koulun jälkeen vain valkoista paahtoleipää, mehua, keksejä, pelkkää vehnäspagettia tai pelkkiä ranskalaisia ketsupilla yms. Ei kasvista tai protskua koskaan. En ole koskaan kuitenkaan ollut ylipainoinen enkä syömishäriöinen. Ikää on nyt 36. Koska voin varautua sydänongelmiin ja diabetekseen yms? Olen kyllä aikuisiällä syönyt joka päivä paljon kasviksia. Kompensoiko se?

Terveys alkaa romahtaa viidenkympin jälkeen, hyvinkin nopeasti. Meidät on kasvatettu noin ja nyt niitetään satoa.

Vierailija
299/348 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppoja, suhteellisen terveitä ruokia mistä syö helposti pari päivää:

* tonnikalasalaatti riisillä (jaa salaatti kahteen osaan/ kahdelle päivälle, jolloin voit seuraavana päivänä myös keittää tuoreen riisin ja lisätä sen lämpimänä joukkoon, kylmä riisi ei maistu yhtä hyvälle. Omaan salaattiin laitan esim. jäävuorisalaattia, baby pinaattia, tomaattia, kurkkua, herneitä, maissia, paprikaa, purjoa, tonnikalaa öljyssä (voi myös käyttää tonnikalaa vedessä jos öljy pelottaa), täysjyväriisiä.

* uunivihannekset ja broilerinkoivet tai broiskun fileet. Pilko juurekset tai osta pakasteesta (esim peruna, lanttu, porkkana, punasipuli, paprika, herneenpalkoja..) pyörittele rypsiöljy/mausteseoksessa. Lisää loraus vettä ja kypsennä uunissa. Kypsennä liha. Ovat hyviä vielä seuraavanakin päivänä lämmitettyinä.

* kaalilaatikko pannulla; suikaloi valkokaali. Ruskista pannulla sipulia ja jauhelihaa. Mausta suolalla ja pippurilla. Lisää joukkoon suikaloitu kaali ja paahda se kuulaaksi. Lisää joukkoon vesi ja anna hautua n. 30 min jolloin vesi on haihtunut. Itse lisään vielä lorauksen hunajaa.

Siinä on jo 5-6 päivän ruuat, ei tarvitse kokata kuin joka toinen ilta.

Hifistelijöiden ei sitten tarvitse vetää herneitä nekkuun, tarkoitus vaan antaa ideoita tavalliseen perheruokailuun :)

Vierailija
300/348 |
25.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, kyllä on huonoa vanhemmutta, jos ette ole esim pitkäaikaissaraita, jotka taas saavat kunnalta apua lasten hoitoon ja kasvatukseen.

Eivät vaikuta pitkäaikaissairailta, koska ovat työstä väsyneitä ja harrastavat jopa viikonlopunkin niin, etteivät "ehdi" ruuantekoon. Tuollaisesta harrastamisesta jo tekisi mieli sanoa jotakin, mutta olkoon. Jokatapauksessa (kuten sanottu täällä tuhat kertaa), kasvavat lapset tarvitsevat ainakin kaksi kunnon ateriaa päivässä ja sen lisäksi aamu-, ilta- ja välipalan. Tuollainen ruokailu kostautuu myöhemmin ja siitä seuraa useimmiten ylipaino-ongelmia, diabetesta jne. Lapsesi saavat ihan liikaa hiilihydraatteja päivän mittaan, jos koko iltapäivä eletään leivällä. En kyllä usko tämän jutun olevan edes totta, sillä noin typeriä ja itsekeskeisiä vanhempia ei voi olla olemassakaan.

Mun mielestä tällä palstalla on usein ollut ketjuja joissa kerrotaan että laitetaan vain yksi "lämmin" ateria, ja muistaakseni se on ollut ihan ok useimmille. Jännä että nyt näin.

Niinhän se on ja se on päivällinen, sillä vain harvat pystyvät valmistamaan tai syömään lounaan kotona. Vanhemmat syövät lounaan ulkona tai työpaikoilla ja lapset päiväkodissa tai koulussa. Minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä, kun Suomessa on lyhyet ruokatunnit työelämässä. Ei siinä ajassa ehdi lounasta tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä