Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älkää syökö masennuslääkkeitä, jos haluatte parantua!!!

Vierailija
21.06.2017 |

- Luulisi, että jos lääkkeet olisivat tehokkaita, ihmiset paranisivat niillä. Kun masennuslääkkeet tulivat markkinoille, osa tutkijoista oli sitä mieltä, että ne altistavat masennuksen uusiutumiselle ja masennus muuttuu krooniseksi. Niin kävi.

Hän kertoo Yhdysvaltojen kansallisen terveysviraston laajasta STAR*D - tutkimuksesta, jossa selvitettiin masennuslääkkeiden tehoa tavallisilla terveydenhoidon masennuspotilailla.

- Yli 4 000 ihmiselle annettiin vuoden ajan tehokkainta mahdollista lääkehoitoa. Kolmen kuukauden välein tarkastettiin, ovatko he parantuneet. Jos tietty lääke ei toiminut, vaihdettiin lääkettä. Vuoden jälkeen toipuneita oli 118. Siis vain 3 prosenttia. Sen perusteella, mitä spontaanista paranemisesta ilman lääkkeitä tiedetään, vuodessa pitäisi parantua paljon useamman.

http://www.iltalehti.fi/terveys/2014081718579420_tr.shtml

Montako masislääkkeittä syövää tunnette, jotka eivät olisi koukussa ja toistuvan masennuksen kourissa?

Kommentit (104)

Vierailija
1/104 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin vuosikausia sitten kaikki mahdolliset lääkeryhmät läpi, en huomannut muuta "apua" kuin aloitusoireet ja helvetilliset lopetusoireet. Nyt kuuden vuoden ajan olen ollut syömättä mitään, vaikea masennus jatkuu mutta eipä sille mitään näköjään voi. (Kouluun ja työelämään olen yrittänyt palata varman kymmenen kertaa mutta aina noin 3kk jälkeen käy nukkuminen ja syöminen mahdottomaksi ja ahdistus kasvaa niin ettei voi kuin seinää tuijottaa.)

Vierailija
2/104 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/104 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän ne auta jos ihmisellä ei ole serotoniinin tuotannossa ongelmia. Ihan turha silloin syödä. Mielestäni ennen kuin aloitetaan ssri lääkitys, pitäisi arvot mitata. Itselläni ei serotoniini jostain syystä pääse reseptoreihin joten minun pitää loppu ikäni niitä syödä. Kolme kertaa olen lopettanut ja aina tullut uusi romahdus.

Vierailija
4/104 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kai enää myöhäistä lopettaa kun on joutunu syömään 10-vuotiaasta asti niitä :/

Vierailija
5/104 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva-palstalla syödään niin paljon masennuslääkkeitä, ettei varmaan missään muualla!

Vierailija
6/104 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa mieltä ja toisaalta eri mieltä. Riippuu niin paljon henkilöstä. Lähtökohtaisesti en suosittele.

Vierailija
7/104 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauan olen masennuksen ja muiden ''nuorten ongelmien'' kanssa taistellut. Lääkkeisiin en ole koskaan sortunut, enkä taatusti tule sortumaan. Kyllä ne luonnolliset keinot ovat se paras tapa päästä eteenpäin, terapiat tärkeänä osana. Mutta ei ikinä lääkkeitä. Samat ellei pahemmat seuraukset kuin alkoholismilla.

Vierailija
8/104 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ne auta jos ihmisellä ei ole serotoniinin tuotannossa ongelmia. Ihan turha silloin syödä. Mielestäni ennen kuin aloitetaan ssri lääkitys, pitäisi arvot mitata. Itselläni ei serotoniini jostain syystä pääse reseptoreihin joten minun pitää loppu ikäni niitä syödä. Kolme kertaa olen lopettanut ja aina tullut uusi romahdus.

Miten tämä on todennettu? Siis ettei pääse reseptoreihin?

Vierailija
9/104 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mutta jos et syö lääkkeitä niin voi tulla psykoosi, itselläni ainakin. Myös jos ei syö lääkkeitä niin ei ole hoitomyönteinen..

