Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko narsistien urhreista iso osa oikeasti itse narsisteja?

Vierailija
23.06.2017 |

Siis en tarkoita kaikkia narsistien läheisenä olemisesta oikeasti kärsineitä, sellaiset ihmiset usein häpeävät asiaa, vaikka asiasta keskustelu vaikka terapiassa on mielestäni rohkeaa ja ihailtavaa! Tarkoitan aktiivisista uhrikerholaisia. Sellaisia ihmisiä, jotka yllättäen ovat joutuneet narsistien uhriksi kerta toisensa jälkeen,heidän isät, äitit, isovanhemmat, kaikki opettajat ja lastensa opettajat, kaikki virkailijat, kaikki exät, exien vanhemmat ja nykyisen kumppanin vanhemmat ovat heitä hyväksikäyttäneitä narsisteja, vaikka he eivät ole koskaan edes miettineet yhtään mitään väärää, vaan suorastaan enkelisin ottein olisi halunneet pelastaa nämä ihmiset, jotka palkaksi kaikesta ihanuudesta vain ottivat elämäntehtäväkseen näiden ihmisten elämän tuhoamisen.

Olen miettinyt, että haluavatko narsistit leikkiä uhreja kohdatakseen muita, oikeita uhreja, joista saa itsellensä kynnysmaton. Pohdinta siis lähti siitä, että olen huomannut narsistiksi leimaamisen olevan jonkin asteinen muoti-ilmiö. Kun ilmiötä tutkii tarkemmin, näyttää se enemmän siltä, että henkilö jolla on itsellään narsistisia tai tunnekylmiä piirteitä ei kestä ympärillä olevia normaali-itsetutoisia manipuloimattomissa olevia ihmisiä ympärillään, ja kääntää asiasta uhritarinan. Oikeat uhrit taas eivät häpeissään uskalla tuoda omaa läheisriippuvaisuuttaan ja manipuloitavuuttaan julki, eivätkä ole siksi niin kovassa äänessä.

Kommentit (120)

Vierailija
101/120 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tapauksen, jossa entisen avioparin nainen oli narsisti. Tämä vaimo esiintyi uhrina kaikkialla ja lopulta sekä mies että vaimo menivät samaan narsistien uhrien -tukiryhmään. Kumpikaan ei sitten lopulta voinut ko. ryhmään osallistua, koska eivät tienneet, kuka puhuu totta.

Vierailija
102/120 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta puolestaan alkaa kuulostaa siltä nuo sinun juttusi, että asia ylemmyydentuntoisesti luokittelet muita, kuka on luvalla surkea uhri, joka ei kykene mihinkään kunnon elämään, ja tästä syystä hakeutuu uhriksi, ja kuka vain esittää uhria, ja hakeutuu tästä syystä uhriksi. Sinun maailmassa siis kaltoin kohdellut ovat joka tapauksessa hankkiutuneet itse siihen kaltoinkohteluun jonkun oman huonoutensa takia.

Enpä haluaisi olla ihminen joka on mitenkään sinun vallasta riippuvainen. Minulla on juuri tuollainen kaikentietävä akentuva pomo, ja hänellä ala itsellä plla melkoisia kuvitelmua paremmuudesraan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/120 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erittäin huonosti artikuloitu aloitus. Todella väärin, jos uhreja aletaan leimata narsisteiksi. Tai väitetään että on uhrin vika, jos joutuu narsistin vaikutusvaltaan. Te jotka näin väitätte, että tajua kuinka hirveä kokemus se on, eikä sellaisella kiltillä ihmisellä todellakaan ole narsistisia piirteitä, päinvastoin!!

