Tällainen asuntokysymys tarjolla...
Asun asunnossa, jonka entinen omistaja poltti sisällä (vuoooosia sitten). Asunnossa ei ole jäljellä mitään muuta alkuperäistä kuin parit ovet ja karmit, kaikki muu on upouutta, eli ts. hajut ovat poissa. PAITSI niistä ikkunankarmeista. Erityisesti yhdessä huoneessa karmit haisevat eikä mikään tahdo auttaa asiaan. Toki myös ilmanvaihto täytyy uudistaa, sen aika on sitten syksyllä syystä X. Kosteusmittaus on tehty ja tulos oli hyvä, eli ei tämä mikään homeloukko ole. Karmien uusimista olen pohtinut, mutta siinä sitten joudutaan uusimaan samalla ikkunatkin, ja hintaahan siinä tulee kun samalla pitäisi koko asunnon ikkunat uudistaa.
Maalaus lienee melko epäsiisti ratkaisu, enkä sellaisia ratkaisuja kotiini kaipaa. Muutto ei ole ratkaisu, en ole muuttamassa mihinkään.
Kommentit (15)
Ovenkarmien ja ikkunanpokien maalaus on pikkujuttu. Ja siisti ratkaisu. Suti kouraan vaan.
Ainiin, se sana oli pokat eikä karmit, kun puhutaan ikkunoista :) Minulle muuan ammattilaismiehet ovat vähän vihjailleet, että pokien maalauksesta ei muka tulisi kovin siistiä lopputulosta...
Ap
Mitähän sä nyt kysyit?
Anyways, en usko sun voivan vaihtaa karmejakoska se tod näk vaatisi koko ikkunan vaihtoa ja eristystöitä seinässäkin. Tämmöisistä yleensä huolehtii taloyhtiö kunnolla kilailutettuaan koko taloyhtiön ikkunat.
Voit yrittää vaihtaaa karmilistat ja/tai smyygit (eli ne listat,jotka peittävät karmin ja seinän välisen raon).
Eikä se maalaus epäsiisti ratkaisu ole, jos rajaat ta suojaat kunnolla.
Minähän se lähdin sooloilemaan sanoissa. Homeloukku siis :)
Ap
Ikkunanpoka on se puuosa, joka on lasissa kiinni lasin ympärillä. Ikkunan karmi on se kehikko, jonka sisään pokat saadaan kiinni.
4: Kirjoitin aloituksessa, että "karmien uusimista olen pohtinut, mutta siinä sitten joudutaan uusimaan samalla ikkunatkin, ja hintaahan siinä tulee kun samalla pitäisi koko asunnon ikkunat uudistaa."
Vierailija kirjoitti:
Ikkunanpoka on se puuosa, joka on lasissa kiinni lasin ympärillä. Ikkunan karmi on se kehikko, jonka sisään pokat saadaan kiinni.
Niin, näin se oli :) Eli pokat haisevat.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ainiin, se sana oli pokat eikä karmit, kun puhutaan ikkunoista :) Minulle muuan ammattilaismiehet ovat vähän vihjailleet, että pokien maalauksesta ei muka tulisi kovin siistiä lopputulosta...
Ap
Anna mä arvaan. Ne 'ammattimiehet' on uusien ikkunoiden myyjiä.
Aikaisemmin pokien maalaus oli normaali tapa pitää ikkunat kunnossa ja pidentää niiden elinikää. Siistiä jälkeä tulee kun tekee pohjatyöt hyvin, vanhojen maalien poisto yms. Mutta kun se on niin vaivalloista niin on helpompi tilata uudet ikkunat muovikarmeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Anna mä arvaan. Ne 'ammattimiehet' on uusien ikkunoiden myyjiä.
Aikaisemmin pokien maalaus oli normaali tapa pitää ikkunat kunnossa ja pidentää niiden elinikää. Siistiä jälkeä tulee kun tekee pohjatyöt hyvin, vanhojen maalien poisto yms. Mutta kun se on niin vaivalloista niin on helpompi tilata uudet ikkunat muovikarmeilla.
Remppaukkoja olivat.
Ap
Voi olla, että hajut on imeytyneet sinne seinän ja ikkunan karmin väliin tiivisteisiin ja pokien maalaus ei välttämättä riitä. Otsonointikone vuokralle ja hajut lähtee, ei tarvitse edes maalata. Puhdistaa pistorasiat sun muut koloset ja tulee raikas asunto. Remonttikonevuokraamosta voi kysellä tai autoliikkeistä lainaksi ellei netistä suoraan löydy.
Itse en ole mikään maalaamisen maailmanmestari, eivätkä nuo ammattimiehet tunnu olevan kovin innoissaan ottamassa vastaan tuollaista pokamaalausprojektia. Minä kun lähden siihen hommaan, on luvassa katastrofi. Mieluummin maksan siitä että osaava henkilö hoitaa homman. Mutta mistä sen halukkaan sitten löytää...
Ap
Vierailija kirjoitti:
Voi olla, että hajut on imeytyneet sinne seinän ja ikkunan karmin väliin tiivisteisiin ja pokien maalaus ei välttämättä riitä. Otsonointikone vuokralle ja hajut lähtee, ei tarvitse edes maalata. Puhdistaa pistorasiat sun muut koloset ja tulee raikas asunto. Remonttikonevuokraamosta voi kysellä tai autoliikkeistä lainaksi ellei netistä suoraan löydy.
Tuo olisi kyllä hyvä tekosyy ottaa omaa lomaa hotellissa loikoillen. Laitetaan harkintamyssyyn. Eihän se iso projekti ole tietenkään.
Ap
Perus raksanies ei välttämättä ole paras hlö arvioimaan maalaustyön vaikeutta tai lopputuloksen onnistumista. Jos mahdollista niin kysäise toinen mielipide maalarilta tai entisöijältä. Ja niin kuin joku tuolla mainitsikin niin ikkunanpokien maalaus on ollut ennen ihan normaalia ikkunoiden huoltoa.
Joskus olen tee-se-itse maalauksen jäljiltä nähnyt vähän huonompaa jälkeä mutta silloin on ollut kysee 1980-luvulla yleisistä tosi tummista pokista, jotka on maalattu valkeaksi ilman pohjamaaleja.
Perus raksamoes ei ole maalari. Kirvesmies ei ole maalari. Putkimies ei ole maalari. Maalari on maalari.
Koska ikkunanpokien maalaus on aikaavievää, työlästä ja uolellisuutta vaativaa, kannattaa ihan suosiolla palkata se maalari tuntitöihin. On kallista, mutta tulee parempi jölki kuin urakalla. Tai siis saat ylipäänsä jonkun suostumaan hommaan.
Asunnon otsonointi hävittää hajut