Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttää katsella sushi-ravintoloissa noita juntteja jotka eivät tajua, miten soijaa ja wasabia kuuluu oikeaoppisesti sekoittaa toisiinsa!

Vierailija
22.06.2017 |

Sitten ne ottavat yleensä ison nokareen wasabia eikä ollenkaan soijaa. Tai toisinpäin.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kuin menin sushiravintolaan ensimmäistä kertaa, jouduin ottamaan selvää, miten sushia syödään. Ei asioita voi välttämättä tietää. Ja olin vieläpä ollut Japanissa.

Vierailija
2/39 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeaoppisuuden vaaliminen johtaa aina lopulta tosiasioiden kieltämiseen, inkvisiitioon ja roviolla polttamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä ei kuulu sekoittaa. Ruokapala kastetaan soijaan ja päälle sipaistaan wasabia.

Voi myös ottaa jompaa kumpaa tai ei kumpaakaan.

AINOA etikettivirhe on sekoittaa wasabi soijan kanssa lautasen reunalla/kupissa. Tämä on japanissa saman tason toimintaa kuin ruuan lappaminen suuhun veitsellä täällä.

Vierailija
4/39 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edustuspäivällisten ja fine diningin ulkopuolella riittää, että osuu suuhun ja omaa pöytätavat. Nutturaa löysemmälle, hyvää juhannusta sinnekin.

Vierailija
5/39 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, soijakastikkeeseen EI KUULU LISÄTÄ wasabia. 

Vierailija
6/39 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö ap syömässä suomalaisissa etnisissä ravintoloissa, joiden ruoka ei olekaan oikeaa etnistä ruokaa ja sitten kehuu vielä, miten oli hyvää etnistä?

Vierailija
7/39 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukas tän oikeaoppisen on määritellyt? Mun ystävä on japanilainen eikä kuuna päivänä ole sekoitellut soijaa ja wasabia. Päinvastoin sanoo, että se soija pitäis niin niinkun japanilaisessa tapakulttuurissa pitää "puhtaana", eli ettei sinne tipu riisiä.

Mut tapojahan on sielläkin varmaan lukuisia, saadaanhan mekin tappelu aikaan siitä mitä oikeaoppisesti kuuluu joulupöytään...

Vierailija
8/39 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

itse syön shusini justiinsa niinkuin huvittaa ja TODELLAKIN laitan sen wasabin siihen soijaan sekoittaen!

Vierailija
9/39 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vähän paremmat fiksut ihmiset kuuntelevat Ludwig van Beethovenin yhdeksättä sinfoniaa pikkurillit pystyssä syödessään :)

Vierailija
10/39 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku käynyt taas buffetissa kyttäämässä, kun on muutamia aloituksia.. ;)

Mä en käytä wasabia ollenkaan, soijaa taas litroittain, kun dippaan riisipuoli edellä! :D

Vierailija
11/39 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mämmin syönnissä on erittäin tarkat rituaalit ja meidän pitäisi oikeastaan sakottaa vääristä mämmitavoista.

Vierailija
12/39 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai että se on hyvää silti. Aion vastakin sotkea wasabia soijakastikkeeseen, nam. Kiitos silti tiedosta, sillä nyt makunautintoa lisää vielä tieto siitä, että teen jotain KIELLETTYÄ.

Vierailija
13/39 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene Japaniin katsomaan miten ne sushia syö. Kyllähän kaikkeen ruokaan on tapoja miten ne "pitäis" syödä, mutta oikeasti tapoja on yhä monta kuin syöjiä.

Vierailija
14/39 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gaijin68 kirjoitti:

Niitä ei kuulu sekoittaa. Ruokapala kastetaan soijaan ja päälle sipaistaan wasabia.

Voi myös ottaa jompaa kumpaa tai ei kumpaakaan.

AINOA etikettivirhe on sekoittaa wasabi soijan kanssa lautasen reunalla/kupissa. Tämä on japanissa saman tason toimintaa kuin ruuan lappaminen suuhun veitsellä täällä.

Kaikki tuntemani japanilaiset laittavat wasabin ja soijan pienelle lautaselle, sekoittavat ja dippaavat sushi siihen. Se etikettivirheestä.

Jotain uskoisin tietäväni koska puolet suvusta on japanista ja vietän siellä aina osan vuodesta.

Vierailija
15/39 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

itse syön shusini justiinsa niinkuin huvittaa ja TODELLAKIN laitan sen wasabin siihen soijaan sekoittaen!

Sama juttu silloin kun olen Suomessa koska vaivatonta ja tykkään kun wasabia on paljon, mutta Japanissa soijan "sotkeminen" on tosiaan huono pöytätapa. Ei sillä, että siellä gaijinilta muuta odotettaisiinkaan......

Vierailija
16/39 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en vaan käytä soijaa riisin kanssa. Hyvä, että sellainenkin voi jotain raivostuttaa!

Vierailija
17/39 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Japanissa sushi on arkista pikaruokaa, sitä voi syödä monella tapaa. Monet vetelevät sormineen. Oikeastaan ainoa sääntö on, että wasabia ei sekoiteta soijaan :D

Vierailija
18/39 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokki laittaa jokaisen sushipalaan oman arvionsa mukaisen määrän wasabia. Pöydässä soijaa ja wasabia ei sotketa. Se on vähän sama kuin suolan lisääminen maistamatta - kokin ammattitaidon aliarvioimista.

Sashimiin sen sijaan ei ole laitettu wasabia valmiiksi, vaan sen kukin maustaa oman mieltymyksensä mukaan.

Vierailija
19/39 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka menee ravintolaan kyttäämään muiden syömisiä. :D Ihan sama miten muut asiakkaat siellä syövät, kunhan käyttäytyvät perusfiksusti muita häiritsemättä.

Vierailija
20/39 |
22.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen kuin alat öykkäröimään tuollaisella asenteella, kannattaisi miettiä, miten se sushi edes kirjoitetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi