Pienet lapset ja perinteinen työnjako mökillä - painajainen!
Meillä pieniä taaperoita ja vauvoja, ja mökkeilyä tiedossa. Ärsyttää kun mökille saavutaan, mies kuvittelee että nyt hän alkaa hoitaa miesten hommia, saunan lämmittämistä, kalastusta, metsällä käymistä, paikkojen remppaamista ym. Paikalla myös isovanhempia ja muita, kaikki omissa puuhissaan.
Käytännössä minä jään yksin hoitamaan kaikki lapsiin liittyvät asiat, mikä ei ole helppoa kun kaksi karkailevaa taaperoa ja vauva. Äkkisyvä mökkiranta ja maantie vieressä. Sitten muut tiuskivat minulle kun en "saa mitään aikaiseksi"! Ja he tekevät kunnon hommia.
Jos ehdotan miehelle että hän menisi kerrankin lasten kanssa keskenään mökille, vastauksena on raivokohtaus. Niinpä!
Kommentit (170)
Vierailija kirjoitti:
Meillä pieniä taaperoita ja vauvoja, ja mökkeilyä tiedossa. Ärsyttää kun mökille saavutaan, mies kuvittelee että nyt hän alkaa hoitaa miesten hommia, saunan lämmittämistä, kalastusta, metsällä käymistä, paikkojen remppaamista ym. Paikalla myös isovanhempia ja muita, kaikki omissa puuhissaan.
Käytännössä minä jään yksin hoitamaan kaikki lapsiin liittyvät asiat, mikä ei ole helppoa kun kaksi karkailevaa taaperoa ja vauva. Äkkisyvä mökkiranta ja maantie vieressä. Sitten muut tiuskivat minulle kun en "saa mitään aikaiseksi"! Ja he tekevät kunnon hommia.
Jos ehdotan miehelle että hän menisi kerrankin lasten kanssa keskenään mökille, vastauksena on raivokohtaus. Niinpä!
isovanhemmat jos luotat voi katsoa lapsia ja sinä kokkaat tai toisinpäin. Niitä hommia jos on niin niitä on tehtävä jos ei oo varaa palkata työntekijää.
Kun meillä oli vauva ja kaksi taaperoa, jäin heidän kanssaan kotiin, kun mies lähti mökille. Minua ei sentään moitittu siitä, kun kaikki aikani meni lapsia vahtiessa, mökillä ei ole äkkisyvää rantaa eikä autotie ole lähellä. Jyrkkä rinne rannassa kuitenkin on, ja miehellä meni aika siihen, kun järjesti isommille lapsille aktiviteettiä.
Pari vuotta meni, että mies kävi isompien lasten kanssa mökillä, ja minä olin pienten kanssa kotona. Nyt kun kuopus on 3v, nämä pienimmät ovat niitä, jotka mökkeilystä eniten nauttivat.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä esim. sitä, että miksi mökin (talon) ympärille ei voi tehdä kunnon aitaa, kun on taaperoita ja järvi/joki/meri tai vilkas maantie. Saahan sen aidan pois sitten, kun sitä ei enää tarvitse. Olisi vähän rennonpaa olla, kun tietää, että ei ihan suoraan pääse taapero valtatielle 100 m päähän juoksemaan tai veteen.
Oletko tullut ajatelleeksi, mitä aidan tekeminen maksaa, jos aitaa koko pihan? Jos aitaisi vain mökin, niin sekin on kallista, kun mökeissä on isot terassit jne. Alle kympin metri ei oikein onnistu, ja niitä metrejä on melkoisen monta.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä esim. sitä, että miksi mökin (talon) ympärille ei voi tehdä kunnon aitaa, kun on taaperoita ja järvi/joki/meri tai vilkas maantie. Saahan sen aidan pois sitten, kun sitä ei enää tarvitse. Olisi vähän rennonpaa olla, kun tietää, että ei ihan suoraan pääse taapero valtatielle 100 m päähän juoksemaan tai veteen.
Koska trollille ei kelpaa.
Vilkkaat ja uteliaat lapset lähtevät tutkimaan ympäristöään, sehän on selvää, normaalia ja tervettä. Ellei sitten opeta heitä sohvalla kököttäviksi älylaitezombeiksi. Laite käteen ja sohvalle moneksi tuntia istumaan ettei tarvitse kenenkään vahingossakaan vahtia ja ottaa kontaktia lapsiin ollenkaan.