Vierailija
104/120 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi otsikko on "Onko narsistien uhreista iso osa oikeasti itse narsisteja"? Ihan puuta heinää. Otsikon kuuluisi olla että" esittääkö narsisti usein uhria"? Koska sitähän narsisti tekee esimerkiksi niissä tilanteissa, joissa joku (joka on huomannut narsistin hulluuden) laittaa välit narsistiin poikki. Silloin tietenkin narsisti esittää että hän on uhri ja hän on hyvin loukkaantunut. Ja hän levittää juoruja kuinka paha ja ilkeä tämä toinen ihminen on, joka on todellisuudessa osannut juosta oikeaa narsistia pakoon ja tekee siinä aivan oikein. Nyt järki käteen tässä keskustelussa. Ei voi luokitella narsistin uhreja narsisteiksi. Kaikki narsistit jotka lukevat tätä hihkuvat innosta, kun käännätte asian täysin väärinpäin. Se joka on oikeasti tavannut aidon narsistin, tietää että siitä kuviosta on erittäin vaikea päästä pakoon, varsinkin siinä tilanteessa jos narsisti ja sen hovi ovat kaikki sinulle tärkeitä henkilöitä esim. työ tai perhekuvioissa. Narsisti voi tehdä elämästäsi helvettiä.

Vierailija
105/120 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko narsismi-termi on kärsinyt hillittömän inflaation. Ei kaikki mulkut ole narsisteja. Lisäksi lähes kaikilla ihmisillä on narsistisia piirteitä ja ominaisuuksia, mutta varsinainen narsistinen persoonallisuushäiriö on harvinainen. Tyyliin 1-2% väestöstä. Mitä ap:n aloitukseen tulee, niin ainoa läheiseni jonka narsismista olisin valmis lyömään vetoa näkee lähes kaikissa kenen kanssa joutuu hankaluuksiin narsistin. Tekee näitä diagnoosejaan ja nimittelee narsisteiksi siis lähes kaikkia kenen kanssa tulee ihan arkisia hankaluuksia, riitoja yms.

Ei musta oo harvinaista, jos 1-2 tyyppiä sadasta on narsisteja. Se on kammottavan paljon.

Vierailija
106/120 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi otsikko on "Onko narsistien uhreista iso osa oikeasti itse narsisteja"? Ihan puuta heinää. Otsikon kuuluisi olla että" esittääkö narsisti usein uhria"? Koska sitähän narsisti tekee esimerkiksi niissä tilanteissa, joissa joku (joka on huomannut narsistin hulluuden) laittaa välit narsistiin poikki. Silloin tietenkin narsisti esittää että hän on uhri ja hän on hyvin loukkaantunut. Ja hän levittää juoruja kuinka paha ja ilkeä tämä toinen ihminen on, joka on todellisuudessa osannut juosta oikeaa narsistia pakoon ja tekee siinä aivan oikein. Nyt järki käteen tässä keskustelussa. Ei voi luokitella narsistin uhreja narsisteiksi. Kaikki narsistit jotka lukevat tätä hihkuvat innosta, kun käännätte asian täysin väärinpäin. Se joka on oikeasti tavannut aidon narsistin, tietää että siitä kuviosta on erittäin vaikea päästä pakoon, varsinkin siinä tilanteessa jos narsisti ja sen hovi ovat kaikki sinulle tärkeitä henkilöitä esim. työ tai perhekuvioissa. Narsisti voi tehdä elämästäsi helvettiä.

Tämä! Kiitos että korjasit ketjun pöljyydet.

Vierailija
107/120 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-mieheni on narsisti. Ja itse olen läheisriippuvainen. Käyn terapiassa ja siellä nämä asiat ovat alkaneet selvitä. Nyt mietin, että pitäisikö luopua lasten isävierailuiista, koska isä haukkuu ja arvostelee lapsia koko ajan? Isän kanssa asiaa on turha ottaa ouheeksi, kuten arvaatte, mutta hän on jo aiemmin ehdottanut, että lapset voisivat olla hänen luonaan vähemmän. Oikeastaan hän tarvitsee vain suvun kesäjuhlissa käydä näyttelemässä vuoden isää ja ottaa kaiken kunnian.

Vierailija
108/120 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että tänä päivänä joka toinen on narsisti tai persoonallisuushäiriöinen. Välillä tuntuu, että itselläkin on jompi kumpi kun kriteerejä lukee.

Pelottavaa.

Mulle taas on ihan selkeää, etten kuulu kys. ryhmiin. Mikään kriteeri ei täyty.

Persoonallisuushäiriöstä en tiedä.

Mutta meissä ihan jokaisessa on ainakin yksi narsistinen luonteenpiirre.

Mussa ei ollut. Ehkä siksi tarvitsin narsistin elämääni, että oppisin pitämään omia puolianikin. Niin olen sen tuuminut. Siis että sain jotain hyvääkin narsistilta.

