Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyhmy rinnassa, mikä oli diagnoosisi?

Vierailija
22.06.2017 |

Oliko muita oireita? Miten nopeasti pääsit jatkotutkimuksiin? Kiitos paljon kaikista vastauksista!

Kommentit (55)

Vierailija
1/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveyskeskuslääkärin lähetteellä samalla viikolla mammografiaan ja ultraääneen. Kyhmy osoittautui vaarattomaksi kystaksi, joka tyhjennettiin samalla käynnillä.

Vierailija
2/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmiton kysta. Yksityiselle menin ultraan, pääsi lähes heti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen kyhmy? Kokeile jodilisää pari vkoa. Itsellä oli kovat rinnat, joissa paljon kovia möykkyjä. Möykyt katosivat viikossa, parissa. 

Vierailija
4/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveyskeskuslääkärin lähetteellä samalla viikolla mammografiaan ja ultraääneen. Kyhmy osoittautui vaarattomaksi kystaksi, joka tyhjennettiin samalla käynnillä.

Sama juttu minulla.

Vierailija
5/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa sitten kun teiltä tyhjennetään rinnasta kysta, että se täytyy myös täyttää ilmalla. Se ei muuten häviä, vaan kerää uudelleen nestettä sisäänsä.

Itsellä myös ollut kystia, jotka saattavat olla myös kivuliaita.  

Vierailija
6/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne aina ole kystiä. Jos on pienisoluinen ja agressiivinen syöpä, niin hoitoon pääsemisessä voi mennä jopa kuukausi aikaa. Siinä ajassa syöpä voi karata jo luustoon ja Game Over. Eli varaat heti kun mahdollista ajan mammografiaan. 

Vierailija
7/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nestekysta oli munkin diagnoosi. Oireena oli kipu ja nännipihan turvotus.

Vierailija
8/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli jos siellä on jotain (kyhmy) vain kuukautisten aikana, se ei voi olla syöpää?

Vierailija
9/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri huomasi kyhmyn työterveystarkastuksessa. En itse ollut sitä huomannut. Sain lähetteen mammografiaan, mutta ajanvarauksessa antoivat tutkimusajan vasta kun seuraavat kuukautiset olivat alkaneet. Sitten sain ajan seuraavalle päivälle. Mammon lisäksi lääkäri ultrasi molemmat rinnat. Lopputulema oli että olivat isoja imusolmukkeita. Kainalon ja tissin raja epäselvä.

Vierailija
10/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän yleisiä nuo kystat! Kuinka monelta otettu koepaloja?

Vierailija
11/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla fibroadenooma.

Mammografia n. 3 vkoa kyhmyn löytymisen jälkeen, samalla ultra ja neulanäytteet.

Leikkaus reilut 2 kk myöhemmin.

Vierailija
12/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös fibroadenooma. Hyvänlaatuinen sidekudoskasvain. Vihloo ajoittain kovastikin.

Kävin yksityisellä gynellä muun asian takia, laittoi lähetteen ultraan. Yksityisellä sekin samalla viikolla. Ultran lisäksi otettiin mammografia ja ohutneulanäyte. Ei leikata. Ikää 41.

Vierailija
13/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se oli patti kylkiluussa. Niin pienet tissit että luulin kylkiluuta tissikyhmyksi.

Vierailija
14/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulehdus. Rinta muuttui kovaksi äkillisesti ja selvästi isoja kyhmyjä/ osioita tunnettavissa, vaikka normaalisti en tunne mitään, en siis imettänyt tuolloin. Olen pienirintainen ja rinnat on helppo tunnustella. Rinnat oli myös sairaan kipeät, tai lähinnä toinen. Siis niin kipeä että hipaisukin oli tuskaa. Tästä ajattelin ja toivoin, että kyseessä ei olisi syöpä. Mammografia, UÄ + neulanäyte. Ei pahanlaatuista. Oireisto hävisi itsestään

Vierailija
15/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fibroadenooma, ei leikata. Pääsin lääkärille seuraavalla viikolla löydöksestä ja viikko tästä ultraan.

Vierailija
16/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 jatkaa. Menin siis yks.lääkärille, jossa radiologi otti heti näytteet samalla, tulos kolmen päivän päästä. Olin niin paniikissa etten voinut odottaa.

Vierailija
17/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri kertoo heti arvionsa, kun menet. Varsinkin, jos merkit viittaavat selkeästi rintasyöpään. Mammografia parin päivän sisällä, leikkaus muutamassa viikossa.

Vierailija
18/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän nopeasti ajan saa onneksi julkisellakin. Joskin jos jotain löytyisi, niin olisiko hoitojen aloittaminen sitten kuinka hidasta, kesälomakin jne...

Vierailija
19/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä julkisella pääsee nopeasti kir.polille, jos on syöpäepäily tai siis todettu jo syöpä. Leikataan muutaman viikon kuluessa 1. kiireellisyysluokassa. Ainut vaan, jos oma mielenterveys on menossa, niin alkuvaiheen saa hoidettua yksityisellä nopeammin. Suurin osa kyhmyistä ei kuitenkaan ole syöpää.

Vierailija
20/55 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän nopeasti ajan saa onneksi julkisellakin. Joskin jos jotain löytyisi, niin olisiko hoitojen aloittaminen sitten kuinka hidasta, kesälomakin jne...

Leikkaus nopealla aikataululla, hoidot leikkauksesta toipumisen jälkeen. Kesäloma ei vaikuta tässä kohtaa, jos on oikeasti kiire niin saat lähetteen jonnekin, jossa on tarvittava erikoislääkäri, vaikka kauemmaksikin, luulisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kuusi