Ja huh mitä isovanhempia!!!
Muakin vituttas toi asenne kun "et saa mitään aikaan". Ja vaikka olisit just pelastanu lapses hukkumasta tai jäämästä auton alle.
Miehelläkin typerä asenne jos suuttuu siitä ettei puoliso halua lähteä stressaavaan paikkaan ja vahtimaan lapsiaan hankalaan ympäristöön. En ainakaan minä lähtisi myöskään.
Oli trolli tai ei mutta kamalalta kuulostaa kumminkin. Ja tämä rakkauden puutteesta jankkaaja, mitä itse teet lapsesi kanssa? Oletko kenties koukuttanut älylaitteisiin jos ei toimi kuten normaali lapsi joka lähtee uteliaisuudestaan tutkimaan paikkoja?
Kuka pystyy vahtimaan lapsiaan käymättä vessassakaan 24/7?
Meillä oli mummon mökin ja oman mökin välissä rannassa menevää polkua noin 150 metriä ja 2 laituria siinä välissä. Mummo laittaa 3-vuotiaan kulkemaan väliä yksin, ilmoittamatta edes, että lapsi on tulossa. Eikä mummokaan katsonut perään, että selviääkö matkasta. Matkan osaa toki kävellä, mutta aika monta houkutusta rantaan ja laiturille on välillä... Aikatavalla järkytyin, kun lapsi koputtaa mökin ovea yksin...
Luojan kiitos lapset ovat selvinneet hengissä ja ovat nyt jo isompia!
Mitä enemmän aikuisia on paikalla, sitä varmemmin ei pienistä lapsista huolehdi kukaan. On valitettavasti minun kokemus. Eli aina on sovittava kenen vastuulla pienet ovat. Meillä esim. ei 'ukki' voinut katsoa lasten perään, kun otti rantatuolissa aurinkoa...
Pitkää pinnaa ap:lle. Neuvottele puolisosi kanssa ja yritä pysyä väleissä appivanhempien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Tulen surullisiksi näistä aloituksista. Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia viettää aikaa omien lasteni kanssa oli paikka mikä tahansa, lomalla tai ei. En koskaan odota että joku muu hoitaa lapseni ja joskus kieltäydyn kohteliaasti lastenhoitoavusta. Pientenkin lasten kanssa voi tehdä kaikenlaista ja samalla hoitaa muita velvoitteita. Kukaan ei tosin koskaan ole odottanut että tekisin jotain muuta kun touhuan lasten kanssa. Ruokaa ja muuta sellaista teen samoin kuin kotioloissa. Ehdin tekemään myös hommia. Kenenkään ei koskaan tarvitse huudella perään.
Piti ihan hakea aurinkolasit kun loistavuutesi häikäisee niin - oma mokani tietysti tämäkin! Hyi häpeä meitä rajallisia ihmisiä jotka joskus kokevat riittämättömyyttä tai ärtymystä.
Lapset tekevät kyllä elämästä paskaa, se on totta.
Vierailija kirjoitti:
Tulen surullisiksi näistä aloituksista. Minulla ei ole koskaan ollut ongelmia viettää aikaa omien lasteni kanssa oli paikka mikä tahansa, lomalla tai ei. En koskaan odota että joku muu hoitaa lapseni ja joskus kieltäydyn kohteliaasti lastenhoitoavusta. Pientenkin lasten kanssa voi tehdä kaikenlaista ja samalla hoitaa muita velvoitteita. Kukaan ei tosin koskaan ole odottanut että tekisin jotain muuta kun touhuan lasten kanssa. Ruokaa ja muuta sellaista teen samoin kuin kotioloissa. Ehdin tekemään myös hommia. Kenenkään ei koskaan tarvitse huudella perään.
Ei minullakaan ole minkäänlaista ongelmaa hoitaa omia lapsiani. Silti mä odotan kyllä, että
a) lasteni isä hoitaa lapsiamme yhtä paljon kuin minä ja
b) jos mökkioloissa joku pyytää/vaatii minua tekemään jotain, mitä ei voi tehdä samalla lapsia vahtien, niin tämä henkilö hoitaa sitten asianmukaisesti lapsiani sen aikaa.
Kannata tätä. Nyt skarppaat AP ja pidät puolesi. Hoidat lapset ja et tee mitään muuuta. Urputustahan saat kuunnella joka tapauksessa. Tai sitten jäät kotiin lasten kanssa.