En usko. Jokaisessa terveessä ihmisessä on narsistisia piirteitä. Joko valehtelet, et osaa analysoida itseäsi lainkaan, tai olet persoonallisuushäiriöinen.

Minä en usko, että on ihmisiä, joita ei kritiikki lainkaan satuta, tai ihmisiä, jotka eivät koskaan iloitse hyvästä palautteesta. Nämä ovat narsistisia ominaisuuksia, joita ihmisellä kuuluukin olla.

Olen käynyt taidekoulun, jossa opetettiin ottamaan kritiikki vastaan niin ettei se satuta itseä. Todellakin iloitsen hyvästä palautteesta ja positiivisista asioista muutenkin, mutta en koe sen olevan narsismia. Sori nyt vaan.

Vierailija
109/120 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex-mieheni on narsisti. Ja itse olen läheisriippuvainen. Käyn terapiassa ja siellä nämä asiat ovat alkaneet selvitä. Nyt mietin, että pitäisikö luopua lasten isävierailuiista, koska isä haukkuu ja arvostelee lapsia koko ajan? Isän kanssa asiaa on turha ottaa ouheeksi, kuten arvaatte, mutta hän on jo aiemmin ehdottanut, että lapset voisivat olla hänen luonaan vähemmän. Oikeastaan hän tarvitsee vain suvun kesäjuhlissa käydä näyttelemässä vuoden isää ja ottaa kaiken kunnian.

Hauska että mainitsit kesäjuhlat. Itse ottaisin esille myös kevätjuhlat. Eksäni narsistien narsisti oli laiminlyönyt lapsensa tapaamiset vuosikausiksi, mutta pelmahti lapsensa ekan luokan kevätjuhliin vanhempiensa kanssa yllättäen juhlatamineissaan esittämään ihanaa perhenäytelmää. Lapsi meni aivan hämilleen, kun ei ollut nähnyt heitä vuosiin. Tämä näytelty näytös olikin sitten tarkoitettu eksän yrityksille kiristää minulta rahaa lapsen avulla, mikä selvisi pian.

Vierailija
110/120 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistin tunnistaa kyllä kun joutuu sellaisen uhriksi. Vaikka olisi ainutlaatuinen kokemus omassa elämässä. Viimeistään viranomaisten puheista, jos ei muusta.

Vierailija
111/120 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin narsistianoppi uhriutuu? Siitä tuntee narsistin.

Vierailija
112/120 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivoisin että narsisteista ei keskustelisi kuin ne ihmiset, jotka ovat oikeasti törmänneet sellaiseen tai eläneet sellaisen kanssa.  Ihan jo sen vuoksi ettei näitä sinänsä ihan selkeitä käsitteitä ja oireita sotkettaisi ja hämmennettäisi omilla teorioilla. Tuohon diagnoosin vaatimukseen en tosin täysin usko, koska tiedän kuinka vaikea narsistille on saada apua, kun toinen ei halua, vaikka oma elämä olisi ihan solmussa kaikkien huijaustensa takia.

Eihän kukaan leimaaja uskokaan diagnoosin vaatimukseen, ilmeisesti riittävää on vain toisen osapuolen vakuuttuneisuus asiasta.

Mitä sillä uhrin diagnoosilla on väliä? Eihän se päde missään. Mutta tuo mielenrauhan uhrille, kun antaa työkalut alkaa käsitellä asiaa. En ymmärrä muutenkaan tätä diagnoosin vaatimusta, kun uhrit eivät yleensä vaadi mitään, mitä viranomaiset eivät olisi valmiita myöntämään todisteiden valossa. Eivät viranomaiset vaadi mitään lääkärin diagnoosia, heille riittää todisteet narsistin teoista. Mihin edes tarvitaan diagnoosia, jos uhri ei halua apua? Se on ihan sama ulkopuolisille, onko narsisti narsisti tai vaan vaikea ihminen, tai diagnosoitu tai ei. Ei uhrit edes kutsu narsistia yleensä narsistiksi vaan ihan nimellä niin kuin muitakin ihmisiä. Joku on nyt ihan turhaan vauhkoontunut tästä diagnoosista. Ei diagnoosi tee sairaasta sairasta, vaan tauti. Ei kukaan muu tarvitse sitä diagnoosia kuin potilas itse, jos haluaa parantua.

