Ärsyttää katsella sushi-ravintoloissa noita juntteja jotka eivät tajua, miten soijaa ja wasabia kuuluu oikeaoppisesti sekoittaa toisiinsa!
Sitten ne ottavat yleensä ison nokareen wasabia eikä ollenkaan soijaa. Tai toisinpäin.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Gaijin68 kirjoitti:
Niitä ei kuulu sekoittaa. Ruokapala kastetaan soijaan ja päälle sipaistaan wasabia.
Voi myös ottaa jompaa kumpaa tai ei kumpaakaan.
AINOA etikettivirhe on sekoittaa wasabi soijan kanssa lautasen reunalla/kupissa. Tämä on japanissa saman tason toimintaa kuin ruuan lappaminen suuhun veitsellä täällä.
Kaikki tuntemani japanilaiset laittavat wasabin ja soijan pienelle lautaselle, sekoittavat ja dippaavat sushi siihen. Se etikettivirheestä.
Jotain uskoisin tietäväni koska puolet suvusta on japanista ja vietän siellä aina osan vuodesta.
Liikut kyllä sitten aivan alimman kansanosan parissa... Suomessakin jotkut syövät veitsellä, mutta ei se ole merkki hyvistä pöytätavoista.
Mutta koska olet trolli ja keksinyt itsellesi "suvun" niin tässä vielä pari linkkiä japanilaisiin pöytätapoihin:
https://nextshark.com/3-reasons-why-you-should-never-mix-wasabi-with-so…
https://japantoday.com/category/features/opinions/the-rules-of-sushi
Ja kun kerran sukulaisesi ovat Japanista, niin tässä vielä paikallinen teksti samasta aiheesta: http://josei-bigaku.jp/wasyokumana-3747/
Riisipuoli edellä ei pitäisi dipata soijaan. Vain sitä toista puolta.
Vierailija kirjoitti:
Edustuspäivällisten ja fine diningin ulkopuolella riittää, että osuu suuhun ja omaa pöytätavat. Nutturaa löysemmälle, hyvää juhannusta sinnekin.
Useammassa japanilaisten järjestämässä edustustilaisuudessa käyneenä sanoisin, että tärkeintä on olla kaikille ystävällinen, kehua isäntiä runsaasti, ja nauttia tarjoomuksista. Kysyäkin saa, isäntä on mielellään maansa asiantuntija.
Miksi kukaan haluaisi sekoittaa niitä toisiinsa?
Itse en noudata täysin soija wasabi etikettejä. En sen takia etten tietäisisi niitä, vaan sen takia että mielestäni minun tapani on parempi. Jotkut ihmiset eivät seuraa massaa kaikkialla. Eikä jotain myöskään kiinnosta paskaakaan itä viereisessä pöydässä ajatellaan
Minä sekoitan, koska mielestäni se vaan on niin hyvää siten!
Vierailija kirjoitti:
Niin, soijakastikkeeseen EI KUULU LISÄTÄ wasabia.
Niin jotkut sanoo, mutta sellaista soijaakin myydään jossa on wasabia valmiiksi sekoitettunakin.
Vierailija kirjoitti:
Japanissa sushi on arkista pikaruokaa, sitä voi syödä monella tapaa. Monet vetelevät sormineen. Oikeastaan ainoa sääntö on, että wasabia ei sekoiteta soijaan :D
No höpöhöpö. Kyllä laitetaan soijaan ja sekoitetaan. Muuta tapaa en japanissa koskaan ole oppinut.
Tiedä sitten pyörinkö liian tavisten kanssa?
Zirasisusin kanssa laitetaan soija ja vasabi suoraan päälle ja sekoitetaan. Voi hyvänen aika sentään japanilaisia!
Vierailija kirjoitti:
Miksi kukaan haluaisi sekoittaa niitä toisiinsa?
Voisikohan olla maun takia?
huono ja vanha
onhan sulla oma lusikka myös mukana?
Tämä on yhtä huvittavaa kuin joku alkaisi kertomaan, miten pitää syödä pizzaa tai hampurilaista.
Vierailija kirjoitti:
Mämmin syönnissä on erittäin tarkat rituaalit ja meidän pitäisi oikeastaan sakottaa vääristä mämmitavoista.
Itse syön suoraan roveesta, isolla lusikalla, järjestelmällisesti reunasta reunaan lusikalla kaapaisten. Aah, niin hyvää! Tietty kerman kera.
Jos haluaa näyttää juntilta, niin syö siten, että molemmat kädet eivät ole pöydällä.
Se saa katseet pyörimään toisin kuin susin käsittely.
Kauheeta. Mä oon nähny jonkun syövän sushia veitsellä ja haarukalla. Olis varmaan Japaniassa pää poikki miekalla.
Kun kysyt japanilaiselta miten sushia syödään, niin se vastaa ihan miten haluat.
Minä laitan wasabia vaikka Marie-keksin päälle, niin hyvää se on.
Mä en ainakaan ole niin wt- että menisin mihinkään sushiravintoolaan... so last season.