Vierailija
10/104 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se ole jokaisen ihmisen oma asia mitä syö tai on syömättä! On sitten kyse masennuslääkkeistä,ruuasta,juomasta,alkoholista tai ihan mistä vaan.Jos juo alkoholia niin jo pienetkin määrät on osoitettu haitallisiksi esim. aivoille.Liika syöminen altistaa biabetekselle ja lukemattomiin muihin sairauksiin.Jos joku kokee saavansa apua elämäänsä masennuslääkkeistä, niin miksei saisi niitä käyttää .Elämäntilanteita on niin lukemattomia,elettyjä elämiä samoin ja jokainen meistä kantaa mukanaan niistä johtuvia asioita.Elämä itsessään on riski eikä kaikkia riskejä saa elämästä karsittua vaikka mitä tekisi.

Vierailija
11/104 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Itse söin Voxraa jonkun 4 kk, kyseinen lääke auttoi mut pois sieltä mustasta aukosta, jotta jaksoin taas elää. Sitten lopetin lääkkeen ja kaikki edelleen ok. Että hv vaan ap ja yleistyksesi.

Vierailija
12/104 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu masennuksen syystä. Jos syyt ovat aivokemiassa, niin milläs muulla niihin voisi vaikuttaa? Henkiseen alakuloon lääkkeet eivät tietenkään auta.

Vierailija
13/104 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ymmärtänyt, että masennuslääkkeillä ei ole tarkoituskaan parantua masennuksesta, vaan ne tuovat helpotusta mielialaan samalla kun masennuksen alkuperää hoidetaan psykiatri/psykologikäynneillä. Itse olen syönyt masennuslääkkeitä 10 vuotta sitten n. puolentoista vuoden ajan, koko ajan oli hoitosuhde mielenterveystoimistoon, jossa masennuksen alkulähteitä puitiin ja mietittiin ratkaisuja. Huomasin sen, että lääke "auttoi" siinä mielessä, että se turrutti tunteet niin ettei se surumielisyys ja ahdistavuus tuntunut niin ylivoimaiselta. Lopettaminen oli vaikeaa, koska tuli kauheat vieroitusoireet. Nyt olen siis ollut sen noin 10 vuotta terve ja ilman masennusta. 

Vierailija
14/104 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeet turruttavat kemiallisesti joten masennuksen ja ahdistuksen alkuperäisiä syitä ei pääse tutkimaan.

Siihen vaaditaan tunteiden käsittelyä.

Ja lääkkeet turruttavat tunteita, ei saa välttämättä kiinni asioiden alkulähteistä.

Ottakaa huomioon myös lääketehtaiden intressit.

Vierailija
15/104 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lievään / keskivaikeaan masennukseen ne ei auta, vakavaan masennukseen taas niitä kannattaa kokeilla, kuten kaikkia muitakin olemassa olevia hoitoja ja vakavaan masennukseen ne välillä jopa auttaa. Masennuslääkkeillä on kuitenkin placebo-vaikutus niille ihmisille, jotka uskovat niiden tehoon, siksi osa lievästi masentuneista KOKEE parantuneensa lääkkeillä. 

Vierailija
16/104 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin syönyt lääkkeitä, en olisi päässyt kiinni niihin asioihin mistä ahdistukseni johtui, tunnetasolla.

Ja niin kävi. Ilman lääkkeitä olen käynyt läpi asioitani ja aikoinaan pahin ahdistus hävisi kun sain kiinni siitä alkuperäisestä syystä.

Vierailija
17/104 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaiselle suomalaiselle masentuneelle psykoterapia, joka maksetaan verovaroista niin kauan kunnes on parantunut eikä sairaus enää uusi.

Vierailija
18/104 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä on todennettu? Siis ettei pääse reseptoreihin?

Verikokeilla

Vierailija
19/104 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniikkihäiriööni on pakko syödä, ainakin minun. Monta kertaa lopettanut lääkkeiden syönnin ja aina on sitte takasin tullut oireet.

Vierailija
20/104 |
21.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokaiselle suomalaiselle masentuneelle psykoterapia, joka maksetaan verovaroista niin kauan kunnes on parantunut eikä sairaus enää uusi.

Minulle ei ole ollut mitään hyötyä tuosta terapiasta. Ehkä jollekin voi olla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kuusi