Vierailija
113/120 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta turiset! Narsisti kääntää kaiken toisinpäin. Kun narsisti on ilkeä ja uhri lopulta kritisoi loukkaavaa käytöstä, narsisti ei reagoi uhrille vaan tukijoukoilleen apein kertomuksin (valhein), miten uhri on ollut aina ilkeä. Tukijoukot tarvitsisivat herätyksen, miksi uskovat yhden puheita, miksi suostuvat osallistumaan mustamaalaamiseen, miksi eivät ota selvää juorun kohteelta itseltään. Narsisti voi vivahteisesti puhua tukijoukoilleen valheita siitä miten uhri olisi sanonut ilkeästi tukijoukoista, koska narsisti tarvitsee tukijoukot lähteekseen keinolla millä hyvänsä.

Vierailija
114/120 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ex-mies oli myös narsisti. Mutta minä en ole läheisriippuvainen. Ennemminkin erakko. Ketuttaa kun kaikki narsistin uhrit leimataan muotitermillä läheisriippuvainen. Siihen loukkuun voi langeta kuka tahansa. Sen opin, kun jouduin vierestä katsomaan kuinka osa ammattilaisista nieli narsistin sepustukset, osa ei. Jälkimmäiset älysivät vilkaista miehen rikosrekisteriä, ulosottoja, elatuspäätöksiä ja muita pikku faktoja. Kyllä narsisti jää kiinni, jos vastapuolella on vähääkään haluja ja älyä selvittää taustoja. Maallikolla harvemmin on pääsyä näihin tietoihin, mutta ammattilaisilla on. Ihmettelen miksi kaikki eivät käytä näitä, jos heille sanotaan suoraan, että narsisti valehtelee. Kun se on kuitenkin suht helppo tarkistaa nykymaailmassa.

Vierailija
115/120 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että tänä päivänä joka toinen on narsisti tai persoonallisuushäiriöinen. Välillä tuntuu, että itselläkin on jompi kumpi kun kriteerejä lukee.

Pelottavaa.

Mussa ei ollut. Ehkä siksi tarvitsin narsistin elämääni, että oppisin pitämään omia puolianikin. Niin olen sen tuuminut. Siis että sain jotain hyvääkin narsistilta.

En usko. Jokaisessa terveessä ihmisessä on narsistisia piirteitä. Joko valehtelet, et osaa analysoida itseäsi lainkaan, tai olet persoonallisuushäiriöinen.

Minä en usko, että on ihmisiä, joita ei kritiikki lainkaan satuta, tai ihmisiä, jotka eivät koskaan iloitse hyvästä palautteesta. Nämä ovat narsistisia ominaisuuksia, joita ihmisellä kuuluukin olla.

Olen käynyt taidekoulun, jossa opetettiin ottamaan kritiikki vastaan niin ettei se satuta itseä. Todellakin iloitsen hyvästä palautteesta ja positiivisista asioista muutenkin, mutta en koe sen olevan narsismia. Sori nyt vaan.

Narsisti on voinut kehittää panssarin. Hän voi nauraa kritiikille tai todisteille. Kritiikki ei osu vaikka luulisi sen satuttavan. Mutta kun heillä on niin vääristynyt todellisuuskuva. Terveen ihmiset narsistiset piirteet on psykan ammattilasten käsitteitä ja turhia jos puhutaan narsismista kun he ei ole terveitä.

Vierailija
116/120 |
24.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottavaa.

Jos minä sanon nyt sinun olevan tyhmä ja varmaan aika huono siinä taiteen teossasi, sinun terve narsismisi suojelee sinua, ja toteat, että nyt vika on oikeasti haukkujan päässä. Se on hyödyllinen ominaisuus, ja ihan eri asia kuin narsistinen persoonallisuushäiriö.

Vierailija
117/120 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein se muka uhri joka kumppaninsa diagnisoi narsiksi onkin se itse, tai muuten huomionhakuinen uhri, narsismia on niin monta lajia.

