Olemmeko huonoja vanhempia jos emme laita arkipäivinä ruokaa?
Meillä on kaksi kouluikäistä lasta jotka syövät tietysti kouluruuan joka päivä. Kotona saavat ottaa kaapista esim. leipää niin paljon kuin jaksavat syödä mutta ruokaa emme arkisin laita. Syömme itse tukevan lounaan töissä ja iltaisin emme väsyneinä jaksa enää laittaa mitään ruokaa. Lauantaina ja sunnuntaina laitamme tietysti itsellemme ja lapsille lounasta.
Lapset ovat kasvaneet hyvin näinkin (ovat pitkiä ikäisekseen) ja jaksaneet käydä koulua ja harrastaa. Nyt kuitenkin kuulin väitteen että emme huolehdi lapsistamme kunnolla koska emme laita heille jokaikinen päivä lämmintä ruokaa. Kysymys kuuluukin onko tämä mielestänne totta ja olemmeko muka ainoa perhe jossa toimitaan näin.
Kommentit (348)
Lapset syövät siis yhdentoista aikaan koulussa aterian. Siitä eteenpäin, koko loppupäivän, heidän pitäisi pärjätä leivänpaloilla tms.
Edes jonkinmoisen aterian valmistukseen menee puoli tuntia. Sitäkään aikaa ei tarvitse seistä jatkuvasti hellan äärellä. Jos vanhemmat vuorottelevat päivällisen valmistelussa, aikaa ruoanlaittoon kuluu keskimäärin vartti arkipäivää kohden. Aterian jälkeen menee hetki tiskien latomiseen koneeseen ja pieneen pöytien pyyhkimiseen. Lisäksi yhteinen ateria on tärkeä perheen yhteenkuuluvuuden kannalta. Aterian yhteydessä käydään läpi päivän mukavat kuulumiset. Murheet tilitellään sitten jossain muussa yhteydessä.
Hyvää ruokaa saaneet lapset ovat mukavampia, jaksavat paremmin ja ongelmoivat vähemmän. Ja ihan totta: ei sen aterian niin ihmeellinen tarvitse olla. Perunoita ja jotakin niiden kaveriksi, kasviksia ja sen sellaista.
Vierailija kirjoitti:
Porvoossa ei syödä.
Kyllä siellä leipää syödää. Niin paljon kun jaksetaan! Voi luoja näitä juttuja:D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teette viikonloppuna isompia satseja ruokia, joita sitten voi lämmittää viikolla.
Meillä ei ole aikaa suuriin kokkausprjotekteihin sillä käytämme viikonloput lasten harrastusten tukemiseen (harjoittelevat kotona) joka on tietoinen valinta. Eikä meillä ole jääkaappi(pakastin)tilaakaan tarpeeksi.
Nyt et kyllä taida olla ihan tosissasi enää :D
Vierailija kirjoitti:
iltaisin emme väsyneinä jaksa enää laittaa mitään ruokaa.
No voi kyynel. Arvaa mitä, kaikkia väsyttää työpäivän jälkeen! Lapsista täytyy silti huolehtia kun on heidät tähän maailmaan hommannut, vai tuliko jotenkin yllätyksenä, että lapset ei kasvakaan kiltisti itsekseen jossain huoneen nurkassa? Ja ei, se ei ole huolehtimista, että "saavat ottaa kaapista esim. leipää niin paljon kuin jaksavat syödä mutta ruokaa emme arkisin laita".
Niin monessa lapsiperheessä lapset joko saavat pelkkää makaronia ja ketsuppia tai lautaselta syövät pelkät makaronit ja ketsupit että kyllä leipä päällisineen on oikeasti monipuolisempaa kuin se Lämmin Ruoka.
Vierailija kirjoitti:
Koulussa tarjottava lounas on eri tasoa kuin aikuisten ravintolassa nauttima lounas. Lisäksi kasvavat lapset ja nuoret tarvitsevat eri tavalla ruokaa kuin aikuiset. Mitä ruokaa lapsenne syövät kesällä, kun tarjolla ei ole edes kouluruokaa?
Juuri näin. Olen itse koulussa töissä ja meillä on ruokailuvuoro klo 10. Ruoka on ravinto-arvoiltaan ihan surkeaa ja ennen puoltapäivää on jo nälkä. Ei todellakaan ole verrattavissa lounasruokaloiden tarjontaan.
Ehdottomasti lapset tarvitsevat toisen lämpimän ruoan!
