Paska olo, tein raparperipiirakan joka meni täysin pieleen ja jouduin heittämään sen pois :'(
Se ei kypsynyt sisältä ja tummui tosi paljon päältä, ja se vuoti pahasti yli vuoasta ja tahri kaksi allaan olevaa uunipeltiä (ritilän + normipellin, johon taikinaa valui sen ritilän läpi). Aikaa ja rahaa meni hukkaan, säädin 2 tuntia ensinnäkin stressaillen sitä että kypsyykö se nyt sisältä vai ei, sitten sen jälkeen hinkkaillen uunipeltejä puhtaaksi jämähtäneestä taikinasta.
:'(
Kommentit (23)
Ei auta muu kuin ottaa opiksi. Seuraavalla kerralla osaat jo paremmin. Jos vielä epäilyttää, niin voithan kokeilla tehdä pienemmän annoksen. Joku meni pieleen ja se syy pitää selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Muistit kuitenkin kuoria raparperit ?
Ensimmäistä kertaa siis käsittelin raparpereja. Googletin monia reseptejä mutta missään ei sanottu tarkalleen että mitä raparpereille pitää tehdä ja mitä "kuoriminen" tarkoittaa, eli ovatko kaupassa olevat raparperit jo valmiiksi kuorittuja ja miten kuoriminen käytännössä tapahtuu, yritin ensin perunankuorimaveitsellä kuoria niitä kuin porkkanoita mutta ei onnistunut, sitten tajusin että siitä pitää repäistä sellaisia liuskoja pois :( Eli tajusin kyllä kuoria lopulta kun sitä kuorta irtoili, ehkä ihan pari pientä palaa päätyi piirakkaan kuorimattomina. Lisäksi en tiennyt että miten raparperi käyttäytyy uunissa (eli että jääkö kirpeys miten vahvasti siihen), joten viipaloin ne aivan liian ohuiksi, koska pidän nääs enemmän vähän kirpeämmästä ja ei-niin-makeasta :) Saa raparperin maku tulla paremmin esiin seuraavalla kerralla niin leikkaan isommiksi paloiksi! Ja tein kai mokan kun tungin taikinan piirakkavuokaan vaikka alkuperäisessä ohjeessa sanottiin että laita taikina uunipellille. En tajunnut että se taikina kuplii ja paisuu 3-kertaiseksi :(
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei auta muu kuin ottaa opiksi. Seuraavalla kerralla osaat jo paremmin. Jos vielä epäilyttää, niin voithan kokeilla tehdä pienemmän annoksen. Joku meni pieleen ja se syy pitää selvittää.
Veikkaan että kaksi syytä: Ensinnäkin olisi pitänyt laittaa taikina uunipellille kuten ohjeessa sanottiin. Toisena syynä on toi mun HITON UUNI! Se on niin moderni ja siinä on varmaan 10 erilaista "ohjelmaa", ja en tiedä mikä niistä olisi paras piirakan paistoon :(
ap
Aloittelijan kannattaa noudattaa ohjetta.
Itse teen vain oman pään mukaan ja aineista mitä sattuu olla kaapissa.
Aina on syöty.
Mä tein tänään Valion helppo mustikkapiirakka-ohjeella,et laitoin mustikoiden sijasta raparperia.Vaniljakastikkeen kera todella ihanaa!:)
Jos sinulla oli uunissa pelti piirakkavuoan alla se saattaa olla juuri syy siihen, että piirakka ei kypsynyt sisältä. Liiallisen tummumisen päältä voi estää laittamalla leivinpaperin vuoan päälle ja / tai paistamala loppuajan pelkällä alalämmöllä.
Kyllä se siitä; leipominen on oma taiteenlajinsa ja mestariksi tullaan vaan harjoittelemalla.
Itse leivon makeita leivonnaisia vain harvoin ja huteja tulee, kun en aina malta noudattaa ohjeita ihan pilkun päälle.
Älä välitä AP. Aina ei raparperipiirakka ole tarkoitettu syötäväksi. Tässäpä mun kauhukokemukseni raparperista. Olin veljeni kanssa pikkupoikia ja vihattiin raparperin makua. Raparperia kasvoi mökkimme yhdellä kulmalla. Päätimme tappaa kyseiset raparperit pissaamalla viikosta toiseen niiden päälle. Noh ne eivät sitten kuolleet vaan ukko teki niistä meille raparperipiirakkaa jota jouduttiin syömään sen. Ei uskallettu kertoa totuutta jottei äijä suutu.
Toivottavasti tää kertomus piristi ketjun aloittajaa. :D
Raparperin kuoriminen on hankalaa. Tuntuu, että omenankuorimella menee raparperia hukkaan. Miten se kannattaisi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Raparperin kuoriminen on hankalaa. Tuntuu, että omenankuorimella menee raparperia hukkaan. Miten se kannattaisi tehdä?
Itse keksin hyvän tavan: Upottaa kynnet raparperiin ja vetää alaspäin, niin se kuori lähtee suht isoina liuskoina :)
ap
Kerran sain eteeni raparperipiirakkaa, johon laitettua raparperia ei kokki ollut tiennyt kuoria. Ei sitä pysty syömään. Sopii kokeilla.
Terävällä veitsellä ottaa päästä kiinni ja vetää. Lähtee hyvin rullautuen se kuori. Jos on nuorta raparperia ei kyllä tarvitse välttämättä kuoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse keksin hyvän tavan: Upottaa kynnet raparperiin ja vetää alaspäin, niin se kuori lähtee suht isoina liuskoina :)
ap
Et voi olla tosissasi? Mulla ongelmana on koveran puolen kuoriminen. En ole häpeältäni viitsinyt kysyä keneltäkään miten se pitäisi tehdä.
Minä pilasin porsaanleikkeet kun en paistanut molemmilta puolilta aluksi kuumalla, lihassäikeiden sulkemiseksi. Kuiviahan niistä tuli.
No se hyvä puoli, että laitoit uunipellin alle. Ei tarvi uunia hinkata ja kyyristellä.
:'(