Vierailija
118/120 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnustan alkuunsa että en ole lukenut koko ketjua, mutta ainakaan äkkiä en huomannut tästä kirjoitettavan vielä: kun ns normaalia elämää suuren osan elämästään viettänyt ihminen kuulee jotakuta, joka tulee ihan erilaisista kuvioista, eivät kokemukset useinkaan kohtaa ja voi olla hyvin vaikea ymmärtää ja soissain tapauksissa uskoa. Kuitenkin maailmassa on olemassa mm mies, johon salama on iskenyt seitsemän kertaa, niin epätodennäköistä kuin se tuntuu olevankin.

Varsinkin kasvuympäristössä narsisti tekee sellaista tuhoa jälkikasvulleen, että ei ole mikään ihme, että he joutuvat kerta toisensa jälkeen hyväksikäytetyksi myöhemminkin. Tottakai, koska heihin on jo äidinmaidosta imeytynyt se, että ainoa syy tai oikeutus olemassaoloon on olla muiden tarpeita varten ja ottaa kaikki tunteet, syyt ja toisen tarpeet kantaakseen. Eivätkä narsistisesta ihmiset tietenkään kauhea terveiden ihmisten kanssa suostu aikaansa vapaaehtoisesti viettämään, vaan läheispiirit ovat kauttaaltaan jollain tavalla narsismin sävyttämiä, uhreja, komppaajia, seuraajia, jotka joko pelosta alentuvat osallistumaan ja seuraamaan toistenkin alistamista tai kenties muutama toisensa löytänyt narsisti, jotka voivat toisiaan pönkittämällä hyvin pitää yllä vaikka millaista pienoismaailmaa. Toki vahingoittavat tarvittaessa ja huvikseenkin myös toisiaan, mutta koska se on paljon nautittavampaa narsistille kuin rauhallinen elämä, tilanne on heille suotuisa, vaikka ulkopuolelta sitä voi olla mahdoton ymmärtää. Henkilölle joka on lapsena tai myöhemminkin elämässään tällaiseen pyöritykseen joutunut, on muodostunut sellainen määrä uhrikokemuksia, ettei sitä varmasti helpolla usko, mutta tuossa tilanteessa se on ei vain loogista, vaan oikeastaan ainoa mahdollinen tapahtumakulku. Narsistivanhempihan pyrkii, yleensä nyös onnistuu, vahoingoittamaan kaikkia orastavia terveitä kaveri-tai parisuhteita ja "hyväksyy" vain sellaiset, jotka ovat ohjailtavissa lisäurheiksi tai käytettävissä alkuperäisen uhrin alisteaseman varmistamiseen. Eli jos tästä karusellista jossain vaiheessa pääsee kyydistä hyppäämään, on todellakin ympärillä ollut kenties aina jollain tavalla hyväksikäyttäviä ihmisiä. Karua hommaa. 

Vierailija
119/120 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä vielä että kun narsisti maalaa urhille puheillaan väärän kuvan maailmasta, urhista ja itsestään, todellisuudentaju järkkyy siinä määrin, että voi muodostua todellisen oloinen kokemus siitä että kaikki muut ovat häntä satuttaneet. Esimerkiksi narsisti sanoo uhrille "kukaan ei voi sinun kanssasi elää, koska olet..." tai "isäsi/puolisosi/luokkakaverisi varmasti hylkää sinut tai raivostuu jos sanot/teet..." tai "kyllähän sinut nauretaan ulos koulusta/töistä jos sinne tuollaisena menet" tai "xxx:hän ei ole koskaan välittänyt sinusta ja minä tiedän sen koska..." jne. Tarpeeksi kauan kun tämä jatkuu ja mahdollisesti monen läheisen toimesta, ei koskaan muodostu luottamusta ulkomaailmaan tai ihmisiin. Maailmankuva ja minäkuva ovat sekaisin ja on valitettavasti myös mahdollista, että tilanne johtaa siihen, että myös uhrista kasvaa narsisti. Ja itse luulenkin että narsistit usein ovat narsistin kasvattamia. Ja myös narsisti voi olla toisen aikuisen narsistin uhri. 

Vierailija
120/120 |
26.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on narsistisia piirteitä. Tämä kannattaa kaikkien muistaa. Tosi narsisteja on sitten kyllä vähän. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme viisi