Meidän kouluissa syödään joka viikko puuroa ja silläkö lapsen pitäisi pärjätä seuraavaan päivään? Teillä taitaa olla joka päivä nälkä päivä.
Pin kirjoitti:
Olen niin kyllästynyt tähän nykyiseen armottomaan hyvä-vanhempi-huono-vanhenpi-lätinään. Aiheet kun ovat jotain niin kermaperseisiä ja täydellisyyteen tähtääviä ja omaan virheellisyyteen sokeutuvaa muiden syyttelyä.
Ei ette ole huonoja vanhempia, meistä vaan jokaisesta löytyy joku "paska äiti/isä"-kohta. Se on vaan helppoa syytellä aiheessa muita, jonka itse hoitaa kunniallisesti unohtaen sen kaiken, mitä ei itse tee niin oppikirjan mukaan. Jokainen lammas osaa "vähän ihmetellä" kun toinen syöttää purkkiruokaa koliikkikuukausina tai ihan vaan siksi kun ei huvita muussata ruokaa. Aargh jotain rajaa noissa, vähän armollisuutta ja lopettakaa se saatanan "ihmettely". :D Ja kyllä, mä kuulun niihin erinomaisiin äiteihin jotka jaksaa soseuttaa vauvalle parsakaalit, tekee joka päivä ravitsevat pari lämmintä ateriaa, antaa idut ja pavut, on varautunut kasvissosekeitolla jos tulee väsyneempi päivä, mutta tekeekin sitten kaikenlaista muuta huonoa vanhemmuutta ilmentävää toimintaa. Kuten ihan jokainen kuolevainen...
Puhutaan uudestaan kun kyseessä on oikeasti huono vanhempi, jokainen voi järjellä miettiä mitä pitää tehdä tullakseen sellaiseksi.
Vanhemmuudessa ei ole kysymys kilpailusta toisia vanhempia vastaan, vaikka suorittajavanhemmat näin ajttelevat.
Ei tässä kuitenkaan ole kysymys siitä, ihmetteleekö joku vaan siitä, että saako lapsi riittävän hyvän ravitsemuksen. Terveen elämän perusteet ovat aika simppelit; riittävästi lepoa, liikkuntaa ja riittävän monipuolinen ruokvalio. Koska lapsi ei itse päätä elintavoistaan, on nämä vanhemman vastuulla. Eikä tästä vastuusta voi livetä vain koska asiat toki voi tehdä aina vielä paljon huonommin.
Vierailija kirjoitti:
No riippuu siitä että onko siellä kotona mitään muuta kuin leipää? Hedelmiä, jugurttia, valmisruokia ym.? Aika ykstoikkoista on jos ei koskaan saa mitään muuta kotona kuin leipää. Äkkiäkös sitä ranskikset ja kalapuikot nakkaa uuniin ja kaupan salaattia siihen, miksi sellaista ruokaa ei muka jaksa tehdä jos lapset sitä söisivät mielummin kuin ainaista leipää?
Leivästä voi tehdä vaikka mitä. Kinkku, kalkkuna, juusto, falafel, kaikki kasvikset,makkarat, graavilohi, savukalat... noita kaikkia on minun leipäni välistä löytynyt. Suurin osa noista on myös sellaisia täytteitä että suomalainen lapsikin osaa ottaa kaapista ja syödä. Leipää on myös hampparit, pulled porkit, sloppy joet, hodarit, wrapit, tortillat sekä patongit. Leipää voi tehdä kaurasta, vehnästä, rukiista, maissista tai moniviljasta. Se voi sisältää hedelmiä, siemeniä, pähkinöitä, hiutaleita tai vaikka mitä muuta.
Että jos pakasteesta tulleet kalapuikot on mielestäsi jotenkin parempaa vain siksi että niitä on "kokattu" uunissa niin selvä homma.
Mä toivon,että tää on Provo. Jos ei oo niin oon todella huolissani teidän lapsien hyvinvoinnin kannalta.
Vanhempien tehtävänä on pitää huolta lapsista ja olla osallisena terveyden tukemisessa. Terveyden tukemiseen kuuluvat muiden arkipäivän ruutinien lisäksi ruoanlaitto. Oli sitten kyseessä viikonloppu tai arkipäivä.
Kasvava lapsi ja nuori tarvitsee ravintoa ja te olette vastuussa vanhempina siitä,että nämä asiat täyttyvät siihen asti kun lapsi on omilla pärjäävä täysi-ikäinen aikuinen. Kasvavalle lapselle ei riitä yksi lämmin ateria koulussa.
Luulisi,että aikuiset ihmiset olisivat perillä aivan perusasioista jo ennen lapsien hankkimista eli siitä mitkä ovat vanhempien velvollisuudet kasvattajina. Miksi lapsia hankitaan? Eikö lapsia hankita siksi,että niitä aidosti halutaan täyttämään maailmaa ja tuomaan sisältöä vanhempien elämään sekä heistä halutaan pitää huolta. Jos olette vanhempina noin eri mieltä asioista ,ottaisin itseäni niskasta kiinni! Sanoisinko,että tuo on hyvin vakava asia, johon voidaan puuttua esim. Koulussa ym. Joten teinä menisin itteenne ja muuttaisin elintapoja äkkiä. Maalaisjärki on sallittua myös lasten kasvatuksessa.
Kanafileitten paistamiseen ja kasvisten keittämiseen ei kauan mene. Tai ruokaisan mukakkaan (lisää raejuustoa, fetaa, kasviksia) tai jonkun uuniruoan; perunasipulisekoitus, lihaa ja kermaa). Ei sen arkiruoan tarvitse olla mitään erikoista/työlästä mutta kyllä lapsille mitää 2 lämmintä ruokaa päivässä olla!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teette viikonloppuna isompia satseja ruokia, joita sitten voi lämmittää viikolla.
Meillä ei ole aikaa suuriin kokkausprjotekteihin sillä käytämme viikonloput lasten harrastusten tukemiseen (harjoittelevat kotona) joka on tietoinen valinta. Eikä meillä ole jääkaappi(pakastin)tilaakaan tarpeeksi.
Miksi ette ulkoista ruokailuja? Tilatkaa ravintolasta tai kysykää lounasravintolasta saisitteko sieltä ostaa päivittäin mukaan.
Olisit ap sanonnut vaikka että teillä ei syödä kun kaupan lihapiirakoita. Olis kuulostannut vielä pahemmalta.
Hakekaa apua, jos ette arjen hallinta ja lapsista huolehtiminen ei onnistu. Teiltä puuttuu tietämys siitä, millaista ravintoa ja säännöllistä ateriarytmiä kasvavat lapset tarvitsevat. Lisäksi on huolestuttavaa, että vanhemmat eivät omien sanojensa mukaan jaksa huolehtia lastensa ravinnonsaannista työpäivän jälkeen.
Te olette itse lapset hankkineet, ja teidän tehtävänne on nyt ryhdistäytyä ja huolehtia lapsista. Esim. perhetyön avun pariin hakeutuminen ei olisi teille ollenkaan huono homma.
No ei tässä nyt varmaan siitä ole kysymys, että oletteko huonoja vanhempia vai ette, mutta kyllä lapsille pitää tehdä ruokaa. Laadukkaan energian tarve on tasainen, ja vanhempien tehtävä on pitää huolta että se täyttyy. Yhdessä syöminen on psyykkisen kehityksen kannalta tosi hyvä juttu, oikean ruoan säännöllinen syöminen (lapset tarvitsevat kaksi lämmintä ruokaa päivässä + välipalat) fyysisen kehityksen kannalta tärkeää. Säännöllisellä terveellisen oikean ruoan syömisellä lapset oppivat hyvän ja terveen suhteen ruokaan, mikä ehkäisee paino-ongelmia ja syömishäiriöitä. Leipien napsiminen itsenäisesti oikean syömisen sijaan ei ole ok. Jotain isoja keittoja tai laatikoita voi tehdä etukäteen valmiiksi isoja satseja vaikka yhdessä lasten kanssa. Kunnon ruoan tarjoaminen ei siis tarkoita sitä, että joka päivä tarvisisi kokata. Jos kokkaaminen tuntuu jotenkin kauhean työläältä, ehkä teette sen jotenkin väärin? Menkää yhdessä kokkikurssille ja tehkää hommasta koko perheen hauska projekti.
Porvoota huuteleville tiedoksi, että vaikka tämä aloitus sellainen olisikin, on perheitä, joissa toimitaan tismalleen näin. Kuten omassani. Asia on siis tärkeä ja siitä täytyy keskustella.
Hieman hukassa ovat ehkä prioriteetit, jos pitää miettiä sitä että tarvitseeko lapsi ruokaa. Infopläjäys: Ruoka on tärkeämpää kuin harrastukset. Harrastamisella tai vanhempien väsymyksellä tai oikeastaan millään muullakaan ei voi perustella sitä, ettei lapsille tehdä ruokaa. Jos ette ihan oikeasti jaksa, pyytäkää lastensuojelun perhetyötä apuun.
Olen yksihuoltaja, ja minulla on ollut muutama jakso, jolloin töitä on ollut todella paljon. Silloin en jaksanut laittaa joka arki-ilta kotiruokaa, mutta ostin sitten kaupasta valmisruokia. Mitä vaivaa vaatii ostaa kaupasta valmis grillibroileri ja salattiakin saa sellaisesta itsepalvelupisteestä valita ihan omaan makuun? Lapset ei jaksa pelkällä koululounaalla ja leivällä. Minulla on myös pakastimessa aina jotakin mitä voi lämmittää- kyllähän aina joskus tulee hetki, jolloin pystyy tekemään ruokaa varastoon. Ostakaa toinen pakastin, jos nykyinen on liian pieni.
JA vielä vastaus kysymykseesi; kyllä, olette huonoja vanhempia, jos lapsenne elävät aamupäivän jälkeen koko loppu päivän leivällä. Voitte varmasti parantaa tapanne ja laittaa lapsille ruokaa. Se on sitten toinen asia, jos ette halua.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksi kouluikäistä lasta jotka syövät tietysti kouluruuan joka päivä. Kotona saavat ottaa kaapista esim. leipää niin paljon kuin jaksavat syödä mutta ruokaa emme arkisin laita. Syömme itse tukevan lounaan töissä ja iltaisin emme väsyneinä jaksa enää laittaa mitään ruokaa. Lauantaina ja sunnuntaina laitamme tietysti itsellemme ja lapsille lounasta.
Lapset ovat kasvaneet hyvin näinkin (ovat pitkiä ikäisekseen) ja jaksaneet käydä koulua ja harrastaa. Nyt kuitenkin kuulin väitteen että emme huolehdi lapsistamme kunnolla koska emme laita heille jokaikinen päivä lämmintä ruokaa. Kysymys kuuluukin onko tämä mielestänne totta ja olemmeko muka ainoa perhe jossa toimitaan näin.
Ette varmaan ole ainoa perhe, joka toimii noin.
En osaa sanoa millaisia vanhempia olette, vanhemmuus on iso ja monipuolinen juttu. Aika ankealta teidän elämänne kyllä vaikuttaa. Yhdessä syöminen perheen kesken on kivaa ja palkitsevaa. Sen kautta tulee huomaamatta kaikenlaista hyvää: käytöstavat kehittyvät, yhteisöllisyys vahvistuu, kieli kehittyy kun keskustellaan yhdessä, arjessa on rytmiä ja ryhtiä kun pidetään kiinni yhteisestä ruoka-ajasta. Lisäksi kokkailu on luovaa toimintaa, joka kehittää aivoja. Hyvä ruoka on yhteinen ilo ja nautinto.
On vanhempien vastuulla (ei koulun!), että lapset saavat syödäkseen mahdollisimman monipuolisesti. Yksi lämmin ateria/ pvä ei mielestäni riitä. Se, että lapset nyt kasvavat ja jaksavat, ei kerro kaikkea. Jatkuvasta napostelusta tai leivän mättämisestä ei pitkän päälle hyvää seuraa.
Vanhemmatkaan eivät syö kunnolla kun niin kamalasti väsyttää, ettei jaksa arkena kotona ruokaa laittaa. Siihen hommaan voi myös ottaa lapset mukaan, se säästää aikuisten vähäisiä voimia. Jos voimat kuitenkin riittävät viikonloppuisin lounaan tekemiseen, niin sitähän tekee samalla vaivalla vähän enemmän, pakastaa ja lämmittää viikolla päivälliseksi.
Onko teillä mitään arjen perhetraditioita tai -tapoja, vai asutteko vain saman katon alla? Jos vastaus on, että lapsia kuskataan autolla harrastuksiin, mitä noiden matkojen aikana tapahtuu, mistä puhutaan?
No mua kyllä huolestuttaisi saavatko lapset tarpeeksi proteiinia ja energiaa. Ette varmaan ole kaikkein huonoimpia mutta ei tuo nyt mikään toivottava toimintatapa ole.
Itse teen isoja annoksia pakkaseen viikonloppuisin, niin ei tarvitse kiireessä arki-iltana kokata.