Mikä on uskontosi?
Kommentit (23)
Vastasin että agnostikko vaikka kai minä oikeasti olen ateisti. Mikään tietämäni ei viittaa Jumalan olemassaoloon, mutta toki mahdollisuus on olemassa vaikka mikään rationaalinen ajattelu ei todellakaan tue asiaa.
Tyhjä ja hiljainen mieli ei sisällä mitään uskontoa.
Kuulun luterilaiseen kirkkoon, mutta "luterilainen" ei ole uskontoni. Uskonto jonka alla kirkko on, on kristinusko. Mutta en koe olevani uskonnollinen. Uskon, mutta uskonto ei määritä minua eikä koko asiaa mihin uskon. Uskoisin ilman seurakuntaakin, mutta koen että tähän on ihan hyvä kuulua, ei ole tarvetta erota kirkosta.
Evankelisluterilaista ei ollut, vaikka suomessa luultavasti valtauskonto. Toki oma näkemykseni on ateistinen agnostikko vaikka kirkkoon kuulunkin
Vierailija kirjoitti:
Vastasin että agnostikko vaikka kai minä oikeasti olen ateisti. Mikään tietämäni ei viittaa Jumalan olemassaoloon, mutta toki mahdollisuus on olemassa vaikka mikään rationaalinen ajattelu ei todellakaan tue asiaa.
Myöskään autojen olemassaolo ei viittaa siihen, että niitä olisi kukaan tehnyt. Ne tulevat ihan itsestään tehtaista ulos, sellaista vain tapahtuu. Ei niitä ole kukaan suunnitellut...
Mulla ei ole uskontoa. Ateismi ei ole uskonto.
Kaikkihan me buddhalaisia ollaan. Itsensä kehittämis uskonto.
Arvasin, että vaihtoehtona on ateisti, vaikka ateismi ei ole uskonto.
Uskontoni on kristinusko ja liike jonka sisällä uskon on esikoislestadiolaiset.
Onpas täällä meitä pakania paljon
Kristitty (kuulun ev. lut. kirkkoon)
<3
Luettelet sekaisin uskontojen sisäisiä lahkoja/seurakuntia ja uskontoja.
Itse olen kristitty kuulumatta tällä hetkellä mihinkään seurakuntaan.
Uskon ja luotan vahvasti vain itseeni ja omiin kykyihini. Kaikki muu on huuhaata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myöskään autojen olemassaolo ei viittaa siihen, että niitä olisi kukaan tehnyt. Ne tulevat ihan itsestään tehtaista ulos, sellaista vain tapahtuu. Ei niitä ole kukaan suunnitellut...
Pelkkä autojen olemassaolo ei tosiaan viittaa yhtään mihinkään. Me nyt vain satumme pitämään varsin todennäköisenä, että ne tulevat autotehtaista ja että ne on suunniteltu, koska havaitsemme tällaisia prosesseja olevan olemassa.
Yhtä hyvin joku voisi väittää, että puiden olemassaolo viittaa siihen, että on olemassa puutehtaita, joissa ihmiset suunnittelevat ja rakentavat puita. Aivan yhtä vähän tuollainen väite todistaisi mitään puiden syntymekanismista kuin tuo sinun ihmettelysi autojen alkuperästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkkä autojen olemassaolo ei tosiaan viittaa yhtään mihinkään. Me nyt vain satumme pitämään varsin todennäköisenä, että ne tulevat autotehtaista ja että ne on suunniteltu, koska havaitsemme tällaisia prosesseja olevan olemassa.
Minä pystyn päättelemään, että auto on suunniteltu, vaikken olisi nähnyt niitä prosesseja, miten se tapahtuu. Päättelen vain rationaalisesti, että aine ei voi itsestään järjestäytyä järkeväksi kokonaisuudeksi ellei sitä järjestäytymistä ole ohjelmoitu tai itse järjestetty. Niinpä autotehtaan prosesseja tarkkailemalla voin päätellä, että ihmisruumis valmistuu äidin mahassa samalla tavoin kuin auto valmistuu tehtaassa älykkään järjestämisen tuloksena. Samalla tavalla kuin robotit on koodattu tehtaassa rakentamaan autoa, ihmisruumiin syntymiseksi on myös kirjoitettu koodi, joka järjestää kaikki osat oikeille paikoille. Autotehtaan esimerkin avulla siis ymmärrän, että ihmisruumiin syntymisen taustalla on älykäs koodaaja, suuri Mieli, joka on kaiken takana.
Olen uskonnoton. En ateisti, en agnostikko, en pakana enkä teisti vaan maailmankatsomukseni on uskonnoton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko koskaan nähnyt autojen parittelevan ja lisääntyvän? Kenties ne lisääntyvätkin jakautumalla?
Vanhoillislestadiolaiset ovat lestadiolaisia, ja lestadiolaiset ovat luterilaisia. Hassu kysely.
Ortodoksi